V ČR skončí povinná dvouletá záruka - zlevní komponenty a elektronika? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 30 duben 2013
altNa konci tohoto roku bude ukončena povinnost poskytovat 2 roky záruky. Co se změní.

 

 

 

Pokud o tom ještě náhodou nevíte, tak vám to říkáme s předstihem. Letošním rokem končí povinná dvouletá záruční doba, se kterou kupujeme většinu produktů. V našem případě se zaměřujeme hlavně na IT, PC a elektroniku, pro kterou u nás platila právě minimálně záruka ve výši 24 měsíců. Od příštího roku budou platit úplně nová pravidla:

  • 1, Záruku na výrobek určí prodejce/výrobce, či se na ní dohodne se zákazníkem.
  • 2, Prvních 6 měsíců bude případná vada produktu považována za vzniklou již při/před zakoupením produktu. Prodávající by musel dokázat opak.
  • 3, Pokud bude vadná jen část výrobku a bude možná oprava, nebude možné požadovat výměnu celého zařízení. Pokud to bude možné, opravu si navíc bude moci provést sám zákazník (například výměna vadné komponenty v PC) a po prodejci požadovat slevu.

Změny to jsou proti stávajícím pravidlům skutečně velké. Na druhou stranu stávající pravidla na jednu stranu silně zvýhodňovala zákazníky a poskytovala jim poměrně velký luxus ochrany, na stranu druhou jsme na ni všichni dopláceli, protože tato "povinná" jistota byla vyvážena vyšší koncovou cenou produktů proti zemím, kde platí třeba jen 1 rok záruky, nebo podobná pravidla, která začnou platit příští rok i u nás. Zkrátka delší povinná záruka nebyla zadarmo a výrobci/prodejci ji museli a musejí zahrnout do svých nákladů, ať nakonec vzniknou, či nevzniknou případné náklady.

Nová pravidla tak mohou přinést pro chytrého zákazníka lepší vyjednávací pozici a možná i nižší ceny. Pokud se bojíte, že s koncem povinné 24.měsíční záruky se třeba zhorší kvalita produktů, tak je to nesmysl. Většina elektroniky je vyráběna pro celý svět ve stejné kvalitě, ať je na ni záruka někde 6 měsíců, nebo jinde 2 roky. Mnoho výrobců navíc už dnes nabízí u kvalitních věcí nadstandardní délky záruky, třeba 3 roky, 5 let, 7 let nebo dokonce tzv. doživotní záruky (platné spíše po dobu existence a fungování firmy, co ji nabízí). Jinými slovy se na kvalitě produktů nic nezmění a teoreticky může jen dojít ke slevě těch běžných věcí nechráněných od nového roku povinně celými 24 měsíci záruky. U kvalitních věcí, kde je záruka navíc poskytována výrobcem, se nic nemění, samozřejmě ale musíme rozlišovat mezi zárukou, kterou si domluvíte s prodejcem a tím, co nad rámec toho poskytuje výrobce dané věci.

A protože nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit kupovat levné věci, koupíme si vždy jen ty kvalitní, kryté i odpovídající delší zárukou, takže nás konec povinné dvouleté záruky nemusí nijak trápit. Že? :)

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 00:47:06
avatar
Tak toto je zlá správa dufám že u nás na Slovensku taká kktina ako rušiť povinnú 2 ročnú záruku nikoho nenapadne.
Pri dnešnej maxi kazivosti rôznorodej elektroniky to považujem za zlú správu. Mierne navýšenie cien pri držaní dvojročnej záruky je pramalá daň za tú istotu že máme aspoň dva roky pokoj. Čo z toho že bude napr. 30 tisícový notebook lacnejší hoc aj o 3 tisíc (čo určite nebude) keď stačí že o rok odíde matičná a notebook môže ísť na mnohonásobne drahšiu opravu než bola celá úspora prípadne si kúpiť nový NTB. O display-och ani nehovorím, všetky krásne veľké televízory v elektropredajniach sú po 2-3 rokoch odsúdené na zánik, ľudia si dnes priplácajú 4-5 ročnú záruku práve kvôli nákladným resp. nerentabilným opravám.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 00:57:59
avatar
U nás sa o tom nič nehovorí, takže najbližšie roky ostane v platnosti aktuálna úprava.
Pravou otázkou je kam sme sa to dostali, že niekto vyrobí tovar a nie je schopný stáť si za ním ani tie 2 roky. To niečo vypovedá o jeho prístupe k výrobnému procesu. Kebyže sa Forrest Gump natáča dnes, tá slávna bežecká veta by znela Shit makes money.
Anonymní  2013-04-30 12:18:17

Ono je nieto ešte horšie ako ze vás niekto oserie s produktom ktorý vydrží rok .Kam ten 1rocni bordel budeme dávať? To vážne chceme planétu ako vo filme Wall-E
Dreamwalker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zaruka SK 2013-05-01 21:32:13

Mne to nepripada ako zla sprava. Nakoniec na SK je pravna uprava postavena tak, ze aj ked mas 24 mesiacov zaruku, tak obchodnik musi preukazat, ze si si vadu sposobil sam alebo nevznikla vo vyrobe a pod. len v 1 roku zaruky, akonahle sa zaruka prehupne do druheho roku, moze ti z fleku zamietnut reklamaciu s odovodnenim a uvedenim servisu, kde je mozne dany produkt dat posudit a opravit. V pripade, ze to tam posles a ukaze sa, ze obchodnik nemal pravdu, mas narok na nahradu nakladov spojenych s reklamaciou i opravou. Len v prvom roku ma zakaznik silne postavenie, cize zaruka je aj tak len 1 rok, nakolko po roku obchodnik vie, ze nemusi... cize zalezi na jeho voli a odbornom posudeni. Sam mam predajnu maloobchodu a v prvych 12tich mesiacoch nedebatujem, proste to poslem do servisu az to posudia a na zaklade toho zamietnem alebo uznam, ak je to drobnost riesim ro na predajni. Po 12 tich mesiacoch posudzujem stav vyrobku ako vyzera ako je pouzivany a podla toho to riesim. Inak Slovaci maju reklamaciu ako narodny sport a reklamaju aj vlastnu sprostost )) keby som zverejnil, co su schopni napisat do reklamacnych protokolov, tak by vyzerali ako narod blbcov, nemaju problem uviest uplnu volovinu, len aby sa to poslalo do reklamacie na naklady obchodnika, potom sa niet co divit, ze ked poslem napr. nieco do reklamky, tak striktne cakam 30 dni na reklamaciu ako zakaznik aj ked viem, ze vec sa da vyriesit do 7 dni aj.

P.S. Je naivne si mysliet, ze vyrobky su robene na dlhu zivotnost, co by sme asi tak vyrabali a predavali, ak by vsetko bolo funkcne radovo 10tky rokov. Kapitalizmus nemoze fungovat na produkcii trvacnych veci, aj ked ta moznost je, no nie kazdy je ochotny zaplatit si za to, vacsina si kupuje hobby naradie, hobby veci a caka od toho maximalny vykon az do svojej smrti
andy64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-02 13:16:00
avatar
Citace:
P.S. Je naivne si mysliet, ze vyrobky su robene na dlhu zivotnost, co by sme asi tak vyrabali a predavali, ak by vsetko bolo funkcne radovo 10tky rokov. Kapitalizmus nemoze fungovat na produkcii trvacnych veci, aj ked ta moznost je, no nie kazdy je ochotny zaplatit si za to, vacsina si kupuje hobby naradie, hobby veci a caka od toho maximalny vykon az do svojej smrti

seci by chcely malu nezamestanost (najlepsie 0%) a vysoku kvalitu a zivotnost vyrobkov (apon 10 rokov), ale tieto dve veci sa navzajom vylucuju. Keby malo vsetko vydrzat min. 10 rokov tak by ste vydeli tu nezamestanost. A naj.bat vsetko do sluzieb, to asi ne. Alebo zacat robit rucne v polnohospodarstve
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 06:57:09

supr, takže nákupy omezím (nebudu riskovat, že mi zboží vydrží jen rok), nechám je jen pro odvážlivce a budu kupovat z aukra (tam je zboží odzkoušené a rok určitě vydrží a já ušetřím
libuse.oracova [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 13:46:05
avatar
Prostě "kurvítka" vítězí. Pro výrobce dobrá zpráva. Nebudou muset vynakládat tolik peněz na vývoj "kurvítek". Když se podaří třeba desetiměsíční "kurvítko", můžou dát záruku sedm měsíců a nemusí koumat jak to prodloužit na cca 25 měsíců. Mimochodem - "doživotní záruka" trvá v České republice podle zákona přesně osm !!! let.
Uf trochu jsem se nechal po ránu unést.
Pojem "doživotní záruka český občanský zákoník nezná. Tedy při poskytnutí doživotní záruky musí prodejce (výrobce) konkretizovat podmínky jím poskytované doživotní záruky. Podmínky záruky mohou být součástí vnitropodnikových předpisů a zákazník tak nemusí vůbec zjistit jak jsou parametry záruky nastaveny. Těch 8 let se vztahuje k případu, kdy nejvyšší soud rozhodl, že je to dostatečná doba na to, aby záruka mohla být prodejcem označena za doživotní. Jednalo se o osobní automobil. Nedaří se mi najít původní zprávu - bylo to v nějaké diplomce.
Sory za neúplnou informaci.
Martinp79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - doživotní záruka, citujte ten 2013-04-30 08:16:42
avatar
Doživotní záruka 8let? Uveďte a citujte ten právní předpis !


Pokud vím tak doživotní záruka je nad rámec povinné záruky do konce životnosti té věci. U spotřební ale elektroniky na rozdíl třeba od aut , nebo věcí podléhající opotřebení ( pneumatiky, akumulátory) to určuje výrobce\prodejce tedy klidně to může být zákonná záruka + jeden měsíc.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 09:01:24
avatar
Souhlasím s tím, že doživotní záruka je na rámec zákona, ale nesouhlasím s výrokem "klidně to může být zákonná záruka + jeden měsíc". Doživotní záruka je totiž dvouznačný termín. Jedná se o doživotní z pohledu života kupujícího nebo z pohledu "životnosti" daného výrobku. Zde jsou definice individuální a každý výrobce či prodejce si stanovuje své podmínky. Termín "doživotní" pak nabývá různých stavů např. "doživotnost" končí několik let po skončení výroby daného produktu např. 5 let. Někdy nekončí a výrobce/prodejce nahrazují daný produkt jiným, cenově odpovídajícím. Osobně jsem si vyzkoušel doživotní záruku u sluchátek a byl jsem mile překvapen. Po 7 letech provozu jsem "užmoulal" kablík (u jacku intraauralních sluchátek) a dostal jsem za manipulační poplatek 50Kč zcela nové a to v podobě celého nového balení.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 09:54:49
avatar
Koss?
Diablo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 15:54:05
avatar
asi ano, iny vyrobca ma nenapada
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 16:13:44
avatar
Nechtěl jsem dělat reklamu... Ano, jsou to KOSS
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 14:36:42
avatar
ano KOSS, proč si taky kupovat pořádná sluchátka když máte tu super doživotní záruku se kterou běháte co půl roku do obchodu reklamovat? takže ve výsledku víc neposloucháte než posloucháte
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 17:15:26
avatar
Řekni nám proč nenávidíš Koss, koupil sis jiná sluchátka a proto musí být nejlepší? Já mám porty pro už přes 7 let a nikdy jsem s nimi na reklamaci nebyl, shasler píše to samé. Takže co má být ten tvůj haterský výkřik do tmy?
arcania [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 20:22:07

Trochu bych tě poupravil. Proč si nekupovat pořádná sluchátka Koss, když k tomu máte doživotní záruku? Pokud jde o výkřik frikulína, který uznává jen mdlý zvuk Beats za neúměrné peníze, tak je vše asi v pořádku.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 10:01:48
avatar
libuse.oracova - jak komentář z novinek . Uvědomte si že pro maličkatý český trh velké globální značky nic nevyvíjejí, mají pár modelů pro spoustu zemí naprosto shodných.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 13:13:35
avatar
Domáce značky neexistujú?
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 18:40:39

a znas nejakou fakt domaci znacku elektroniky ?
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-02 12:23:00
avatar
Asi sa moc neorientuješ v hi-fi sfére, že? Tam máte niekoľko výborných značiek.
Anonymní  2013-04-30 12:23:33

Jediný vývoj na kurvítkach je ten aby sa presne po dni záruky odobrali na smetisko .Oni chcú globálny kapitalizmus nastaviť na ročný cyklus keby bola 100% recyklácia hádam by to aj mohlo fungovať
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 12:48:21

naopak, přidají na výzkum kurvítek, aby vydržely méně...zato s perfektní přesností, a to se jim vyplatí, když si od nich budeš kupovat produkty 1,5x častěji
Anonymní  2013-04-30 12:55:52

V princípe to aj fungovalo ale základ by bol ze všetok odpad by bol znova surovina ale musela by byt 100% recyklácia .Ale v súčasnej dobe si myslím to povedie len zvýšenie odpadkového koša
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 13:59:31

důležité jsou zisky manažerů, nikoli vývoj lidstva či ekologie...
Anonymní  2013-04-30 15:02:24

A preto je globálna ekonomika v takej prdeli
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 20:01:44

Doufám, že si nemyslíte, že "doživotní" znamená do vaší smrti. Tím je míněna životnost (obvyklá) výrobku.
TomKocuR [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 07:56:55

Pre výrobcu to bude furt o tom istom, aj teraz dávajú výrobcovia na skoro všetkú elektroniku záruku rok. No a po roku škody znáša predajca.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 09:13:43

"Jinými slovy se na kvalitě produktů nic nezmění a teoreticky může jen dojít ke slevě těch běžných věcí nechráněných od nového roku povinně celými 24 měsíci záruky"

DD, ty jsi asi spadnul z Marsu. Na kvalitě se změní hodně, zejména v IT - tzv. kurvítka budou ještě více nasazována = budou ještě levnější součástky, které se dříve pokazí, aby si zákoš došel koupit novou věc.
A už vůbec nečekejme žádné zlevnění - proč by to ten výrobce dělal? Kdo se dobrovolně pochlubí - náš výrobek je o 10% levnější díky záruce 6 měsíců???
Luizzz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 09:57:57

To by platilo pouze v případě, že by výrobce dodával konkrétní zboží pouze na trhy s kratší zárukou (toto zboží by pak mohlo mít ono "kurvítko"). Předpokládám, že v drtivé většině jsou IT součástky vyráběny pro více trhů (např. pro celou či půlku evropy), tedy i pro země s 2 letou zárukou a proto bych se toho nebál. Navíc budou solidní výrobci i prodejci nabízet delší záruky než onen 1 rok jako svou konkurenční výhodu. Ale nevěřím, že by se zboží výrazněji slevnilo. Nevidím to jako krok správným směrem.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 18:41:18
avatar
Nekdy me ti minuskari udivuji tady... no rozhodne s tvym nazorem souhlas.

Jen trosku od veci dodam, ze takzvane Flashky do USB maji na 100% "kurvitko". Sam sem se o tom presvedcil na forech a taky osobni zkusenost. Proste jednoho dne tu mrchu zastrcite do USB (asi to ma nejaky interni skript pocitadla) a jde z ni jen cist. :-) Urcite proto, aby neposkozovali uzivatele, ale donutili je kupovat dalsi. U Externi Disku zatim jen odchazi elektronika. :-D Myslim si, ze nektery z vyrobcu zverejnil utilitu, co vrati sve Flashky do normalu. No rozhodne to neplati o vsech Flashkach, tech drazsich.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 18:43:11

tam je to dane firmwarem flashky ktery pocita s opotrebenim nand bunek ...

a protoze je ten agloritmus u flashek ultra jednoduchy tak je to vypina kurevsky brzo ...

Rozdíl mezi flashkou a ssd je ridici elektronika a zalozni zona ..
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-03 08:15:30
avatar
No problem podle me je ten, ze me prestala fungovat jen tak. Pouzival sem ji snad jednou za mesic! Nakopirovano snad jen jednou do plna. Proste sem vicemene jen z ni cetl data. No a ted mi chce nekdo tvrdit, ze to neni "kurvitko"? Proc rovnou nenapisou, ze "vydrzi vam to 3roky, no a pak je to v bozich rukach" Je mi uplne jedno co to dela, protoze ty bunky opotrebovane nebyly vubec... to ve me vyvolava neduveru. Zajimalo by me, ci jde na Flashku aplikovat treba ScanDisk, na uzamceni vadnych sektoru/bunek. Jelikoz nejde na mou flashku zapisovat, tak uz tezko neco takove skusim. :-)
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Opravdu končí? 2013-04-30 09:23:23
avatar
Opravdu končí? No já si to nemyslím...

Práva z vadného plnění
§ 2165

(1) Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 09:39:06
avatar
No to bude mazec. To aby například při koupi televize si sebou člověk přivedl právníka aby prostudoval záruční podmínky, protože si je každý bude moci ubastlit sám včetně textu s dvojím významem. Když si k tomu přidám ty mraky obchdních šizuňků, tak jsem šťastný že bydlím blízko hranic a jsem za 25 minut v Heidenau.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 09:59:32
avatar
PC komponent a solidních obchodů se tohle moc netýká, už takhle mám snad na vše v PC minimálně 3 roky záruku. Ale u různých pochybných prodejců s nejnižšími cenami to bude zajímavé, na druhou stranu u takových je s reklamacemi problém už ted, bohužel od příštího roku jim to ulehčí zákon. A lidi budou naštvaní, protože právě to nejlevnější v akci, slevněné zboží češi nakupují jako vzteklí a nevidí nic než tu slevu
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 10:05:51
avatar
Víte co, počtěte si ať víte o čem ty změny skutečně jsou...

Zde Odkaz
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 11:40:01
avatar
Já třeba nechápu proč výrobci motherboardů dávají 3 roky záruky na desky pod 2000Kč. No a co se týče zdrojů, které Vám klidně zničí ostatní komponenty v PC, tak to by případný zákon byl hodně složitej.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 13:14:05
avatar
ruší se jen povinná zaruka 2let ..... ale to neznamená, že nebude .... je vidět, že si tu někteří myslí, že svět vyrábí jen pro česko
luke777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pc alektronika 2013-04-30 13:27:17

Ac mam autora rad tak mu udelam pohled do budoucnosti.
Nadpis by me znit skoro zadna zaruka nic dobreho pro nas.
Elektronika nezlevni jen bude vetsi marze obchodniku a to je cele.Kdyz vidim jake marze maji elektroobchody hadry vietnamci ci zradlo tak muzu rict ze jsme suverene nejdrazsi platici blbci a musim rict skoda ze nebydlim u hranic.Zase zakon napsany na podporu nekoho a ne tech spodnich 10 milionu.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 13:48:08
avatar
Pokud to skutecne znamena slevu pro zakazniku (jakoze ji skutecne cekam - 5 az 10%), tak je to super. Rozdilu kvality bych se nebal. Co je smejd, to smejdem zustane a co je kvalitni, tka to si zakazniky taky najde.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 14:01:05

Čistota je v háji, zákazníci budou mít akorát při sledování podmínek různých záruk mnohem vetší časovou režii (kupovat si věc na 6 měsíců nemá cenu). Věřím že se koncová cena produktů nezmění, je to jen ekonomické okecávatko pro optimisty.
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Poněkud zavádějící článek 2013-04-30 14:59:32

Vyjádření Ministerstva spravedlnosti k připravované změně OZ: „Nejasnosti může vnášet do pochopení zákona určitá nepozornost při vnímání terminologie. Nový občanský zákoník již v souvislosti s prodejem zboží v obchodě nepoužívá pojem záruka, neboť ta je vyhrazena smluvním nabídkám prodejců. Zákoník nově užívá pojem ‚odpovědnost za vady‘. Prodávající bude i nadále odpovídat kupujícímu za vady, které se vyskytnou v době 24 měsíců po převzetí zboží v obchodě. Musí jít o vady, které zboží mělo již v době prodeje (i když třeba byly skryté). Nový občanský zákoník navíc obsahuje pravidlo, které zvýhodňuje spotřebitele – pokud se vada projeví v průběhu šesti měsíců od převzetí zboží, má se za to, že zboží bylo vadné už v době prodeje. Nová právní úprava vychází z evropských směrnic a přináší vyvážené rozdělení odpovědnosti pro obchodníky i spotřebitele. Ani dnes nelze realisticky trvat na tom, aby každé prodané zboží zůstalo ze zákona po dva roky stejné, a ani dnes se v praxi neposkytuje záruka na běžné opotřebení nebo na vady zboží způsobené nesprávným užíváním“.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 16:21:44
avatar
Přesně, jak už jsem psal v diskuzi dříve...

Tahle poplašná zpráva vznikla na základě vyjádření nějaké právní kanceláře, kde někdo hodně zazmatkoval protože nenašel slovo "záruka" ani "záruční" ... a všechna média to pak tupě opisují (promiň DD, ale že i Ty???) aniž by se někdo do toho zákona vůbec podíval natož prolezl WEB a zjistil alespoň názory jiných...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 18:53:15
avatar
To není tak úplně pravda.Jasně se říká že jediný pevný bod je ten první půlrok. Pak už je to na smluvních podmínkách které mohou být u každého modelu výrobku jiné. O tom že to bude jiné v každé prodejně ani nemluvím. V praxi to bude znamenat při nákupu 10 věcí budete muset prostudovat(pokud nejste dobrodruh) 10 záručních podmínek, mohou být totiž hodně rozdílné. Pokud nejste kování v terminologii obchodního práva můžete si snadno naběhnout. Mám dojem že se tu hraje na povahu českého zákazníka který nejen že nečte co ve smlouvách je ale ani to z čeho se skládá jídlo co zrovna tlačí do hlavy. Než se lidi naučí být obezřetní tak to tady bude Klondike. Mě nejvíc vadí to studování podmínek které může být často záměrně objemné aby se v nich obyčejný člověk co nejhůře orientoval.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 19:07:38
avatar
Nesouhlasím, přečti si moje reakce výše. Přesně cituji konkrétní §. Jestli máš jiný paragraf co tento vyvrací, tak sem s ním. Mimo jiné nespletl jste si obchodní zákoník s občanským?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 19:46:46
avatar
Není problém délka ale na co se plnění od výše inkriminovaného půl roku bude vztahovat.Ostatně pokud by tomu tak nebylo nemusel to zákonodárce měnit. Dnes je záruka, od příštího roku odpovědnost za vady 24 měsíců a nic nebrání mít třeba 36 měsíců. Nesnažme se tady lidem nakukat že se vlastně nic nemění, jen to co bylo šedivé bude bílé a to co bylo bílé bude z plexiskla. tady se nejedná jen o to že se změní terminus technicus. Tady se mění pravidla kde se nechává poměrně velká libovůle na čem se zákazník s prodejcem domluví. Ta gumovost bude komplikovat život.
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 19:02:47

Není problém si přečíst původní občanský zákoník a nový - Odkaz a Odkaz. V podstatě největší haló vzniká jen proto, že místo termínu "záruka" se používá "právo z vadného plnění (z vady)", které pořád můžete uplatnit do 24 měsíců od převzetí. Sám píšete, že "Mám dojem že se tu hraje na povahu českého zákazníka který nejen že nečte co ve smlouvách...", tak začněte nejdřív s tím občanským zákoníkem.
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 19:49:13

Citace:
Pak už je to na smluvních podmínkách které mohou být u každého modelu výrobku jiné. O tom že to bude jiné v každé prodejně ani nemluvím.

A doteď to bylo jak?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 20:00:34
avatar
Dobře, nastíním situaci. Koupíte třeba kuchyňský robot kdy máte uvedeno záruka 48 měsíců. Můžete ale narazit na smlouvu kde záruka od 25 měsíce do 48 se vztahuje jen na náhradní díl,nikoli práci servisu, tu si hradíte sám. Dnes je to možné jen nad uvedeným 24 měsícem.Od nového roku? No nechám se překvapit.
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 20:21:34

Ale to je v pořádku, tak jsem svou otázku i myslel - že i nyní jsou různé záruční podmínky dle typu výrobku i výrobce/prodejce. A od nového roku se v zásadě nestane nic převratného. Bude možné uplatnit práva z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí... jak to platí v okolní Evropě už hezkou řádku let.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 20:30:33
avatar
Problém je že se to může dostat už pod těch 24 měsíců.Vy opravdu věříte že se mění legislativa jen kvůli názvosloví? Že se nic nemění a vše vlastně zůstává při starém? Jen se lakuje na jinou barvu?
Achran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 23:49:08

Ale stane se prevratneho. Ono totiz dukazni bremeno na tu vadu bude na vas jako na zakaznikovi. Vy budete muset prokazat, ze tam ta vada byla uz pri koupi (po 6 mesicich). Coz je vpodstate nerealny splnit, takze pokud nebude vstricny obchodnik, ktery si bude chtit udrzet reputaci, tak po 6 mesicich nic nevyreklamujete.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 01:03:42
avatar
To už funguje teď, takže nic nového.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 15:10:48
avatar
Nebude to levnější..
PetrCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - A co na to EU 2013-04-30 16:13:01

Mne trochu zaráží že je zde porušovaná legislativa EU.Pokud vím tak minimální záruka v EU je 24 měsíců.
Ostaně byl to jeden z argumentů když se hlasovalo o vstupu do EU.Odkaz
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 17:08:06
avatar
Když ptáčka lapají, pěkne mu zpívají . Tohle je z roku 2004, pravděpodobně ta směrnice už neplatí.
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 19:54:54

Nová právní úprava právě sbližuje naší legislativu s evropskou. Stále bude platit, jako jinde v Evropě, že "Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí."
Revansch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 16:48:30
avatar
Záruka nezáruka, stejnak až kým sa im človek nevyhráža SOIkou (Slovensko obchodnou inšpekciou) tak to všetko radi zvalia na zákazníka. Ako, je to slovíčkarenie, ked zmenia "záruku" na "zodpovednosť za vady" ale tie nové pravidlá, čo tam implementovali sú celkom fajne pre CZ . Ak to zlacnie, tak je to plus ale veľmi by som to neočakával .
KuboRobo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ja si radšej priplatím. 2013-04-30 17:43:07

Z mojich skúseností jednoznačne výrobok s dlhšou zárukou.
Osobná skúsenosť napríklad:
Práčka AEG od Elektroluxu z vrchu plnením po troch rokoch ložiská rozbité, písal som výrobcovi lebo ložiská by som bral ako to posledné na pokazenie. Ani neodpovedal...

Po tomto sme kúpili práčku Samsung za policu € ako ten AEG z predu plnením a predĺženou zárukou až na celých 5 rokov. Po 20 mesiacoch hádajte čo odišlo? Ložiská. Oprava mimo záruky okolo 120€. Týmto tempom stihneme ešte dve opravy v rámci záruky.

Tablet Asus Nexus 7 rovnako s predĺženou zárukou a ešte aj proti rozbitiu. Kvôli deckám ale aj dospelák spraví chybu.

Foťák Nikon pre decká rovnako s predĺženou zárukou.

Kto vie z akých šuntou sa robí elektronika, radšej si priplatí za záruku. Výrobca síce vo veľkom ušetrí na lacnejších napr. kondenzátoroch ale zákazník má doma tzv. kurvítko. O tom ako sa opravy neoplatia už sa ani nejdem rozpisovať.
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 19:42:31
avatar
Čo iné by si chcel, aby ti na práčke odišlo? Nerovnomerné zaťaženie ložiska robí svoje, môžeš si kúpiť trebars to najkvalitnejšie a aj tak máš veľkú pravdepodnosť, že ti odíde. Na 99 práčkach zo 100 odchádza práve ložisko. Na tom jednom percente je to elektronika, ale tá sa dá opraviť v priebehu pár minút.
Achran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 23:37:35

Tak tak. Lozisko odejde ve vetsine pripadu. A co udelali vyrobci pracek? To lozisko zapustili napevno do kostry pracky, takze kdyz ted odejde, musite vymenit pul pracky kvuli tomu. Nahoda? Tezko...
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - v UK je tiež rok... 2013-04-30 20:55:19
avatar
v Anglicku majú tiež jednoročnú záruku, ale že by boli komponenty lacnejšie sa mi nezdá. Príklad: zdroj Corsair 850W AX850 stojí v UK cca 141 libier(cca4200Kč)Odkaz a podľa heureky sa dá v ČR zohnať od 4190Kč. Takže si nemyslím že by ceny šli dole. Navyše tento zdroj som mal a práve z ebuyer a pokazil sa mi v záruke asi v 9. mesiaci ale plná záruka platí len na 6 mesiacov takže som za neho dostal asi 110libier a to som platil 10 libier poštovné takže takú rovnú 100vku. Takže ja by som sa na vašom mieste netešil z toho že bude len ročná záruka a že tým klesnú ceny.
Achran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-30 23:32:06

Pokud se bojíte, že s koncem povinné 24.měsíční záruky se třeba zhorší kvalita produktů, tak je to nesmysl. Většina elektroniky je vyráběna pro celý svět ve stejné kvalitě

Tak tohle urcite neni pravda. Mozna u PC kompentu, ale treba v bile elektronice ten rozdil je a to sakra velikej. Podivejte se treba jaky modely pracek prodava Samsung v CR a jaky v Nemecku/Rakousku. Totalni rozdil. To stejny TV, nejvyssi a nejlepsi rady se dodavaji na zapad a na vychod se postupne posilaji ty co na zapade neobstoji.

Nejdulezitejsi zmena je v tom, ze po 6 mesicich musite vy prokazat, ze tam vada byla. Coz v praxi bude znamenat, ze kdyz vam obchodnik po 8 mesicich rekne na reklamaci ne, tak ste namydleni, protoze nebudete v ruce zadnou paku jak se domoct toho aby opravili ten slendrian co prodavaji. Proste se staneme jeste vetsim smetistem Evropy nez uz ted jsme.

Ad. vic nez dvouleta zaruka. To snad ani nevyplati komentovat, vzdycky tam je totiz malym pismem nejaky dovetek, takze pokud viceletou zaruku nekde uvidite, tak si pozorne ctete, protoze v nasich zemich to je skoro vzdycky past na zakaznika (napr. zaruka pouze na jednu cast vyrobku, ktera se skoro neda nijak pokazit atd.)
stese [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 01:11:23

Samozrejme Asus,Philips,Sony..... zostanu nezmeneny.Ale "orginal" China bude mat eldorado.
sviftcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-01 14:01:50
avatar
Já si myslím,že ČR se ukáže opět jako "speciální" trh. A čeští distributoři si akorát zvyknou na vyšší marže.
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Stejná kvalita ? Vůbec ! 2013-05-01 22:14:53
avatar
Opravuju dvě úplně stejné TV od Samsungu a jedna je určená pro trh Polsko,Česko, Maďarsko a druhá pro Německo. Vypadali obě úplně stejně, ale uvnitř bylo pár změn, které výrazně ovlivňovali délku životnosti celého zařízení. Zbytek si domyslete sami :-)
Tom439 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-05-02 13:13:03
avatar
Podle mě to bude naprostá katastrofa. Nechci dělat reklamu, ale u velkých/prověřených obchodů typu Alza, czc by to snad mělo být v pořádku. Bude záležet jakou záruku dá výrobce, ale ty dva roky a více by mohly být stále. Reklamace bude vždycky vyřízena jako doteď - snad. Rozhodně si nemyslím, že bude nutné cokoliv dokazovat a hádat se. To bude platit nejenom v IT odvětví- prostě prověřená firma=klid.
Bohužel u toho zbytku to vidím, na samé problémy, obštrukce apod.
Cena se snižovat samozřejmě nebude to je tvrdě utopická myšlenka.
Zkrátka se naše vláda řídí helem "proč to dělat jednoduše, když to jde složitě". Vidím to na extrémní "maglajz", který z toho nakonec vzejde.
Abych na to teda takříkajíc pouze nekydal...., tak chápu ten jejich jediný smysluplný argument. Umocní to konkurenční boj prostřednictvím záruky - výrobci/prodejci by se teoreticky měli předhánět . Realita bude ale jiná.... však se uvidí.

Ještě jak se tu propírají ty tzv. "kurvítka", tak u věci s krátkou zárukou bych se ani nedivil, kdyby je tam rvali jak na běžícím pásu.

Edit 1:
Osobně bych si rád pořídil nové PC s Haswellem. Rád bych ale počkal až na další várku - až se vychytají nějáké ty mušky z prvních várek. Doufám, že to bude ještě letos , než tady bude ten kocourkov.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 406x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 981x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 833x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 951x
Komentářů: 1
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1712x
Komentářů: 6
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydání
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydáníÚterý, 09 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1770x
Komentářů: 1