TEST 3x 4K (11520x2160) v praxi – práce, hry, výkon i funkce. Stačí jedna grafická karta? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 01 November 2016
Přejít na obsah
TEST 3x 4K (11520x2160) v praxi – práce, hry, výkon i funkce. Stačí jedna grafická karta?
Fungování více monitorů v praxi
3x 4K (11520x2160) BenQ BL3201PT v akci - Zapojení a funkce
Výkon - Co utáhne 3x 4K (11520x2160)?
Závěr a hodnocení - stačí na 3x 4K jedna grafika?

 

 

  • Fungování více monitorů v praxi

Většina uživatelů PC používá jeden monitor. Nicméně část používá alespoň dva monitory, jelikož zejména pro pracovní činnosti je to nejen pohodlnější, ale hlavně výrazně efektivnější, což je mnoha studiemi jasně dokázáno – a mnozí uživatelé to potvrdí i z vlastní praxe. Ještě efektivnější pro práci je použití tří monitorů, ale to není až tak časté, protože s tím už výrazněji rostou nároky na vše. V posledních letech však počet uživatelů se třemi monitory narůstal, právě díky možnosti a využitelnosti s běžnými grafikami a ve hrách. Dnes se však situace začíná trochu měnit, protože k dispozici jsou monitory s ultra-širokým poměrem stran (21:9), které výhodu tří monitorů minimálně pro hry částečně suplují s nižšími nároky. Ale zdaleka nejzásadnější bude nástup VR, které minimálně pro hry bude přeci jen o krok dál v zážitku. Ovšem rozumná kvalita a hlavně podpora VR v běžných hrách je otázkou až několika následujících let (jak jsme letos bolestně a draze zjistili) a nutno přiznat, že výkonové nároky budou dosti podobné nárokům 3x 4K monitorů, protože ideálně by mělo mít rozlišení pro jedno oko 2-4K a FPS tak mezi 60-120 stabilně. Přesto trojice monitorů má své nenahraditelné výhody hlavně z hlediska běžné práce na PC, ale stále i pro hry. A pokud jste si na tři monitory zvykli, pravděpodobně už bez nich nebudete chtít být ani v případě přechodu na 4K rozlišení.

  • Fungování a omezení

Z hlediska funkčnosti musím říci, že není žádný problém připojit k současným grafikám ani ty tři 4Kmonitory (u některých grafik jde i více) a může to být i mainstreamová grafická karta. Možností je několik.

Zdaleka nejlepší a nejjednodušší je připojení přes DisplayPort, protože ten dokáže přenášet 3840x2160 při 60Hz i ve starší verzi 1.2, jež je velmi rozšířena. Takže je dobré mít grafickou kartu se třemi DP konektory. Teoreticky to lze připojit i přes HDMI, ale tam je možné stejné rozlišení při 60Hz přenášet až s typem HDMI 2.0 (musí být na grafice i monitoru), které se už sice dostalo na grafické karty, ale má ho jen málo monitorů. Když to připojíte přes staré HDMI 1.4, budete mít jen 3840x2160 při 30Hz a to není dobré. Takže ano, jsou možnosti, ale zdaleka nejlepší je prostě DisplayPort na DisplayPort a vyřešeno (dejte si ale pozor na délku kabelů, nedoporučuji jít nad 2m délky).

Proti minulosti je současné fungování Eyefinity/Surround úplně jinde, i když velkou měrou na tom má zásluhu i mnohem lepší podpora vícemonitorů pod samotným Windows 10. Když s tím jako první AMD u běžných grafik před lety přišlo, vyžadovalo zapojení některých tří monitorů speciální drahou aktivní redukci. To se v dalších generacích grafik vyřešilo a dnes můžete 3x FullHD zapojit klidně na DVI, HDMI a DP. V případě 4K monitorů jsou však nároky větší, HDMI 2.0 nebo DP je nutností pokud chcete mít 60Hz.

Velkým krokem vpřed byl také Windows 10, který se třemi monitory funguje mnohem lépe než Windows 7. Podpora a fungování běžných aplikací, dokonce i her puštěných v okně je fakticky možná bez toho, abyste Eyefinity nebo NVIDIA Surround museli aktivovat a prostě se to chová jako „jeden monitor“ i když je to stále připojeno jako tři. Teprve po aktivaci Eyefinity/Surround celý systém se vidí jako jedna plocha a jeden monitor a hry a vše se spouští v tomto módu. Bohužel musím konstatovat, že mezi AMD Eyefinity a NVIDIA Surround jsou značné kvalitativní rozdíly. Řada her se pod NVIDIA 4K Surround odmítala spustit, vůbec jsem se třeba nedostal do menu apod. Pod Eyefinity kupodivu není problém s ničím takovým, dokonce lze používat monitory s různým rozlišením atd. Bohužel v současnosti je to jen NVIDIA, která má na běžném trhu grafiky, které jsou pro 3x 4K alespoň trochu výkonem použitelné (AMD Radeon PRO DUO nepočítám). Některé hry jsme tak museli pouštět vlastně s deaktivovaným Surround systémem v okně a ručně roztáhnout okno. Pak to kupodivu fungovalo normálně díky Windows 10.

A když jsme u toho, tak se asi ptáte, jak je to s podporou z hlediska her. Skoro bych řekl, stále stejná :). Pokud jsou vývojáři nejen hry, ale i herního engine, co k čemu, nejsou to tedy líní ignoranti, není podpora tří monitorů dokonce i 3x 4K rozlišení absolutně žádný problém. Třeba starý Half Life 1 běhá bez nejmenších potíží a i řada dalších starších her (s výjimkou mizerných konzolových portů apod.). Jenže protože je tu celá řada líných ignorantů mezi herními vývojáři a vývojáři herních engine, v mnoha hrách jsou zbytečné problémy. Největší jsou tradičně u her (velká čest výjimkám) s mizerným Unreal 3 engine. Zajímavé je, že u mnoha her s tímto engine stačí ručně upravit pár dat v INI souborech a hned to jede. Proč to neudělají sami vývojáři nechápeme a hry se stejnými problémy vycházejí stále a musíme si to sami doma zas a znovu upravovat. Za největší ignoranty lze ale považovat vývojáře v Bethesda. Zejména ve hrách Fallout 3, Fallout NW, SKYRIM či Fallout 4. Tyhle velké atmosférické hry vypadají na třech monitorech božsky a hrají s mnohem lepším zážitkem než na jednom. Přestože jedou fakticky na stejném engine, obsahují stále stejné chyby = nativně nepodporují širokoúhlá zobrazení (včetně jednoho monitoru s 21:9)! Takže to komunita vždy opraví (existuje na to i speciální program) a postupně hru optimalizuje i pro širokoúhlé rozlišení (což jsou i tři monitory) včetně pozic herních menu atd. což je nejtěžší. Myslíte si, že to Bethesda použije v oficiálních updatech? Ne! Stejný problém, který komunita vyřešila ve Fallout 3 se opakoval i ve Fallout NW, opět to komunita vyřešila, no a samozřejmě se objevil i ve SKYRIM … nikdy to Bethesda neopravila. No a hádejte co?! Ano, ani ve Fallout 4 oficiální podpora širokoúhlých monitorů (i Eyefinity) není. Komunita to opět dodělala a opravila a co myslíte? … Kdykoliv Bethesda vydá patch pro hru, musí se to opravovat znovu, protože to nejen stále neopravili ale ještě ruší tu opravu komunity nějakými vlastními zásahy. Před pár dny vyšel SKYRIM SE, který má výrazná vylepšení technická (64-bit engine). A co myslíte, je tam podpora širokoúhlých monitorů a Eyefinity? No samozřejmě že není! Zase to musela komunita rychle opravit. Takže označení vývojáře za lenocha a ignoranta opravdu není v mnoha případech urážka, ale ještě dost mírné označení reality.

Že podpora širokoúhlých rozlišení a tří monitorů nemusí být žádný problém, dokazuje naopak třeba DICE s Battlefield hrami apod. Také Crytek a řada tvůrců závodních simulátorů, vesmírných simulátorů, dokonce i řady strategií atd. U mnoha těchto her je podpora tří monitorů naprosto perfektní včetně toho, že hra umístí HUD prvky na ten prostřední monitor a ještě si to můžete naštelovat, jak potřebujete. Jak říkám, podpora širokoúhlých rozlišení a tří monitorů není žádná věda a nic složitého, ale to nesmí být vývojáři her/herních engine ignoranti. V podstatě platí, že technicky dobře zvládnutá hra funguje vždycky a perfektně i na třech monitorech (obecně širokoúhlé zobrazení), dokonce je hratelná bez extrémního HW.

Z hlediska pracovního využití tří monitorů, rychle se naučíte pouštět aplikace v oknech. Windows si totiž polohu dokonce i velikost oken jednotlivých programů pamatují včetně jejich vyskakujících menu atd. a vždy se to pouští a ukazuje na stejném místě. Takže si to můžete nastavit jednou a pak to prostě používáte bez toho, abyste si s okny museli někdy šoupat. Pokud jste se tedy divili, jako uživatelé jednoho monitoru, jak s tím můžeme fungovat, tak takhle jednoduše. U Windows 10 se to ještě výrazně zlepšilo. Jinak velkého rozlišení se nebojte, texty nebudou malé, stačí u Windows 10 nastavit 150% zvětšení, což se snad děje i automaticky a je všechno pěkné. A když tak to jde ještě zvětšit. Vše funguje výborně. 

Tolik k teoriím, podívejme se na praxi …



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 648x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1661x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1862x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2281x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2036x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2838x
Komentářů: 5