Linux a hry - kdo říká, že to nejde? Tisk E-mail
Napsal El-Condor   
Čtvrtek, 29 listopad 2007
Přejít na obsah
Linux a hry - kdo říká, že to nejde?
Wine v akci - Call of duty 2 a dal

 

 

  • Wine v akci - Call of duty 2 a další...

Uvedu to raději rovnou, abych nebyl podezříván, z nějakého účelového výběru. Následující hry jsem vybral jednoduše proto, že byly po ruce. Žádný jiný důvod v tom nehledejte. Moje systémová konfigurace je následující:

  • AMD X2 4400+ EE
  • MSI K9N NEO V3
  • 4GB RAM A-Data
  • ASUS EN8600GT
  • openSUSE 10.3
  • Linux 2.6.22.12-0.1-default #1 SMP 2007/11/06 23:05:18 UTC x86_64
  • wine 0.9.44
  • x11-video-nvidiaG01 verze 100.14.19-4 x86-64

Zde podotýkám, že pro hraní pod Linux je lépe, vlastníte-li grafickou kartu nVidia, díky dlouhodobě lepším ovladačům a mnohem vyššímu výkonu. U karet ATI i dnes bývá problém zprovoznit 3D akceleraci, nicméně toto je čistě problém AMD/ATI a jejich nedávného laxního přístupu - to se týká ATI, ale v poslední době se situace zlepšuje i zde. Je dobré si uvědomit, že všemožné testy HW prováděné z 99% ve Windows, nevypovídají o výkonu HW v Linuxu často vůbec nic.

gnu

ISO obraz instalačního média COD2 jsem si připojil do adresáře na disku (lze samozřejmě použít i CD/DVD, ale instalace z HDD je rychlejší). Ano, není třeba použít něco jako Alcohol 120% či Daemon-tools, aby vytvořil virtuální mechaniku, do které budeme jako vkládat virtuální CD a v něm ho budeme jako virtuálně spouštět. Navíc, nezní to trošku absurdně? A to nemluvím o situaci, kdy vám driver "SPTD.sys", který obě externí aplikace používají, shodí celý systém, což potupně přiznává i největší zastánce Windows a známý internetový Guru s největším Egem na celém Internetu. Tyto umělé a absurdní problémy v Linuxu neexistují a práce se standardním ISO obrazem je zcela snadná. Externí aplikace vůbec nejsou potřeba.

1

Mám tedy instalační médium připojené do složky: /home/data/COD. Instalace se překvapivě spouští souborem "setup.exe". Otevřeme si tedy konzoli a spustíme instalaci příkazem: wine /home/data/COD/setup.exe. Že to funguje, můžete vidět na obrázcích.

2

Instalace je zcela totožná s instalací ve Windows. Instalátor nepozná, že neběží ve Windows a použije adresář ~/.wine/drive_c jako skutečný disk C:/. Po úspěšné instalaci se na ploše objeví ikony CoD2 a v menu oddíl wine s odpovídajícími položkami pro Call of Duty, tak jak je znáte z windows.

4

Nyní už jen stačí spustit hru. A že to skutečně funguje, se můžete přesvědčit na následujících screenshotech:

5

9

Pro další ukázku jsem si vybral C&C Renegade. Kdysi to byla jedna z mých nejoblíbenějších her. Jednoduše proto, že si člověk mohl projít svět strategií C&C v roli pěšáka. Je to již starší titul, ale fanoušci C&C jistě znají.

13

15

Takhle bych mohl (metodou pokus-omyl) pokračovat. Databázi fungujících nejenom her, ale i aplikací naleznete zde: http://appdb.winehq.org

  • Nativní hry pro Linux

Jak už jsem zmínil v úvodu, spousta známých her využívajících openGL byla naportována přímo pro Linux. Vedle zmíněných her od ID software, případně her používajících jejich engine existují i další zajímavé herní tituly. Například legedární Postal, či Half Life, Penumbra Overture atd. Za zmínku stojí také Sauerbraten, již starší 3D akce postavená na herním enginu Cube2. Pro ty co rádi střílí davy rozzuřených mutantů zcela v duchu legendárního DOOM docela zábavná hra :-D.

sauerbraten2

Strejda Google jistě dále napoví. Klíčová hesla jsou "Linux" a "Games". :-D

  • Phoronix: ATI: Linux vs. Windows Vista

Server Phoronix.com se zaměřuje na recenze HW a Softwaru pro platformy Linux a Solaris. Jeho jméno má u výrobců velmi dobrý zvuk, což dokládá mimo jiné fakt, že je dvorním testerem ovladačů pro AMD/ATI. Ovladače ATI jsou od listopadu sjednoceny a pro Windows i Linux nesou označení Catalyst 7.11. Nicméně Linuxová verze ATI driverů je stále spíše ve vývoji, a rozhodně má k dokonalosti velmi daleko. Přesto se rozhodli předcházející verzi ovladačů fglrx 8.42 porovnat s vysoce optimalizovanými a odladěnými Catalyst 7.10 pro Windows. Test byl proveden na malém, a tedy nereprezentativním vzorku her, které běhají nativně v obou OS: Enemy Territory: Quake Wars a Doom 3. Použita byla grafická karta ATI HD 2900XT. Zdůrazňuji, že smyslem testu bylo prozkoumat, jak stoupá kvalita dodnes nedokonalých ovladačů ATI, nikoli porovnávat herní výkon obou platforem. Výsledek nicméně vyrazil autorům testu dech. Zatímco v DOOM3 je situace vyrovnaná

vykon-ati

Catalyst 7.10 (Vista) vede o cca 4 (4FPS), v ET si vedly lépe Fglrx 8.42 (Linux) a to o téměř 20% (10FPS). Tento výsledek by nebyl nijak zajímavý, kdyby tady nestály optimalizované Catalyst 7.10 (Vista) proti stále se vyvíjejícím Fglrx 8.42 (Linux), které trpí mnoha dětskými nemocemi. Celý test si můžete prohlédnout zde.

Nebudu z něj vyvozovat žádné závěry, ty ať si udělá každý sám, ale nádherně demonstruje fakt, že pokud něco omezuje hraní na Linuxu, rozhodně to není grafický výkon.

  • Závěr

Jak je vidět, není třeba z hraní bez Windows dělat nějakého bubáka. Pokud máte počítač především na práci, a stejně nehrajete každý herní titul, který je zrovna vydán, je pro vás již stávající situace více než dostačující. Rozhodně neplatí, že byste byli bez Windows odsouzeni k nudě. Herních titulů je více než dost. Knihovny Wine jsou jistě zajímavým počinem. Je třeba si ovšem uvědomit, že jejich smyslem není spustit každou kravinu, stejně tak není smyslem GNU/Linuxu suplovat Windows. Smyslem existence wine je pomoci uživateli spustit kriticky důležitou aplikaci, která z nějakých důvodů existuje jen ve windows verzi. Rozhodně si nespustíte žádnou aplikaci, která implementuje nějakou šikanizující ochranu. Tyto technologie se ve světe opensource prostě nepoužívají, a aplikace vyžadující tuto ochranu se tedy logicky zprovoznit nedá.

suse

Další zajímavý postřeh je nasnadě, uvědomíme-li si, že Microsoft zatvrzele odmítá všude omílaný DX10 vypustit i pro Windows XP. Vzhledem k tomu, že podpora DX9 je ve Wine již na velmi vysoké úrovni a na DX10 se jistě pracuje, může tedy v budoucnu nastat kuriozní situace, kdy si DX10 hru zahrajete pomocí wine v Linuxu, ale ve Windows XP nikoli.

PS: Jste-li herní maniak a závislák, dejte si studenou sprchu a zapomeňte, co jste si právě přečetli. Bez windows se neobejdete :-D

 

Za gramatickou správnost ručí Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Sobik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-29 16:14:08

Velmi dobry clanek, diky za nej. Slo by udelat neco jako uceleny seznam her, ktere s Wine a Linuxem nemaji problemy? Me osobne by treba zajimal novy Unreal Tournament 3. Slysel jsem, ze drivejsi verze UT rovnez podporovaly Linuxovou platformu, ale opravdu si tim nejsem jist.
Anonymní  - fungujici hry 2007-11-29 16:27:25

odkaz na databazi fungujícich aplikací jsem dal přímo do článku. Nachází se na stránkách projektu.

UT samozřejmě vyšel i ve verzích pro Linux. UT3 pro Linux samozřejmě bude.. Bližší info zde:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=929&num=1

Rověž právě vyšlo X3 Reunion

Doporučuji rovněž sledovat Phoronix.com sekci "Linux gaming" :

http://www.phoronix.com/scan.php?page=category&item=Linux%20Gaming

Velkým tahounem v oblasti Linux gaming je bezpochyby ID Software.
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - UT3 2007-11-30 18:16:08

UT3 klient i server je vyvijen. Bohuzel cely projekt je opozden diky nedodelane podpore Ageia PhysX rozhrani pro Linux. A UT3 ma podporu PhysX primo v jadre. Zatim se presne nevi,jestli instalacni DVD s hrou bude obsahovat primo klienta pro Linux,nebo pujde pozdeji stahnout ze stranek (pravdepodobnejsi)
drouzetice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-12-16 13:11:57

Odkaz tady najdes seznam her a aplikaci ktere muzes spoustet ve wine je to dokonce rozdeleno i podle verze wine a distrubuce linuxu ja pouzivam Ubuntu a ze bych se zrovna nudil co se hrani her tyce to se rict neda.
Mimo jine jestli si nemam zahrat nejakou hru v jehovistach nebo v linuxu me opravdu netrapi....
POM4R4NC [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ati drivre 2007-11-29 16:52:40

mam ati x1950pro a s tymi ati ovladacmi mi nejde ani AIGLX a 3d hry idu dost nanic[ET:QW nehratelne]
nova verzia to sice riesi, ale s nou mam strasne problemy, takze sa zatial s hranim na linuxe mozem rozlucit
Anonymní  2007-11-29 17:17:18

Právě z těchto důvodů jsem si koupil 8600GT. V Poměr Cena/výkon má naprosto skvělý. AMD sice v ATI dělá masivní změny, ale výsledky jsou zatím spíše hudba budoucnosti. ATI bohužel zatím na nVidii nemá, ale na druhou stranu, alespoň člověk nemusí řešit dilema
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-29 17:40:00
avatar
znama vec..problemem linuxu je ale "slozitost". proste bezny uzivatel nema na to aby na linuxu ty hry zprovoznil..proto taky bezni uzivatele pouzivaji wondows
Anonymní  2007-11-29 18:30:35

No jo. Ono spustit setup.exe je fakt strašně těžké jak že se to dělá ve Windows?
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-29 19:03:08
avatar
bezny uzivatel koupi pocitac s prednainstalovanyma windowsa nainstaluje si hru a hraje. nema na to nainstalovat si linux zprovoznit wine (on ani vlastne nevi ze neco jako wine existuje - asi stejne jak 80% ctenaru zde) a pak hrat hry..a jeste mu na tom nepujde spustit nejnovejsi pecka crysis nebo bioshock ut3 ci cod4..proste v mainstreamovem a hernim segmentu linux nema a jeste dlouho nebude mit proti windows sanci stejne tak jako v pracovnim urednickem prostredi protoze word je proste word a excel je proste excel. vim z vlastni zkusenosti..matka dela na urade a kdyz sem mel na zkousku linux doma na kompu a potrebovala neco do prace tak se ji otevrel openoffice a proste byla v koncich..ono prave v pracovni sfere je ms office tim jedinym co tam drzi i windows
Anonymní  2007-11-29 19:45:34

Nezlob se na mě, ale tvoje matka prvděpodobně neumí ani Word, ani Excel. Potýkám se s tím dnes a denně. Odstavce enterem, odsazení mezerníkem, za takové dokumenty bych lidem zakázal cokoli psát. Fuj.

Jinak vím přesně jak to je. u nás na úřadech mají Linux. Znám osobně paní co tam pracuje a ten Linux je tak hrozný, nemůžou si tam nainstalovat to svoje ICQ a Skype, aby mohly v pracovní době nepracovat. Striktní politika užovatelských účtů je tragédie, protože najednou májí zaměsrtnanci přístup jen tam kam jim náleží. Všichni brblají.

Docela zábavná je jedna histroka jak nasazovali Linux v jedné velké firmě. Všichni brblali, jak se na tom nedá pracovat. Šéf řekl dobře, kdo chce dostane zpět svá Windows, ale uhradí veškeré odvirovávání, čištění Spyware, reinstalace a podobné administračí úkony. A hle, najednou nemá problém nikdo

jinak ANO. Máš počítač na hraní, používej Windows
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: 2007-11-29 20:38:54

Tak moje máma taky dělá na úřadě a když sem k bráchovi dal OpenOffice2 a pomáhala mu psát něco do školy, nějakou slohovku, tak nebyl žádnej problém. Ptala se dokonce co to je, že to je lepší než Word...
Možná to bude tím, že umí dělat v tom wordu. Žádná enterová a mezerníková metoda na formátování textu...
Anonymní  2007-11-29 21:06:20

Ano. To bude tím, že umí dobře pracovat s textovým procesorem (v tomto případě Wordem). Ono je totiž úplně jedno, v čem se člověk naučí dělat správně dokument. Všechny Text-procesory jsou vlastně stejné.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-29 22:45:32
avatar
reknu ti to takle..linux se rozmaha vice az v posledni dobe..ale na pracovni ukony beznyho urednika nebo neceho podobnyho je proste win2000+office jedna z nejlepsich kombinaci a nejvice pouzivanou..a kdyz uz ma naka firma ci urad licence na tenhle software a staci jim (v 99% staci) tak nema zadnej duvod na nic prechazet..ani na xp ani na vista ani na linux
Anonymní  - asi ten duvod maji 2007-11-30 08:15:15

znam nekolik uradu, kde migrovali přesne z W2000 na GNU/Linux
Libor A. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MS office 2007-11-30 08:15:17
avatar
S tím Win2000 jsem ochoten souhlasit (dodnes pláču, že mi naši informatici rozchodili aktualizace antiviru jen za cenu přechodu na Win XP). Co se týká těch Office tak to jste vedle - to by fungovalo jen v případě, že máte stejnou verzi Office a stejně zazáplatovanou. Kolikrát už jsem řešil to, že kolegům dokument napsaný na jednom počítači nešel správně otevřít na druhém jen proto, že na každé mašině byla jiná verze Office. Musím říct, že se to stabilizovalo až s masivním rozšířením Office XP a Office 2003 tam asi programátoři z Redmondu neudělali změny ve formátech dokumentů.
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: 2007-11-30 14:17:33
avatar
Hezkej clanek, Linux znas, ale nechapu, proc tvrdis, ze jestli ma nekdo pocitac na hrani, at pouziva Linux. Ja si obcas zahraji nejakou strategii, jinak PC pouzivam na CAD a vypocty a, prekvapive, jedu na Windows. Az budu ve firme, kde mi nekdo pocitac s Linuxem zprovozni a nastavi aby vse behalo, klidne ho budu pouzivat, nemam problemy s adaptaci. Ale sam se hrabat v nastaveni? Dekuji, na to nemam cas. Jednou jsem zkousel OpenSUSE, instalace de facto stejna jako Windows, super, ale tim jsem take skoncil, protoze jsem nedokazal nainstalovat grafiku od NV. Nejspis to neni buhvi jaky problem, ale zabere to cas lezenim po netu, orientace v novem systemu, proste cas jsou penize a dovedu si predstavit mnohem prijemnejsi veci, ktere bych stravil hrabanim se v necem novem. Beru tvuj pristup, bavi te to, mas nejspise dost casu a PC je tvoje hobby, ale zkus take pripustit, ze dost (a to hodne dost) lidi ma proste uplne jine zajmy.
sunny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tleskám 2007-11-29 18:02:07

Podobných článků se na internetu moc najít nedá a když už, tak je to exces Linux fanatika, který si pouze potřebuje zanadávat na Microsoft. Navíc je snad jako jediný na celém DD napsán stylisticky pěkně a s minimálním počtem chyb. Congratz a díky za tip.
mi0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Wallpaper 2007-11-29 20:07:37
avatar
Nakoľko som o wine (a Cedege) už vedel, v článku ma zaujali len dve veci:
- nejde nainštalovať hra s ochranou (čo ma dosť sklamalo, nakoľko 90% hier má nejakú ochranu)
- máš super pozadie na ploche
NoXal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: Wallpaper 2007-11-30 15:48:01

inac co sa tyka toho pozadia, tak to ma na svedomi moj spolubyvajuci ) ...to je tak, ked sa cloveku nechce chodit do skoly a ma vela casu na intraku potom, vsak FRI
mi0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 19:37:05
avatar
Jééj, kolega FRIčkár Njn, na intráku bolo vždy až priveľa času
Ryan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pěkné 2007-11-29 20:53:47

Condore hezký článek, i když jsem se nedozvěděl nic nového, moc fajn pro BFU a ostatní Btw hoď sem link na to tvé pozadí, taky bych si ho sosnul
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Bezva článek aneb 2007-11-29 21:20:43
avatar
jde to i bez Flame. Sám jsem Widlák a Mackař jak poleno, ale vždy je dobré vědět o alternativě. a Ad OpenOffice: na to, co dělá 98% lidí ve Wordu A excelu, jsou naprosto dostačující.
Howgh.
Chargy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ccc 2007-11-29 21:49:16
avatar
čili sme se dozvěděli, že si musíme nainstalovat do Linuxu nějakou komedii, která se tváří jako widle... Navíc, nezní to trošku absurdně?
dále se tu kritizuje Daemon, jako virtuální mechanika, ale že si v linuxech děláme vlastně virtuální widle, to už bsurdní neni...
navíc Daemon používám skoro každý den a problém s driverem "SPTD.sys" sem nikdy neměl, čili takový trochu vysněný problém..
Anonymní  - re: ccc 2007-11-30 08:17:49

tročšku mimo ne? To je přeci jen vaše volba, co si do systému instalujete. Mimo to, žádné virtuální Widle si nevytváříte. Wine je jenom hromada knihoven. Přinstalace knihovny XYZ přece není virtualizace. smysl pojmu Virtuální je vám asi cizí
Daemon skutečně vytváří virtuální mechaniku
proto také implementuje technologie k obcházení různých ochran. Naproti tomu Wine se ani netváří, že by jelo z CD-ROMu natož aby něco vitualizovalo.

Jinak je vidět, že některým lidem se člověk holt nezavděčí. Nejdřív zde flamují, jak se bez Windows nedá hrát. Když jim člověk dokáže opak, tak se jim to pochopitelně zase nelíbí. Článek jepouze o tom, že chci-li občas hrát, nejsem vázaný na Windows. Pro klid a slunce ve vaší duši dodávám, že Wine nepoužívám, protože žádný Windows Software nepotřebuji

Že jste nikdy neměl problém s Daemon tools neznamená, že ho neměli jiní
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 14:23:49
avatar
Delam jenom ve Woknech, ale musim rici, ze s SPTD v Alcoholu jsem jednou mel problemy. A to takove, ze proste Alcohol nesel (take zadna katastrofa, sice opruz hledat CDecko, kdyz jsem si jednou za cas chtel neco zaparit, ale co). Nicmene to neni problem Windows, ale aplikace, ne?
kofola_original [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 17:02:17

Do Windows (ne Vista) si instalujes DirectX, do Linuxu Wine... HROZNY ROZDIL!
MartensPh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ElCondor paradoxne 2007-11-29 22:10:15

ukazal nevyhody linuxu jako takoveho. "Magicka cviceni" abych si zahral nejakou hru mi prijdou absurdni. Wokna rad nemam, ale na druhou stranu je realita takova. Cas straveny zprovoznenim hry pod linuxem venuji CELE instalaci windows i odladeni, aby hra bezela co nejlepe. To je proste fakt. Argument, ze neco jde, kdyz se chce, neberu. Ano pod linuxem jde hrat, ale cas se da travit i jinak. Treba hranim pod systemem primarne urcenym na hry
Anonymní  - re: ElCondor paradoxne 2007-11-29 22:40:31

Asi koukáme každý na jiný článek. Mohl by jste mi pospat, jak instalujete hry vy ve svém OS?

Můj postup:
spustím setup.exe
za 1 minutu je COD2 nainstalováno a spuštěno.

Nějak mi unikly ty magická cvičení. Klepnout na "setup.exe" snad dokáže i cvičená opice.
NoXal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: ElCondor paradoxne 2007-11-30 15:54:21

a ak si myslis, ze napriklad rozbehanie toho wine je tiez nejaka zlozita operacia tak to si tiez na omyle ...taktiez otazka nejakej tej minutky co napisete do konzoly napriklad apt-get install wine ak mate debian like linux a uz to mate, potom uz len ako spomenul ElCondor spustit setup a instalujes
Anonymní  2007-11-30 16:11:55

No on je Wine často už obsažen v instalac OS
NoXal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 17:56:58

to mas pravdu, ale nie vzdy ) ...neva, aj tak to nemeni nic na fakte, ze pokial sa nevyskytnu necakane problemy tak je to otazka vsetko par minut :]
KUBO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-12-04 12:12:46

No ono to zaloezi hra od hry, lebo co som pozeral na nastavenia Wine pre WOW tak to zas tak easy nebolo. A co sa tyka linuxu tiez to neni ziadna parada od windowsu, staci aby daaky program potreboval inu verziu dacoho a ked mu to tam das tak dalsich 20 ti nepojde lebo podporuju staru verziu a ked xes dat nazad staru verziu tak zase nepojde lebo nepodporuje daake nove kniznice. A si fkoncoch ked si postis takuto reakciu tak mozes stravit tyzden hladanim kniznic a kniznic na ich kniznice. A ked si myslite ze vsetko vyriesite jednoduchym rpm tak sa mylite. A to plati aj pre automaticke updaty, sa mi jedneho krasne dna updatla Fedora a uz som si ani neprdol. Linuxi su fpohode ale treba vzdy presne vedet co si tam instalujete
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zajimave 2007-11-29 22:40:29
avatar
Ahoj, clanek je to zajimavy a jiste se da hrat i pod Linuxem... Ale co si budem povidat - ty XP se jim povedly a kdo neni blbej, tak nema viry ani pod Widlema. Nevim, proc se tady hadate. Proste kdo ma Linux, tak si zahraje (obcas a neco) A vetsina ma Windows a je spokojena.
A co se tyce tech OpenOffice...? Mno ja jsem je mel ve skole a je fakt, ze spousta veci to neumelo. Ale ta nova verze uz je zas o neco dal. Ale nevim, soudruzi, jestli to bude stacit Ale porad lepsi OO, nez krast SW. Kolik z vas si ty MS Office koupilo? Mno...? Ale to bych nerad zacinal dalsi debatu. Clanek peknej a par komentaru me pobavilo. Zvlaste pak ta maminka u PC
MartensPh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: re: ElCondor paradoxne 2007-11-29 23:15:53

Ono ukazat na jedne hre, kterou mimochodem take rad hraju, ze neco jde, je snadne. Prvni linux (Red Hat 5.1.) jsem instaloval v roce 1999, takze o linuxu neco vim. Co si ma chudak uzivatel pocit v pripade jinych her, kdyz neco pod wine (o jejich legalnosti se da mimochodem docela dlouho debatovat) nebezi, jak predpokladal? napr. cist konference, tech dotazu je tam stale plno.
Btw. na kazdem svem pocitaci mam jiny operacni system, takze je tezke rict, ktery mate na mysli.
Na PDA uz hry, co hraje ma pritelka, jsou, takze zadna instalace. Na MacBooku hry nehraji, mam ho na praci, na Ubuntu nebo Debianu, co obvykle mam na druhem booku hry nehraju, hraju si se systemem , na iPhone hry nemam, nevadi mi to, a na hracim PC mam dost dobre odladeny Win XP, tam je instalace jasna. Open Office pouzivam mozna uz tretim rokem, a krome jedne hry mam vsechno legalne, protoze placeny software se ma kupovat...
Anonymní  2007-11-30 08:23:31

No ukazal jsem to na dvou, ktere jsem měl zrovna po ruce. Nemám prostředky, jak sehnat 20 her, a ani chuť to testovat. Zvláštní je, že se všichni chytají Wine. Přitom pro Linux existuje taková hromada her. Stejně jako má PDA hry co hraje přítelkyně, Linux má také spoustu nativních her. Wine je jen třešnička na dortu. Ukázka možností. Je zvláštní, že přestože jsem na konci článku zdůraznil - Kdo potřebuje hrát a hrát, potřebujete Windows tak jako by to nikdo nečetl
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Clanek 2007-11-30 08:14:00

Chudak Elisha, byla zmuSUSEovana.

Jinak nevim, clanek je to sice pekny, ale kratky a nic moc rikajici. Vlastne rika jen ze to jde, ale to vedel asi kazdy. Chtelo by to clanek, kde by bylo rozebrano vice her, probrany mozne problemy a moznosti nastaveni WINE a podobne.

Ale je mi jasne, ze nejaky podrobny popis her a linuxu nebylo smyslem tohoto clanku.
Anonymní  2007-11-30 08:28:53

No. to by vyžadovalo několik věcí:

1) Musel bych vlastnit více instalačních médií různých her.

2) Musel bych mít chuť

3) Musel bych mít čas čas je všechny vyzkoušet.

Ani jeno z toho nemám. Hry nehraju, připadají mi čím novější tím debilnější. Navíc Windows-hry jsou jen jedna kapitola v článku. Spousta zajímavých her existuje přímo pro Linux. Ale to by se člověk musel jen občas odreagovávát a né mít hraní všeho aa hned jako hlavní smysl existence počítače.
mi0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 08:26:48
avatar
Osobne si myslím, že ľuďom nad 25 rokov je už hranie PC hier skôr zriedkavá záležitosť (tj. občas cez víkend prípadne večer pred spaním, ak je čas) ako pri 18-ročných študentoch, ktorí venujú hraniu 80% času stráveného pri PC. Tí starší si uvedomia, že je lepšie pre nich prejsť na Linux, kde budú mať skoro všetko "zdarma" no nezahrajú si najnovšie herné novinky... Myslím, že práve im bol článok venovaní. Ako ElCondor spomínal, človek, ktorý má "zakúpené" WinXP, k tomu "kúpený" Office, Photoshop, niečo od "Pinnacle" a pod. (tj. tá veková kategória 18+-) ťažko prejde na Linux - čo by z toho mal? Len problémy, ktoré na XPčkach riešiť nemusí. Stiahne najnovšiu hru, pustí Daemona (prípadne Alcohol) a má vystarané... Presne takýto postoj som mal k problému aj ja, takže viem, o čom píšem
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 09:48:18

No nevim, pozoruju to na mych spolupracovnich, na me a na mych kamaradech. Hrani slo bokem tak ve veku 20-22 let a tedka postupne se to zase vraci. Kolegum je kolem 28 let a jak muzou, tak hrajou.
mi0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 10:14:10
avatar
Hmm.. tak to sa asi pohybujem v iných kruhoch (všetko programátori). Jediný kolega tu hráva WoW ale aj to už len zriedka. A samozrejme, ak si tu niekto spustí nejakú hru, tak je to niečo staršie, nakoľko sa upgrade komponentov v PC zmenilo z 1/2-ročného intervalu na 3-ročný...
Taktiež ma hry prestali baviť.. jediné, čo si cez víkend zahrám je W3 - DOTA a aj to len s bývalým spolubývajúcim - for fun. Ostatné hry vyžadujú veľa času, ktorý proste v dnešnej dobe akosi nemám (a samozrejme nemám ani HW, do ktorého sa mi už nechce investovať) Navyše, v posledných 3 rokoch som nenarazil na žiadnu hru, ktorá by ma bavila viac ako 3 dni...

Ale nesmieme zabudnúť na už toľko vyslovenej záverečnej myšlienke ElCondora - kto sa primárne na PC hrá, Linux je pre neho zbytočná komplikácia...
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 14:36:42
avatar
Tak ja si myslim, ze ta "myslenka" je hloupost. To je jako rict, ze kdo ma pouziva Windows, ten si na pocitaci prevazne hraje. Trochu pritazene za vlasy.

Jedine, co je pravda, je, ze pro lidi, kteri maji Wokna a nemaji cas, je Linux naprosto zbytecna komplikace - s tim bych souhlasi.
mi0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 15:10:52
avatar
Pozor, to tvrdenie nie je asociatívne. Opačne sa to nedá povedať. To je ako keby ste tvrdili, že ak každý fanATIk má v svojom PC komponenty od ATI, tak potom každý, kto má komponenty od ATI je fanATIk (známe to označenie od *****.. aspoň niečo svetu okrem humoru priniesol..)

Proste ak A=B, nemôžeme automaticky povedať, že B=A..
OblakavLese [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jen poznámka 2007-11-30 16:00:06
avatar
Sem informatik a máš to špatně :o) když A=>B neznamená, že B=>A
mi0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-30 19:36:05
avatar
Tiež som informatik, ale kto by si tie kraviny pamätal.. Aj tú "asociatívnosť" som si musel vygoogliť, čo som si ten termin už nepamätal...
neveceral [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Poděkování 2007-11-30 14:17:47
avatar
to ElCondor
děkuji za super články, a také za vyvracení mýtů o linuxu. Wine je dost dobrý, ještě nedávno mi v něm běhal Lotus Notes rychleji než přímo v WXP :-).
Jinak hodně úspěchů v dalším psaní přeji z Chomutova :-)
BL!zZard [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - LINUX a ATI 2007-11-30 15:30:14
avatar
mam Mandrivu Linux 2007 a ATi x1950pro, kdyz nainstaluju ati catalyst tak kdyz ho chci spustit tak se akorat objevi okno ale vypne se takze mam rozliseni 800x600 a 60hz obnov.frekvenci a na to se na mym CRTcku neda koukat
Anonymní  - ATI CCC 2007-11-30 15:38:33

Catalyst Cotrol center jsem taky nerozjel. Fuknční jsem ho měl jeno jednou, a to netuším na jakém distru. Každopádně doporučuju stáhnout nejnovější binárku přímo od AMD/ATI a nainstalovat. Rozlišení, když už nic, půjde nastavit v

/etc/X11/xorg.conf

ruční editací.
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - CCC 2007-11-30 18:45:19

Nemas nahodou x86_64 distribuci? V catalystech 8.42 je bug v kodu CCC .V 7.11 to pry uz vyresili,ale na nekterych distrech se chyba stale projevuje(pokud jses aspon trochu zkusenejsi uzivatel,naprava je jednoducha.Prelozit si CCC znova s opravenou knihovnou.Pokud ne,pockej na catalyst 7.12). Ja mam kubuntu 7.10 x86_64(64bitovou verzi) s integrovanou X1250 a CCC jede skvele. Domam mam X1950Pro a CCC jede taky bez problemu(testovano na kubuntu 7.04-7.10 a SuSe 10.3) Ati hodne zapracovala na poslednich dvou verzich ovladacu. Hlavne obrovsky narust vykonu pod OpenGL.Ted aby vychytali bugy a ze jich neni malo...
Krtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dobrej článek 2007-11-30 18:56:50
avatar
Dobrej článek taky gratuluju. Chápu že nativní Linux hra asi má šanci bejt rychlejší než na woknech. Jak je to ale s rychlostí pod tim wine ? Bral bych nějaký porovnání. Znam třeba Bochs nebo DOS boks a to je nářez I na rychlý mašine nic moc. Předpokládam že tady to bude rychlý dostatečně.
Ovšem druhá otázka je když už jsme u Linuxu, co NEX86 platformy ? Myslim že třeba na Sparcu nebo PowerPC (muj případ) to bude rychlostní tragédie páč se emulujou i instrukce procesoru.
Ad OOffice. Já na ně nedam dopustit. Furt řikam že radši použiju něco legálního zadarmo než krást (taky zadarmo) jinej program. Často se kvůli tomu hádam ale je to marný, je to marný... Nejlepší jsou tupouni co museli mít Ofice 97, pak 2000, pak XP a teď všichni šílej po 07kách Osobně cpu OO všem a pirátství nepodporuju. Ovšem často někam přijdu po měsíci a vidim tam MS Opice. Prej je na to každej zvykjej a má to kapku jinde tlačítka a kdesi cosi. Na to řikam: blebec kterej nepřemejšlí na co kliká a co je co za funkci si nezaslouží vůlbec mít počítač.
Krom toho mezery dělam mezerníkem a odstavce enterem a problémy nemam
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rychlost wine 2007-11-30 19:20:12

Projdi Phoronix. Tam delaji testy porovnani vykonu celkem pravidelne. U wine clovek musi brat v uvahu ze rezie prevodu api neco stoji.Hodne zalezi na konkretni aplikaci,jak je napsana. porovnani 3Dmark mas treba Odkaz
Anonymní  - wine 2007-12-01 07:07:59

Vliv Wine na výkon je poměrně zanedbatelný. Podle ohlasů lidí co znám je skutečně často Wine+Linux rychlejší než samotné windows, což je docela zajímavé. Můsím ale zdůraznit, že to neplatí vždy, liší se to případ od případu. Rozhodně Wine nijak zvlášť nezpomaluje a vždy je to srovnatelné s Windows
JoHnNyFuTuRe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - FPS ?? 2007-11-30 22:34:21

Zkousel jsem a obcas pod Tuxikem hraju CS 1.6. Mam low pc (notes), ve wokenicich mam tak 45-65 fps :-(. Zajimalo by me, jak zjistit fps na linuxu? Bohuzel ale stejne asi budu muset hrat pod wokenicema, protoze pro tuxe nenam ovladac na svyho Razer DA :-( a bez nej nedam tolik HS.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: DE ElCordos chuanes :) 2007-12-01 15:03:31
avatar
"že Wine lze smysluplně provozovat jen na procesorech třídy x86"..
Jak je to s x64? Pod tím WINE nejde? Nebo má problémy?
Hodně co sem dneska pročítal o Linuxu, tak doporučjí "Cedega" prý na něm chodí skoro vše, i BF2 a BF2142.

Souhlasim s autorem v tom, že až bude podpora DX10 na Linux, tak to bude zajmavá volba pro uživatele, kde to bude poslední hřebíček do rakve XP.

Jinak moc hezký článek, dostaneš za 5 (to je tady vynikající)

DD opět blbne
Anonymní  2007-12-01 18:14:57

Procesory třídy AMD64 neboli x86-64 (což je předpokládám to tvoje x64) jsou procesory třídy x86, rozšířené o 64bit instrukce, takže tím x86 jsem je zahrnul.

Jinak mám 64bit AMD CPU, 64bit OS, a jak jsem se právě díval, tak wine je 32bit (což jsem ani nevěděl). Takže na 64bit OS jede Wine perfektně. Jestli spouští i 64bit aplikace netuším. Nikdy jsem to nepotřeboval. Pro Windows je stejně 64bit aplikací děsně málo.
Istvan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Linux a CAD aplikace 2007-12-01 17:01:09
avatar
Zdravim! Hry uz moc nehraji, ale sem tam si HOMM III dam pro srandu s kamosem. Ty vsak pod Linuxem zrejme nepojedou. To je jedno. Na co se chci zeptat, je situace ohledne Linux a CAD aplikaci (AutoCAD, ArchiCAD, VIZ = 3ds MAX grafika a pod). Pokud vim, tak je nemozne jakkoliv tyto aplikace provozovat pod Linuxem resp nejsou na nej prizpusobeny . Nebo se situace nejak zmenila? Ja verim, ze pokud by pod linuxem sli, tak hodne atelieru a projektantskych firem by na nej preslo. Vetsinou v nich totiz pracuji mladi lide, kteri si s poladenim nastaveni radi pohraji, protoze to neskutecne urychluje praci (klaves zkratky, vlasti tlacitka atd..)
Anonymní  - Linux a CAD 2007-12-01 18:01:06

CAD aplikace pro Unix/Linux samozřejmě existují. Onoje to poměrně logické, protože na skutečných výkoných pracovních stanicích zas tak časté Windows nejsou. Jedním z nejznámějších je Pro/Engineer, ovšem to je trošu iná liga než AutoCAD (včetně ceny) a nedá se to okopírovat u každého druhého kámoše.

Stránky projektu: http://www.ptc.com/

Jinak existuje řada svobodných jednoduchých CADů pro nenáročné uživatele. Dále existuje VariCAD, který je pro studenty za velmi snížený licencční poplatek:

http://www.varicad.cz/

Co se týče Grafiky, určitě něco existuje (bohužel se neorientuju), ale zase platí, že warez neseženeš na každém rohu a cena bude jistě vysoká. Nicméně třeba Shrek 3 se dělal, pokud vím, na Linuxech, takže tady problém taky nebude. Jediným problémem budou finance
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ACAD pro linux 2007-12-02 11:15:13

Pokud te zajima konkretne AutoCAD,tj produkty autodesku,tak ty portaci na linux nemaji a ani mit(v nejblizsi dobe) nebudou. Ovsem ACAD pres wine jede bez problemu Jinak nativni CADy pro linux jsou a je jich dost.Jen by chtelo dobrovolnika,ktery by je vyzkousel Odkaz
Istvan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: Linux a CAD 2007-12-02 13:55:19
avatar
No jo no, problem je v tom, ze ani o jednom z techto programu jsem v zivote neslysel, a to nejsem v oboru zacatecnik a trochu se vyznam. Za nenarocneho uzivatele se nepovazuji. Vzhledem k tomu, ze jsem zatim student, tak ani jeden z programu, ktere jsem vyjmenoval, nemam nelegalne, vsechno to jsou studentske verze - zadarmo (pokud to jde, nevedu nelegalni kopie) a v praci projektujeme na stejnych programech. Politika vyrobcu techto programu je jednoducha- pak pri prechodu do praxe ziskate i slevu na tento software, pokud jste vyuzivali studentskou verzi. Ve stavebnictvi, kde se pohybuji uz je jaksi AutoCAD urcitym standardem a tezko se bude takto uzce profilovane odvetvi preucovat na jiny program v linuxu. No snad se to nekdy zmeni. Ideal je AutoCAD na linuxu:-).
Ohledne nativnich CADu pro linux - jsem skepticky k tomu, ze se mohou vyrovnat AutoCADu nebo ArchiCADu, ale vyzkousim . S kompatibilitou formatu z ACAD to snad bude v poradku.
Anonymní  2007-12-02 18:05:44

Vy jste neslyšel o Pro/Engineer? Vždyť to je jeden z nejrozšířenějších a nejprofesionálnějších CAD systémů vůbec. Problém bude asi v tom, že zatímco AutoCAD je pro cvičenou opici (učí se i na průmyslovce) s Pro/Engineer se člověk setká nejdřív na vysoké škole. Taky Pro/Engineer je mnohonásobně dražší než AutoCAD. Ale když se podíváte na volné pozice u firem hldající člověka pro CAD nejčastěji hledají AutoCAD nebo právě Pro/Engineer. To je pro mě velkou záhadou, že jste o něm ani neslyšel
Istvan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pro/Engineer 2007-12-02 22:40:10
avatar
No predstavte si, ve stavebnictvi po Pro/Engineeru ani vidu ani slechu. Je to zrejme tim, jak jsem zjistil, ze je to produkt pro strojirenstvi a strojirenskou mechaniku.
No a zazlivat AutoCADu, ze jej nauci i cvicena opice neni na miste. Odkdy se kvalita programu posuzuje tim, kdo je schopen se na nem naucit?
Ja jsem s nim spokojen a pomoci ruznych nastaveni jsem dosahl vyborne rychlosti prace a o to jde predevsim, o cas, ktery jak vsichni vime, jsou penize.
Anonymní  - re: 2007-12-03 10:36:54

Istvan napsal:
No predstavte si, ve stavebnictvi po Pro/Engineeru ani vidu ani slechu. Je to zrejme tim, jak jsem zjistil, ze je to produkt pro strojirenstvi a strojirenskou mechaniku.


CAD systémy doprodrobna neznám, takže nemůžu dodat všechny informace. Určitě existuje jiný CAD pro stavaře.

Istvan napsal:
No a zazlivat AutoCADu, ze jej nauci i cvicena opice neni na miste. Odkdy se kvalita programu posuzuje tim, kdo je schopen se na nem naucit?


To mu samozřejmě nezazlívám. To je jeho výhoda, která se jistě podpsala na jeho rozšíření. Proto pravděpodobně znáte AutoCAD a neznáte Pro/Engineer. Na tom nevidím nic urážlivého. AutoCAD je prostě mnohem levnější a jednodušší. Nic víc jsem tím říci nechtěl. Jediné co bych mohl zzlívat Autodesku je jeho ignorace non-win platforem. Ale to je jejich obchodní problém. Pokud se jim to vymstí ponesou si za to následky sami.
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-12-02 20:59:33

Měl bych dotaz, jestli neexistuje nějaká distribuce Linuxu, která by už v sobě obsahovala Wine nebo něco takového, co umožňuje spouštění Win her? Když už se člověk chce začít vzdělávat v Linuxu, tak ho potěší, že si v tom nějak zahraje svou oblíbenou hru, a pak tak nějak automaticky začne zkoumat, co to umí dál. Tedy u mě to tak funguje... Díky...
Anonymní  2007-12-03 10:41:30

Téměř všechny. Wine je velmi známý a rozšířený SW, takže jej obsahují včechny distribuce. Pokud nemáte s Linuxem zkušenosti, stejně vyzkoušíte několik distribucí než najdete tu, která vám bude vyhovovat. Ať už to bude openSUSE, Mandriva, Debian, Ubuntu, Fedora nebo cokoli jiného. Pro začátek je nejlepší zvolit takovou, kterou používá někdo v mém okoli, kdo by mi eventuelně poradil. Pokud nikoho takového nemáte mohu vám poradit:

Vyzkoušejte Mandrivu a openSUSE Jedna z nich vám určitě pro začátek pomůže.
bzum [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-12-03 15:10:06

Vim jake to je snazit se bez zadnych znalosti o prechod, a proto lidem bez zadncyh zkusenosti bych chtel dat jednu radu co me asi zarazila nejvic..
kdyz si chcete do win pridat nejaky free programek tak si na nej nekde na netu najdete link (stahuj, slunecnice atd) pak si to stahnete a nainstalujete... ze jo.. clovek si rika co by mohlo byt jednodussiho ze.. tak jsem se to snazil ze zacatku delat i pod linuxem.. nasel jsem si kde potrebuji nejaky program tak jsem se ho jal zurive shanet prohledavanim webu a rucne instalovat.. coz je uplna blbost

realita je mnohem prostsi a mnohem lepsi.. vite jak mate ve win v nastaveni/ ovladaci panely tu polozku pridat a ubrat programy.. co se pouziva jen a pouze k ubirani programu... tak v linuxu tam ma to opodstatneni i ono pridat.. genialni vec..
tak samo jako jsou servery ktere udrzuji hromady ruznych programu pro win - kde si ruzne vyberete (uz zminene stahuj.cz slunecnice.cz) tak linux ma taky vlastni servery ktere udrzuji hromady instalacnich balicku (takove nejake knihovny ruznych programu) rika se jim repository jenze je to mnohem vice integrovano do systemu takze to funguje prez neco jako linux obdobu pridat.ubrat programy (ted se bavim konkretne o opensuse.. ) proste zpustite, ono se nactou informace o programech co mate a o programech co jsou dostupne ve vami zvolenych repository, a tam si date vyhledat treba wine, najde se vse co obsahuje slovo wine, jen to zaskrtnete ce to chcete nainstalovat a mate.. je hotovo, je nainstalovano, obcas to rekne jeste ze k tomu aby to nainstaloval potrebuje jeste nainstalovat neco jineho ale to jen potvrdite a je..

ja vim ze pro lidi znale linuxu v mnohem zjednodusuji, a rikam uplne zakladni veci, ale kdyz jsem se s timdle poprve setkal tak jsem byl uplne a naprosto unesen.. zadne hledani, zadne stahovani,jde jen o to na zacatku nastavit do repozitory par spolehlivych dobrych zdroju a uz nikdy nemusite prolizat web a hledat nejaky programek kde je pro stazeni tak jestli si nekdo bude zkouset linux nedelejte chyby jako ja a zkuzte to rovnou zpravne
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - wine na vyzkouseni 2007-12-03 16:03:23

ElCondor je labuznik a predklada hned pekne vypecene a krupavoucke distribuce se kteryma souhlasim .Ale navic bych pridal malickou Matejickovu live distribuci SLAX KillBill edition. Ma cca 200MB(staveno na 8cm CD)OdkazJa sam ji pouzivam na servisni zasahy
oukydouky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: Linux a CAD aplikace 2007-12-03 11:21:03
avatar
Istvan napsal:
Zdravim! Hry uz moc nehraji, ale sem tam si HOMM III dam pro srandu s kamosem. Ty vsak pod Linuxem zrejme nepojedou.


HOMAM III jde bez problemu pres wine, obcas si ji zahraju. Jinak jsem na netu zahledl verzi primo pod linux, meli ji nedavno na czc ale uz ji bohuzel nemaji ...
Klamath [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dotaz 2007-12-05 23:09:35
avatar
Ahoj všem.
Já mám takový malý dotaz.Můj operační systém je windows jen z toho důvodu, že jsem se zamiloval do hry Anarchy online.Jinak fandím Linuxu.Když sem si přečetl tento článek velice mě to překvapilo, že je to až takhle jednoduché a v podstatě lépe fungující než pod OS na který ta daná hra byla vytvořena. Mát eněko zkušenosti s hraním Anarhy online pod linuxem? Děkuji z apřípadnou odpověď
Mike [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jůůůů 2008-02-26 16:24:28
avatar
Pekna tapeta
KralKralu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-29 19:35:40

Hezké pozadí, bral bych ji. Funguje na linuxu hry Heroes a City Life?
Já jsem si nainstaloval Linux Ubuntu, a když si na CDéčku prohlížím soubory, tak mě ten linux začne z reproduktoru blbě kecat, kde se to dá vypnout?
jan.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - TEN LINUX JE DIVNÝ 2009-02-08 18:26:00

SPUSTÍM LINUX A POTOM SLEDOVÁNÍ SYTÉMU. NEMÁM NIC JINÉHO SPUŠTĚNÉHO, NEŽ SLEDOVÁNÍ SYSTÉMU. A NIC NEDĚLÁM.
V PAMĚŤI JE 300 MB, NA GRAFU SE OBJEVUJÍ JEMNÉ SCHODKY, PAMĚŤ SE POSTUPCE ZAPLÁCÁVÁ, ZAPLÁCÁ SE AŽ NA 450 MB, TEDY JE SKORO PLNÁ, A PAK SE NARÁZ UVOLNÍ 150 MB, A CYKLUS SE OPAKUJE.
KDE SE DÁ TO DIVNÉ CHOVÁNÍ VYPNOUT?
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-14 16:52:28

ubuntu linux 8.1

zápory:
-práce s pamětí mizerná
-paměť se zažírá (v nečinnosti, a když není vůbec nic spuštěné) až na okraj zhroucení OS= 92% 462MB ram obsazeno, kdy se lehce uvolní (bez ohledu na volbu vzhledu)
-při jakémkoliv úkonu hrabe na pevný disk, i kvuli otevření hlavní nabídky horní lišty s páš nápisama a pigiobrázkama

klady:
nic

rating: 0%
status: nepoužitelný
rozum příznivců linuxu: nulový, fanatizmum sekty

-každý kdo kritizuje linux, je označen linuxákem za debila
-každá chyba linuxu je linuxákem odmítnuta, a nazvána za výhodu
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-14 17:21:06

Nejsem linuxak, ale klady linux ma. Sam ho pouzivam na router a postovni server. Red Hat, pravda placena verze s podporou. Ale vyhoda je prave jeho segmentovatelnost - vyberu si pouze sluzby ktere potrebuji a nic vic. Takze postovni server jede na 486, v pohode. Router je embedded, primo nejaka linuxova distribuce k nemu, ted z hlavy nevim.
b!ond [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - chvála..otázka? 2010-03-25 14:26:38

Zdravím
Velice kvalitní článek!
Chci se zeptat, jestli rozjedu na linuxe Ea Sport game(NHL,FIFA,apod)?
Děkuji předem za odpověd
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rok 2019 2019-03-10 17:43:02
avatar
A skoro po 12 letech na linuxu rozjedete většinu her. Se to pěkně hnulo.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 742x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 779x
Komentářů: 3
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1469x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1310x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1129x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1768x
Komentářů: 6