ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO – TEST a RECENZE nové platformy pro Intel. Soupeř pro X570! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Thursday, 04 November 2021
Přejít na obsah
ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO – TEST a RECENZE nové platformy pro Intel. Soupeř pro X570!
Základní deska
Testy a výkon desek v praxi
Provozní vlastnosti a taktování
Závěr a hodnocení

 

 

 

  • Závěr

Intel ALDER LAKE procesory (Core 12000) jsou nepopiratelně mnohem lepší a zajímavější než jen půl roku staré 14nm ROCKET LAKE (Core 11000). Nicméně neoznačil bych je za výborné, v mnoha směrech výrazně zaostávají za rok starou konkurencí AMD, která dokázala mnohde podobný výkon nabídnout už před 2 lety s RYZEN 3000. A aktuální série RYZEN 5000 je už rok stará a podobný výkon nabízí s téměř jen poloviční spotřebou. Právě neefektivita a extrémní nároky na napájení (pokud mají nabízet výkon na dohled RYZEN 9) v případě Core i7/i9-12000 modelů, je nutné adresovat i pokud jde o zpracování základní desky. ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO je na ně dobře stavěna. O tom není pochyb.

Osobně má kolem ALDER LAKE největší radost právě z nové Z690 platformy, protože konečně přináší věci, které dosud nabízelo jen AMD s X570. Dokonce Z690 je technicky trochu dál, ovšem nemůžeme ověřit, zda udávaná PCIe 5.0 podpora vůbec funguje. Neexistuje žádná grafika ani SSD, která by je využívala, natož potřebovala. Osobně mám velké pochybnosti, zda to vůbec funguje, protože jak to Intel mohl testovat a ověřit, když nemohl mít k dispozici žádný finální PCIe 5.0 produkt? Takže ano, technicky je Z690 minimálně na úrovni X570, ne-li díky PCIe 5.0 a rychlejšímu připojení CPU-čipset o něco dál. Ovšem ta PCIe 5.0 podpora je dnes spíše nevýhodou pro nás uživatele.

Je totiž úplně k ničemu, speciálně u mainstreamové platformy v kombinaci s maximálně „jen“ 16jádrovými procesory. Nic proti, ale i Core i9-12900K je prostě slabý. Na trhu jsou dávno násobně výkonnější čipy, pro high end/pracovní stanice, kde by PCIe 5.0 bylo možná brzy využitelné pro uživatele těchto platforem. U mainstreamového PC se ovšem musíme ptát, k čemu tam to PCIe 5.0 je? Bohužel to není jen o tom, že škrtnete v názvu 4.0 a napíšete 5.0. Gen5 hardware vyžaduje odpovídající lepší a robustnější materiálové zpracování, je výrazně náročnější na kvalitu signálu, tedy vyžaduje lepší a složitější PCB, více mědi, lepší elektroniku. A to vše stojí nemalé peníze a suroviny navíc. Speciálně v dnešní situaci ve výrobě. Jenže k čemu to v praxi je? PCIe 5.0 grafiky ani SSD neexistují, nejsou ani třeba z hlediska potřeb mainstreamových uživatelů, takže neexistuje žádný dobrý důvod, proč to na mainstreamové Z690 desky cpát. Až bude PCIe 5.0 k něčemu (za 2 roky?), bude už tahle platforma zastaralá a procesorově slabá. V tuto chvíli je to jen plýtvání materiálem a zbytečné zvyšování už tak vysoké ceny pro uživatele, kterým prostě za ten příplatek nic tahle věc nepřináší.

Ale za to ASUS nemůže, Intel prostě kvůli marketingu, aby byl zajímavý, GEN5 PCIe na tuhle platformu nasadil, aniž by se dala otestovat, či řešil smysluplnost a praktický přínos. Každopádně mnohem větší radost mám z toho, že jak procesory, tak Z690 mají konečně PCIe 4.0 linky, tedy dostatek těchto rychlých linek na více věcí, jako to dosud měla prostě jen X570 platforma. Takže alespoň na tomto poli je Z690 jasným přínosem a vyrovnáním situace s konkurencí. I výbava a možnosti nové ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO tomu tak odpovídají, a na rozdíl o Z590 verze HERO dává tahle Z690 novinka proti X570 HERO smysl. Bohužel není to zadarmo.

Už u X570/Z590 ROG HERO jsme si stěžovali na extrémní cenový nárůst z hladin, kde jsme předchozí modely podobného stylu a kvality od ASUSu viděli. Ceny kolem a přes 10 tisíc byly dost pálka, kdy navíc tohle není TOP model v celé řadě. Jenže nová MAXIMUS Z690 HERO jde ještě výše. Její cena je 15 000 korun vč. DPH. Ano, 15 tisíc za mainstreamovou desku, co není ani TOP model. Ouch …. X570 varianta stojí kolem 12 tisíc dnes. Ano novinka má pár extra prvků. Tu rozšiřující M.2 kartu třeba, a pak má ten hezký mechanismus odemykání slotu grafické karty.

Právě tenhle detail jako tester oceňuji. U tohoto konkrétního modelu dává smysl, protože jej většinou používají nadšenci jako já pro testování, co mění grafiky jako ponožky :). Jinak je to samozřejmě hloupost a plýtvání pro běžného uživatele, který mění kartu jednou za 2 roky přinejlepším. Oceňují také jiné detaily, jako uchycení M.2 SSD atd. Jinak ale většinou deska nabízí to, co X570 HERO atd. jen v novějších verzích těch funkcí atd. Zkrátka nová generace s vylepšenými detaily. Problém mám s tou cenou. Už těch 12,5 tisíc za X570 DARK HERO je palba, a 13 tisíc za Z590 HERO je hodně. Za tuhle novinku chce ASUS rovnou 15 tisíc. Ano, asi to není tak šílené, když za model Z690 EXTREME chce rovnou 26 tisíc a „obyčejné“ STRIX modely jsou za 8 – 15 tisíc také. ovšem je to prostě dost za desku pod pouze 16jádrový mainstreamový procesor.

Nic proti kvalitě zpracování a všemu, ale vzhledem k výkonu ALDER LAKE ty příplatky na ty desky nejsou zrovna oprávněné. Na druhou stranu by se dalo argumentovat, že zdražuje všechno. Každopádně s ohledem na tu cenu, bych očekával tedy dokonalost. A ne že by se tomu ASUS v rámci Z690 platformy desek neblížil. MAXIMUS Z690 HERO opět posouvá hranice této populární série, ty nové detaily a špičkové zpracování jsou vynikající, ale trochu mě překvapilo, že třeba nemá dvě LAN včetně 10Gbit, nebo nemá lepší chlazení řešení heatsinky než „kusy kovu“ apod. Design se ale myslím povedl, velmi elegantní, vypadá lépe se zhasnutým RGB ;). Celkově pro extrémně náročné a neefektivní Intel ALDER LAKE procesory je skvěle připravena, a připravena je i pro nové DDR5, které budou také velmi náročné s frekvencemi nad 6000MHz. Pro hrátky s obojím je doslova stvořena.

Zatím ovšem nemohu moc porovnávat s jinými modely, protože samozřejmě s testováním nové Z690 platformy jsme teprve začali. Ale další desky máme nebo k nám míří, takže brzy se naše srovnání opět rozrostou. V tuto chvíli až na tu LAN a cenu, splnila nová ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO má očekávání ve všech směrech, speciálně ty nové detaily pro nás testery jsou šikovné a ASUS zjevně zná své uživatele a zákazníky :). Pokud tedy chcete pořádnou ještě neextrémní desku ovšem se vším všudy pro své hrátky (s procesory a DDR5), a peníze nebo efektivita a spotřeba pro vás nehrají roli, je tohle vynikající volba.

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - R23 Cinebanch 2021-11-04 18:20:58

Dobry vecer,
Dekuji za clanek. Dalo urcite dost prace. Prosim, je mozne testovat v Cinebench R23 a ne ve stare R20, ktery dle samotneho Cinebenchu, nedoporucuje testovat Alder Lake na r20?.
Dekuji
Maran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 18:19:26

Samostatná recenze 12900K jistě přijde.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 18:59:54
avatar
bude v samostatné recenzi CPU ...

tohle je test platformy - desky, ne test samotného CPU ;) ale začal jsem u tohoto, protože Z690 platformu považuji za to nejzajímavější na celém ALDER LAKE ....
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 20:01:17

Dekuji za vysvetleni.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Testovani PCIe 5.0 2021-11-04 21:31:36

Ano, recenzenti a uzivatele si pcie 5.0 otestovat nemuzou, protoze nejsou v prodeji zadna zarizeni, ktera tuhle sbernici pouzivaji. Ale nefunkcnosti bych se nebal. Vlastnosti rozhrani a signalu i testovaci postupy jsou dany standardem. A to vsechno se da merit bud beznymi pristroji, nebo pro testovani vytvorenymi pripravky.

PCIe je v podstate jen rychla seriova sbernice a komunikace po ni urcite pujde otestovat i treba spojenim dvou pocitacu vhodnyn pasivnim kabelem. Navic vyrobci sdruzeni v standardizacni organizaci urcite spolupracuji a vymenuji si testovaci vzorky uz od prvnich fazi jejich vyvoje, aby meli funkcnost a schopnost spoluprace overovanou hned od pocatku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 22:40:31
avatar
testování s přípravky a reálnými produkty je velký rozdíl ...

ostatně Intel už u Z490 měl "podporu" PCIe 4.0, fungovala s jeho přípravky, ale nefungovala pak s některými reálnými produkty, tak ji nakonec pro Z490 zrušil a měl ji až Z590, což byl prakticky stejný čip ....

takže se reálně bojím, aby se tohle neopakovalo, protože první PCIe 5.0 grafiky jsou rok daleko a u SSD to vypadá podobně ... každopádně stále mám pochyby o smysluplnosti u mainstreamové platformy zejména s ohledem na nároky na zpracování a vyšší cenu, kterou to přináší ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 23:00:46

Intel se snaží, ale kde bych pochyboval, že až přijdou produkty pro PCIe 5.0 grafiky, SSD, tak změní tradičně patici pro nové CPU a zákazníci stejně budou kupovat novou desku s CPU. Takže jako snažení dobrý, ale jejich platforma dlouho nevydrží a to je podle mě nejzásadnější problém Intel inovací v předběžném nasazení.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-06 17:42:03
avatar
třeba právě grafiky které mají v plánu příští rok představit ( možná že již na CES 2022 v lednu, tedy za nějaké 2 měsíce) mají již funkční s podporou PCIe 5.0 a tak to mohli otestovat
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 07:36:55

Presne, problem je že všetko bude uvadzane na CES 2022 ako M2 PCIe5 GPU sPCIe5 či CPU AMD s 3D pamaťou čo už možno budu podporovať PCIE5
Len intel sa trošku poponahlal. Asi usudil že lepšie svoje nove CPU prezentovať proti starim AMD CPU ZEN3, ako potom dostať vyprask od ZEN3+3D
Teraz ma Intel rovnake IPC ako AMD a dava to na vysoke takty, lenže nova generacia ZEN3 + 3D vraj zase IPC navyšila o cca 20% Tu už by intelu asi ani vyšie takty nepomohli
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-04 23:24:11

Jedna vec je funkcnost cipu (cpu, gpu, ssd radice), kterou musi zajistit jeho vyrobce. A druha funcnost (v) systemu, kterou musi zajistit vyrobce celeho zarizeni (zakladni desky, grafiky, ssd disku). Tu uz vyrobce cipu moc ovlivnit nemuze. Leda tim, ze cip bude vyrazne lepsi, nez pozaduje standard, aby byla vetsi rezerva pro nedostatecne kvalitni provedeni (desek) zarizeni.

Pokud se objevi problemy, tak vetsina neznalych (a casto i celkem znalych) uzivatelu bude nadavat vyrobci cipu, protoze "na dratech preci neni co zkazit". A to byl nejspis duvod, proc tenkrat intel u tech nove uvadenych desek nakonec tu ohlasenou podporu pcie 4.0 zariznul. A proc amd u starych b3xx desek nakonec neuvedlo dodatecnou podporu pcie 4.0 celoplosne, ale rozhodnuti o jeho doplneni do beta verzi biosu nechalo na vyrobcich zakladnich desek.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-05 00:05:36

AMD v tu dobu mělo podporu PCIe 4.0 desek, tak proč by Intel nemohl být u výrobců podporován v tomto rozhraní. Jak víme, tak Intel má většinou full výbavu MB a nadstandartní péči od výrobců. Důvod byl spíše finanční. Podpora byla až u nových desek s novými CPU. Je to jednoduchý trik, jak prodat nové CPU a nové desky. Vůbec bych v tom nehledal racionalitu provedení desek. U AMD a jejich tenkrát tříletých desek se to dá pochopit. U Intelu u kterého se mění desky pomalu každý rok je to rozhodně míň pochopitelné.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-05 06:49:27

Dik za pripomenuti. Zni to logicky. Nejak jsem si neuvedomil, ze tou dobou vyrobci zakladnich desek meli uz odzkousene na zakladovkach pro amd a tak mic na jejic strane asi nebyl.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-06 19:06:25
avatar
PCIe 5.0 budou jen ve slotech pro grafiky. Takže pokud by někdo chtěl provozovat SSD s PCIe 5.0, musel by jej vložit přes redukci do spodního slotu pro grafiku, pokud bude horní obsazen grafikou. Pro SSD jen PCIe 4.0. Začátkem roku by měla být RTX3090 s PCIe 5.0 a tam to podle mne dává smysl. Jinak, na testování nových PCIe rozhraní se nepoužívají žádné reálné komponenty, ale používají se tzv. testovací sady, protože vše musí být otestováno a plně funkční před spuštěním masové produkce.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 21:32:29
avatar
Windows 11 mě překvapují, na PC kde mám Ryzen 5 5600X je to podobné jako na win 10, ale na PC s Intel i7 8700K mi na win 10 dřív šel boost na 4700 MHz přesně na všech jádrech, na win 11 mi jde všude přes 5000 MHz, na třech jádrech dokonce 5445MHz, to je zajímavé, podotýkám že cpu je bez přetaktování.
Máte někdo podobnou zkušenost?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 22:18:52

A jak to vypadá s teplotou cpu?
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 22:48:49
avatar
59 st. max., ale jede to takto v idle, v zátěži dovede jít cpu skoro k 80 st.
Nechal jsem to běžet přes víkend, byl jsem pryč a ono tohle...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 23:01:10

Je možné, že W11 navýšily limit TDP u starších cpu, kde byla ještě nějaká rezerva. U nových cpu, které jedou na krev se to možná neprojeví. Mrkni ještě na spotřebu o kolik se zvýšila, jestli si teda pamatuješ kolik žral pod W10.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-07 23:23:51
avatar
HW monitor mi ukazuje max. spotřebu cpu, co byla během víkendu, něco přes 64 Watt.
100% vytížení měla jen jádra s 5445MHz, ostatní 5058 - 5275 nejela naplno.
Dnes už to nechám, ale zítra to vyzkouším pod max. zátěží.
Omlouvám se, že jsem ujel z vlákna.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 07:22:11

Prečo je to zaujimava informacia, že W11 zasahuje do OC Intelu.
Možno pušťa vyšie napatia do CPU pri zaťaži 2 jadier sa to extra na spotrebe neprejavi.
AMD ma pevny limit cca 140W a teplotu cez ktoru CPU nepušťa.
Ale Intel to celkom uvolnil na skoro 300W a po odblokovani to skače až na 450W čo namerali na guru3D.
Tak že ak maš dobru dosku a chladenie, samozrejme i zdroj, tak to celkom jede
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 08:49:36
avatar
Ano, desku, chlazení i zdroj mám velmi kvalitní, přesto ten boost na 5445 MHz je podle mě hodně zajímavý, protože vše mám nastaveno na default.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 10:31:27

U staršího procesoru je to každopádně příjemný výkonostní bonus. Kdyby mi stařičký R5 2600 zničehonic boostoval na 4,4GHz, tak bych se vůbec nezlobil.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 10:52:56
avatar
Je to tak, jsem příjemně překvapen, udělám potom testy, jak si nově i7 8700K stojí proti R5 5600X, zatím měl Ryzen téměř ve všem navrch a to Coffee Lake je velmi dobrý cpu, je vidět, že AMD opravdu udělalo velký pokrok.

Díky vám oběma za reakce.

Tak ještě info z dnešního dopoledne, už to boostuje nesmyslně, takže to je jasně chyba SW nebo čidla.
Na jednom jádru to skočilo na 9424MHz a další dvě jsou také kolem 8GHz.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 11:04:33

Raději bych se od PC trochu vzdálil
Vyzkoušej ještě OCCT a mrkni na parametry cpu, nebo MSI afterburner a dej sledovat při hře frekvenci cpu. Tam to chodí sw správně. Jinak čidlo
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-11-08 11:20:08
avatar
Snad PC neodletí.

Projel jsem to na Cinebench R23 a je to stejné jako dřív:
multi:
i7 8700K 8716b
R5 5600X 10731b
single:
i7 8700K 1194b
R5 5600X 1558b

OCCT taky zkusím.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvícení
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvíceníTuesday, 01 October 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 546x
Komentářů: 0
2. série The Last of Us se představuje – tvůrci tančí kolem kontroverzí
2. série The Last of Us se představuje – tvůrci tančí kolem kontroverzíFriday, 27 September 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 741x
Komentářů: 1
Nejočekávanější herní REMASTER - Horizon Zero Dawn brzy!
Nejočekávanější herní REMASTER - Horizon Zero Dawn brzy!Thursday, 26 September 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1508x
Komentářů: 2
Celý systém mobilních telefonů má zásadní bezpečnostní problém!
Celý systém mobilních telefonů má zásadní bezpečnostní problém!Wednesday, 25 September 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1555x
Komentářů: 2
Dragon Age: The Veilguard – recenzenti jej chválí, fandy originálu zklame?
Dragon Age: The Veilguard – recenzenti jej chválí, fandy originálu zklame?Monday, 23 September 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1487x
Komentářů: 0
V tichosti na PC vyšlo God of War: Ragnarök – jak se port povedl?
V tichosti na PC vyšlo God of War: Ragnarök – jak se port povedl?Thursday, 19 September 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1730x
Komentářů: 6