Nedávná studie prokázala, že Internet a online média jsou jen výmluvou papírových médií …
Studie se sice zaměřuje pouze na Britský trh, ale ten není zase tak moc odlišný od našeho. Studie neprokázala, že by vůbec existence online médií měla nějaký větší vliv na to, zda konkurenční papírové médium skončí nebo neskončí, protože mu online médium odláká čtenáře, předplatitele i inzerenty.
Naopak, i v dnešní době není problém si pro papírové médium nejen udržet, ale dokonce i zvýšit počet čtenářů. Záleží jen na jediné věci – kvalitě! Většina papírových médií skončila jednoduše jen proto, že prostě nebyla dostatečně kvalitní a výmluva na konkurenci ze strany online médií je jen výmluva. Ostatně i u nás máme známé papírové magazíny, kde je přesně vidět vliv kvality. Jeden klesá na čtenosti, protože jeho testy jsou dělány lidově řečeno podle krabice, nejsou vůbec spolehlivé a věrohodné a dobré hodnocení kolem 8 bodů tam dostane skutečně cokoliv, takže s výběrem to opravdu nepomůže. Nedávno jsem tam třeba zahlédl test dvou naprosto provedením stejných notebooků stejné značky i provedení, kde jeden měl HD 5870M druhý GTX 460M grafiku, ten s tou HD 5870M byl v jejich výsledcích o chlup výkonnější a o skoro 10 000 levnější a přesto byl vítězem testu prohlášen naprosto nepochopitelně ten druhý a dokonce dostal vyšší bodové hodnocení a doporučení!
Pak tu máme jiný IT magazín, který je hodně odborný, a ten naopak je stále více čtenější, jeho autoři a redaktoři mají odvahu na to ohodnotit a nazvat věci pravými jmény. A jsou tak naší inspirací i pro tvoření online média. Jinými slovy, i papírový magazín lze stále bez problémů uživit, rozhodující je pouze kvalita.
To, že je něco zadarmo na webu, ještě neznamená, že je to kvalitní. Stejně tak větší návštěvnost neznamená větší kvalitu, protože setrvačnost českých uživatelů je dost velká. Ostatně na českých IT magazínech je to zoufale vidět. Čím větší je krize a větší problém zaplatit ty „profesionální“ redaktory, tím horší a méně důvěryhodný je obsah. Za kvalitu se vždy platí, pokud ale chcete kvalitu zadarmo, lze dosáhnout jen omezené úrovně. Teď je otázka kdy je ještě kvalita dostačující a kdy už se o kvalitě nedá mluvit. Samozřejmě je to hlavně o lidech (jak čtenářích, tak autorech), některým jde prostě jen o kvalitu, jiným jde o svůj prospěch (nemusí být jen finanční) a kvalitu klidně ignorují. Stejně tak nelze zaměňovat kvalitu a kvantitu. Za kvantitou grafů, testů se rády schovávají různé negativní věci. Na DDWorld.cz preferujeme kvalitu před kvantitou. Méně je více a kvalitní informaci upřednostním klidně před kvalitní češtinou a průměrného profesionála kdykoliv nahradím nadšeným a kvalitním amatérem. Ostatně stejně jako neexistuje úměra mezi tím, že by online média likvidovala kvalitní papírová média, neexistuje přímá úměra, že placený profesionál = kvalitnější obsah.
Samozřejmě pokud jde o budoucnost papírových médií, budou tu jen tak dlouho, dokud bude aktuální papír, což vzhledem k nástupu elektronického papíru, který do 10ti let vidím jako běžnou věc, nebude už dlouho trvat. I pak si myslím, že to ještě nemusí znamenat automaticky konec papírových kvalitních médií … Každopádně kvalita rozhoduje a myslím, že kvalitní musí být nejen magazín, ale i jeho čtenáři, což je v dnešní době také problém, protože kdejaký hej počkej si myslí, že má právo kritizovat a vůbec diskutovat, i když mu chybí rozhled, znalosti i slušnost a vůbec povědomí o tom, co to kritika a diskuse je. Bohužel nekvalitní čtenáři jsou produktem nekvalitních médií a s tím musíte bojovat každý den, pokud chcete vybudovat obsahově zajímavé a kvalitní médium. Zdání kvality totiž prodává dnes díky většímu počtu nekvalitních čtenářů mnohem lépe a snadněji … ještě štěstí, že médií se zdáním kvality je mnohem více než těch kvalitních a likvidují se mezi sebou, což dává neustále šanci a prostor skutečné kvalitě. A to platí pro online i pro papír …
Zdroj: Heise, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|