ASUS PRIME B550M-A TEST a RECENZE opravdu základní desky, která zvládá RYZEN 9 i PCIe 4.0 Tisk E-mail
Pátek, 27 listopad 2020
ASUS PRIME B550M-A TEST a RECENZE opravdu základní desky, která zvládá RYZEN 9 i PCIe 4.0
Testy a výkon desek v praxi
altObvykle testujeme luxusní verze základních desek, ale dnes se podíváme na tu nejzákladnější variantu.

• ASUS PRIME B550M-A TEST a RECENZE

opravdu základní desky, která zvládá RYZEN 9 i PCIe 4.0

Možná se občas někteří divíte, proč testujeme většinou jen ty drahé, luxusní varianty základní desek. Odpověď je jednoduchá, protože nám je výrobci posílají :). Výrobci desek chtějí abychom je ukazovali v tom nejlepším světle, takže posílají logicky jako první své nejlepší produkty. Na tom není nic špatného. Ovšem mám pocit v posledních letech, že mnozí uživatelé a čtenáři nabyli dojmu, že opravdu všichni pro stabilní a výkonný PC potřebují desky za 10 tisíc a víc. A že si někteří myslí, jak levnější desky jsou levnější, protože hůře fungují apod. Není tomu tak.

Dnes se podíváme na cenově velmi dostupnou novou moderní B550 desku pro AMD AM4 platformu, která bez potíží zvládá i 16jádrový RYZEN 9 5950X, zvládá nejvýkonnější PCIe 4.0 SSD i grafické karty, má přitom jednoduché zpracování, napájení i chlazení, a hlavně stojí hodně pod 3000 korun. Podařilo se nám přesvědčit společnost ASUS, aby nám vedle svých luxusnějších modelů půjčila také model ze své základní PRIME série. Ta nevyniká zdobením, ani herní výbavou, ale má prakticky jen to nejnutnější. V řadě případů má také cíleně některé prvky výbavy, dnes už považované za archaické a pro moderní multimediální PC naprosto zbytečné. Proč tedy existují? Protože část specifických uživatelů má různé staré periferie a zařízení, které chtějí používat i nadále.

V případě této desky jsou zde tak neskutečně zastaralé konektory jako DVI a dokonce VGA! Nechybí ani PS/2 apod. A není to proto, že by výrobce šetřil. Naopak, tyhle archaické prvky dnes stojí docela dost peněz, protože už se široce neosazují a nepoužívají, a to je prodražuje. Bez nich by deska byla ještě mnohem levnější. Někteří uživatelé ale chtějí nový PC prostě používat i se starými monitory a klávesnicemi – jde třeba o různé firmy, státní správu apod. Současně nepotřebují „herní“ prvky výbavy, přerostlé chlazení, silné napájení, které vydrží i velké taktování, nepotřebují RGB podsvícení a krásná PCB atd.

• ASUS PRIME B550M-A

Dnes se tedy podíváme na jednu ze skutečně základních desek ze základu nabídky ASUS. Existuje více variant, v našem případě tu máme tuhle variantu, která počítá hlavně s osazením procesorů s integrovanou grafikou, má tak VGA, DVI i HDMI konektory.

Když se podíváme na samotnou desku, vidíte že není zdaleka tak „zdobná“ jako multimediální herní TUF varianty. Nemá velké pasivy pro chlazení, má jen základní jednoduchou napájecí kaskádu, stejně tak ostatní prvky elektroniky jdou zde „jen to nejnutnější“. Znamená to ovšem, že proto bude výkonově slabší a méně stabilní a spolehlivá než výrazně dražší desky?

Ne. Musíte si uvědomit, že výrobci základních desek musí udělat i tyhle nejlevnější desky dané čipsetové série tak, aby spolehlivě fungovaly v rámci jasně daných specifikací procesorů. Takže i tahle deska musí naprosto bez problémů zvládnout 16járové RYZEN 9 procesory, a to včetně případného PBO. Ano, nemusí během aktivního PBO dosahovat až tak dobrých výsledků, jako kvalitnější desky, ale prostě musí fungovat stabilně, spolehlivě a mít výkon, jaký osazenému procesoru přísluší. A nejen to.

Pořád se v tomto případě bavíme o B550 desce, což znamená při osazení RYZEN 3000/5000 procesorů (tedy ZEN2 a ZEN3) podporu PCIe 4.0 v grafickém slotu a jednom M.2 slotu pro SSD. S tomu odpovídajícím výkonem a nutnou kvalitou.

Zkrátka to, že je nějaká deska cenově velmi dostupná, neznamená, že nebude spolehlivě fungovat. A dnes se tedy podíváme na srovnání tohoto velmi základního modelu s jinými, které jsme již testovali dříve. Podívejme se na tuhle základní desku tedy podrobněji …

Spuštěno: 241x