ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI – TEST a RECENZE výborné základní desky pro nejlepší CPU Tisk E-mail
ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI – TEST a RECENZE výborné základní desky pro nejlepší CPU
V praxi - výkon a provoz

• Provozní vlastnosti, taktování

V sestavě máme referenční AMD Radeon RX 6900 XT grafiku s referenčním tichým chladičem, nicméně snažíme se v tomto případě vytěžovat hlavně procesory, takže zatížení grafiky tu není.

• Spotřeba a teploty

Pochopitelně, mezi deskami nejsou velké rozdíly, svou roli hraje i extra výbava, ale také napájecí kaskáda, ale i čipsetové řešení atd.

Pokud jde o chlazení, je testovaná STRIX X670E-E nejluxusnější variantou své řady, kdy má nejmohutnější chlazení, jež je realizováno velkým množstvím kovu. ASUS bohužel nepoužil kvalitní heatsinky ve smyslu žeber na heatpipe, jež jsou lehčí, kompaktnější a mají vysoký výkon, ale vsadil na vyřezané pasivy ve formě masivních kusů kovu.

Teploty se pohybují kolem 45°C na VRM v běžném provozu, tedy trochu výše, než u lepších desek, ale nic extrémního. Čipset zásadně netopí, takže nevyžadují aktivní malý ventilátor, jako tomu bylo u první generace X570 desek. Zajímavý je ten pasiv nad hlavní M.2 Gen5 pozicí, který je na rozdíl od levnějších variant vybavený extra heatpipe s vyšším pasivem. Současně je v příslušenství asi 3x vyšší dodatečný pasiv, proti tomu základnímu pro chlazení těch spodních Gen5 pozic. To také levnější STRIX verze nemají.

• Taktování

ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI nemá specializovanou luxusní OC výbavu, nepočítá s extrémním taktováním. Pro OC nadšence je zde řada ROG CrossHair, která je orientována pro extrémní taktování, ladění, kde ani běžný domácí uživatel nemá šanci plného potenciálu desky, bez extrémního chlazení pro CPU, prostě skutečně využít. Nicméně to neznamená, že by tento pořád velmi luxusní model nebyl schopen běžného taktování. Pro běžné domácí OC s běžným chlazením dosahuje v praxi stejně dobrých výsledků jako jiné špičkové desky. Rozdíly by byly až v extrémním OC, které ovšem netestujeme.

Procesor RYZEN 9 7950X, který používáme je zajímavý tím, že AMD nastavilo 95°C jako cílovou teplotu, kam se procesor snaží za každou cenu dostat. Je to běžná provozní teplota, ale většina lepších chladičů je prostě tak účinná, že se tam nedostane :), takže zvedá takty na maximum v nastaveném napájecím limitu. Není, ale tak problém nakonec dostat celý CPU na 5,3GHz, současně přitom můžete mít stále aktivní mnohem vyšší frekvenční boost při zatížení méně jader. Zajímavější je ale možná snížení voltáže nebo pro mnohé jednodušeji napájecího limitu, které dokáže při prakticky téměř zachování výkonu snížit teplotu o desítky °C a spotřebu o desítky W.

A to platí i o pamětech, kdy zde poprvé v rámci AMD přecházíme na DDR5. Stejně jako u DDR4 a starších RYZEN, je zde opět přímá souvislost mezi taktem pamětí a vnitřním taktem sběrnice CPU. AMD ale trochu zjednodušovalo. Každopádně zatímco základem je 5200MHz, AMD doporučuje jako ideál použití DDR5-6000MHz s co nejnižším časováním. A nabízí rovnou i KITy s novým AMD EXPO profilováním, které po osazení do desky automaticky nastaví onen profil. Jen to chvíli při prvním spuštění trvá, protože systém testuje a zkouší nastavení, takže několik minut se zdá, že PC nic nedělá, je to zvláštní chování, rozhodně odlišné od XMP, které také funguje, ale AMD EXPO paměti a profily fungují, jak je popsáno. Samozřejmě není problém vše detailně ručně ladit, současně nemusíte jet v poměru 1:1, ale můžete využít děliček a hnát DDR5 paměti mnohem, ale mnohem frekvenčně výše. ASUS ke všemu nabízí i vlastní profilování a AI OC funkce apod.

Takže k závěrům …

Spuštěno: 488x