NVIDIA RTX 4000 i Radeon RX 7000 se chystají do výroby – NVIDIA bez Gen5.0? A kde jsou Intel ARC? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 24 duben 2022
altNa grafickém trhu začne být veselo. Druhá polovina roku slibuje hodně novinek.

 

 

 

 

A mám pro vás dalších pár zajímavých informací ohledně nové generace grafických karet. Předem ale upozorňuji, že ta vás může letos zajímat jen pokud sháníte grafickou kartu za asi až 500 dolarů (13 tisíc korun vč. DPH) a víc. Můžete se tak letos v případě AMD a NVIDIA těšit na nástupce karet sérií Radeon RX 6700/RTX 3070, RX 6800/RTX 3080 a RX 6900/RTX 3090. Tedy od vyššího mainstreamu až po Ultra high end.

Jako první by to měla stihnout NVIDIA s modely RTX 4090 a RTX 4080, které budou používat nové 5nm AD102 jádro. Po nich by to měla na trh stihnout také RTX 4070 s menším AD104. Co je zajímavou novou informací, ale z důvěryhodného zdroje, že navzdory očekávání údajně RTX 4000 grafiky od NVIDIA vůbec nenabídnou PCIe 5.0 rozhraní! Mají prý „jen“ nadále PCIe 4.0 a to včetně RTX 4090. AMD a jeho RTX 7000 by minimálně u čipletových NAVI 31/32 mít Gen5 měla.

O nové generaci GPU NVIDIA máme stále více informací proto, že AD102 jádro zamíří do ostré produkce už velmi brzy. Nové 5nm AD102 je přes 600mm2 velké, jde o klasický velký monolit. Zatím není úplně jasný počet jednotek, mluví se o 18 432 FP32, ale došlo prý k nějakému přeuspořádání. Nicméně ADA architektura víceméně pokračuje a vychází většinově ze současné AMPERE, takže revoluci zatím nečekejte.

RTX 4090 by měla disponovat taktem až 2,2GHz na jádře, bude mít 384-bit sběrnici a 24GB pamětí. A to pravděpodobně s taktem minimálně 21GHz možná 24GHz. TDP karty prý opravdu bude blízko 600W a OC verze mohou mít i výrazně víc. NVIDIA se snaží natlačit výkon za každou cenu co nejvýše, vypadá to na zhruba 1,9x až 2x výkon RTX 3090. AD102 jádro se v osekané verze objeví také na RTX 4080. Obě dvě tyhle karty by měly být ohlášeny v září s pravděpodobnou dostupností koncem září nebo začátkem října. Následovat by je měla RTX 4070 s AD104, ale ta může přijít i o měsíc i víc později. Ale vypadá to také na letošní rok.

NVIDIA by měla stihnout vydání novinka jako první. Respektive všechny zdroje mluví o tom, že NV chce stihnout vydání jako první za každou cenu, protože jednoduše co do rasterizačního výkonu a efektivity jí AMD údajně zcela jistě výrazně předčí s čipletovým 5nm NAVI 31 na RX 7900 sérii. Nový Radeon RX 7900 XT má mít totiž 2,5x vyšší reálný herní výkonu než RX 6900 XT a má přitom mít „jen“ kolem 400W TDP, což znamená že bude o desítky % výkonnější než RTX 4090 a s o třetinu nižší spotřebou. To bude dost brutální problém pro NV. Cena ale u RX 7900 prý bude určitě vyšší.

AMD však prý NAVI 31 nevydá dříve jak v říjnu s dostupností pravděpodobně v listopadu. Podobně je na tom NAVI 32, které je také čipletem. Hlavní pozornost AMD je pak produktově upírána na 6nm NAVI 33, což je klasický střední monolit s cca 400mm2, navíc na 6nm místo 5nm a směřuje na mobilní i desktopový trh. Tedy půjde o mnohem prodávanější řešení s velkým záběrem. Očekává se tak na kartách typicky kolem 400 – 500 dolarů a co by high end v případě mobilních řešení. NAVI 33 by mohlo dorazit i dříve než v Q4, ale AMD jej pravděpodobně vydá s, nebo krátce po těch 5nm TOP NAVI 31/32 modelech.

  • A kde je Intel?

Otázka za milion. Intel sliboval herní grafiky na trhu v roce 2020. Máme skoro polovinu Q2 2022 a pořád vůbec nic. Firma sice oficiálně vydala první A300 modely pro notebooky, ale všichni vidí, že vydání proběhlo jen na papíře. Žádné grafické karty Intel v obchodech stále nejsou, ony totiž nejsou pořádně ani ve výrobě, i když HW samotný je hotov. Problém Intel ARC série je v tom, že pořádně nefunguje. Ovladače jsou ve stavu, kdy řada her sice chodí, některé slušně, ale řada her chodí mizerně nebo vůbec. A v tomto stavu to jednoduše není možné poslat na trh jako funkční herní grafiky.

A tak se to neustále odkládá už od Q3 2021, kdy měly ARC původně vyjít. Aktuálně se v zákulisí mluví o startu desktopových modelů někdy v průběhu léta, ale někteří už to vidí spíše na září/říjen, kdy vše bude kolidovat s novou generací AMD a NVIDIA. ARC bude ovšem horko těžko konkurovat současným modelům současné generace. Intel přitom plánuje širokou konfigurační nabídku ARC karet pro desktop:

  • A770 - 32 XC (DG2-512), 16GB, 256-bit
  • A770 - 32 XC, 8GB, 256-bit
  • A750 - 24 XC, 12GB, 192-bit
  • A580 - 16 XC, 8GB, 128-bit
  • A380 - 8 XC (DG2-128), 6GB, 96-bit
  • A350 - 6 XC, 4GB, 64-bit
  • A310 - 4 XC, 4GB, 64-bit

Modely série A700/A500 budou mít to větší DG2-512 (oficiálně značené jako ACM-G10) v různých variantách. Plně aktivní nejvyšší verzí má být 32jednotková s 16GB paměti. Modely série A300 mají to malé již „uvedené“ DG2-128 (oficiálně ACM-G11) s pouhými 8 jednotkami a 6GB paměti v TOP verzi. Výkon karet bude v případě A770 někde kolem RTX 3070/RX 6700 XT, když to bude DX12 hra. Podstatně nižší výkon v DX11/10/9 apod. V případě A380 se očekává herní výkon pod úrovní Radeon RX 6500 XT. Karty by měly mít ale velmi zajímavý výkon v profesionálnějším/výpočetním nasazení apod.

Problém je uvedení a dostupnost. Výrobci karet, kdy by měly být nereferenční modely od několika firem, cítí průšvih. Z karet nejsou příliš nadšení. Problémy Intelu s ovladači a funkčností přetrvávají. Uvedení karet se tak dál komplikuje a odkládá. Intel sice stále mluví o Q2, ale to již probíhá, a i s ohledem na katastrofální situaci v dopravě nikdo nevěří tomu, že nějakou skutečně herní grafiku Intel ARC na trhu v tomto kvartále uvidíme. Q3 je minimum s tím, že ani tady není 100% jisté, že uvedení ve smyslu skutečné reálné dostupnosti reálných grafických karet Intel ARC v obchodech, vážně proběhne. Vše bude stát a padat s těmi ovladači. HW problém není. Karty už existují.

Každopádně výroba, a hlavně doprava všeho začíná být ještě větší problém díky katastrofální situaci v Číně, což se brzy naplno projeví na cenách a dostupnosti mnoha věcí hlavně během května. A přímo to ohrožuje i uvádění nových produktů v druhé polovině roku. Bez toho by to vypadalo opravdu hodně zajímavě, ale všichni čekají velké potíže ….

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 07:15:14

Samozrejme NAVI 33 nebude stať 400-500 dolarov ak by ju vydali teraz, s jednoducheho dôvodu AMD planuje vyrabať aj terajšiu generaciu a keď chce predať RX6950 RX6850 tak nemôže predavať NAVI 33 za polovičnu cenu, lebo by si odpalila vlastne staršie GPU, jedine keby s NAVI 33 počkala do konca roka ked už sa 7nm GPU nebudu vyrabať.
K Nvidii, 4nm proces a obrovsky čip by som nepodceňoval, samozrejme na NAVI31 to stačiť nebude, ale NAVI31 ma stať 2500 dolarov a RTX4090 2000 dolarov, lenže NAVI 32 už je o 50% slabšia ako NAVI31 a na tu by mala stačiť a tu už AMD ma ponuknuť ovela privetivejšiu cenu 1000-1500 dolarov.
Som zvedavi ako to AMD vymysli v maji 5/2022 ma predstaviť ZEN4 a 7-8/2022 uviesť na trh, hlavny problem vidim u GPU, ake sa budu strkať ku ZEN4 kto bude mať nove GPU pri uvedeni pripravene?
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 09:16:12

Já bych neřekl, že bude mít Navi 32 o 50% nižší výkon než Navi 31 ... možná jsem trochu optimista, ale vůbec bych se nedivil, kdyby Navi 32 AMD napálila výkonově k RTX4090 s cenou kolem těch 1000-1500 dolarů.

Teď nevím, jestli ses v závěru nějak nepřepsal, ale píšeš: "...ake sa budu strkať ku ZEN4 kto bude mať nove GPU pri uvedeni pripravene?"

Nemělo to být spíš "kdo bude mít k při uvedení GPU ty nové CPU?"

Já třeba počítám s tím, že ho mít budu. Já v podstatě jen netrpělivě čekám, až to vypustí, abych si to mohl hned koupit. Potřebuji si postavit celý nový PC a takhle blízko vydání nové generace mi nepřijde vhodné kupovat cokoli ze starších generací.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 11:46:56

Prave, lenže som čital že uvedenie ZEN4 je 7-8/2022, uvedenie CPU intelu 9/2022 a uvedenie Nvidie GPU 9/2022.
čo sa mi nepačilo je uvedenie novych RDNA3 že vraj až 10/2022
Aj ja tvrdim že by bolo idealne 7-8/2022 uviesť aj GPU lenže?
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 12:03:10

Tak jako asi by to nebylo od věci uvést kompletní novou platformu. Ale myslím si, že by pak recenzenti nevěděli kam dřív skočit, protože by bylo obrovské množství testování najednou.

Asi ale není úplně špatné, že si to takhle rozhodí ... vydají procesory, ty se zrecenzují, poté vydá procesory Intel, ty se zrecenzují a už budeš vědět, jaké CPU si vybereš (ikdyž já už mám teď jasno, že to bude nový Ryzen) no a pak se vydají a zrecenzují grafiky už na nových CPU systémech a taky si můžeš vybrat jakou grafiku zvolíš... Já už teda asi mám vybráno, jde je o to, jak absurdní ty ceny nových GPU budou. Moc rád bych Navi 31
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 13:26:11

U Navi 31 by mě nepřekvapilo kdyby u nás ty karty stály ke 100 000Kč .
Optimisticky okolo 75000Kč.

Jako mcm a 5nm není nic levného a to 5nm tipuju že jistě ještě do léta zdraží.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 19:24:48

Trošku to naruši rodinny rozpočet, taka 6900 mala stať 999 dolarov a predavala sa po cca 1500€
NAVI 31 ma stať 2500 dolarov, to cca bude 3500-4000€ težari možno na nu naškriabu ale pre hračov to už bude trochu moc.
Ja dufam že NAVI 32 by bola ešte cenovo ospravedlnitelna cena 1000-1500 dolarov čo znamena 1500-2000€ to je vela ale by to ešte šlo
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 13:30:33

Pokud navi 32 nebude mít a moc míň než polovinu jader co má Navi31 - okolo 7500 - tak bude mít víc než poloviční výkon Navi31.

Zaprvé totiž výkon s počtem jader neškáluje úplně lineárně a zadruhé navi31 bude s velkou pravděpodobností mít nižší takty než navi32 aby se vešlo do těch 400W TDP nebo kolik má prý mít.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 07:43:59

Mal by biť velky rozdiel medzi NAVI 32 a NAVI 31
Nielen v tom že NAVI 32 ma 10000SP a NAVI 31 ma 15000SP, čo je o 50% viac SP, ale apple už pred dvomi rokmi prezradilo že NAVI 31 ma mať HBM
velkosť čipov NAVI 31 a 32 by mala biť cca totožna len 32 bude mať infiniti cache a 31 HBM na miesto pamate viac jadier, preto aj taky brutalny rozdiel v cene NAVI32 1000 dolarov a NAVI31 2500 dolarov.
Samozrejme niesu to overene info lebo toto ti nik nepotvrdi ešte je priskoro, ale aspoň sa to šuška.
Mimochodom velkosť čipu NAVI 31 ma biť len cca 400mm2 a tam nenarveš 7500SP + 256MB infinti cache až o tolko sa ten vyrobny proces nezmenšil
K spotrebe HBM su uspornejšie cca skoro 100W tak že o 100W možeš viac nakrmiť čipi NAVI 31
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 21:51:45
avatar
Už aby to bylo. A současné RTX 3xxx a RC 6xxx nechť slevní min. o 35%. Na fullHD RTX 3060 12GB za 8,5tis. už beru.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 09:03:11
avatar
Nebyla by lepší 6600 XT?
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 10:37:48
avatar
Mám B450 desku. Má pouze PCI-E 3.0, takže z GK stejně výkon navíc nevytřískám. Zatím jedu na R3 3100. Chtěl bych R5 5600, ale pro desku je zatím jen beta bios, což teď flashovat nechci. A pořád sem tam čtu problémy při od instalaci ovladačů a nebo naopak aktualizace windows sem tam AMD ovladače rozhasí (působí to nějaké problémy). S nVidia kartami se to neděje. Takže spíš asi RTX 3060.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 12:05:08
avatar
Jasný, chápu.
No pak leda vyměnit desku, ta tě evidentně limituje.
Ale to je zase peníz navíc :-/
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 13:21:58
avatar
Přesně, a to nechci. Původně jsem chtěl B550, ale nakonec z důvodu peněz sáhl o takřka 2 tis. levnější B450 (MSI Tomahawk MAX). Takže kupovat ještě za skoro 4 tis. novou desku s tím, že prodám stávající za bůhví kolik, se mi finančně nevyplatí. No holt počkám na "ověřenou" verzi biosu a kdyby snad neměla během roku přijít, flashnu nějakou starší neBETA verzi a pořídím jiné CPU z řady 5xxx, Třeba R5 5600X, které jsem zase kvůli penězům navíc nechtěl. V mnoha testech nemá extra navrch oproti nonX verzi, za to je ale o litr dražší.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 15:37:49

zrovna 6600XT by to nemelo jeste nijak moc omezovat..i na x8 bude spise vykonejsi nez rtx3060...pruser to bude az u 7600/7700 nebo jak se bude nakonec jmenovat, kdyz ma mit vykon +- jak 6900XT. zbe bych tedy urcite preferoval 6600XT kdyz bude za podobnou nebo jen trochu vyssi cenu nez 3060
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 16:33:07

Ušetřit 2 tisíce byla chyba. Proto máš teď zbytečné dilema a případný upgrade vyjde ve finále dráž. Pokud se ale neřeší 100% vytížení GK, které bez monitoringu člověk nepozná, tak je to fuk. Hry pojedou v pohodě. Je to jen pocitová záležitost, že to "ne"jede na max. Zrovna ta 6600XT už limitem bude výrazněji než 5500XT, která ztrácela jen v některých případech jednotky %
Je to takový červík pochyb, ale s hratelností to nemá co dělat.

U procesoru ten litr nehraje roli. Ten budeš mít na dlouho.
To X-ko ti bude držet boost a o to budeš mít větší klid.
Jsou to nuance, ale na jak dlouho vydrží ta sestava... pak nějaký litr nehraje roli
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 21:36:15
avatar
No dneska mě to krapet štve, že jsem si nepřidal, ale tenkrát jsem řešil finance. A když se konečně víc daří, tak přijde Covid a pak Ukraina. To je fakt na pos.ání. Kdyby to nebylo, jsou ceny někde jinde a utrácelo by se víc a s větším klidem .
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 19:53:45

Je to tak. Úplně stejně uvažuju o upgradu, ale situace poslední doby "trochu" hýbe s prioritami.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 21:40:05
avatar
Přesně. Tak dlouho jsem se těšil na novou GK, až jsem koupil bazarovou GTX 1070. A je to super. Ale už bych ji rád vyměnil za novou se zárukou. Chtěl jsem si udělat radost, posunout laťku výš (doteď to byl vždy mainstream) a pořídit RX 6700XT 12GB. Na fullHD overkill, ale trochu futureproof. Říkal jsem si max do 14tis. No a hele co dnes stojí 14tis.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 12:05:19
avatar
(smazat)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pcie gen5 2022-04-26 18:33:10
avatar
nejde jen o verzi, ale především počet linek.
U AMD to bohužel dle toho co vydává vypadá ve stylu - čím novější pcie gen na kartě, tím méně linek. Pokud má pcie gen5 znamenat,že dají na kartu jen 4 linky, tak je to značně unfriendly vzhledem ke starším deskám.

Jako jestli 8 gen 4 linek nebo 4 gen 5 linky, tak za těchto podmínek je lepší gen 4 a úplně nejlepší gen3 16 linek, protože je to použitelnější na mnoha více deskách a propustnost je stejná.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 19:04:30

Naprosto souhlasím. Jen bych připomněl a možná je ta úvaha správná, nebo ne ... Máme co dočinění s kompletní platformou, která musí chtě nechtě pracovat se zákazníky a zároveň posouvat AMD byznys. Je to ojedinělá komplet platforma s vlastní roadmapou. Proto se tlačí omezení pcie linek na míru platformy a tady platí to omezení k budoucímu upgradu. U Intelu jsou to desky ve vztahu k CPU, u AMD je to deska ve vztahu CPU a GPU. Tím AMD tlačí na svou platformu zrovna tak jako Intel. Rozdíl je v tom, že AMD má daleko větší možnosti jak limitovat upgrady k obrazu svému. EHM čím širší platforma, tím rozvětvenější možnosti jak utáhnout své zákazníky ke své platformě. V podstatě je to podobný konstrukt jako u Intelu. Ten zatím k tomu ještě nedospěl díky jeho absenci GPU na své platformě. Je to pravděpodobně budoucnost co razí AMD a brzy ji převezme i Intel, pokud k tomu HW dozraje.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 461x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1510x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1211x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1893x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1149x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1905x
Komentářů: 3