Úniky testů odhalují naprostou nekonkurenceschopnost GTX 680 po stránce výpočetního výkonu?
Zatímco se všude možně diskutuje o tom, jestli v těch a těch hrách porazí nebo neporazí nová GTX 680 už 3 měsíce starou HD 7970, některým neušla poměrně zásadní věc. Zatímco herní výkon GTX 680 podle všech úniků (I podle toho co vám zatím nesmím říci) vypadá dobře (i na parametry té karty), výpočetní výkon se zdá naopak často vyloženě zoufalý ve srovnání s HD 7900.
Radeon HD 7900 kopou z hlediska GPGPU výkonu naprosto jinou ligu a doslova drtí GTX 680. A to ve všech ohledech, jak na plovoucí čárce, tak v surovém výkonu, double i single režimu a hlavně pod OpenCL i pod DirectCompute. Všude je mezi GTX 680 a HD 7900 ohromný rozdíl a HD 7900 jsou několikanásobně výkonnější. I ve srovnání s GTX 580 nová GTX 680 ne vždy vítězí. Ale rozdíl není zdaleka tak propastný.
Důvod? NVIDIA obětovala výpočetní výkon a GPGPU? No jak se to vezme. Celá věc souvisí s tím, co už tu papouškují několik měsíců. NVIDIA nemá GK100 čip a skutečného nástupce GTX 570/580, což jsou primárně GPGPU výpočetní grafiky. Proto jsou jejich čipy tak velké a platí to i u HD 7900. Mnozí poukazují na fakt, že nová GTX 680 s menším čipem dokáže výkonově soupeřit s větším jádrem u HD 7900. Problém je, že HD 7900 grafiky a jejich jádra jsou větší právě kvůli GPGPU výpočetním funkcím a výpočetnímu výkonu a s tím souvisejícím více tranzistorům v jádře, které ale u her nejsou k užitku (podobně jako u FERMI GF100/110). A jak vidíte, zatímco u her nová GTX 680 parametrově silnější HD 7900 konkurovat dokáže, ve výpočetním výkonu konkurencí není a soupeří tak maximálně s HD 7800, které ji dokonce dokáží i porazit.
Jak ale také víme, i mainstreamová HD 7870 s jadýrkem o velikosti pouhých 212mm2, 256-bit sběrnicí a 2GB paměti dokáže ve hrách konkurovat HD 7950, takže to že ve hrách GTX 680 konkuruje HD 7970 není až tak velké překvapení. GTX 680 má ale větší jádro cca 300mm2, 256-bit sběrnicí a 2GB. Ono by bylo dost špatné, kdyby ne, protože pak by musela bojovat s HD 7870, jejíž jádro je skoro o třetinu menší a opět by to tedy moc dobře nevypadalo z hlediska efektivity. Jak HD 7800, tak GTX 680 mají vlastně mainstreamová jádra, které postrádají ty výpočetní funkce, zaměření a další věci, které zásadně zvyšují počet tranzistorů a tedy i velikost jádra. Proto je jádro GTX 570/580 a HD 7900 velké tak jak je, ale vidíte, že to není jen pro srandu králíkům.
Samozřejmě ty tranzistory navíc znamenají i problémy a z hlediska herního výkonu tak HD 7900 proti HD 7800 nebo GTX 680 nevypadá tak dobře a efektivně. Jenže když přijde právě na ten výpočetní výkon, je HD 7900 úplně jiná liga a to může být problém pro NVIDIA, pro kterou je GPGPU velké téma. Právě proto potřebuje GK100 čip, protože GK114 na GTX 680 nemá proti HD 7900 ve výpočetním segmentu žádnou šanci. Jak vidíte, všechno je za něco. Samozřejmě pro hráče bude GTX 680 fajn, ale pro GPGPU segment moc dobrou zprávou není a nástupcem GTX 580 tak rozhodně není.
- NVIDIA se zlepšuje v efektivitě
Osobně jsem celkem zvědav na srovnání 256-bit grafik HD 7870 a GTX 680, jak moc se u NVIDIA ve skutečnosti zlepšila efektivita. HD 7870 a GTX 680, to je vlastně nástupce souboje HD 6870 s GTX 560 Ti. HD 6870 měla 256-bit sběrnici a 1GB RAM (4,2GHz) a jádro (900MHz) velké 255mm2. GTX 560 Ti měla také 256-bit sběrnici a 1GB RAM (4008MHz) a jádro (822MHz) velké 330mm2. Jak tedy vidíte, podobné parametry i frekvence, ale GTX 560 Ti měla o 29% větší jádro. Výkon je přitom dnes v DX11 hrách a 1080p velmi podobný a HD 6870 se drží v průměru maximálně 10-0% za GTX 560 Ti, ale rozdíl ceny je 4000 vs 5000.
U GTX 680 a HD 7870 nám dramaticky narostl rozdíl herního výkonu, ale také ceny. Parametrově je to ale pořád docela podobné. HD 7870 má 256-bit sběrnici a 2GB paměti (4,8GHz) a jádro (1000MHz) o velikosti 212mm2. GTX 680 má také 256-bit sběrnici a 2GB paměti (ale na 6GHz!) a jádro (1006MHz) o velikosti 294mm2. Rozdíl ve velikosti jádra je tedy ještě větších 38%! Rozdíl cen je také mnohem větší tedy 8000 vs 12 000 a zajímavý bude ten rozdíl výkonu. Ten bude podle mě objektivně v průměru v současných DX11 hrách a 1080p kolem 25-30%. Což tedy naznačuje výrazné zlepšení efektivity u NVIDIA, na druhou stranu to rozhodně nevypadá, že by AMD bylo v tomto ohledu nějak poraženo, natož aby zaostávalo. Jen NVIDIA srovnává krok po velkých problémech na 40nm. A ještě je tady také spotřeba i ta cena.
Každopádně vidíte, že to s tím srovnáním grafik není vždy tak jednoduché, jak se může zdát. Hlavní zprávou však je, že vydání GTX 680 pro NVIDIA vlastně nic neřeší, protože stále nemá konkurenci k HD 7900 – pokud jde o GPGPU. Jsem zvědav, jak se toto projeví, rozhodně si ale nemyslím, že je to od NV záměr. Je to zkrátka jen proto, že větší GK100 jádro se vším pro GPGPU pro novou 384-bit skutečnou „GTX 680“, co by faktického nástupce GTX 580, prostě nemá. Takže opatrně s tím srovnáváním a vynášením soudů, kdo koho poráží a jak drtí, záleží totiž jak kde. Samozřejmě z hlediska herního nám je výpočetní výkon víceméně jedno, už zítra se dozvíme, jak na tom GTX 680 je .... mohu říci, že to bude nakonec hodně vyrovnané, ale potenciál HD 7970 nakonec vstoupí do hry a asi situaci pro sebe rozhodne, parametry na to má ... i tak se budou mít dost někteří o čem dohadovat :).
Zdroj: TechpowerUp.com, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|