Gigabyte AORUS AX370-GAMING 5 – TEST a REVIEW výborné desky pro RYZEN za dobrou cenu! Tisk E-mail
Pondělí, 13 březen 2017
Gigabyte AORUS AX370-GAMING 5 – TEST a REVIEW výborné desky pro RYZEN za dobrou cenu!
Testy a výkon desky

• Provozní vlastnosti, taktování

V sestavě máme schválně extrémní duální AMD Radeon R9 295 X2, který dá samozřejmě sestavě i desce pořádně zabrat po všech stránkách. O což nám samozřejmě jde, protože jestli deska přežije v takovéto sestavě, vydrží asi vše ;). Ano, duální Radeon R9 295X2 je trochu extrém, ale pro účely otestování možností a schopností desek je ideální.

• Spotřeba a teploty

Z hlediska spotřeby hraje hlavní roli technologie procesorů. Současné čipy AMD a Intel jsou již 14nm, což vynikne hlavně ve srovnání s 32nm AMD staré generace. AM3+ platforma měla také podstatně náročnější čipset, a tak spotřeba je vyloženě obrovská proti současným platformám. AMD RYZEN 7 ale převálcovalo Intel, protože vzhledem k výkonu CPU, který je nesrovnatelně vyšší, má AMD najednou srovnatelnou spotřebu s pouze 4jádrovým Intelem. Gigabyte je na tom velmi dobře se spotřebou a dosahuje výborných výsledků.

Pokud jde o chlazení desky, tak starší AM3+ platforma byla energeticky náročnější a chlazení se tak muselo řešit více. Současné Z270 a X370 platformy mají ale spotřebu sami o sobě v jednotkách W. Nároky jsou tak hlavně na napájecí kaskádu CPU, kdy ale procesory mají zároveň nižší spotřebu než staré FX, a tak nároky na chlazení jsou minimální. Gigabyte osadilo desku jen jednoduchými pasivy, ale museli byste dělat já nevím co, aby to chladit nezvládly a byl to nějaký problém. Za normálních okolností jsou pěkně chladné.

• Taktování

Pokud jde o taktování, tak AMD RYZEN 7 a X370 jsou zbrusu nové věci. Bohužel se v praxi ukazuje, že výrobci desek v podstatě teprve začínají s nějakým laděním. V uplynulých dnech tak chodil jeden nový BIOS za druhým, který řešit a vylepšoval další a další věci, a to stále pokračuje. Gigabyte tuto základní desku pro taktování vyloženě nespecializovalo, na rozdíl od některých desek konkurence. Gigabyte AORUS je rozhodně herní řada desek, nicméně pár OC prvků ve výbavě má a rozhodně se mu nebrání. Lze na ní taktovat více než luxusně v domácích podmínkách, kdy RYZEN 7 lze dostat nad 4GHz bez potíží.

Bohužel jsme zatím neměli čas se taktováním výrazně zabývat :(. Stále testujeme ještě další RYZEN 7 procesory, přičemž se ještě musíme dělit o vzorky, takže nebyl bohužel čas. Nicméně ani Gigabyte nemá problém dosáhnout na 4,15GHz i více, ale to už musíme jít vysoko nad 1,5V napájení a ani s výborným chlazením nedoporučujeme dlouhodobě více než 1,45V, což zatím ale v pohodě stačí na 4,0GHz stabilně. A to znamená hodně výkonu.

Gigabyte stejně jako ostatní výrobci neustále ladí BIOS své desky, které obecně na trh přišly hodně jalové. Nicméně update jsou zatím znatelné a vylepšují stabilitu, napájení, taktování pamětí a další věci. Takže určitě se k tomu ještě vrátíme. Pro domácí OC je tato deska velmi dobrá, pro extrémní OC nemá ale tak velké předpoklady a není na to vyloženě určena. Což je ale vlastně + pro domácí uživatele, protože nepotřebuje extra nadstandardní zpracování, a tak může stát o něco méně.

Spuštěno: 751x