Jak chladit Radeon RX 5700/5700XT tiše už teď? ARCTIC Accelero nebo vodní bloky jsou tu! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 11 červenec 2019
altReferenční chlazení nových jinak skvělých Radeon karet uživatele úplně nenadchlo. Jak to spravit?

 

 

 

 

Čekání na nereferenční karty bude dlouhé několik týdnů a mnozí nechtějí čekat. Dobrá zpráva je, že nemusí. Tiše chlazené Radeon RX 5700/5700XT jsou možné už dnes.

Někteří už to zkoušejí hodně kutilsky, například na kartu namontovali chlazení ze starého Radeon R9 290, což u RX 5700 srazilo teploty na 67°C při naprosté tichosti. Výkon karty poskočil díky tomu o několik FPS i bez taktování, protože místo těch 1625-1650MHz v průměru (game takt) karta jela blíže maximálním boostu 1707MHz. U RTX 5700XT je přitom ten střední takt 1755MHz, maximální je ale 1906MHz. A ještě je tu prostor pro další taktování, kdy 5700 je zatím „z nějakého důvodu“ zamčena na 1800MHz, ale 5700XT dokáže 2000MHz.

(Chadič z Radeon R9 290 an RX 5700)

Nicméně existují i jiné možnosti. Tou nejjednodušší je využití známých a dávno na trhu prodávaných chladičů ARCTIC Accelero. Zejména Xteme IV, který jsme kdysi na našem webu také testovali, je pořádný chladič a jde namontovat na obě novinky! Dokonce tam fungují i některé menší verze. Samozřejmě instalace na referenční kartu je komplikovanější, je zde také otázka záruky, ale pokud chcete tiše chlazený Radeon RX 5700 už teď, tak není problém. ARCTIC Accelero jsou stále tu a fungují skvěle.

Pasovat by údajně měl i alternativní chladič Raijintek Morpheus II, ale u toho to výrobce nepotvrdil, zatímco Arctic oficiálně kompatibilitu svých chladičů ano. Nicméně někdo už ten obří Morpheus chladič na Radeon RX 5700XT namontoval a ze 79°C se dostal na 56°C. Nicméně zapomenout můžete na zadní plát apod. Každopádně funguje to, ale je to asi opravdu jen pro odvážnější kutily.

  • Vodní chlazení na RX 5700 sérii?

Pokud uvažujete o vodním chlazení, tak referenční karty mají vždy výhodu, že pro ně přímo bloky vznikají. A už je můžete objednávat u prvního výrobce. EK Water Blocks představily nové VECTOR Radeon RX edice.

Jedna je neprůhledná, druhá průhledná s RGB podsvícením. Cena je 125/130 eur za blok. Zatím ale nejsou dostupné skladem, EK tvrdí, že dodávky zahájí od 26.7.2019. Každopádně pokud chystáte vodní okruh pro váš nový RYZEN + RADEON počítač, tak budete mít vše potřebné.

Zkoumáme samozřejmě i další možnosti. Pokud ale nechce montovat extra chladič na svůj nový Radeon, budete si muset počkat do srpna na ta nereferenční provedení. Každopádně možnosti jsou. A ještě jedna novinka na závěr. Už se objevily postupy a návody, jak odemknout power limit na Radeon RX 5700 sérii. To umožní s vodním chlazením přetaktovat RX 5700 až na 2,1GHz, Radeon RX 5700XT dokonce na 2,3GHz!!! Nárůst spotřeby přitom není tak velký, jak by se čekalo. Zato nárůst výkonu je takový, že karta překoná i přetaktovanou RXT 2070 SUPER OC a soupeří vyrovnaně s RTX 2080. Snad jen připomeňme, že RX 5700 XT stojí 399 dolarů (11 tisíc vč. DPH), zatímco RTX 2070 SUPER je za nejméně 499 dolarů (13 600 korun) a RTX 2080 za 699/799 dolarů (19 – 22 tisíc korun). To nezní špatně ….jsme hodně zvědaví na nereference, ty dorazí během srpna, evidentně RX 5700 série ukrývá větší potenciál, než ukazují reference a výrobci toho tak chtějí využít ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 20:28:02

Móc pěkný ...
Jenže píšeme rok 2019 a ty časy, kdy jsme upravovali R4850, R4870, R9 290(X) a také jsme se na tom pěkně vyřádili, jsem si myslel, že už jsou dávno za námi. AMD se prostě s těmito chladiči zbláznilo, jinak to není možný.
Můj názor(nevnucuji): nekupovat, počkat na nereferenční karty
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 20:56:06
avatar
proč? pořád se říká, jak je ta dnešní mládež nešikovná a manuálně k ničemu a teď když je šance se trochu doma kutilsky na nových Radeonech vyřádit, tak je to zase špatně? ;) ;) ;)
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 21:09:19

Záruka na nový produkt
Pokud někoho baví kutit, nemám námitek
Akorát si moc dobře pamatuji, jak jsem místo "AC lepítek" sháněl na VRM chladiče Zalman - mechanické uchycení, lepší účinnost, u chladičů Zalman pro použití s AC byly nutné mechanické úpravy - dílna
Pokud jde o vodní bloky, to je zcela jiná písnička
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 21:39:42

Ceny bloku jsou nějak vyšší a vyšší. Přijde mi, že to EKWB nějak moc napálilo.
Uvidíme s čím přijde corsair. Taky tvrdili, že budou vyrábět vodní bloky, tak snad to bude znamenat konkurenci a rozumnější ceny. XT s blokem sice možná pokori 2070 super ale i cenou. Nic, stejně to pak koupím. Jen čekám jestli nějaká nereference nebude mít interní porty pro VR, dost by mi to pomohlo.

A fakt bych ocenil itx verzi s fullcoverem z výroby.
ron68 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 09:12:50
avatar
Ceny bloku jsou nějak vyšší a vyšší...no ona RX 5700XT s ARCTIC Accelero Xtreme IV,který stojí nejlevnější (na Heurece) 1374 Kč + cena karty 11 084 Kč,(opět nejlevnější na Heurece) = 12 458 Kč,tak to také není žádná lidovka
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 12:35:21
avatar
nj ale pretaktujes do maxima a ses vykonem skoro na urovni 2080 Fe za skoro 2x tolik..
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 16:48:11
avatar
U karty za desítku bych čekal, že bude vyřešená, a ne že ji budu muset tunit.

V tomto ohledu AMD fakt nerozumím. Buď měli reference vydat jen papírově a nechat vše na AIB, nebo se na referenci (jakožto prodejní produkt) vyprdnout úplně a vydat jen referenční board. Jak je vidno, nutnost přizpůsobit chlazení ze starších karet je prakticky nulová, tudíž AIB by měli být schopni při znalosti TBP a rozměrů (defacto i desky) vydat své karty poměrně rychle, během pár dní.
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-12 20:40:03

Reference je asi verze pro kutily, které baví chlazení upravovat takových se dnes ještě pořád dost najde. Když už na tom chlazení tak šetřili a udělali ho dost bídně (on se i blower dá udělat účinný a tichý) tak mohli vydat i ještě levnější verzi bez chladiče pro kutily
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 02:08:40
avatar
Přesně tak. Třeba Gamers Nexus ukázal, že i ten blower kterej tam je, může být výrazně tišší. Jen je potřeba kvalitní pasta a větší přítlak.
Zdá se, že tam z nějakého důvodu místo pasty mají teplovodivou pásku, aby nemuseli tak precizně ladit přítlak.
Je to jednodušší na montáž, ale očividně to dost zabíjí efektivitu přenosu tepla...
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 11:36:29
avatar
Bylo by fajn, kdyby nějaký výrobce prodával GK jen s vodním blokem bez pumpy a radiátoru, prostě jenom s blokem - nemyslím All In One chlazení.
Člověk by si koupil 2 fitinky a zapojil to do vlastního vodního okruhu a neřešil by, že přichází o záruku...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 12:21:25
avatar
podle mě jsou tyhle karty příliš levné na osazování bloků z výroby .... uvidíme, ale bloky se objevují jen na high end kartách
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 11:28:56
avatar
Já bych si klidně i na takovéto kartě za blok připlatil. Za tu záruku a provozní vlastnosti by mi to stálo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 11:31:33
avatar
chápu, ale typicky se vodní bloky přímo od výrobců na kartách za méně jak 15 spíše 20 tisíc neobjevují ... a RX 5700/5700XT jsou karty za 9,5 - 11,5 tisíce ....
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 22:10:48
avatar
To se normálně prodává. Jen těžko s 5700 Tam se to nehodí. Mrkni na RTX 2080TI.. Tech se s blokem prodává docela dost
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 06:55:49
avatar
Opravdu jste použil slovo "normálně" pro řešení za 30.000 a více?
Nevím, kdo je blázen:
a) člověk, kterej dá na kartu za 11000 blok za 3500 a vyrobí si kartu s výkonem za 20.000
b) ten, kdo dá 30K+ za kartu s výkonem o 30% vyšším, než a)?
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 08:02:03
avatar
Vodní blok neznamená nějaký velký výkon navíc.A hlavně je to furt dokola. Koupě karty za 30000 není vlastně výdej 30000KC.To by jste musel nechat tu kartu zestarnout tak hodně, ze by se stala neprodejnou. Za rok se RTX 2080TI bude prodávat na Bazarech za 18-20tis.Pokles z původní ceny tedy cca 10-15tis.To je v poměru stáří cca 2roky..Úplné NIC
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 08:33:21
avatar
Tipuji, že u 5700XT by přínos byl naopak velmi znatelný.
Taky většinou nekupuji HW na rok a po upgrade jde zadarmo dál k někomu z rodiny.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 13:28:28
avatar
Na tuhle řadu průměrných karet.. Montovat něco takového? BLBOST.. výkon se zvedne o 10FPS?.. Možná. Spíš tak 5-7 FPS. Prostě ta 5700XT nebo 5700 je taková Fabie. Odveze a to je tak vše. Spíš at se tady řeší ukončení výroby Radeon VII.Ukončení výroby po 5 měsících od uvedení.Edit: Ze by AMD vydalo tu 5800..dřív?.. A 5900 si nechalo pro Sony a MC?
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 15:46:13

urcite a tie konzoly budu stat 1 000 $
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 17:52:55
avatar
A co by tam jako mělo bejt? Když to ma vydrzet dalších 5 let? Karta o síle cca RTX 2080TI tam bude na 100%
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 18:12:47
avatar
ne .... bude tam Radeon RX 5700 a NAVI base GPU .... ekonomicky to bude dávat příští rok smysl ...
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 10:39:52
avatar
A co je 1000$? 23000kc rozlozenych do cca 5 let. Cca 400kc měsíčně. To je směšná částka Dostaneš hardware na nekolik let. Přísun her zdarma(když si platíš) bezproblémový Software s Update po celou životnost konsole. Hry o kterých na PC můžeme je snít. Domácí přehrávač všeho možného. Těch 1000$ stát ale nebude. Trebas bude opět dotovaná. Určitě tam ale nepojede ta SLAVNÁ 5700.Ta karta je průměrná uz dnes. Pro lidi na FullHD je to parádní kousek. XT verze je pro 1440p...ale na 4K zdaleka neni
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 11:01:35
avatar
1000$ je v ČR s daní ca to samé, jako 1000EUR = +- 26000 Kč.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 11:54:56
avatar
1000$ neni jako 1000€
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-15 08:37:53
avatar
Ok, tak počítejte se mnou:
Kurzy ČNB jsou 22,74 Kč/USD a 25,590 Kč/EUR.
1000 USD = 22740. Připočítejte daň 21% => 22740*1,21 = 27515,40.
A pokud mi správně počítá kalkulačka, tak je to ještě horší, než jsem tvrdil: 1000 USD se dnes rovná 1075 EUR...
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 11:27:34
avatar
Mimochoden asi patříte mezi ty, kteří ignorují prostý fakt, že 23000 je pro spoustu rodin hodně, ale opravdu hodně moc.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 16:51:05
avatar
Radeon VII vznikl jako čistě oportunistický produkt, kdy ceny konkurence umožnily prodávat profi kartu jako herní a zároveň mít "aspoň něco" jako zdání konkurence.

Fakt, že AMD nedovolilo custom design a prodávalo jen reference je celkem determinující.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 16:53:31
avatar
nesmysl, v konzolích bude právě GPU podobné NAV10, nic jiného nedává ekonomicky ani výkonově smysl ...
Johnny86x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 18:34:22

Taky si myslim ze bude v konzolich upravena 5700 na miru aby splnovala pozadavky vyrobcu.. neco vic by uz byl nesmysl. Vetsina lidi stejne koupi konzoli co bude stat okolo 499usd.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 18:52:41
avatar
RX 5700 je pomalá mrcha. To jako ze by měla vydržet dalších 5 let? To určitě Bude tam 5800 nebo 5900.Kdyby tam byla 5700 tak uz je 5800 nebo 5900 připravena k prodeji
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-13 19:37:40

Ked si vezmeš že 30% hracov vlasni GTX1060 tak RX5700 ma 2x taky vykon, o pomalosti sa moc mluvit neda. Niektory hrači si polepšia, ale za druhe majitelia GTX1080 o nič nepridu a update GPU pri monitore s menšim rozlišenim ako 4K ich nechava chladnimi.
Tak že kto prechadza na 2K monitor a nema vykonnu GPU je tu pre neho možnosť. Ale kto chce 4K ten si bude musieť počkať
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 02:33:01

Jak moze ist do konzol 5800/5900, ked 5700 stoji 400$.
5800/5900 budu velke a drahe cipy. Rozmyslaj trocha.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 07:38:22

Keď pred rokom sa spustil 7nm proces cena wafera bola brutalna možno 10 000 az 15 000 dolarov, to platili firmi ako apple. Tento rok už je top 7+nm proces tam šli apple a spol, je drahy a im to nevadi.
Lenže minuloročny 7nm proces už zlacnel teraz odhadom stoji 5000-10 000 dolarov cca 50% s toho čo minuli rok a možno o 50% drahši ako 12nm proces.
Pamate idu s cenou dole, vyroba čipov ide s cenou dole, tak že je dosť miesta na zlacnenie produktov časom.
Preto Nvidia sa neponahla, jej 12nm je viac ako konkurencieschopny a ked ceny vyroby 7nm padnu tak budu vyrabať aj oni, odhad jeseň tohto roku. Tam planuje AMD 16 jadrovi CPU aj 5800 a 5900
vondry87 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-15 09:32:04

To je sice pravda, ale počítačový trh a konzolový trh je asi něco jiného. Upřímně by mě taky jako PC hráče docela naštvalo, kdyby v konzoli za cca 10 tis. byla stejně výkonná GPU, za kterou PC hráči dávají 9 tis. A komu tam bude 8 core Zen, za jehož obdobu opět PC hráči dávají kolem 8 tis. A to nám pořád chybí spousta dalších komponentů. Chápu, že příští rok už bude 7 nm výroba podstatně levnější a třeba to umožní, ale na druhou stranu pochybuju, že AMD kvůli tomu úměrně zlevní i ty PC produkty :-) K tomu by je dotlačila jen konkurence a na cenovou válku to zatím úplně tedy nevypadá.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-14 07:52:14
avatar
5700 nemuze vydrzet v PS5 dalších 5 let. To je prostě nemožný.Přijde PS VR 2.0.Tak karta není prostě na 4K/60FPS.Navic má pohánět dalsi generaci VR. PS vyjde za rok a půl. Jakou bude mít cenu 5700?Jak si bude stát oproti NV která už bude mit na trhu novou generaci? Bude to podprůměrna karta.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 337x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 599x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1101x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 947x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1041x
Komentářů: 3
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1731x
Komentářů: 6