Spousta elektroniky by klidně vydržela fungovat mnoho let. Ale záměrně nevydrží.
Žijeme na vrcholu konzumní doby, kdy se plýtvá nesmyslně ve velkém a výrobci se předhánějí v nucení zákazníků co nejrychleji kupovat stále nové a nové věci. Nejsem žádný ekomaniak nebo ekofanatik, ale současná situace dávno překročila všechny meze únosnosti. Jako vzděláním konstruktér jsem občas v šoku, jaké šílenosti nacházím v konstrukci mnoha zařízení. To obrovské množství zbytečně znehodnoceného materiálu a zjevně záměrně vadného designu a záměrně rychlého zastarávání produktů, které se produkuje, prostě není pro zdravě rozumně uvažujícího slušného člověka pochopitelné a omluvitelné. Já rozhodně neříkám, že bychom měli přestat vyrábět věci natož vyvíjet věci, ale určitě se dají dělat tak, aby vydržely a případně se daly opravit.
EU se snaží nově dát dohromady a posléze zavést předpisy, které by tlačily výrobce elektroniky a dalších produktů k navrhování konstrukce přístrojů tak, aby vydržely déle a případně se právě daly snadno opravovat. Současně bude tlačit na používání recyklovaných materiálů, protože dosud je pro výrobce jednoduše výhodnější sáhnout po nově vyrobeném materiálu, a tak není divu, že moře jsou plné plastů atd. Dokonce se často neprodané zboží ničí, protože je to pro výrobce výhodnější, než jej prodat se slevou apod. Ničení neprodaného a funkčního zboží by mělo být úplně zakázáno.

Pro některé výrobce je to samozřejmě problém, protože některé zajímá pouze a jedině zisk. Ano všichni výrobci potřebují zisk, ale stejně jako lidé jsou různí i firmy jsou různé, protože je stále řídí lidé. Takže zatímco některým firmám stačí malá marže a přiměřený zisk, jiné jdou vyloženě (a často doslova) přes mrtvoly a maximalizují zisky, jak jen je to možné. Zejména pokud jde o konstrukci produktů, které jsou záměrně dělány tak, aby nešly opravovat, případně to nemělo ani smysl a nutili tak zákazníky k nákupu nových. Spousta výrobců záměrně klade překážky ať už cíleným designem, nebo následně neposkytováním možnosti oprav mimo autorizované servisy (tedy levnějším a smysluplným).
- Jak donutit výrobce dělat produkty kvalitnější?
Před EU stojí rozhodně složitý úkol, protože ani sám moc teď nevím, jak by se dalo na výrobce zatlačit, aby dělali produkty skutečně tak, že vydrží znatelně déle a dají se snadno opravit. Bude to muset být určitě ošetřeno tak, aby pravidla platila pro všechny. Osobně si myslím, že by se tak dalo učinit zvýšením striktní povinné záruční doby u veškeré elektroniky a to výrazně. Třeba ze současných 2 let na 5 let minimálně a bez výjimek (tedy i pro firmy atd). Než někteří začnete, technologie, materiály i komponenty na tohle existují a není žádný problém takový produkt dnes navrhnout. Existuje elektronika a PC komponenty i s 5-10 lety záruky běžně. Ano, je to o ceně, ale pokud nařídíte že musí minimálně 5 let vydržet vše (a výrobci to už pro své dobro a své náklady budou muset tak navrhnout), tak zlevníte ty kvalitní komponenty, jelikož jich bude muset být produkováno více a současně skončí potřeba těch laciných.
Současně je tady rozhodně rozumná nutnost nařídit výrobcům využívat recyklovaných a snadno recyklovatelných materiálů. A samozřejmě na to navázanou povinnost starší a vysloužilou elektroniku sbírat a recyklovat. Ve velké míře už to nějak probíhá, v elektronice je spousta drahých kovů, takže se z ní zpětně těží. Problém je zase s plasty, kdy mnoho produktů používá plasty nízké kvality, které prakticky nelze znovu recyklovat (schválně). Ačkoliv existují ani ne nutně dražší alternativní plasty, které jsou bez problémů recyklovatelné. Opět materiály zkrátka existují, takže je evidentně nutné prostě nařídit výrobcům, aby je používali povinně.
- Výrobci se brání neautorizovaným servisům
Zásadní spor, který už nějakou dobu ve světě probíhá, je zuřivý odpor některých výrobců o možnost oprav mimo originální servis. Asi nejvýraznější je spor APPLE v USA, který se tomu vehementně brání a nyní už je to před zákonodárci. Asi víte, jak extrémně drahé jsou některé pozáruční opravy v originálních servisech, ačkoliv k tomu není žádný dobrý důvod. Apple ale prostě brání tomu, aby jeho produkty mohl opravovat také někdo jiný nebo aby vůbec šly rozumně opravovat. Proč? Protože by to někdo jiný dělal levněji a stejně dobře a Apple by mu musel dodávat komponenty za férovou cenu. Pro Apple jsou opravy samozřejmě zdrojem příjmů a současně nechce, aby opravy byly výhodné pro zákazníky, protože se jim místo toho snaží prodat nový telefon či počítač. A už vůbec nechce poskytovat potřebné komponenty a manuály apod. Jenže to vypadá, že v USA tento spor prohraje a bude s tím muset začít.
A pokud to neprohraje v USA, tak v EU určitě, protože jedním z nových nařízení, které chce EU prosadit, je právě povinnost výrobců poskytovat materiály pro nezávislé opravny. Zejména však chce prosadit nařízení, které by na výrobce tlačilo, aby dělaly produkty opravitelnější. Tedy rozhodně ne jednorázové, jak některá i velmi drahá zařízení dnes jsou dělána. Příkladem může být opět Apple a jeho AirPod sluchátka, která stojí mnoho tisíc korun, přesto jsou na jedno použití, vyměnit se u nich nedá ani baterie, aniž byste produkt zničili! To je mizerný design a mnozí je přesto kupují.

Právě snadno vyměnitelné baterie jsou jedním z prvků, které by třeba EU viděla ráda u zařízení. Ne současný stav, kdy u mnoha telefonů selhávající baterie znamená vyhození celého jinak bezvadného přístroje, protože pro uživatele není ekonomické po záruce nechat baterii v servisu měnit apod. Zkrátka šílenost. A než někteří začnou, byly doby, kdy mobilní telefony měly všechny snadno vyměnitelné baterie a běžně jsme jich jako uživatelé vystřídali několik u našich telefonů za několik let a vše fungovalo. Současný design nevyměnitelných baterií neslouží k ničemu jinému, než ziskům výrobců, plýtvání materiálem, omezování uživatelů a nucení do nákupu nového přístroje co 2-3 roky.
- Logická a správná cesta, která posune vývoj
Tohle není žádné omezování výrobců natož vývoje. Právě naopak. Někteří výrobci dnes nejsou nuceni vlastně k žádnému vývoji. Prostě vyrábí záměrně laciné, záměrně vadné produkty, které se spíše dříve, než později rozbijí a vyhodí, aby mohli vyrábět další stejné šmejdy dál a dál. Tlak na to, aby výrobci udělali design přístrojů odolnější, opravitelnější s maximálním využitím recyklovaných materiálů, bude znamenat tlak na vývoj.
Výrobci se tak začnou předhánět v tom, kdo to udělá lépe apod. Současně navíc budou muset dělat výraznější evoluce a vývoj, pokud budou chtít zákazníky přesvědčit ke koupi nové generace produktu, když už nebudou moci spoléhat na to, že se starší přístroj zákazníkovi prostě po 1-2 letech rozbije a bude si muset koupit nový. Že to všechno bude znamenat dražší produkty pro nás uživatele a zákazníky? Ne nutně. A i kdyby o něco ano, tak to stejně bude ve výsledku pro nás výhodnější, protože nebudeme muset měnit co 1-2 roky produkt proto, že se rozbije a nepůjde opravit nebo se nám to ani nevyplatí.
Takže v tomto EU plně podporuji. Ty možnosti, konstrukce, technologie a materiály, dělat produkty co vydrží, dávno existují. Dělat produkt tak, aby se rozbil, nešel opravit a nedal se ani recyklovat, je barbarství, mizerná práce a špatný design a hlavně nesmysl. Takže jsem zvědav s čím EU přijde. Nová pravidla a nařízení by měla platit na telefony, tablety, počítače a další elektroniku. Bohužel si na to ještě asi chvíli počkáme, ale včera už bylo později, to říkám na rovinu.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|