ASUS ROG CROSSHAIR X670E GENE – TEST a RECENZE jedinečné mATX desky bez konkurence Tisk E-mail
ASUS ROG CROSSHAIR X670E GENE – TEST a RECENZE jedinečné mATX desky bez konkurence
V praxi - výkon a provoz

• Provozní vlastnosti, taktování

V sestavě máme referenční AMD Radeon RX 6900 XT grafiku s referenčním tichým chladičem, nicméně snažíme se v tomto případě vytěžovat hlavně procesory, takže zatížení grafiky tu není.

• Spotřeba a teploty

Pochopitelně, mezi deskami nejsou velké rozdíly, svou roli hraje i extra výbava, ale také napájecí kaskáda, ale i čipsetové řešení atd.

Pokud jde o chlazení, je testovaná GENE docela robustní, ale není zdaleka tak maximalisticky vyztužená s masivními pasivy jako jiné větší Crosshair modely. ASUS ani zde dle očekávání nepoužil heatsinky, ale vyřezané pasivy ve formě kusů kovu spojených heatpipe na VRM, což rozhodně není tak efektivní jako heatsink s pořádným jemným žebrováním, ale pro účely většiny uživatelů je to dostatečné.

Teploty se pohybují kolem 45°C na VRM v běžném provozu, tedy vše v pořádku. Čipset zásadně netopí, takže nevyžadují aktivní malý ventilátor, jako tomu bylo u první generace X570 desek. Snad jen možná ten pasiv nad tou hlavní Gen5 SSD nemusí být úplně dostatečný pro některé chystaná PCIe 5.0 SSD řešení, ale uvidíme. Přídavná karta na ty dvě další M.2 SSD je ale chlazena dostatečně robustně.

• Taktování

ASUS ROG CROSSHAIR X670E GENE má specializovanou luxusní speciální OC výbavu a je na tohle přímo stavěna a navržena. Je orientována pro extrémní taktování, ladění, takže běžný domácí uživatel nemá šanci plného potenciálu desky, bez extrémního chlazení pro CPU, prostě skutečně využít. Což je i náš případ, přes ty všechny OC speciality, která deska nese, pro běžné domácí OC s běžným chlazením nedosahuje lepších výsledků než jiné špičkové desky. Extrémní OC ale osobně netestuji, takže nevím o kolik % si povede lépe na dusíku apod. :).

RYZEN 9 7950X, který používáme je zajímavý tím, že AMD nastavilo 95°C jako cílovou teplotu, kam se procesor snaží za každou cenu dostat. Je to běžná provozní teplota, ale většina lepších chladičů je prostě tak účinná, že se tam nedostane :), takže zvedá takty na maximum v nastaveném napájecím limitu. Není, ale tak problém nakonec dostat celý CPU na 5,3GHz, současně přitom můžete mít stále aktivní mnohem vyšší frekvenční boost při zatížení méně jader. Zajímavější je ale možná snížení voltáže nebo pro mnohé jednodušeji napájecího limitu, které dokáže při prakticky téměř zachování výkonu snížit teplotu o desítky °C a spotřebu o desítky W.

A to platí i o pamětech, kdy zde poprvé v rámci AMD přecházíme na DDR5. Stejně jako u DDR4 a starších RYZEN, je zde opět přímá souvislost mezi taktem pamětí a vnitřním taktem sběrnice CPU. AMD ale trochu zjednodušovalo. Každopádně zatímco základem je 5200MHz, AMD doporučuje jako ideál použití DDR5-6000MHz s co nejnižším časováním. A nabízí rovnou i KITy s novým AMD EXPO profilováním, které po osazení do desky automaticky nastaví onen profil. Jen to chvíli trvá, protože systém testuje a zkouší nastavení, takže několik minut se zdá, že PC nic nedělá, je to zvláštní chování, rozhodně odlišné od XMP, které také funguje, ale AMD EXPO paměti a profily fungují, jak je popsáno. Samozřejmě není problém vše detailně ručně ladit, současně nemusíte jet v poměru 1:1, ale můžete využít děliček a hnát DDR5 paměti mnohem, ale mnohem frekvenčně výše. Opět se bavíme zkrátka o TOP desce pro tento typ používání.

Takže k závěrům …

Spuštěno: 521x