TEST: BenQ EX3501R – 35“ zakřivené HDR monitorové parády. 3440x1440 (21:9) 100Hz s FreeSync Tisk E-mail
Napsal Jan Belka   
Středa, 05 prosinec 2018
Přejít na obsah
TEST: BenQ EX3501R – 35“ zakřivené HDR monitorové parády. 3440x1440 (21:9) 100Hz s FreeSync
Monitor
Monitor v praxi
Závěr a hodnocení

 

 

  • Závěr a hodnocení

Už poněkolikáté jsem testoval monitor s prohnutým panelem o poměru 21:9, ale vůbec poprvé s podporou FreeSync. Mohu tedy srovnávat a pokud máte aktivní G-SYNC je celkový dojem prakticky identický. A to je problém, protože u prakticky jinak stejných monitorů je díky faktu, že monitory s G-SYNC musí obsahovat drahý modul, je zde veliký rozdíl v ceně. Konkrétně tento FreeSync model stojí 19 tisíc, srovnatelné modely se stejnou velikostí, zakřivením, odezvou, rozlišením, které ale mají G-SYNC, vyjdou na 25-27 tisíc korun. A není tam žádná přidaná hodnota za ty peníze.

Jen prostě když si koupíte NVIDIA grafiku a chcete stejně plynulý obraz jako s FreeSync, který cenu monitorů nezvyšuje, tak si musíte obvykle na většinu konkurentů připlatit 6-8 tisíc prostě za nic. Pokud se tedy třeba rozhodujete mezi RX 580/590 a GTX 1060 grafickou kartou a chcete mít FreeSync/G-SYNC tak efektivně za tu stejnou funkčnost s RX 580/590+FreeSync musíte v případě GTX 1060 + G-SYNC „zaplatit tu kartu ještě jednou“. Nejhorší je, že G-SYNC je méně efektivní řešení, protože samozřejmě ten drahý extra modul je zbytečná komplikace, navíc když FreeSync je standard a součástí základní monitorových prvků. Fakt, že tedy testovaný BenQ EX3501R má FreeSync místo G-SYNC, znamená že je zásadně levnější, než většina jinak stejných monitorů s G-SYNC modulem a 19 nebo 26 tisíc korun je dost znatelný rozdíl, kdy pokud si vyberete grafickou kartu NVIDIA, musíte ten rozdíl doplatit, aby jste měli přístup ke stejné úrovni plynulosti obrazu při hraní her apod. FreeSync je v tuto chvíli podporovaný jen AMD Radeon grafikami (včetně těch integrovaných v RYZEN procesorech), ale podporu přislíbila i společnost Intel u svých grafických karet, které chystá představit v roce 2020.

Jako monitor je BenQ EX3501R je velmi pěkným a příjemným společníkem. Ohledně barevného podání, zde jsem byl celkem spokojený a monitor dopadl totožně jako minule testovaný Dell nebo Acer. Ovšem i zde bych uvítal 100% pokrytí Adobe barevného spektra. Přece jenom sRBG už patří do průměru a tohle stále není monitor za průměrnou cenu. HDR je také pěkné, ale nemá 10-bit v tomto případě jen 8-bit, což ale většinu uživatelů trápit nijak nebude. S čím jsem byl ale opravdu spokojený, je 100Hz režim společně se zapnutým FreeSync na grafické karte RX 580 8GB. Když nastavíte detaily tak, aby grafika zvládala ideálně blízko těch 100FPS bez velkých propadů, tak FreeSync funguje perfektně, kdy monitor sesynchronizuje tuhle vyšší frekvenci s FPS a výsledkem je plynulost hraní, jakou jste ještě nepoznali. Přičtěte k tomu 35“ úhlopříčku, rozumné rozlišení, a tedy jemný obraz, zakřivení té velké plochy a je to vynikající herní monitor. Je výborný ale i pro filmy, zejména ve formátu 21:9.

Ano, má pár drobností, na kterých by se dalo zapracovat. Podsvícení by mohlo být ještě rovnoměrnější, HDR by mohlo být 10-bit, nicméně pro drtivou většinu běžných uživatelů nic z toho nebude problémem. V současném stavu je BenQ EX3501R excelentní velký univerzální monitor, skvělý na práci, na filmy i na hraní. Krásné barvy, rychlý 100Hz panel s FreeSync, rozumné rozlišení a jemný obraz, HDR, pěkný design s tenkými rámečky a zakřivení, kterým vás obraz obklopí. Cenově na tom také není vůbec špatně (naopak jde o cenově nejdostupnější model s tímto stupněm výbavy, velikosti atd.), i když samozřejmě se bavíme o vyšší cenové hladině. Pokud tedy sháníte něco velkého a univerzálního na váš stůl, má od nás BenQ EX3501R určitě doporučení. Skvěle vybavený velký monitor za solidní cenu.

Za zapůjčení monitoru děkujeme Českému zastoupení BenQ

 

 

AUTOR: Jan Belka
https://www.facebook.com/HWrecenze/

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-07 21:55:55
avatar
Po sto letech konečně zase nějaká recenze na monitor!
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 00:31:04
avatar
Recenze?
dargy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 06:36:09

Presne tak. Toto veru nie je recenzia ale subjektívny popis monitora.
Môže mi niekto vysvetliť, prečo už takmer neexistuje plochý monitor v tomto pomere a uhlopriečke. Prečo všade pchajú pomalý VA panel a nazvú to aj gaming monitor? To už ľudia ste totálne slepí? Ano čierna v statickom obraze je ďaleko lepšia ale ostrosť pri pohybe je pri VA panely najhoršia a pre mňa konkrétne neprípustná. Stačí kontrastná scéna a je to máznute na hranách aj pri 120 Hz. Proste vlastnosť VA. Hlavne, že to stojí ako 50" TV ktorá má v sebe ešte aj viac vecí.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 12:07:32
avatar
Súhlasím. Pre recenzie musí človek ísť na prad.de a tftcentral. Tam sú merania, porovnania, všetko vysokko profesionálne.
Pri všetkej úcte, toto tu nemá žiadnu výpovednú hodnotu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 16:41:24
avatar
při vší úctě, tohle je uživatelský test vypovídající hodnota jsou postřehy uživatele, co ten monitor měl skutečně doma a mohl ho v plném rozsahu vyzkoušet ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 18:23:34
avatar
Ano, tohle je subjektivní popis zkušeností s monitorem.
Neříkám, že není užitečné si něco takového přečíst, ale do recenze to má daleko.
Vždyť jsme se nedozvěděli dokonce ani to, v jakém rozsahu funguje Freesync...
To je celkem podstatná informace, pokud se tu oháníš srovnáním s G-Sync. Freesync umí být stejně dobrý jako G-Sync, ale na trhu je spousta monitorů, které mají tak malý rozsah podporovaných frekvencí, že bych se to nebál označit jen za marketingovou lež, protože je to v praxi naprosto nepoužitelné.
Třeba rozsah 75-100, nebo ještě hůř 55-75Hz je úplně k ničemu.
Pokud ten rozsah není alespoň od 35Hz a nejméně do 75Hz, tak nevidím praktický přínos a jakýkoliv G-Sync monitor bude lepší.
AMD to zdá se vidí podobně a u Freesync 2 už definují minimální rozsah podporovaných frekvencí, aby se dalo spolehnout na to, že monitor s podporou tohoto standardu bude opravdu pro uživatele přínosem.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 12:40:55
avatar
Podle oficialniho seznamu od amd zadny s rozsahem 75-100Hz neexistuje. Je tam 6 typu s rozsahem kolem 70-144Hz (asi pro fajnsmekry s orlim zrakem, protoze kdo si poridi 144Hz monitor asi nepocita s tim, ze ho bude pouzivat na ani ne polovicnich frekvencich) a ano i jeden prapodivny, vyjimecny a troufam si rict tedy atypicky model s rozsahem 55-75Hz. Zbylych snad 500, rekneme 95%, se vejde nejhure do rozsahu rekneme 48 - 60(75)Hz a lepsich. Kde se s nekterou modernejsi kartou da nastavit naprosta vetsina soucasnych her. Dale nekolik desitek ma spodni rozsahy uz od 30Hz, dalsich mnoho desitek od 40Hz, tolik gsync monitoru snad ani neexistuje dohromady..

Jasne tech par gsync panelu bude mit lepsi rozsahy nez mnohe freesync panely, ale ty s praktickymi, pohodlne dosazitelnymi rozsahy porad budou ve vyrazne vetsim mnozstvi a v poznatelne lepsich cenach, nez vsechny ty s gsyncem. Bohuzel ten puvodni standart je hodne otevreny, ale je to proste otevreny standart a lepsi je mit levny IPS monitor s freesyncem 48-75Hz, QHD rozlisenim, za 5k Kc, nez treba nejlevnejsi podobny s gsyncem za 15k Kc. Za ten rozdil pomalu poridim kartu, co takove rozliseni uz i zvladne. Freesync2 uz ma ty parametr prisnejsi, ale stejne, je daleko lepsi mit ty parametry volnejsi a trochu horsi, za vyrazne zajimavejsi ceny, nez mit nejlevnejsi panel prakticky za cenu lepsi graficke karty.

Jedinou svinarnu vidim v tom, jak spatne se ty realne rozsahy mnohdy dohledavaji. AMD freesync list je aktualizovan casto az mnoho mesicu zpetne, u vyrobcu v tech nedostupnejsich materialech rozsahy casto ani uvedeny nejsou a prodejci na to vylozene serou uplne (omlouvam se, nemuzu jinak). Porad je ale mnohem lepsi mit takoveto panely za takoveto ceny, nez je nemit, nebo mit jen predrazene gsync panely (ktere za svou cenu uz vylozene musi mit ty lepsi parametry). Panelu za 5k nejaky ustupek udelam snaze, nez podobnemu za 15k.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-14 19:33:10
avatar
No já ti nevím. Mě přijde monitor s rozsahem 48-60(75)Hz podobně k ničemu jako ten G-Sync monitor za 15k. Ani jedno bych si rozhodně nekoupil.
Ale pokud někdo neřeší peníze, tak ten G-Sync se doporučit dá, zatímco ten Freesync s mizerným rozsahem bych nedoporučil nikomu.
Tady si opravdu stojím za názorem, že 48-60Hz je jen marketingová past na zákazníka, aby bylo možné na krabici napsat, že monitor podporuje Freesync.
Ve většině her ti budou FPS kolísat víc než tenhle ubohej rozsah pokreje.
Těch 48-75Hz už je na hraně použitelnosti, ale stejně bych to nechtěl ani zadarmo.
Chce to alespoň 30(35)-75Hz aby to fakt mělo přínos ve všech hrách a nemusel jsi strávit hodiny laděním každé hry, aby se vešla do nějakého pidi FPS rozsahu.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-15 00:59:57
avatar
Mas to vyzkouseno v praxi? Tipuji ze ne.
Muj prvni freesync experiment byl fullHD ips panel s freesyncem 40-75 Hz za (pred tremi lety) nejake 4k+, dnes stoji asi 3k+ a moc vice uz se usetrit snad ani neda. V kategorii fullHD dnes kupovat 48-60Hz nevidim zadny duvod, protoze se za stejnou cenu daji sehnat mnohem lepsi rozsahy uz par let. Podle meho se rozsah 48-60Hz realne tyka jen 4k monitoru (nebo malo informovaneho - ne moc vhodneho vyberu modelu). Provozoval jsem to puvodne i s R9 280X a nebyl s tim problem, rozhodne ne udrzet jakoukoliv tehdejsi hru nad rozsahem toho freesyncu. Pomoci utility cru tool se mi funkcne podarilo rozsah jeste i rozsirit na 36 - 75Hz. Jinak fullHD freesync si myslim ze je i nad tech 48Hz pohodlne relizovatelny s cimkoliv od RX 470 a lepsi..

QHD ips panelu s freesyncem 48-75Hz sem se nejakou dobu vyhybal, porad jsem cekal jestli nenarazim na neco s rozsahem od 40Hz, jak narazis mel sem obavy at se do toho rozsahu bezpecne funkcne vlezu, ale nakonec jsem podlehl a vyzkousel QHD panel s freesyncem 48-75Hz. Obavy se ukazaly byt zbytecne. Chvili jsem to zkousel i s lepsi RX 480 - u Vulkan a Dx12 her se vesmes nebylo treba nejak vyrazneji omezovat a hry s horsim enginem se daly nastavit do funkcniho rozsahu na nejkych strednich-vyssich detailech taky. S vegou 56 necitim zadny znatelny problem se do funkcniho rozsahu vejit i na nejvyssich detailech (ale nepouzivam presety, zasadne vzdycky vypinam vsechny rozmazavaci funkce a par dalsich vytipovanych, kazdou hru si nastavim k obrazu svemu za 5 minut).

Ten rozsah neni ubohy i kdyz to tak mozna na prvni pohled pusobi. s freesyncem je ten obraz i stabilnejsi ve frekvencich, rozsah se vesmes da i kousek rozsirit a nepochybuji o tom, ze prumerny pravidelny hrac si to dokaze funkcne nastavit s jakymkoliv primerenym hw.

Jinak z mnohych, podobnych hw diskusi se zda, ze vetsina hracu provozuje hry v "rock stable" 60 fps s vsyncem, tak proc by mel byt problem se vejit do tech 48Hz? Obraz s freesyncem je oku prijemnejsi i s daleko nizsimi fps proti tomu zastaralemu vsyncu a takove fullHD rozliseni dnes zvladne na peknem framerate i levna karta z bazaru..
Bjorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-07 23:35:13

AOC AG352UCG6 - to jen k tomu, že srovnatelné monitory s G-Sync stojí 25-27 tisíc. Také za tu cenu jsou, ale začínají i níž.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-08 11:03:17
avatar
to je jeden ... co těch 6 dalších? a kde AOC ušetřilo na tom G-SYNC modulu, někde muselo, protože tne modul stojí dnes samotný několik tisíc...
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 15:53:44
avatar
Oba mají panel AU Optronics M350QVR01, mám starší AG352UCG kvalita konstrukce je slušná, bohužel spíš určená mladším pařanům, ty zbylé součástky jsou tam dolarové položky, takže spíš AOC není tolik prestižní značka, takže si nemůže dovolit napálit větší marži, jako Asus ROG, HP OMen a další.
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 08:21:07

Drobný problém tohoto monitoru je, že současné grafické karty od AMD, které FreeSync podporují, nemají šanci to rozlišení utáhnout v moderních hrách, leda s výrazně nižšími detaily.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 11:32:24
avatar
nesmysl .... VEGA 56/64 na to stačí s přehledem
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 07:14:20

Asi zapomínáte, že to je 100Hz monitor. Tzn. Pokud hra poběží na průměrných 60fps, někdo by možná tvrdil, že to je plynulé. Já ale říkám, že je to nevyužitý potenciál monitoru.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 10:43:43
avatar
ty to říkej, ostatním stačí 60+
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-09 12:37:32
avatar
v novych hrach je Vega 64 na urovni RTX 2070 a to ti na 3440x1440 nestaci?
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 07:21:00

S 60Hz monitorem je 2070 asi použitelná na QHD, u dobře optimalizovaných her možná i na to UWQHD. Ale na 100fps průměr to už bez snižování detailů prostě nepojede...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 10:55:24
avatar
ale ty nemusíš mít 100 průměr .... stačí ti cokoliv mezi 60 - 100
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-10 16:20:34

Líbí se mi jak mezi uživateli ztrácí současné grafiky na hodnotě, protože už nejsou TOP překvápko a chtějí další a další. Už nestačí pomalu ani na FHD . Jenže si neuvědomují enginy her, které jsou ve většině her pořád stejné jako před pár lety, akorát s pár pozlátkami navíc. Je to takové stavění vzdušných zámků, kde pořád chybí výkon. Přitom hry jsou tou brzdou a současné grafiky s pomocí dedikované synchronizace mají výkonu dost. A když už je 60fps všude na Ultra, tak chtějí 144fps všude a budou stále nespokojeni ...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-14 14:00:33

Nestačí. Vím jaký má ta grafika výkon v klasickém QHD. Tohle je o třetinu více pixelů, tedy o třetinu náročnější pro GPU. Vega 64 bude mít v WQHD problém, aby se trvale pohybovala alespoň na 60fps v nových hrách na max detailech a s novějších hrách bude mít čím dál větší problémy v tomto rolišení. Pokud by měl jen 1080 řádků, tak řeknu OK, ale takhle to prostě není čím krmit.

Takže sice FreeSync fajn, ale bohužel neexistuje karta s FreeSync, která by ten monitor dokázala patřičně nakrmit. To je celkem nevýhoda takového monitoru.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-14 15:36:39
avatar
stačí ... vím to hraji na 4K s VEGA 64
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-14 17:00:36
avatar
Zajimave ze to, na co staci a nestaci Vegy, zasadne nejlepe vedi uzivatele vyssich modelu GTX :o)
Mi treba na QHD bohate staci i Vega56 a vim i o lidech, kterym na to vcelku spokojene staci i RX480. Uzivatele s freesyncem tolik nepotrebuji trvalych 60 fps ;) Hry jsou taky dost ruzne mezi sebou a pripadne maji i spoustu ruznych grafickych nastaveni a ja treba v tom, co mnozi nazyvaji "max nastaveni" (ultra presety) nehraji nikdy, protoze mi nevyhovuji ve vice ohledech (a nemyslim si, ze by to z toho defaultniho "max" presetu vypadalo nejak znatelne lepe, nekdy i naopak). Dale v tech novych hrach, ktere konecne vychazeji ve Vulkanu a Dx12 se jim taky dari (paradoxne?) daleko lepe, nez ve starsich hrach s Dx11. Neni zadny duvod, proc by na to nemohly stacit naproste vetsine uzivatelu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-14 17:57:14
avatar
také jsem si všiml ..
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-14 13:55:56

Rozměry fajn, rozlišení wide QHD fajn, VA panel fajn, 100Hz fajn, FreeSync fajn, zakřivení budiž, ostatní parametry také.

Jenom mi dejte příklad GPU podporující FreeSync, která to zvládne při tomto rozlišení nakrmit, aby těch 100Hz dávalo smysl. Protože nejvýkonější Vega 64 je na úrovni OC verze GTX 1080, tedy výkonem nestačí ani na RTX 2070. A jelikož OC verzi GTX 1080 vlastním, tak vím, že to prostě na rozlišení, které je o třetinu náročnější jak QHD nestačí.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-15 20:42:13
avatar
Sapphire Vega64 nitro +, nejlepší běžnáVega64 je na tom lépe než 1080 a i s cenou 13800 je dobrá volba na sync monitor a vga kombo. Oproti Nv řešení ušetříte minimálně 5-6 tisíc. Na většinu her to stačí i v tomto rozlišení.

Ale pokud chcete hatit, jistě si vyberetu hru, ve které to nestačí, ale vše to bude subjektivní. Jen dodám že 40+ fps se syncem je asi tolik jako 60+ nesyncnutých, ale ten kdo to neviděl to netuší. Proto sestava s geforce bez gsync monitoru MUSÍ nabídnout mnohem více fps aby to vůbec mohlo být porovnatelné

Proto je vega64 za 14 tisíc s monitorem jako tento (celkem 32 tisíc) dobrá volba. Nic od Nvidie vám nedá za tuto cenu lepší dojem ze hry s takovými parametry na takové ploše jako celek
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-12-15 20:32:22
avatar
Test freesync monitoru bez uvedení hodnot freesync rozsahu, zda je přítomno LFC... To už si děláte vážně srandu. Recenzent si mohl dát tu práci (cca 30s) a alespoň googlit
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1341x
Komentářů: 6
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1117x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1829x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1120x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1892x
Komentářů: 3
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Úterý, 12 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1857x
Komentářů: 1