TEST: AMD Bulldozer FX-8150 – nová generace procesorů AMD poprvé v akci. Jak chutná 8 jader? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Wednesday, 12 October 2011
Přejít na obsah
TEST: AMD Bulldozer FX-8150 – nová generace procesorů AMD poprvé v akci. Jak chutná 8 jader?
AMD Bulldozer - nova revoluce od AMD ala Athlon64?
Modul vs Jádro - 4modulový vs 8jádrový procesor AMD
AMD FX-8150 v parametrech a technologiích
Konkurence a výběr - AMD FX vs Intel Core i5/7
Testy a testovací sestava
Teoretické testy - Cinebench R11 a 3DMark11
Praktické testy - WinRar a 3DsMax
Praktické testy - MainConcept a TrueCrypt
Herní 1080p testy - DirectX11 hry
Spotřeba a taktování
Výkon
Hodnocení a závěr

 

  • AMD Bulldozer – další revoluce od AMD?

                                                                   Rozhodně běh na dlouhou trať!

Ačkoliv vám až dnes můžeme představit první procesory na architektuře Bulldozer, která má skutečně pramálo společného s tím, co jsme tu od AMD měli od roku 2003, není to zase taková novinka. Vývoj této architektury začal na přelomu let 2006 a 2007 s tím, že AMD chtělo uvést první procesory na přelomu let 2009 a 2010. To jak už dnes víme, se nepovedlo. Jak už bylo v první kapitole naznačeno, AMD není Intel a prostě nemá jeho finanční možnosti ani velikost. Je schopno podnikat jen omezené kroky. V době, kdy se měl Bulldozer chystat na trh, AMD dokončilo i poslední generaci-evoluci Athlon64 procesorů v podobě Phenomu. Jenže jak víme, ten měl velké problémy odvíjející se opět od možnosti výroby. Zkrátka chyběly peníze. A to byl Phenom revolucí v podobě nativního čtyřjádra, což v té době nemělo technického soupeře. Jenže vyrábět to byla prostě otázka jiná. 65nm výroba byla pro to nevhodná a na 45nm jsme si u AMD museli počkat, protože finanční i výrobní možnosti AMD jsou omezené. Díky tomu všemu a souhrou nezvládnuté, leč strategicky jinak správné akvizici s ATI, se AMD dostalo do vážných finančních potíží. To samozřejmě výrazně ovlivnilo jak řešení problémů samotných Phenom procesorů, tak vývoj výroby a hlavně vývoj nástupce, tedy Bulldozeru, který musel být přerušen. Horko těžko se AMD ze situace vyhrabalo a muselo se smířit s tím, že nemůže Intelu konkurovat všude a musí prostě po malých krůčcích a soustředit se jen na omezenou část segmentu x86. Hlavně se změnil celý procesorový trh.

AMD tak nakonec zachránilo Phenom a jeho druhá už 45nm generace konečně s odpovídajícím výrobním procesem dopadla mnohem lépe než první. Nakonec se objevil i X6 procesor, což byl velký technologický úspěch AMD. To se tak poslední 2 roky mohlo soustředit na vývoj Bulldozeru. Jenže ten potřeboval opět pořádný výrobní proces, což už ale nebyla soutěž samotného AMD, ale nové vlastníka výrobních kapacit AMD, společnosti GlobalFoundries.

  • Výrobní proces a výroba – v tom je zakopaný pes

AMD dobře vědělo, i po zkušenostech s Phenom I, že pokoušet se vyrábět Bulldozer 45nm je cesta do pekla. Takže potřebovalo 32nm. Jenže AMD není Intel. Zatímco ten narval obrovské prostředky do vývoje a výroby, kdy jen přebudování jedné 45nm továrny na 32nm stojí 2-3 miliardy dolarů a výstavba nové rovnou 5 miliardy (a Intel má 4 továrny na 32nm), AMD i GF takovými financemi samozřejmě neoplývají. Navíc si to žádá i čas. Intel má v tuto chvíli více než 1,5roku výrobního náskoku, nemluvě o náskoku kapacitním. Horko těžko se tak podařilo AMD s GF spustit 32nm výrobu na přelomu Q1/Q2 letošního roku. Dříve tak Bulldozer nemohl ani vyjít, protože jej nebylo jak vyrábět.

Stejně tak ale nejde vyrábět 32nm stávající Phenom II procesory. Jejich architektura není pro 32nm výrobu vhodná, což ostatně dokládá i výroba Llano procesorů. A právě Llano je další věcí, který start Bulldozeru ovlivnil. Jak už jsem řekl výše, změnil se trh!

  • Mobilní procesory důležitější než desktop

Dříve výrobcům Intel a AMD stačilo uvedení jediné architektury jediného druhu procesorů. Světu dominoval Desktop, který v upravené verzi směřoval i do serverů. Mobilní segment byl v plenkách a víceméně vznikal jako poslední hlavně snížením taktů desktopových verzí procesorů. Jenže během posledních 6-7 let se situace změnila. Mobilní segment dominuje, procesorového výkonu je pro běžného uživatele dost a dost, desktop tvoří menší část trhu a to do něj započítáváme dnes i servery. Změnili se tedy priority. Nyní je alfou a omegou mobilní segment, pro který se tak tvoří CPU a zde je stěžejní věcí právě co nejpokročilejší výroba. Další věcí je nový level integrace. Dnes už v procesorech najdeme i integrované grafické karty. A jak víte, to vytlačilo například NVIDIA ze hry. AMD a Intel tak dnes hrají jako platformy větší roli, než kdy dříve. U AMD to jsou právě procesory Llano, které jsou hlavním produktem a díky němu byl opět Bulldozer trochu pozdržen.

Bulldozer totiž vznikal pěkně po staru – je to serverová a desktopová architektura. Jenže hlavní slovo má mobilní segment a tam AMD potřebuje procesor s Integrovanou grafikou. Llano se tak během posledních 3 let stalo prioritou, a protože AMD má omezené vývojové i výrobní zdroje, samozřejmě to postihlo Bulldozer. Llano totiž tvoří 60% odbytu procesorů AMD! Je to hlavní platforma na mobilním segmentu, který desktop poráží zhruba 65:35. Dalších 10-15% tvoří segment nejlevnějších procesorů, opět s integrovanou grafikou, BRAZOS (vs Intel ATOM). A asi si už spočítáte, že s na desktop a serverový segment zbývá 25-30%. A to určuje i jeho důležitost a prioritu ve vývoji. Můžete kroutit hlavou, ale tak se věci mají. Prostě první Bulldozer a první procesory FX nejsou tak důležité, jako FUSION (Llano a Brazos).

Takže si to shrňme. AMD Bulldozer byl pozdržen nejprve kvůli Phenom I, díky kterému AMD zjistilo, že Bulldozer nemá cenu vydávat na 45nm a muselo čekat na 32nm. Jenže ten byl u AMD uveden v život až v Q1 letošního roku. Jenže během těch let se změnila i situace na trhu a desktop i servery jsou ve stínu mobilní platformy. Takže Llano (32nm Athlon II X4 s DX11 GPU) dostalo logicky přednost před Bulldozerem. A protože 32nm výroba byla u AMD teprve na začátku, navíc vedle ní musel v té samé továrně běžet ještě 45nm proces, AMD logicky nemělo pro Bulldozer kapacity. Jinými slovy ačkoliv fakticky měla tahle architektura vyjít už před 2 lety, nakonec vychází až nyní, protože dříve to prostě nešlo. Kdyby AMD mělo možnosti Intelu a jeho 32nm výrobní kapacity i proces také už na přelomu 2009/2010, tak by to určitě šlo, jenže jak víme, AMD nemůže Intelu na poli výroby vůbec konkurovat.

Pokud vás to zajímá, tak první FX-8000 procesory přicházejí na trh ve stejné revizi a se stejným výkonem, se kterým byly vyrobené první kousky už v v Q1 letošního roku. Za jeho uvedením není žádný nedostatek výkonu ani nic podobné, ale prostý fakt, že díky neodladěné 32nm výrobě Llano muselo dostat mnohem větší část kapacit, které prostě neumožnily vyrábět vedle toho i Bulldozery v dostatečném množství. Sami víte, že ani s množstvím Llano to není růžové. A teď si představte, kolik asi mohlo AMD vyčlenit kapacit pro Bulldozer určený pro 20-25% trhu. A tak se plánované červnové vydání prostě nedalo realizovat. Tam se nakonec objevily tak jen AMD 900 desky, které jsou pro tuto generaci procesorů určené.

Následně to AMD zkoušelo v září, ale situace 32nm výroby se o moc nezlepšila. Takže se to odložilo o další měsíc, tedy na říjen, na který ale AMD také už při odložení v červnu slíbila faktickou první dostupnost těchto procesorů v obchodech. V září by tak jako tak uvedla ty procesory prostě jen v recenzích a na papíře. Teď v říjnu už si je ale budete moci i koupit, ale vzhledem k neodladěné 32nm výrobě nečekejte, že jich budou hromady.

A teď už se podívejme co je to ten Bulldozer …



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNFriday, 10 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1018x
Komentářů: 0
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1001x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1796x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1914x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2340x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2080x
Komentářů: 0