ASUS ROG Crosshair X670E HERO – TEST a RECENZE nové generace TOP AM5 základní desky! Tisk E-mail
Středa, 28 září 2022
ASUS ROG Crosshair X670E HERO – TEST a RECENZE nové generace TOP AM5 základní desky!
V praxi - výkon a provoz

• Základní deska

Styl balení ASUS mezigeneračně nezměnil. Barvy a grafika obecně zůstala věrná současnému ROG stylu, samozřejmě s novými logy AMD technologií. Tedy jedna změna tu je. Doposud při otevření krabice na nás hned vykoukla základní deska, která byla schována pod průhledným plastem. U nové generace je ovšem plast černý a neprůhledný. Asi je ekologičtější, nevím :).

Nicméně jinak je vše při starém. Samotná deska je v prvním patře a bohaté příslušenství a patře pod ní.

Najdeme zde tedy speciální rozšiřovací PCIe x8 kartu, která umožňuje osazení druhého Gen5 SSD. Je to hodně masivně chlazené tlustým kovovým pasivem. Vedle toho ASUS do balení přidal i USB flash disk s ovladači a SW, už zde tedy nenajdeme DVD/CD ;). V balení nechybí ani běžná kabeláž a další nezbytné prvky, je tu také anténa pro Wi-Fi 6E/BT modul a kovový držák grafické karty do skříně.

• Základní deska

Pokud jde o desku samotnou, potěší standardním ATX formátem, díky čemuž se vejde do každé normální ATX skříně. Má tedy novou AM5 LGA patici, kdy upínání CPU je řešeno kovovým mechanismem velmi podobným tomu, který známe z Intel platformy. Osazování chladičů je ale jinak stejné jako u AM4, kdy je zde stejný základní platový „rámeček“ a chladiče z AM4 jsou kompatibilní s AM5.

S novou platformou a generací procesorů AMD také přechází od DDR4 na DDR5 paměti. Všechny AM5 desky a procesory pro ně podporují výhradně tuto novou generaci pamětí, kdy se s podporou DDR4 ani nepočítalo. Ta zůstává a končí u AM4. Od počátku je AM5 nativní DDR5 řešení, což je rozdíl proti konkurenčnímu Intelu, který na Core 12000/13000 procesory DDR5 podporu narouboval. Ovšem v základu jde o DDR4 řešení a architekturu. V případě dnes testované desky jsou zde 4x sloty, kdy AM5 je klasicky dvoukanálová mainstreamová platforma. Osaditelné je až 128GB paměti a podporovány jsou všechny moduly od 4800MHz výše. Součástí podpory je také zcela nová AMX EXPO technolgie, tedy OC profily, které jsou z výroby součástí některých paměťových kitů a které deska automaticky nastaví (kdy první spuštění ale pak chvíli trvá). Jde o obdobu Intel XMP, zde ale na míru dělanou AMD platformě.

Pokud jde o další výbavu, tak vidíte že deska má dva PCIe x16 sloty, fyzicky zesílené, ale jen ten první má plných 16linek Gen5, druhý má jen 8linek Gen5. Je zde ještě úplně dole černý PCIe x1 slot, obsluhovaný čipsetem a jde o Gen4. Deska má celkem 5 pozic pro M.2, z toho 4 jsou na desce samotné a jedna z nich ve verzi Gen5 (ta úplně nahoře), zbytek pak Gen4. Pátá M.2 pozice je pak díky přidané rozšiřovací kartě, která se osazuje do onoho PCIe x8 Gen5 slotu a díky tomu získáte ještě druhou M.2 Gen5 pozici. Jinak je zde ještě standardních 6x SATA.

Bohatá je i ostatní výbava. Velké množství USB portů různých verzí, kde vyčnívají dva nové Type-C USB4 (40Gbps.). V základu je zde také Wi-Fi 6E s BT 5.3 a anténa k tomu. Deska má jednu LAN a to 2,5Gbit síťovku. Najdeme také výstupy z kvalitní integrované zvukovky s posílením, tedy ALC4082 s extra prvky.

ROG CrossHair má ve výbavě mnoho nadstandardních prvků pro přímé ovládání, monitorování a taktování, včetně onoho extrémního. Nechybí velké množství konektorů pro chlazení, RGB atd. Samozřejmostí je pak komplexní softwarová podpora od velmi bohatého a propracovaného BIOSu přes extra programy do Windows, kdy řada se dočkala nových verzí s funkčním i grafickým upgradem proti minulosti. Zkrátka i pro ty nejnáročnější uživatele a hračičky je zde bez přehánění všechno co si dnes můžete v kombinaci se základní deskou představit.

Takže jaká je v praxi?

Spuštěno: 1204x