Strana 2 z 3
Balení je stejné jako u ostatních i dražších Gigabyte AORUS herních monitorů. Uvnitř krabice je monitor rozložený, tedy samotný panel je zvlášť, s pivotem a podstavcem v samostatných dílech. Kromě toho je zde i základní kabeláž a vše, co je třeba pro připojení.

Složit vše je jednoduché. Pivot se do monitoru zezadu nacvakává a podstavec se k tomu zespodu přimontuje jedním šroubem. Nepotřebujete přitom žádný nástroj. Na rozdíl od MO32U verze je stojan masivnější podstavec širší a stabilnější.

Stejný pivot je i u dražšího FO32U2/P variant a je vynikající. Nabízí plnou polohovatelnost. Je i nadále možné ten panel samostatně přidělat na jakýkoliv VESA držák.

Panel má prakticky stejné zpracování jako ostatní 4K OLED Gigabyte modely. Kovové rámečky vnějšího pláště jsou sice úzké, ale samotný panel má půl centimetrové rámečky od jeho okrajů. Ovládání je na spodu více-směrovým joystickem, jako u většiny monitorů tohoto výrobce. Jsou zde ještě další dvě tlačítka, včetně tedy taktického přepínače, které změní velikost obrazu z 32“ na 24“ a zpět.

Monitor obsahuje také hodně portů, nejdůležitější jsou moderní 2x HDMI 2.1 a 1x DP 1.4 (U2P verze má DP 2.0). Jsou tu i USB, vedle klasicky Type-A i 18W Type-C a zvukové porty. Monitor má totiž také integrované reproduktory, a to 2x 5W. To je podobná výbava, jakou mají i ty o několik tisíc korun dražší AORUS U2 edice (U2P má navrch ještě rychlejší 65W USB nabíjení). Není tu RGB podsvícení (na rozdíl od U2 variant), což ale většina ráda oželí ;).
Proti AORUS 4K OLED 32“ edicím série FO32U2, je tenhle model o několik tisíc levnější, přestože mnoho věcí je fyzicky stejných. Zejména samotný QD-OLED panel. Rozdíl je jen v tom, že má 165Hz místo 240Hz. Nemyslím si, že by to většinu hráčů nějak trápilo, natož omezovalo.

Stejně jako jiné má i tento panel vlastně fyzicky o něco větší rozlišení než jen těch 3840x2160. Několik extra pixelů každým směrem totiž slouží pro automatický posun obrazu a „OLED care“ systému nástrojů pro udržování toho panelu v kondici, bez vypalování atd. A viditelný zobrazovaný obraz v tom 3840x2160 tak „automaticky“ cestuje po panelu. Občas si tedy všimnete, že najednou máte třeba na pravé straně o 1-2mm víc okraje než na druhé straně atd. U menších 27“ modelů je to výrazně znatelnější v praxi u větších 32“ to není až tak zásadní. Jde o nutný prvek, zvyknete si na něj.

Lze tuto funkci manuálně vypnout, ale bez tohoto automatického posunu je prakticky jisté, že časem dojde k „vypálení“ v některých místech. U tohoto modelu, který má „jen“ 165Hz, by teoreticky mělo být riziko vypalování proti 240Hz+ panelům o něco menší, protože ta zátěž je menší. Gigabyte jinak i u tohoto modelu dává 3 roky záruky.
Testovaný FO32U je tak obrazově nepřekvapivě prakticky identický s dražšími sourozenci. Je tu dobře nastavené výchozí profilové nastavení „standard“, které působí velmi pěkně. Výchozí kalibrace barev je výborná, ale dodatečnou kalibrací se dá ještě trochu zlepšit, a to prakticky k absolutní laboratorní dokonalosti.

Hráči i běžní uživatelé budou z barevného podání obrazu naprosto nadšeni. Po dodatečné kalibraci by vyhovoval bez problémů i profesionálům. DCI-P3 má už v základě na hodnotě 99%, tedy excelentní. Po lehké kalibraci není problém dostat sRGB na hodnoty 103%. Color dE je hluboko pod 2. Co trochu překvapí je relativně nízký jas v SDR režimu. Monitor tam dosahuje v celé ploše 250 cd/m2 v SDR (v praxi je o něco jasnější než IPS se papírově stejnou hodnotou).

V praxi to dle měření sedí, ale je to současně nejhorší hodnota vůbec, na většině ploše dokáže totiž běžně kolem 300cd/m2 i více. Podporuje VESA DisplayHDR True Black 400. V HDR režimu je má lokálně až 1000 cd/m2, nicméně reálně ve většině scény má lehce přes 400cd/m2. Pro vyloženě HDR nadšence má tenhle model nižší jas, než by bylo ideální, ale dá se samozřejmě i s HDR bez problémů používat. A má to výhodu, že v tom HDR režimu zase tak extrémně nežere.

Co by OLED pochopitelně exceluje v kontrastu a uniformitě obrazu. Černá je prostě 100% černá = perfektní. A „podsvícení“ (které tu samozřejmě v klasickém LED provedení jako u IPS panelů není) je excelentně rovnoměrné, stejně jako pozorovací úhly. Přestože panel je poměrně lesklý, má minimální odraz světla, a to i osvětlené místnosti.

Hráči speciálně také ocení extrémní nativně nízkou odezvu a až 165Hz obnovovací frekvenci. Ani jedno není papírově vyloženě „to nejlepší“ ve srovnání s některými existujícími OLED monitory, ovšem praktický rozdíl proti absolutní špičce je naprosto minimální a jsme si jist, že tenhle 4K 165Hz je pro 99,9% uživatelů stejně dobrý jako 4K 240Hz z hlediska běžného hraní v tomto rozlišení. Monitor má samozřejmě podporu AMD FreeSync Premium včetně VRR a kromě PC jej tedy můžete s touto funkcionalitou připojit i ke konzolím. Monitor má také stále i KVM funkcionalitu. Gigabyte k tomu přidává i herní výbavu a funkce dostupné přes OSD.

Pokud jde o spotřebu, Gigabyte uvádí typickou na hodnotě 57W. Maximální spotřeba (plný jas, HDR atd.) by měla být kolem 75W. Při běžném nastavení jasů v SDR režimu se spotřeba pohybovala kolem 42 až 45W. Tedy s ohledem na velikost, parádní barvy a OLED vlastnosti jde o rozumný monitor, pokud jde o spotřebu. Žádné výtky. Ani ta maximální spotřeba není žádná hrůza, ale to je dané tím, že panel nemá prostě tak extrémní jas a má „jen“ 165Hz. U OLED panelů, které nabízí více v obou ohledech, spotřeba může být klidně 2 až 3x vyšší. Takže FO32U je mnohem méně náročný, což se bude většině uživatelů určitě líbit.
Takže k závěrům …
|