Pod DirectX12 funguje kombinace AMD Radeon + NV GTX grafik! Primární ale použijte AMD Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 26 říjen 2015
altVýkon dvou grafik v jednom PC není novinkou, ale AMD+NV dohromady? Jen tak bez ovladačů? Ano!

 

 

 

Asi víte, že DirectX12, který si bere hodně nápadů a technologií z API AMD MANTLE (dnes VULKAN), není jen dalším DX, díky kterému budou hry vypadat hezky. Jedna z technologií, kterými se MS inspiroval, je to, aby výrobci grafik nemuseli dodělávat práci vývojářů her a optimalizovat ovladače pro každou hru. A to se týká i fungování více grafik - SLI/CrossFire.

DirectX12 by měl zajistit, že by hra měla běhat na HW, který jej podporuje, bez nutnosti (i možnosti) ladit ovladače. Dnes to často dopadá, že AMD/NV má v té a té hře po vydání špatný výkon, ale to není grafikou a špatnými ovladači, nýbrž špatným výkonem a špatnou optimalizací samotné hry a používaných technologií. HW je se svými standardy jasně daný a má jasně daný výkon. To jak a kolik se ho využívá je věcí vývojářů aplikací ne výrobce HW. Že to dnes tak nefunguje, dobře víme. DirectX12 (stejně jako MANTLE/VULKAN) toho má hodně změnit a v podstatě odstranit nutnost i možnost ladit ovladače. Jednou z dalších věcí, které mají tato nová API umět, je využít výkonu všech dostupných grafik bez rozdílu toho, zda je od AMD, NV nebo Intelu. Tedy nejen dvou samostatných grafik, ale i třeba výkon grafiky v APU + samostatné grafiky. Prostě výkon GPU je výkon GPU. Že je to pěkná pohádka? Není! Opravdu to funguje!

Ve známém benchmarku hry Ashes of Singularity, která nativně DirectX12 využívá včetně všech pokročilých technologií jako Asynchronní shadery a právě i explicit multiadapter, to funguje. Kombinace dvou grafik, kdy jedna je od AMD druhá od NV, nejen přináší vyšší výkon, ale i funguje bez problémů.

Záleží jen na tom, která karta bude primární, protože ta kromě výkonu musí zvládat i výsledný obraz složit a poslat na monitor. V tomto případě se opět prosazuje vyšší výkon AMD Radeon grafik a hlavně jejich lepší připravenost na DX12, než když byla primární NV grafika.

Jak už od nás víte, NVIDIA totiž u GTX 900 grafik nemá podporu DX12 zdaleka na takové úrovni, jaká se čekala. Problém jsou třeba klíčové Asynchronní shadery, které hodně výkon aplikací zlepšují pořádným využitím paralelní konstrukce samotného GPU. Jak už NVIDIA potvrdila, její GTX 900 grafiky (starší GTX 600/700 DX12 neumí), sice Asynchronní shadery umí, ale ne moc použitelně. Problém je přímo v architektuře čipu a nedá se vyřešit SW. Čím větší je rozlišení, vyhlazování a hlavně pokud hra kromě grafiky použije i výpočetní schopnosti GPU, prostě čím více dat by měla grafika zpracovávat za pomoci AS, tím větší je u GTX grafik problém. Jakmile by prostě hra používala AS pro využití více různých úloh GPU, tak jsou GTX kvůli špatné aplikaci technologie Asynchronních shaderů, výkonově v háji a i proto NV nabádá vývojáře, aby zatím tuto velmi přínosnou technologii, nepoužívali a nepřepínali mezi grafikou a fyzikou. Takže současné ukazatele výkonu v AS oblasti včetně uvedeného Benchmarku, berou tyto věci na zřetel a tím pádem trochu zvýhodňují grafiky, které AS neumí dobře a neukazují tak plný potenciál přínosu a možnosti této technologie.

Zpět k tomu, že fungují grafiky AMD a NV spolu, a má to skutečně přínos. Jak vidíte, fungují nejen nové, ale i grafiky starší generace. V každém případě má vždy navrch primární AMD Radeon, u starší generace výrazně, protože má vyšší výpočetní výkon a je technologicky lépe připravena. GTX 680 je totiž fakticky bez podpory DX12 (hry s DX12 se na ní spustí, ale bez výhod DX12 z hlediska GPU). To starý Radeon HD 7970 toho s DX12 zvládne víc. Teoreticky by navíc pod DX12 skutečně mělo záležet na výpočetním výkonu karty více než dnes, kdy je většina výkonu GPU nevyužívána. Tedy technologicky a parametrově srovnatelně vybavené grafiky s více TFLOPS by měla být opravdu výkonnější než grafiky s méně TFLOPS a ovladači by se nemělo nic "optimalizovat". Ostatně ačkoliv současné hry tvrdí ledacos, Radeon R9 FURY X má 8602 GFLOPS, zatímco GTX 980Ti jen 5632 GFLOPS a pokud by hry používaly techno dostupný výkon optimálně jaký je dostupný, mělo by to podle toho výkonově vypadat. Zatím to tak ale nevypadá a to ani v AoS.

Stejně tak by výrobci grafik mohli přestat ladit CrossFire/SLI profily pro každou hru a mělo by to prostě fungovat už v samotném API bez nutnosti řešit, jestli ten výkon poskytuje čip AMD, NV nebo Intelu a zda je na PCB grafiky, či v procesoru. Jak se ale ukazuje, ještě je tu otázka nutnosti složit výsledný obraz a poslat ho na grafiku, tedy primární grafické karty, která to bude obstarávat a jsou na ni kladeny tedy vyšší nároky, a tam rozdíl mezi AMD/NV už z důvodů rozdílných architektur a technologické výbavy GPU, bude. Každopádně Ashes of the Singularity ukazuje další nadějnou věc kolem DX12, takže opravdu doufáme, že se DirectX12 rychle rozšíří do her a to nativně, tedy v plné funkčnosti bez omezování se starým HW apod. První DX12 hry jsou již na cestě a dorazí v následujících měsících.

Zdroj: Anandtech.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 636x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 706x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1308x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1146x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1098x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1754x
Komentářů: 6