AMD: FreeSync monitory brzy, API MANTLE jako standard bez poplatků. DX12 jen pro W10. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 14 listopad 2014
altNa PDXLAN prozradilo AMD několik zajímavostí, které slibují zajímavé věci.

 

 

 

Richard Huddy, jeden z původních tvůrců DirectX a v současnosti technický ředitel v AMD, prozradil aktuálně pár zajímavostí.

  • AMD FreeSync jako standard AdaptiveSync v monitorech již letos!

Bylo potvrzeno, že výrobci monitorů pilně pracují na prvních modelech s podporou standardu AdaptiveSync, tedy AMD FreeSync, který ze hry vyšachuje drahé a komplikované řešení GSYNC. Dokonce prý vyjde aktualizace na některé stávající modely monitorů, které s drobnou úpravou mohou FreeSync podporovat.

Každopádně nové monitory s nativní podporou FreeSync jsou na cestě a uvidíme je na trhu buď ještě letos, nebo začátkem příštího roku. A budou rozhodně levnější než modely s GSYNC (konkrétně by stejný model vybavený FreeSync místo GSync měl stát o 100 dolarů méně). FreeSync by mělo mít velkou výhodu v kompatibilitě, protože jako standard jej budou muset podporvat všechna GPU s podporou DisplayPort 1.2a a výš. To v současné době jsou ale jen grafiky Radeon R7 260, R7 260X, R9 285, R9 290/290X/295X2 a některé integrované GPU v nejnovějších APU. AMD pak vydá ovladače, které FreeSync zprovozní uživatelům těchto grafik, v prosinci.

Je pravděpodobné, že INTEL se bude snažit o podporu této užitečné technologie na svých GPU také a konkurenční NV se skřípěním zubů nebude mít na výběr, než se také přizpůsobit. Samozřejmě v současnosti tvrdí že ne, ale logicky si nepodřeže větev pod svými GSYNC modely a do příchodu FreeSync na trh může ještě pár svých oveček pěkně oškubat :). Už se nemůžeme dočkat, až finální FreeSync na nějakém tom monitoru vyzkoušíme. Rychlému rozšíření "FreeSync" tedy AdaptiveSync, bude napomáhat fakt, že AMD nechce za tuto technologii žádné poplatky a také výrobci monitorů vlastně nemají s touto technologií žádné extra náklady.

  • API MANTLE chce být standard, SDK bude k dispozici všem včetně Intelu a NV

AMD také tvrdě pracuje na dokončení první verze API MANTLE a dokončení první verze SDK balíčku a potřebné dokumentace. Tedy něco, na co čeká třeba Intel, který už zájem o API MANTLE projevil. Richard Huddy znovu potvrdil, že SDK API MANTLE bude dokončeno v tomto roce. Opět si AMD nebude za použití MANTLE účtovat žádné poplatky a jak Intel, tak třeba NV i další mohou využít jeho výhod a připravit své ovladače.

AMD se snaží připravit si pozici na to, aby se API MANTLE stalo univerzálním multiplatformním API. Ačkoliv zatím nepotvrdilo informace o LINUX verzi, vzhledem k jeho plánům je to jen otázka načasování a zcela určitě se API MANTLE pod LINUXem také objeví. Jak víme AMD už nabídlo API MANTLE jako základ pro nástupce standardu OpenGL. Vzhledem k rychlosti vývoje a růstu podpory, které se MANTLE dostává, toto API velmi slušně nakročeno se skutečným standardem moderního multiplatformního API stát.

  • DirectX12 definitivně jen pro Windows 10

AMD také potvrzuje to, o čem se spekulovalo. Že chystané budoucí DirectX12, které MS začal nedávno pod tlakem API MANTLE připravovat, bude jen pro Windows 10, tedy že z jeho hlavních výhod nebudou mít Windows 7 ani 8/8.1 žádný užitek. To se týká zejména třeba snížení zátěže na CPU atd. Fakt, že DX12 bude jen pro Windows 10, nás ale asi těžko překvapí. Tah je to navíc logický z více důvodů. MS chce rychle nahradit Windows 7 i 8/8.1 (na něž chce také rychle zapomenout) a zatím chystaný W10 vypadá tak dobře, že myslím s přechodem na něj nebude mít většina uživatelů žádný problém. Tím spíše, že by měl MS uživatelům nabídnout přechod na W10 za velmi zajímavých podmínek. Nicméně aby hry s DX12 mohly i na starších Windows fungovat, MS pro ně připravuje již oznámené DirectX11.3, které by mělo omezenou kompatibilitu některých HW funkcí zajišťovat. DirectX11.3 ale bude pravděpodobně jen pro Windows 8/8.1. Nicméně uvedení DX12 je dost daleko, očekává se někdy za rok a v té době už bude API MANTLE zase jinde. Nutno však opět AMD a jeho partnerům poblahopřát a poděkovat, že se svým API MANTLE a se svými partnery za letošní rok udělalo na poli API větší posun, než jsme viděli za mnoho mnoho posledních let. Doufejme že to bude pokračovat, protože rozhodně není současný HW využíván ani ze strany API tak, jak by být mohl, natož ze strany některých her ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 781x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 849x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1023x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3594x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1414x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1252x
Komentářů: 5