TEST: MSI 790FX-GD70 pro AMD – Konečně kvalita od MSI. Návrat MSI na vrchol? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Friday, 08 May 2009
Přejít na obsah
TEST: MSI 790FX-GD70 pro AMD – Konečně kvalita od MSI. Návrat MSI na vrchol?
MSI 790FX-GD70 - parametry
MSI 790FX-GD70 - technologie
MSI 790FX-GD70 - balení
MSI 790FX-GD70 - deska
MSI 790FX-GD70 - Testy
MSI 790FX-GD70 - Výkon
MSI 790FX-GD70 - Provoz, hodnocení a závěr

 

  • MSI 790FX-GD70 – provoz, hodnocení a závěr

Než se pustíme do hodnocení, řekněme si něco k provozním zkušenostem. Desku jsem vyzkoušel i ve vlastním PC, nejen v testovací sestavě a dojmy jsou opravdu velice pozitivní. V první řadě taktování. Zde tradičně řeknu, že pro běžného uživatele nabízí tahle deska mnohem více, než je reálné doma využít. Ale to je u současných desek normální. Bez použití kapalného dusíku těžko najdeme maxima téhle desky i procesoru. Nicméně abyste neřekli, minule jsme na ASUS M4A79T dosáhli s Phenom II X4 810 na 3876MHz při 1,45V stabilně. Teď jsme měli na laborování trochu více času a při taktování přes OverDrive jsme se dostali až na 3963MHz při 1,45V. Chlazeno vzduchem. Procesor najel i při 4,2GHz, ale nebylo to stabilní. Každopádně pro domácí použití jsou OC možnosti této desky dle současného standardu desek výrazně naddimenzované a při běžném OC nemáte možnost je naplno využít a možnosti desky vyčerpat.

Co nás zajímalo trochu více je dnes spotřeba. Výrobci desek dnes tvrdí, že jejich systém regulace a úspory energie jsou ty nejlepší. Nás proto srovnání spotřeby zajímalo a srovnávali jsme až na desku stejné sestavy, vybavené k prasknutí. V chodu byly šetřící technologie jednotlivých výrobců. Jak si vedli ve stejných situacích?

Kupodivu tam rozdíl byl a ne úplně malý. Zatímco v zátěži je většinou regulace minimální, procesory jedou na maximum, tak v klidovém stavu nastupuje regulace a šetření energií, vypínání fází atd. zde se tedy mají právě vypiplané šetřící funkce a čipy jednotlivých výrobců předvést v maximální míře a realitou je, že v souboji ASUS vs MSI, DrMOS funguje líp. A to má MSi papírově jakoby nevýhodu jen 4+1fází, zatímco ASUS jich má o dost více. Zdá se ale, že v případě fází skutečně nemusí platit, že více je více a lépe, ale možná právě naopak.

A tím se dostáváme na konec. Pohovořme ještě o ceně. O té už jsem se lehce zmínil v úvodu. Kvalita něco stojí a MSI se už nesnaží nabídnou kvalitní desku výrazně levněji než konkurence, protože to prostě v současnosti není možný. MSI 790FX-GD70 nestojí výrazně méně než konkurenční kvalitní a vybavené modely ASUS nebo Gigabyte a to je dobře. Proč? Protože to znamená, že MSI nešetří. Má to ale i nevýhodu. Na trhu tak máme v některých případech 3 výrobce se třemi plně konkurenčními produkty za podobnou cenu. Velmi těžko se pak jeden doporučuje a pro jeden se rozhoduje :). Ale je to přeci jen příjemné dilema.

  • Hodnocení

MSI tímto modelem konečně vykročilo správným směrem. Vyslalo signál všem, že se s ním konečně po letech zase může počítat a ASUS a Gigabyte dostávají konkurenci ke svým nejvyšším modelům. Nový styl a nová generace desek MSI má podle nás rozhodně co nabídnout, je ve všech ohledech plně srovnatelná s nejlepšími modely konkurence a rozhodně ji při výběru už nelze odstrčit se slovy, tak na čem zase MSI ušetřilo.

Model MSI 790FX-GD70 je jednou z nejlepších desek, kterou si na platformě AMD dnes můžete pořídit a není ani přehnaně drahá. Dokonce bych řekl, že nabízí i lehce více, než konkurenční kvalitní modely současné špičky, které do testů máme také. Rozdíly ve výkonu jsou minimální, OC je také srovnatelné, ale výbava a její rozmístění + funkce některých technologií, v tom je MSI 790FX-GD70 opravdu těžký a povedený kalibr.

MSI 790FX-GD70 skvěle vypadá a nepůsobí přezdobeným laciným dojmem. Na první pohled kvalita se ukáže i v reálném fungování. Na platformu AMD nabízí i velice bohatou a dobře rozmístěnou výbavu, která je o něco lepší, než u konkurenčních modelů. Deska je nabitá nejmodernějšími funkcemi a potěší úplně všechny, včetně náročných příznivců Overclockingu. U desky nejvíce oceňujeme 8xSATA a umístění vůči PCIex16 (ty jsou hned 4!). Kladně hodnotíme také dvě síťové karty a 8xUSB včetně kombinovaného s e-SATA. Evidentně dobře fungující DrMOS a celkově funkční vychytávky. To vše za odpovídající a velmi dobrou cenu. Celkově je největším problémem u téhle desky fakt, že negativa musíme vyloženě hledat. Pokud bych na desce něco změnil, tak je to umístění konektorů pro připojení předního audia, které jsou nelogicky vzadu dole na desce a pak také PCIex1 slot bych umístil pod druhý PCIex16 slot. To jsou ale skutečně drobnosti, jinak nelze desce absolutně nic vyčíst, inteligentní, kvalitní, chytrý návrh s bohatým příslušenstvím. Tak takhle nějak má vypadat kvalitní moderní základní deska současnosti – nestydím se říci, že jsem překvapen tím, že za ní stojí zrovna firma MSI, kterou jsem z pozic výrobce těch opravdu špičkových a kvalitních desek už během posledních let téměř odepsal. Jsem docela rád, že vám můžeme oznámit, že MSI nezapomnělo, jak se skutečně kvalitní základní deska dělá a pokud budou všechny nové modely MSI desek vypadat jako ten dnes testovaný, tak tu máme slušný Comeback. ASUS a Gigabyte dostávají skutečnou konkurenci a z lehce ochabujícího souboje dvou tu rázem máme souboj tří. Super :).

"Za kvalitu, vynikající návrh, funkčnost a výbavu"

Za zapůjčení děkujeme společnosti MSI

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Roger001CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 07:25:58
avatar
Tak tahle deska vypadá opravdu luxusně. Je prava, že do MSI bych kvůli zkušenostem z minulosti vůbec nešel. Ale jak koukám, MSI jde vážně do sebe a vypouští již zajímavé kusy. Jen tak dál
Elkern [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 08:16:58

Souhlas. Taky mám jednu ad MSI a říkal jsem si že už bych do toho nešel. Na podzim plánuji novou mašinu a jestli si to MSI nepo**** tak bych jim dal ještě jednu šanci.
bumr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 11:42:01
avatar
Tak presne takove mineni mam o Gigabyte , od te doby co jsem koupil desku s verzi BIOSu ktera oficialne snad ani neexistovala a pri pokusu nahrani noveho BIOSu to hodilo error a deska sla do kytek tak Gigabyte moc v lasce nemam :/ Nicmene tahle MSI vypada hodne zajimave
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 08:46:32
avatar
moc moc dobré

ešte že sa AMD vrátilo po katastrofickom roku 2007 späť do hry
snehy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 08:49:44
avatar
Jo jo vypadá pěkně mám MSI K9A2 Platinum a jsem s ní maximálně spokojen.
Flyer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 09:40:32
avatar
ja mam MSI K7N2 s athlonem XP 2000+ ve starym kompu a super dodnes jede ale je to zas deska z lepších časů MSI. Pěknej kousek, teď poslední dobou si říkám zda nezahodit Q6600 + DFI Lanparty UT ICFX3200-T2R/G a nepořídit konečne pořádné AMD. Vim zas o tolik si nepomužu, nemusim mit za každou cenu nejrychlejší počítač ale v tomhle směru sem "zelený" tzn. AMDčkař. I když INTELackejch prcocáků sem měl možna víc. Pěkná práce MSI jen tak dál.
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 10:37:02
avatar
Pokud máš hodně peněz, tak si Q6600 vyměň, ale kdyby ne, tak proč teď Q6600 měnit za nějaký Phenom II X4 8xx či 9xx, když Q6600 dnes podává pořád velmi dobrý výkon ?
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 11:09:18
avatar
i kdyz ses treba amdckar, tak v tomhle pripade bude lepsi kdyz vezmes pritelkyni na poradnou dovolenou...Q6600 mam taky s lehcim OC a stacit bude jeste hooodne dlouhou dobu. tenkrat za tu cenu kolem 4.5k vybornej kauf
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 17:13:02
avatar
Ak máš rád AMD a chceš ich phenom II tak smelo do toho. Ale len v tom prípade, ak zoberieš svoju polovičku na dovolenku. Tak ako spomenul raigor. Ja tiež pokúpim všetko možné aj nemožné. Ale u mňa je dovolenka na prvom mieste. Už teraz mám s rodinkou zaplatené 2 týždne na Makarskej v Chorvátsku. Ešte cvaknem 11 dní v Bulharsku a o zábavu v lete máme postarané. Počítače sú pekná vec, ale more je more.
Flyer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 21:03:03
avatar
Jo máte recht chlapi, jako upgrade z hlediska vykonu asi nema tolik smysl (a zas to qvečko by se dalo eště celkem slušně střelit), ale hold kde byl Phenom II kdyz sem z nouze koupil Q6600 (ale jak řiká Raigor za ty prachy dobrej kauf), ale kompenzuju to posledním ATI chipsetem pro intel na tom DFIčku , dovolena asi bude lepší, ale co doma bude, bude se přeci kupovat 5870x2.
K4SPI [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 10:34:51
avatar
Možná to DD nevíš, ale MSI navrhlo svoje logo a bude i do budoucnosti navrhovat svoje produkty v Německu, mnoho let totiž MSI navrhovalo svoje produkty na Taiwanu.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 18:45:18
avatar
no jestli se do toho vlozi klasicka nemecka preciznost tak to je jen dobre
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 19:30:48
avatar
Aha, já si říkal, že ta deska vypadá na MSI nějak abnormálně dobře (ty komponenty vypadaj jak rovnaný podle pravítka). Shodou okolností mam desku, kterou navrhoval taky němec a vypadá dost podobně..

Tak tohle to vysvětluje, jen tak dál..
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PCIex1 2009-05-08 11:05:12
avatar
pekny kusok, aj ja obdivujem vzhlad, k tomu PCIex1 co je umiestnene hned por primarno grafikou : menyslel to vyrobca tak ze ked bude uzivatel chciet vyuzit PCIex1 tak si proste dvojslotovu grafarnu prehodi do druhej PCIx16 ? mala by fungovat nie ?
Pyshtone [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 12:44:23
avatar
JJ, taky to nevidim jako problem, pokud neni karet vylozene moc (coz v dnesni dobe znamena 2 a vice ), tak grafiku cpu spise do nizsich slotu - zlepsi se chlazeni kolem CPU, northbridge a CPU napajeci kaskady.

Jenze DD problem hledal a nasel. Trosku zbytecne, ale OK, kdo ma opravdu zajem o tuhle desku, tak si to prebere, zda to pro nej problem je nebo neni.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 18:50:20
avatar
hmm asi sa pytam zbytecne lebo asi ne,...
nefungujou karty pro PCIex1 v PCIe 16x nebo 8x?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 19:32:09
avatar
Fungujou, je to zpětně kompatibilitní. PCIe x1 ti pojede ve všem od PCIe x1 až po x16, stejně jedou x4 (dost rarita) v 4-16 a 8 v 16.

Můžeš dát zvukovku kam chceš..
OmeGa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 19:39:43
avatar
samozrejme ze funguju, to je len nejaka fama ze nie.
rovnako mozes dokonca strcit pcie16 kartu (napr grafiku) do pcie x1 slotu, mala by fungovat (ci bude je zalezitost konkretneho modelu)
Banshee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 20:49:42
avatar
Jo funguje, pomalu, ale funguje. Akorat musis u PCI-E 1x i 4x slotu pilnikem vybrousit kousek plastu na konci, jinak by tam nesla karta strcit.
Kfirr64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 20:11:32
avatar
Tak 4 5 let spatky bylo MSI nejlepsi mnel sem via kt333 ,sis 648fx intel 865 a pak este nforce3 a vsechny slapaly vyborne ,pamatuju si ze to s nima zacalo jit s kopce tak nekdy od nforce4 a asi nejhorsi serie co se tyce reklamaci byly desky s nforce 550.V soucasny dobe je asi nejlepsi ASUS Gigabyte ma casto problemy s kompatybilitou.
palo.k84 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 20:31:25

...bolo by super keby sa MSI opat vratilo na vyslnie...na nasom trhu co sa tyka kvalitnych vyrobcov nie je z coho vyberat....fakt len ten spomenuty asus a gigabyte....
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 21:15:32
avatar
Nelíbí se mi tyhle kecy, že MSI do této doby vyrábělo samé šmejdy, že používalo levné součástky atd. V poslední době měla MSI nejlepší desky pro AM+ (K9A Platinum, MSI DKA790GX Platinum ), proti kterým stál ASUS, jehož AM2+ desky byli značně nestabilní a Gigabyte, který naopak mněl značné potíže s BIOSem.
MSI jednu dobu udělalo tu chybu že vyráběli ultralevné lowendové desky určené do kancelářských PC u kterých se skutečně projevovalo neskutečné množství závad. to se přeneslo jako nějaká babská pověra na všechny MSI desky.
Je pravda že na Intel platformě se MSI nikdy nějak nedařilo, ale na platfomně AMD patří a vždy patřili desky MSI mezi ty nejlepší.
Za posledích pět let sem sestavil známím tak dobrých 20 až 30 PC sestav s deskami MSI a zatím si nikdo nestěžoval.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 21:57:40
avatar
Máme jiné zkušenosti
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-14 14:35:29

Nezlob se ale od dob socketA/socket478 po AM2/s775 byla kvalita MSI nevalna, nahodne u ruznych rad se objevovali cele varky kusu co do 3mesicu zkolabovali a kvuli tomu se zacalo rikat "jak vydrzi vic jak 3 mesice tak vydrzi naporad", ale ta poruchovost byla abnormalni, hluboce pres 15%..... GK a ostatni komponenty to bylo relativne v poho, ale MB to byla fakt sazka do loterie.
Na druhou stranu nutno rici ze si toto "vyzrali" snad vsichni vyrobci vc. Asusu i Gigabytu, ale ty tyhle problemy eliminovali behem par mesicu misto snad 4leteho standartu u MSI(znamej ma AM2+ ted nevim presne oznaceni a zacina se sama za behu vypinat(vypada to na spatne chlazeni chipsetu a mozna neco k tomu, je to ten pipe system), jede bez OC a zdroj ENERMAX takze tam asi chybka nebude)...
Xyw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-08 23:19:51
avatar
Hmm, pekna recenzia. JA pouzivam(doteraz) staru MSI KT6V a funguje v pohode.
Ak budem najblizsie zase upgrejdovat, tak sa rozhodujem medzi Asus a MSI(aj ked Asus ma pekne sere so svojou podporou -.-). S MSI zatial len dobre skusenosti, nech hovori/pise kto chce co chce.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-09 23:41:01
avatar
ja mám P35 Neo2-Fir čo je vlastne Platinum len bez výbavi ale to mi netreba, už vyše roka je stále v pretaktovanom stave a beží úplne v pohode takže s MSI spokojnosť a táto ich doska sa môže kľudne postaviť voči top modelom Asus a Gigabyte pre AM3
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 12:44:20
avatar
Mě by docela zajímal test Gigabytu s chipsetem 790X, dělá to jen on a MSI. SB 750, možnost crossfire. A ta deska vypadá za 2600 sakra kvalitně
GlideCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 13:32:54
avatar
Deska vypadá dobře ale spíš by mě zajímalo jak to bude do budoucna se základovkama od MSI. Někde jsem četl že chtějí s výrobou MB skončit. Je na tom něco pravdy?
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 20:56:15
avatar
ne šlo internetový blud. MSI jen přehodnocovala své působení ve výrobě desek a nasadilo novou taktiku.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-10 17:35:36
avatar
moc pěkná deska už od pohledu jen by mě zajímalo jak je/bude na tom msi s levnějšíma kouskama
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-11 17:09:40

Dobrý článek, děkuji.
1. Bylo něco i k pousmání. DD, nesnaž se mluvit příliš krásně :-) "Labutí píseň" je poslední výtvor před smrtí. Jak tlačitka můžou být labutí písní? Ani způsobit ji nemohou, pokud na ně nejsou podány nějaké 200-300 V.
2. Pokud výkon všech desek je tak podobný, proč nedát test na OC? V podstatě, hlavní rozdíly budou pravě tam.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-14 14:41:59

Souhlas s b.2, ktera deska ma nejvyssi OC zpravidla miva i jedny z nejkvalitnejsich soucastek a navrhu....

A rozhodne nikoho testem v OC nenutis aby OCckoval, jen ukazes urcitou hodnotu pri zvazovani pro dany HW(samozrejme kdo nechce tak se tim ridit nebude), proste proti zverejneni OC vysledku nevidim jediny rozumny duvod, vsechny argumenty hovori pro zverejnovani OC vysledku...
Matejcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pěkná 2009-05-11 13:22:15

Pěkná, šel bych do ní snad nemá ten dvojitej start jako u intelu p35..
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-05-20 12:23:24
avatar
Nakonec mozna nepujde opet do Asusu,ale do MSI. Vypada dost slusne tato deska a nejen vypada
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 356x
Komentářů: 4
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1335x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2214x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1958x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1310x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1296x
Komentářů: 1