Strana 2 z 2
U Intelu klid (relativně) ...
Intel je samozřejmě zcela v poklidu. Finanční výsledky jsou super, další předpokládaný vývoj nevypadá jinak, než růžově a tak ho vlastně ani skoro nic kolem zajímat nemusí. Do komentáře, či nějakého protiútoku proti boji AMD na půdě antimonopolního úřadu se nehrne, ostatně vzhledem k tomu, že vyšetřován je on a v nejednom státě, je výhodnější dělat mrtvého brouka, zbytečně na sebe v tomto neupozorňovat a dělat jen to nejnutnější. Intel totiž nemá protiútokem na AMD nějak nic, co by získal, tak nač se unavovat.
Rozhodně to však neznamená, že by Intel nechával konkurenčnímu AMD nějaký prostor. Zajímavý super souboj se vede na poli známých 100 dolarových notebooků, určených pro děti třetího světa. Zakázka za miliardy dolarů je prestižní záležitost a vzhledem k tomu, že v současné verzi notebooků jsou procesory AMD, se to společnosti Intel samozřejmě nelíbí. A tak již naplánoval uvedení 200 dolarového notebooku. Na druhou stranu Intel z takřka dobročinné aktivity udělal tvrdý business. Nicméně konkurence je kromě cenové konkurence dobrá také pro urychlení vývoje apod., takže uvidíme, zda z toho něco dobrého vzejde.
Jinak je Intel v poklidu, Core2Duo se i při vyšších cenách než konkurenční AMD dobře prodávají a Intel si drží velmi slušné marže. Na trh se také dostávají ,,nová" čipová řešení Intel P35. Naplánovány jsou slevy, zejména zajímavé budou v polovině prázdnin u čtyřjádrového AMD Quad Core Q6600, který spadne o 50%. Na druhou stranu je na místě se ptát proč. Intel nikdy nezlevňoval bez důvodu a rozhodně ne pod úroveň srovnatelné nabídky konkurence. Co tedy AMD postaví proti Core Q6600 v té době již za necelých 8000, kam tento procesor půjde? U Intelu tedy prozatím vládne klid a v celku dobrá zasloužená a optimistická nálada :)
Novinky u Nvidie
Zato živo bylo u firmy nVidia. Mnozí se na nás neustále zlobíte, že stále mluvíme o ATI a nVidii vynecháváme. Není v tom však žádná naše schválnost. Prostě a jednoduše o ATI chodí internetem pořád nějaká zajímavost a o nVidii méně. Nakonec však přetlumočíme všechno zajímavé, takže ani dnes nepřijdete zkrátka, protože konečně se něco zajímavého objevilo i kolem chystané GeForce 9.
Bohužel informace opět pocházejí ze serveru Fudzilla, takže se závěry opatrně. Podle těchto zpráv bude jádro G92 vyráběno 65nm výrobním procesem a vyjde již letos před Vánoci. Tedy zhruba rok po vydání GF8. GF9 má být v duchu tradice spíše mírně modifikovaným stávajícím modelem GF8, nicméně díky nižšímu výrobnímu procesu s vyššími takty a ještě vyšším výkonem, ale to je relativní ...
... pomalu se totiž rozhořuje boj o výkon pod DX10. Mnozí si od počátku myslí, že GF8800 prostě není stoprocentní DX10 čip a poslední vývoj ukazuje, že je tomu nejspíše opět tak. I v minulosti nVidia slibovala plnou podporu něčeho, co plně nepodporovala. Vzpomeňme na DX9 na GF FX, na SM3.0 na GF6/7. Vypadá to, že DX10 na GF8800 ano, ale ....
Jistě znáte hru Call of Juarez, která jako první přišla s reálným nasazením a předvedením možností DX10, pomocí aplikovaného DX10 patche. Nicméně výkony GF8800 se pod DX10 neukazují zrovna v optimálním světle. nVidia se tak pustila do vývojářského teamu, že Call of Juarez s DirectX 10 patchem uměle snižuje výkon jejích GeForce 8. V čem tkví onen háček? Používáním tzv. shader-assisted AA resolve. Tedy, že o výpočet barvy pixelu se nestarají ROP jednotky, jako tomu bylo doposavad, ale shadery. Tento způsob se podle všeho bude právě pod DX10 více používat ATI HD2000, které ani jiný postup neumí, protože s tím počítali.
Nvidia se tedy pustila do tradiční očerňovací kampaně, ovšem opět s chybnými argumenty. Ve své reakci se snaží nikoli dokázat ale jen vnutit, že zvolený způsob uměle snižuje výkon GF8 a ve své podstatě poškozuje zákazníka a navíc prý snižuje kvalitu obrazu.
Nvidii se samozřejmě nelíbí použití shader-assisted AA resole, jelikož GF8 staví na síle právě ROP jednotek, které ale nejsou potřeba a potřeba jsou shader jednotky. Jenže právě nový způsob má tu výhodu, že umožňuje skutečně poskytnutí realitického přesného obrazu s využitím HDR a hlavně programovatelných AA. Není proto divu, že Vidia prská, když tohle její karty pořádně neumějí (díky konstrukčnímu návrhu) a konkurenční ATI ano. Samozřejmě úplný nesmysl je stížnost na horší kvalitu obrazu.
To souvisí s použitím stínů, které jsou nastaveny na extraQuality v nastavení samotné hry. Nicméně toto nastavení je brutálně náročné na výkon a to hlavně tzv. Geometry shading. Jenže právě v tomto GF8 podává neuvěřitelně špatné výsledky a tak by raději samozřejmě, kdyby se na tohle příliš neupozorňovalo a kvalita stínů byla řešena jinak - hůře pro uživatele.
Celkem vzato Nvidia vaří z vody. Samozřejmě těžko se přiznává, že vaše produkty zdaleka tak dobře na DX10 připraveny nejsou, jako produkty konkurence. A tak se snažíte všemožně přesvědčit zákazníky o opaku, bohužel ne vždy je to k nim fér. Ostatně demo DX10 Lost Planet, ve kterém Nvidia na plné čáře drtí HD2000, je toho důkazem. ATI nedostala možnost vůbec udělat ovladače, Nvidia zasponzorovala vývojáře opravdu dobře a prostě hra funguje tak, jak chce nVidia. Na druhou stranu ATI zasponzorovala vývoj DX10 patch pro call of Juarez, ale původní hra obsahuje logo Nvidii a navíc DX10 patch pro Call Of Juarez byl proklamován viditelně dlouho před tím, takže oba výrobci měli dost času a navíc je to finálová hra, zatímco demo Lost Planet zdaleka ne a kdo ví, jak to ve finálové hře vůbec všechno bude ... všichni komentátoři se ale spíše shodují v tom, že kdyby stejnou energii, co věnují ATI a Nvidii komentářům testů, kde se jim proti konkurenci nedaří, věnovali vývoji ovladačů a samotných čipů, hned by bylo u uživatelů veseleji.
To ale u Nvidie nebylo zdaleka vše. Nvidia oficiálně vydala GF8400GS. GeForce 8400GS je založena na grafickém jádře G86 se skutečně ořezaným jádrem podle návrhu G80. 16 Stream Procesorů, 128 nebo 256MB paměti DDR2 a 64-bit paměťová sběrnice jsou parametry, které rozhodně výkon neslibují. GeForce 8400GS, zákazníky může zaujmout snad jen hardwarovou akcelerací HD videa a nízkou cenou. Ovšem konkurence bude rozhodně silná v podobě Radonů HD2400PRO/XT. DX10 je na těchto kartách bohužel jen pro matení zákazníků, tyhle karty nejsou použitelné ani pod DX9 natož pod DX10!
Zakončeme povídání o Nvidii zajímavostí. Nvidia se pustila do produkce GPGPU. Její produkt se jmenuje Tesla. Své řešení těchto výpočtových počítačových řešení, kde se o výpočty starají grafické čipy, nabízí i ATI, ale ta jen prodává samostatné grafické karty. Nvidia ale nabízí v řadě tesla více. Jednak samotnou upravenou grafickou kartu na platformě CUDA, která dovoluje programovat grafická jádra stejně jako klasické procesory.
Finálovým produktem tak je Tesla D870 - tedy jakýsi externí box, obsahující dvě takové grafické karty Nvidia. Matematický výkon takového systému je prý přes 1TFLOPS a cena je přibližně 7500 dolarů. Není tajemstvím, že grafické karty, či tedy spíše grafické čipy dokáží počítat mnoho věcí daleko rychleji než jakýkoli počítačový procesor. Není proto divu, že rozhodně mají tato zařízení na to, vytlačit z některých oborů super počítače, jak jsem je znali doposavad.
Z dalších zajímavostí ...
Jen telegraficky z dalších zajímavostí. Za pozornost například stojí změna u známé firmy BenQ. Společnosti BenQ se nedaří a jsou potřeba změny. Kromě restrukturalizace společnosti, dojde i je změně názvu společnosti. Ten bude znít Qisda, což je zkratka pro Quality Innovation Speed Driving and Achievements. Inu čas od času je třeba nějaký ten důrazný řez aby se ledy pohnuly, uvidíme, zda restrukturalizace a jiný název pomůže této společnosti v lepší konkurenceschopnosti.
PS3 hraje stále poslední housle. Ani další měsíc neznamenal pro Sony PS3 a její postavení na trhu nějaké zlepšení. Opět skončila mezi konzolami v prodejích úplně poslední a opět s velkou ztrátou na ostatní. Trhu stále zcela vládne společnost Nintendo, která svá Nintenda DS a nintendo Wii nestačí ani vyrábět. 430 000 prodaných kusů u DS a 338 000 prodaných Wii, to jsou zdrcující čísla pro konkurenční Sony. Její PSP konzole zaujala ,,jen" 221 000 lidí. Starší PS2 stále drtivě poráží novější PS3 a zaujal 188 000 zákazníků. PS3 se v květnu líbil jen něco kolem 100 000 zákazníků a mezi konzolami je stále poslední a přímo konkurenční XBOX360 zaujal 155 000 lidí. Nemalé částky jsou i z prodeje her. Nintendo se navíc stalo podle posledních ekonomických údajů hodnotnější společností než SONY. Připomeňme, že i všechny konzole kromě PS3, svým výrobcům vydělávají. PS3 je ale velmi ztrátová, i když je technologicky nejpokročilejší. Bohužel je jí právě vytýkána velmi vysoká cena, nedostatek skutečně next-gen kvalitních herních titulů a defacto při hraní žádný viditelný rozdíl i přes lepší technologii proti konkurenčnímu XBOX360. PS3 však hodlá zaútočit a hodlá uvést prý takřka 380 nových herních titulů.
Historie se prý uzavřela nad značkou výrobce grafických karet Conect 3D, která byla odkoupena nějakou jinou firmou. Pro české zákazníky nepříliš významná zpráva, jelikož se tyto grafické karty u nás neprodávali. Tím však zprávy o konci některých výrobců nekončí. Konec samostatného působení prý hrozí i kdysi známé firmě Shuttle. Tu jsem znali jako výrobce základních desek a barebone počítačů. Konkurence je však neúprosná a firma prý bude co nevidět odprodána některé z konkurenčních společností a jako taková nejspíše zanikne.
To byla tedy průřez informačním děním v uplynulých dvou týdnech. O prázdninách nás nečeká rozhodně informační stagnace, takže se můžete těšit na přísun nových informací ze světa PC ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|