PREVIEW a BENCHMARK: Witcher 3 - jak běhá? NV a tvůrci pod palbou kritiky kvůli optimalizaci Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 18 květen 2015
altNový Witcher 3 je tady a ačkoliv není vyloženě špatně optimalizovaný, je zde oprávněná kritika.

 

Je to tady, v noci bude pro všechny přístupný Zaklínač 3, který tak oficiálně vychází. Hojně diskutované téma v posledních dnech je optimalizace titulu a zejména technologie, které do hry zapracovala NVIDIA. Aktuálně už nemusíme diskutovat, zda jsou to optimalizace nebo nejsou a jak v praxi fungují, protože v ruce už máme reálné testy...

 

  • Výkon našich grafik a PC

Hned na úvod řeknu, na to, jak dobře nový Zaklínač vypadá, rozhodně není špatně optimalizovaný a nepotřebujete na něj kosmický hardware, abyste si jej zahráli. Druhým dechem se ale sluší dodat, že mohl být i hezčí a hlavně lépe technologicky vybaven a optimalizován.

(Finální verze hry!)

Server PCGH.de už ale přinesl pořádné testy výkonu, ačkoliv je pravdou, že pouze NVIDIA dodala "game ready" ovladač pro tuto hru. V praxi se ale ukazuje, že NV ovladač nemá v podstatě žádný vliv na výkon grafik a je opět spíše součástí marketingu (osobně nechápu co by měl ovladač NV teď před vydáním zásadního řešit a přinášet, když NV měla kód hry a technologie pro GTX grafiky do ní zapracovávala minimálně posledního půl roku). Mnoho majitelů starších grafik GTX překvapí mizerný výkon, který jejich starší karty série GTX 700 KEPLER mají ve srovnání s aktuální MAXWELL řadou (podle mě to možná souvisí s Tessellačním výkonem). Je to až nápadné. Překvapivě dobře ale nakonec hra běží na AMD RADEON a to přesto, že AMD zatím nedodalo žádný nový ovladač, žádnou optimalizaci pro tuto hru a hra byla v režii úprav NVIDIA:

(1920x1080 - Plné detaily s AA/AF bez NV technologií. Zdroj: PCGH.de)

O výkonu GTX TITAN X není pochyb, pokud by byla v testu i R9 295X2 a fungovalo CrossFireX, pravděpodobně se bude opakovat obrázek ze všech her, tedy že Radeon R9 295X2 bude ještě tak o 25% výkonnější a s přehledem nejvýkonnější grafikou vůbec. Nicméně AMD přeci jen bude muset zapracovat, například R9 290X je výkonově ve FullHD jen na úrovni GTX 970. Ve FullHD (1920x1080) na plné detaily (bez NV "optimalizací") si na grafikách GTX 970/980 či R9 290/290X zahrajete bez potíží se stabilními 40+FPS. Radost ale nebudou mít majitelé starších GTX grafik, dříve považovaných za výkonné jako GTX 780Ti či GTX TITAN, které výkonově značně pokulhávají a dokonce je těsně pronásleduje "laciná" R9 285, která je v této NV hře o chlup lepší než GTX 960, zejména se zvyšujícím se rozlišením. Mizerně je na tom i GTX 770, která i v extrémně přetaktované edici má výkon jen na úrovni R9 270X a nedokáže dát ani 30FPS ve FullHD a o výkonu GTX 670 alias GTX 760 se není ani o čem bavit.

(2540x1440 - Plné detaily s AA/AF bez NV technologií. Zdroj: PCGH.de)

Překvapivě zapnutí výššího rozlišení 2540x1440 nemá na výkon výkonnější grafik až tak velký vliv, tedy s výjimkou toho, že Radeon R9 290X se i bez optimalizovaných ovladačů výrazně přiblíží GTX 980 a překoná GTX 970, která začne mít problémy se stabilitou FPS kvůli konstrukci paměti. Pokud se trošičku omezíte v některých detailech, hra by ale měla být na těchto kartách bez problémů hratelná. Se slabšími grafikami se budete muset omezit více.

(3840x2160 - Plné detaily s AA/AF bez NV technologií. Zdroj: PCGH.de)

Pokud už jste si pořídili 4K monitor a tedy budete hrát v 3840x2160 rozlišení, připravte se na to, že vám na maximální detaily bez NV optimalizací nebude stačit ani monstrózně drahá GTX TITAN X a pravděpodobně jedinou současnou grafikou, která to zvládne alespoň na cca 40FPS, bude po zprovoznění CrossFireX Radeon R9 295X2. Výkon GTX 980 se propadne na úroveň ovladači zatím neoptimalizované R9 290X a obě tyto karty zvládnou jen lehce přes 20FPS, což na plynulé hraní nestačí. Když si k výkonům ve 4K přičtěte zhruba 15-20%, dostanete se na výkon, jaký budou mít karty v Eyefinity tří monitoru 5760x1200(1080), které pochopitelně bude mít značný dopad na zážitek a atmosféru hry.

 

  • Vliv NVIDIA optimalizací a velká kritika

Nejen majitelům Radeon grafik, ale i mnoha majitelům NVIDIA grafik jsou trnem v oku NVIDIA GameWorks technologie, které firma do hry zakomponovala se svolením tvůrců (velké peníze). Opět můžeme říci, že nepředstavují v žádném ohledu to, co známe pod definicí slova optimalizace. Většina prvků má minimální vizuální vliv, například HBAO+ proti normálnímu SSAO, v podstatě jediné, čeho se zapnutím této NV fičury dočkáte, je pokles výkonu.

(Pro zvětšení kliněte na obrázek - vliv HABO+ v 1920x1080: aus = vypnuto, an = zapnuto)

(Zdroj: PCGH.de)

K velkému překvapení výkon více poklesne na GTX grafikách než na Radeonech a úbytek je zhruba 3-5%. Mnohem kontroverznější je ale téma NVIDIA HAIRWORKS. Ta totiž má vizuální vliv značný, na vlasy postav i srst zvířat. Nicméně technologie je dělaná jen na GTX grafiky, na Radeony není optimalizovaná a běží na nich mizerně. Kritika je však oprávněně slyšet nejen od majitelů Radeonů, kteří jsou tím pádem okrádání o kvalitu hry, ale i od majitelů GTX grafik. HairWorks totiž velmi špatně běhá i na GTX grafikách! Dopad na výkon je drtivý až do nepoužitelnosti:

(Pro zvětšení kliněte na obrázek - vlivHairWorks v 1920x1080: aus = vypnuto, an = zapnuto)

(Zdroj: PCGH.de)

 

Už v dnes základním nízkém FullHD rozlišení pošle i GTX Grafiky do kolen a s výjimkou GTX TITAN X žádná není schopna dát 40FPS v průměru! U Radeonů je propad ještě horší a tvůrci hry potvrzují, že tu technologii ani optimalizovat pro ně nepůjde, čímž tak přiznávají, že se na větší technické optimalizace vykašlali. Kromě NVIDIA jsou tak hráči i novináři kritizováni tvůrci hry, že vůbec tuhle technologii do hry povolili, když existuje TressFX, které umí stejné věci lépe s menším dopadem na výkon a je přístupné bez licenčních poplatků a bez omezování pro AMD nebo NV hardware! Zde tvůrci jednoznačně výrazně selhali a TressFX prostě mělo být součástí hry. NVIDIA nám nicméně svými GameWorks opět dokázala, že kromě marketingu její optimalizace a technologie vůbec optimalizacemi nejsou a dělají problémy nejen majitelům jiného HW, ale i majitelům vlastních grafik Geforce GTX. Je sice pěkné, že do toho všeho NV investuje čas i peníze, ale výsledný přínos je pro hráče slabě řečeno tristní, což evidentně vidí a drtivá část majitelů GTX grafik a NV je tak terčem oprávněné kritiky, obzvlášť když to není poprvé. NVIDIA prostě neumí dělat herní optimalizace a použitelné technologie, dělá zbytečné kraviny s negativním přínosem pro herní technologie a nepoužitelné pro hráče. Smrdí z toho marketing a snaha oblbovat zákazníky na sto honů.  

 

  • Witcher 3 je tady

Nicméně nenechme si kazit náladu. Ano situace mohla být lepší, hra je však s ubráním některých detailů bez problémů hratelná i na starším a velmi průměrném až podprůměrném HW, a pořád vypadá docela slušně na to jak velká je. Doufejme tedy, že hratelnost, příběh a vše na čem záleží, bude v o poznání "optimalizovanějším" stavu, než technická část hry a hra dostojí obřím očekáváním (ačkoliv očekávání po stránce technologií a grafiky naplněna zcela nebudou) největší herní pecky roku (tajně doufám, že nám Bethesda na E3 vytře zrak a dočkáme se letos Fallout 4). Posoudit vše budeme moci už brzy, protože už od úterní noci můžete všichni hrát! Bohužel hra se k nám na DDworld.cz dostane také až během úterka, takže s recenzí počítejte až asi nejdříve příští týden. Na závěr startovní trailer:

EDIT by DD: objevil se způsob, jak zprovoznit použitelně HairWorks na grafikách AMD Radeon i GTX. Ukazuje se, že NV prostě dělá tuto technologii záměrně blbě! Více zde

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 489x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1899x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1276x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1167x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1863x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1663x
Komentářů: 0