Podvody s HeatPipe trubicemi! Tisk E-mail
Napsal ElCondor   
Úterý, 30 říjen 2007
hp-ikonkaMáte v počítači nějaké chlazení používající heatipe? Pravděpodobně jste se nechali napálit.

 

 

Na základě testů, které provedl server Phoronix.com totiž vyšlo najevo, že heatpipe není tím, za co jej řada výrobců vydává. Princip heatpipe chlazení je jednoduchý. Speciální kapalina nebo stlačený plyn se v trubici ohřívá/vypařuje a stoupá trubicí, která je vyplněna speciálním materiálem, nahoru, kde se ochladí zpravidla pomocí žebrování chlazeného vzduchem. Dochází tedy k transportu hmoty v trubici doprovázenému transportem tepla.

hp-broken-1

Na serveru Phoronix.com si vzali na mušku všemožné typy heatpipe chlazení od pamětí, přes procesor až po základní desky. Všechny chladiče byly demontovány a heatpipe trubice byly různým způsobem proděravěny (zlomení, použití nůžek, použití pilky....) Zjištění, že ve všech případech heatpipe neobsahovala vůbec nic je docela zajímavé. Ukazuje se, že kdo utratí horentní sumy za desku propletenou spletí trubic či za monstrózní heatpipe chladič procesoru nemusí vůbec udělat dobře.

hp-broken-2

Zákazník do heatpipe trubice nevidí a tak mu ani nevadí, že si vlastně koupil jen hromadu mědi, která zbytečně prodražila základní desku, nebo chladič procesoru. Potvrzuje to jenom moji domněnku, že pořádný kvalitní pasiv, ať už s větrákem nebo bez, je nejlepší řešení... teda hlavně nejjistější.

Zdroj: Phoronix.com

 

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Moc tomu neverim... 2007-10-30 01:49:44
avatar
1) O tom serveru sem slisel asi podruhy v zivote - rozhodne to neni ani zdaleka site kterymu bych duveroval tak jako AnandTech nebo HardOCP.

2) zajimaj me vysledky - muj chadic v pohode chladi pretaktovany 4jadro na docela slusnou teplotu a je mi uprimne jedno jetli je to diky heatpipe nebo treba kouzelny samolepce - dulezitej je vysledek ......

3) nuzkama??? ty heatpipe co mam na chladici bych strihal nuzkama "hodne dlouho"

4) pokud je jako medium pouzit plyn tak ten unikne v okamziku kdy tu heatpipe preriznes.......
Anonymní  2007-10-30 07:04:17

Ad 1). To je pochopitelne. Se Svou Windows Vista, co bys tam asi tak dělal:

Linux & Solaris hardware reviews

Server Phoronix patří k těm nejlepším a nedůvěryhodnějším vůbec. O jeho kvalitě svědčí například to, že je dvorním testerem ovladačů například pro AMD. Kolik tzv. seriózních serverů se tím může chlubit? Kdybys měl možnost poptat se v Intelu, AMD, nVidii, všude by ti potvrdili, že drží vysoký standard. Nikdy neporušili "mlčení" a tak mají všechny informace vždy v předstihu. A co víc, server je pravděpodobně komunitní, takže ho nežene honba za senzací a zisky.

2) Tenhle problem se netyka všech heatpipe. Pouze někteří výrobci ve velkém podvádí. Stačí se podívat na některé poslední Intel desky. Mají "100kg mědi" a přesto velmi vysoké teploty.

3) Vzhledem k tomu, že tlošťka stěny heatpipe je kolem 1 milimetru, tak je nůžkama rozstřihneš. To je naprosto bez diskuze. Teda pokud nemáš heatpipe ze čtvrpalcových trubek

4) Ano, přesně to se v článku rozebírá. Pokud je tam stlačený plyn, při proděravění to musí vydat nějaký zvukový efekt. Nioc takového se nědělo.

PS: Taky mám AC Freezer64 Pro PWM s heatpipe a chladí dobře
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-10-30 10:48:32

Přijde mi to jako zajímavej test, ale proč by se výrobci dělali s tím spešl povrchem vevnitř, když by se stejně vyprdli na plnění mediem. Pokud tam nic nenapustí, není ani potřeba ta porezni stěna.
Anonymní  2007-10-30 12:26:41

třeba je to jen šlendrián ve výrobě. Externí dodavatel jim dodá trubici dle specifikací a oni to pak jen blbě zkompletují. Co já vím.
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-10-30 07:34:28
avatar
Tohle je ten nejpraštěnější test, co jsem viděl... Přestříhnout heatpipe a když nic nevyteče, prohlásit, že je to podvod...
Tak asi takhle, množství kapaliny v heatpipe je velice malé a i stěny uvnitř trubičky musí být upraveny, aby kapalina mohla vzlínat (jak je ostatně vidět i na té fotce), pochybuju, že prostým přestřižením něco vyteče. Jak píšou v diskuzi v článku, udělejte pokus (nevěříte-li ), dejte nepřestřiženou heatpipe do vařící vody tak abyste kus mohli držet v ruce a pak to samé udělejte s přestřiženou... V prvním případě budete spáleni daleko dříve...
Neznámý  - Co čekat o židovské společnost 2007-10-30 07:58:56

jako je Intel? Znáte ten vtip jak potká honza židovského uzenáře a ptá se ho. Slyšel jsem, že dáváte do slavičí paštiky koňské maso, je to pravda? Ano je dávát to půl na půl, jednoho slavíka a jednoho koně.
Centurion1973 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Blby kecy 2007-10-30 14:37:40
avatar
Za takovuhle kecy bys na spouste serveru dostal nejmin na tejden ban a kdyby mel moderator spatnou naladu tak na furt - s takovejhlema kecama tu nemas co dela - klidne si bez placat nesmysli na novinky.cz
Neznámý  - Máte blbý kecy oba dva 2007-10-30 16:29:18

Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jako z Blesku... 2007-10-30 11:05:19

"Máte v počítači nějaké chlazení používající heatipe? Pravděpodobně jste se nechali napálit." - hlavně přitáhnout čtenáře, co?

Nicméně k tématu - že někteří výrobci heatpipe osírají zákazníky, tomu věřím. Že by celá heatpipe technologie byla až tak nafouknutá bublina, tomu nevěřím. Jednak je volovina si myslet, že správná heatpipe se pozná podle toho, že v ní žbluňká při zaštěrchání voda a druhak se mi nezdá , že by za těch několik let, co se prodaly milióny (spíš řádově víc) nejrůznějších chlazení s heatpipe, to někdo dokázal prokazatelně vyvrátit.
Jak je napsáno výše. Ponořte heatpipe do vřelé vody a stejně tak obyčejnou měděnou trubičku.
Jinak já taky nemám v PC ani jednu heatpipe a taky zastávám názor, že bez heatpipe se člověk obejde. Přesto pokládám test založený na rozstřihnutí jedné heatpipe za pseudodůkaz jako od Zadka Lulána a serióznosti zdroje opravdu nepřidá.
Anonymní  2007-10-30 11:33:11

Ano. Samozřejmě, že se to netýká všech. To že by mělo něco vytéct potvrdili sami výrobci! Ve článku jsou explicitně uvedeni ABIT a OCZ.
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-10-30 11:44:16
avatar
Tak zrovna z OCZ jim něco vyteklo Ostatní jsou zřejmě jen videa a ty jsem neprohlížel..
Anonymní  2007-10-30 12:27:42

ale až v dodatečném dalším pokuse, poté co se dotazovali přímo zástupce OCZ. Už sem nepostřehl zda se pak jednalo o náhodný kus, nebo kus zalaný OCZ
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-10-30 12:47:39
avatar
Jednalo se o náhodný kus. První stříhli a druhý šmidlali pilkou. Možná to bude i tím. Na video musí být registrace a to mě nebere, takže jsem neviděl jak to stříhají (ale asi to ani nenahrávali), vyteklo prý jen velmi malé množství tekutiny, jestli to stříhal nějaký doveda, tak je možný, že to vyteklo aniž by si toho všiml... Nehledě na to, že pochybuju, že to musí pokaždé vytéct, to malé množství může zůstat v těch drážkách... Je to prostě hokus pokus a je to k ničemu.
caca [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: Jako z Blesku... 2007-10-30 17:28:43
avatar
Já osobně mam odvod tepla ze všech komponent pomocí heatpipe a všechno funguje jak má. Když odhadem (podle doteku) zkontroluju teplotu na jejich konci s teplotou z čidel vyjde mi, že to všechno +-sedí (teplota je tam samozhřejmě nižší(ztráty na pastě, odvod do žeber...)
typhoon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - jednoduchy test 2007-10-30 12:03:50

Myslím,že to jde jednoduše zjistit ,udělejte testy na teplotu a potom navrtejte trubičky a zkuste znovu testovat
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-10-30 12:21:27
avatar
Přesně tak. Nějaké rádobytesty se stříháním jsou úplně k ničemu, praktické testy jak to odvádí teplo neporušené a přestřižené by byly naprosto průkazné...
Anonymní  2007-10-30 12:29:10

No s tím bez výhrad souhlasím. Sám mám dobrý chladič s heatpipe. Nicméně, myslím že kdybychom rozebrali některé Intel P35 a X38 desky, u nichž je zvykem ověšet je kilogramy mědi, ještě bychom se moooc divili. Ty teploty jsou totiž u některých kusů podezřele vysoké
Rimmerak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: 2007-10-30 12:59:14

To máš pravdu. Taky se mi nezdá, když testujou desky s X38 a P35 a maji teploty skoro 70°C. A ospravedlní to tím, že je to high-end a musí se s tím počítat. Ale ty metry trubek typu circuit-pipe alá MSI a ověnčený prostor okolo patice raditátory jsou tedy jen na parádu? Když to občas vidím, co daji na high-end desku, tak si říkám že ten chipset musí brát jak muj procesor (TDP 65W)
Dave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-10-30 14:16:23

taky mam freezera 64 pro a je hezke ze chladi dobre, ale huci to jak vysavac. pri regulaci deskou stale silenost, tak jsem to vypnul a stahl ve speedfanu na 20% otacek a uz se to da poslouchat, ale i tak zadna slava. Docela lituju ze jsem to koupil...heatpipe neheatpipe...
Neznámý  - ... 2007-10-30 16:33:32

Celkem mě baví ten obrázek, jak chlápek stříhá měď malýma nůžkama. Těma se nedá odříznout téměř nic, natož kov. Chlapci z Phoronix asi nikdy nevozili měď do sběrných surovin ... zřejmě to nemají zapotřebí a v jejich zemi působení to není taková móda jako u nás, ale stejně
Jinak není důvod testu nevěřit - není se čemu divit, šmelina holt pronikla i do heatpipes.
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-10-31 00:02:13
avatar
Me to pripomina chladic Xilence a u tech bych to veril ty jsou levny a nekde se musi usetrit. Ale jinak tomu neverim ja kdyz si sahnu na konec HP tak je vzdy tepla skoro jak zakladna takze mi to staci BTW vodnik rulez tam vim ze to neni duty!
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-10-31 06:31:31
avatar
Jo a ty to poznáš v ruce, ten rozdíl teplot? Mimochodem už z principu heatpipe, kdy v trubičce je kapalina pod tlakem aby se odpařovala za nižších teplot, je rozdíl teplot mezi místy kde se to ohřívá, a kde se to ochlazuje, minimální.... Proto ti doporučuju vzít do jedné ruky neporušenou heatpipe a do druhé přestřiženou, a ponořit je do vařící vody, poznáš za pár vteřin, která vede teplo lépe...
Jako nevim, proč tady pořád někdo spekuluje, že to výrobci šidí ve velkém, médiem bývá voda nebo alkohol, tedy nic nákladného a vzhledem k tomu, že v heatpipe je podtlak, tak nemá význam nějak šidit tu trochu tekutiny, ta výroba trubičky s vakuem je sama o sobě relativně náročná a tohle je to nejmenší... nehledě na reputaci výrobce. A pochybuju, že to dělají ručně, řekl bych, že je to automatizované...
jan333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - freezer 64tak 2007-10-31 22:52:38

panove shodou okolnosti jsem min.tyden prechazel na vodnika a vyse uvedeny chladic sem osobne rozrezal.ma na sobe 6/respektive 3 protoze protilehle jsou spojene/trubicek.z tech na kraji nic nevyteklo,ale z te uprostred ano.jeste k chladicimu vykonu-pred i po stejne
obc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-11-02 17:23:56
avatar
No, co k tomu říct... jak jsem psal nahoře, jak si ten výkon měřil? Heatpipe funguje až od určité teploty (dle tlaku a média, je to různé), pokud máš na chladiči 40 stupňů, je možné že to ještě ani nezačalo pracovat a chladilo to pasivem...heatpipe by měla začít pracovat až někde u 60-80 stupňů (jen tipuju!) a ten rozdíl teplot na místě kde trubička teplo přijímá a kde se chladí je minimální... Jinak představa číňana, jak s konvičkou v ruce dávkuje množství vody do vakuově zavařených trubic a říká si, "sem kápnu, sem ne", se mi moc nepozdává...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 771x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 848x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1021x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3589x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1414x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1251x
Komentářů: 5