Vydání grafických karet Intel ARC se mění ve frašku. Další zpoždění a karty budou jen v Číně!? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 09 květen 2022
altPokud by Intel nesliboval a neukazoval hezké prezentace, nic by se nedělo. On sám naběhl na vidle.

 

 

 

 

V tomto případě nemohu prostě pochopit, proč Intel dělá to, co dělá. Všichni víme, že vyvinout a vyrobit GPU není jen tak, Intel však opakovaně slibuje věci, které opakovaně porušuje a neplní. Proč to dělá? Musí přeci vědět v jakém stavu jsou jeho ARC grafické karty a přesto udělal „vydání“ karet na konci Q1 a sliboval vydání desktopových na Q2. Opakovaně také sliboval nové verze ovladačů, které opakovaně nedodal ve slíbeném termínu se slíbenými zlepšeními apod. Zdůrazňuji, že Intel si za tohle všechno, za tu negativní zaslouženou publicitu, může sám. Nejde ani tak o to, že jeho produkty mají zpoždění, ale že neustále opakovaně veřejně nahlas slibuje něco, co následně opakovaně neplní. Kdyby to bylo jednou, tak řeknu OK, stane se. Ovšem poněkolikáté v řadě za sebou?! … Tohle je jasné selhání managementu, plánování a prostě všeho, což by se u firmy velikosti a významu Intelu nemělo vůbec dít, rozhodně ne takhle veřejně …

  • Vydání grafických karet Intel začíná být fraška …

Když Intel po velkých v roce 2021 slibech odpískal vydání první generace, kterou sliboval hráčům doručit v roce 2020, řekli jsme jasně, stát se to může, tvorba nových GPU je náročná věc. Jenže teď se dostáváme do bodu, kdy druhá generace herních grafik Intel, má už rok zpoždění a vydání se stále odkládá, i když Intel opakovaně tvrdil něco jiného.

Nyní byl opět nucen přiznat, že věci zdaleka nejdou podle plánu a ohlášeného vydání nových produktů se opět ve slíbeném termínu a podobě nedočkáme. A jako obvykle asi tak podesáté v řadě, měly pravdu všechny ty zákulisní zdroje, které už měsíce tvrdí, že grafické karty Intel ARC zdaleka nejsou ve stavu, aby mohly vyjít na trh, což je v přímém rozporu s opakovanými veřejnými prohlášeními Intelu. A to hlavně (nejen) kvůli ovladačům, které prostě nefungují a vývoj si s tím evidentně neví rady. Intel tyto informace oficiálně nyní potvrzuje. Přiznává v těchto dnech, že právě kvůli problémům se software bude vydání grafik ARC opět opožděno a komplikováno.

Jak víme, tak Intel nesplnil ohlášené vydání mobilních grafik ARC v Q1 2022. Opravdu totiž nelze za splnění slibu považovat papírové ohlášení dvou ultra low endových A300M modelů s diskutabilní dostupností v jediném pochybném modelu mobilního PC, které je sporadicky kusově dostupný v jediné zemi na světě (Jižní Koreji). Podle výrobců grafických karet, je navíc v tuto chvíli zcela vyloučeno, že by Intel splnil plánované skutečné vydání a dostupnost desktopových grafik v probíhajícím Q2. Tedy pokud to opět neudělá „jen jako“ …

A k tomu se prý schyluje. Intel totiž má údajně teď v novém plánu vydat desktopové ARC grafiky zatím výhradně jen na čínském trhu a zatím jen v OEM a následně později v tamním maloobchodě. A navíc půjde jen o ulta low endové A300 modely s tím malým čipem. Výkonnější A500/A700 s větším čipem budou „někdy později“ a to opět jen na čínském trhu s vydáním a dostupností ve světě až někdy o „hodně později“, kdy „průběh léta“ tak rozhodně už nezní moc věrohodně.

  • Výrobci karet mají tanečků kolem ARC grafik „plné zuby“

Když řeknu, že v zákulisí panuje kolem počínání Intelu a jeho ARC grafik značné znepokojení, budu hodně zdrženlivý. Reálně jsou výrobci bez přehánění nas****, a nebýt to Intel se kterým dělají všichni většinu svého PC businessu bez ohledu na to jaké produkty vůbec nabízí, protože Intel má stále naprosto monopolní postavení na trhu, tak by se na tyhle jeho ARC grafiky dávno všichni vykašlali …

Na rovinu v zákulisí všichni říkají to samé. Intel ARC prostě víc nefunguje než funguje, Intel je navíc nutí testovat a v zákulisí ukazovat prakticky jen to, co funguje, což nedává žádný smysl, tím spíše že je toho opravdu hodně, co prostě nefunguje. Problém je také v tom, jak dlouho tohle vydávání produktů trvá. Jednotlivé firmy to stojí peníze, a především plýtvají drahocenným časem svých drahocenných zaměstnanců na produkty, které prostě nic nevydělávají a je prakticky jisté, že ani nic zajímavého nevydělají. Vydávání ARC grafik se totiž táhne už téměř rok. Původně se totiž měly karty fyzicky objevit na trhu v Q3 2021! Tak dlouho se na všem pracuje, což není normální a není samozřejmě ekonomicky smysluplné pro výrobce a partnery.

Nejhorší na tom všem je, že ani po tom téměř roce, výrobci nevidí žádné skutečné světlo na konci ARC tunelu. Na rovinu někteří říkají, že nevěří tomu, že by Intel doladil ty ovladače do akceptovatelného stavu u této generace. Vydání těch produktů do rukou běžných zákazníků, je pro mnohé partnery tak hodně velký risk, protože už tak omezené a drahé výrobní kapacity věnovat pro produkci pochybných napůl funkčních produktů, které navíc zákazníci téměř určitě budou ve velkém vracet kvůli nedoladěnému SW, není prostě dobrý nápad a udělá to víc škody, než užitku. A jak říkám, jediný důvod, proč se výrobci počítačů a grafických karet ještě ARC modelovou řadou zabývají, je prostě monopolní pozice Intelu v jejich celkovém businessu. Ovšem trpělivost mnohým došla …

  • Herních grafik Intel se hned tak nedočkáme …

Mám od všech zdrojů osobně potvrzeno, že přes jasný slib a ujišťování Intelu, žádné herní grafické karty Intel ARC na trhu a v českých obchodech v Q2 rozhodně neuvidíme. Dokonce mnozí pochybují i o tom, že Intel stihne něco v Q3. Naopak s tím, jak Intel evidentně plánuje vydání omezeného množství karet jen v Číně, mnozí výrobci počítají s nějakou dostupností ARC grafik na jiných trzích včetně ČR, až někdy v Q4 2022. A ani to za současné situace není vůbec jisté. Ve hře je prý zcela realisticky scénář, že Intel se bude tvářit že karty vydal, a tedy ARC je oficiálně na trhu, ale všechno to zůstane jen u pár OEM sestav a omezené dostupnosti karet kdesi v Číně a ARC grafiky se reálně do běžného prodeje jinde nepodívají. Problém přitom není vyloženě na poli vlastního hardware, vyrobit ty karty není fyzicky problém, ale ovladače a funkčnost celku nejsou ani na dohled tomu, kde jsou AMD a NVIDIA. Takže těžko můžete vydat na trh herní grafiku, na které sice řada her jede dobře, ale řada her jede vyloženě mizerně se závažnými viditelnými potížemi, a část her se dokonce odmítne spustit úplně. To je současný stav Intel ARC grafických karet.

Podle výrobců se sice Intel ovladače zlepšují, ale příliš pomalu a málo. A většina tak opravdu nevěří, že ovladače budou v dohledné době ve stavu, v jakém by skutečně mělo smysl a bylo dobrý nápad, poslat ARC grafiky na běžný trh proti stávající AMD a NVIDIA nabídce s vyladěnými ovladači a širokou podporou.

Někteří také připomínají zajímavé skutečnosti. Intel grafickou divizi vede Raja Koduri, který přešel nezvykle hladce z AMD do Intelu na stejnou pozici, což rozhodně není tak běžné. Už tehdy se spekulovalo o tom, že Raja a jeho styl byl pro AMD přítěží a firma se stávajícím vedením se ho velmi ráda zbavila, proto jeho přechod do Intelu proběhl tak hladce. Nedivil bych se, kdyby vedení AMD samo odvezlo Raju před budovu Intelu a šlo mu tam otevřít dveře. No a od té doby jsme viděli velká prohlášení, velké sliby, které nikam nevedly, opakované rušení produktů a plánů, nová velká ohlašování, opakovaně opět porušená atd. Tedy přesně to, co částečně předváděla grafická divize AMD právě pod vedením Raji do jeho odchodu. Jakmile s částí teamu odešel, najednou grafická divize AMD do puntíku plní sliby, nemá zpoždění produktů, veřejně neslibuje zázraky půl roku před plánovaným vydáním, a posléze slíbený výkon prezentovaný ve slidech a grafech firmy, naprosto přesně odpovídá realitě. To byl případ jak RADEON RX 5000 tak RX 6000 grafik, tak CDNA produktů, jejichž vydání už má na starosti úplně nový team, bez Koduriho a jeho lidí. Jistě jen zajímavá náhoda.

Takže co bude s Intel ARC grafikami? Situace s ovladači se příliš nemění a pokud se nestane vyloženě zázrak, nečekal bych žádný velký posun. Zpoždění ARC grafik brzy bude přesně jeden rok, kdy tak je na místě se ptát, zda má jejich široké vydání nadále vůbec smysl. Pro OEM to Intel už odpískat opravdu nechce, pro retail by ale klidně mohl. Ale zatím to rozhodně vypadá na omezení původních plánů. Osobně nevěřím moc tomu, že nějakou z těch zajímavějších a pro hráče použitelných A500/A700 desktopových karet uvidíme v našich obchodech dříve jak na přelomu září/říjen, a to jen pokud Intel více doladí ovladače, což podle toho, jak věci jdou, není ani trochu jisté. Jinými slovy by mě nepřekvapilo, kdybychom se v Q3 dozvěděli, že vydání ARC grafických karet se ruší … i když pravděpodobnější je varianta, že Intel ještě jednou slíbí v Q3 vydání karet, tentokrát tedy „prý určitě v Q4“, a teprve následně během Q4 to definitivně odpíská s tím, že nová již třetí generace v podobě Battlemage (B série), která by měla být 5nm, je na cestě s ohlášením v Q2 2023 a vydáním v druhé polovině roku …

Každopádně jsou to všechno zbytečné škody, které si Intel způsobuje sám svým opakovaným slibováním něčeho, o čem musí vědět, že nesplní. A pokud ani po několikátém opakování celé situace slibů a následné nedodržení plánů neví, že co slibuje zase nesplní, pak je na místě se ptát, zda současné vedení grafické divize a celé společnosti je na svém místě. Tuhle otázku si musí položit hlavně akcionáři a investoři, ovšem dosavadní výsledky a styl jakým se Intel prezentuje, mluví dost jednoznačně … byl bych opravdu radši, kdyby Intel přestal veřejně slibovat, přestal o těch svých grafikách úplně mluvit a třeba až ten příští rok nás překvapil funkčním a konkurenceschopným produktem …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 06:37:42

Uverim až ich uvidim v obchodoch, koncom 2020 len tak tak nestihli vydanie, ale začiatkom roka 2021 budu určite v predaji
Začina mi to pripominať tu ich parodiu s 10nm procesom
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 07:52:10
avatar
Na tomto pekne vidno, aké sú herné GPU komplexné veci. Od HW po ovládače (tie predovšetkým). Preto si musíme vážiť, že je tu aspoň duopol namiesto monopolu - AMD a Nvidia (aj keď je aká je, ale produkty sú ok).

Pretože naskočiť do tohto vlaku je aj pre miltimiliardový Intel ťažký oriešok. V podstate je nemožné aby vznikla ďalšia konkurencia v hernej GPU sfére, ak to nedokáže obrovský Intel.
shiro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 08:15:34

AMD poslalo Koduriho do Intelu sabotovat vyvoj
Intelu nikdy grafiky nesli, skoncili posledne s tragediou Intel 740. Mali by skor robit CPU, tam im to ide lepsie ako s grafikami.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - spíše SW 2022-05-11 10:32:33
avatar
Říkal jsem to několikrát už před lety, že Intel nemůže přijít v několika příštích letech s funkčními ovladači takových "kvalit" na které jsou zákazníci AMD/Nvidia zvyklí. Ovladače AMD i NV obsahují za ta léta kusy shader kódu nahrazujících ty původní z konkrétních her. Tohle se tvoří roky - vyjde hra a pokud se driver tým nepodílel rovnou na vývoji hry (jak to má často NV) tak day1, čili hned při vydání hry je většina z nich nehratelných nebo z naprosto příšerným výkonem. Hned po vydání na to skočí driver tým a do dvou týdnů zapracují první optimalizace. Zjistí třeba,že někde je přehnaně velký teselační faktor, tak nastavení z dané hry začnou ignorovat a místo toho najdou nějakou "svou" max hodnotu, s kterou to vypadá stejně a stojí klidně 30% méně výkonu. Některý shader kód se upraví tak, aby byl více na míru vlastní architektuře a ten rozbitý co se třeba nedrží vůbec žádných konvencí, tak ten se napíše znovu celý a podobně. Proto když si čtete release notesy k ovladačům, tak optimalizace na nedávno/nově vydané hry klidně dosahují 20-40% zrychlení. Pak se to ještě ladí dál v závislosti na rozšířenosti/úspěšnosti hry a proto v dalších ovladačích může být další nárůst v jednotkách %.

Tak a teď je tu Intel v situaci se svými novými kartami/architekturou, kdy žádnou z těchto optimalizací ve svých ovladačích nemá? Čím tedy začne? Odladí to nejprve pro pár her ve kterých to jakž-takž bude tím pádem fungovat. Přesně v tomhle bodě se domnívám že právě Intel je.

Jenže to stačí tak na pár her a "řízené" recenze,kdy Intel jmenovitě vybere a dovolí testovat pouze z optimalizovanými hrami.

Co dál? Pokud chce vydat kartu širší veřejnosti musí Intel začít dělat to, co AMD a NV driver týmy = každou novou/větší hru automaticky testovat na svou architekturu a optimalizovat a vydávat nové ovladače a to zatraceně rychle, co dva týdny, nejpozději co měsíc.

Jenže ani to Intelu nebude stačit. Lidé totiž nehrají jen nové hry, ale hodně lidí hraje třeba s ročním až dvouročním zpožděním (čekají na fixy a výprodejové ceny). Proto musí Intel optimalizovat pro všechny větší tituly vydané až 2 roky zpětně! Tedy to,co AMD/NV driver týmy mají už za sebou.

A to není stále konec. Pak jsou tady některé hry tzv. "stálice". Natolik oblíbené, které se hrají klidně ještě 5-10 let od svého vydání. Tak ty je třeba zahrnout do optimalizací taky, minimál ě tak, aby na kartě alespoň fungovaly bez artefaktů, blikajících textur a pod.

A tato všechna práce stojí před každým, kdo by chtěl vstoupit na pole AMD/NV. Intel tedy bude muset stvořit alespoň dočasně (na několik let) minimálně 2x tak velké driver týmy jako má AMD/NV, aby je v rozumném čase dohnal.

Pokud zde šetří a myslí si, že to dokáže levněji a nějak jinak,tak se mýlí. Lidé nebudou chtít karty,na kterých jim nepůjde bez glitchů spustit polovina her i kdyby ty karty měly v druhé půlce her nejlepší poměr cena/výkon na trhu
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 20:11:49

Tohle je samozřejmě pravda. Jenže je tu ještě něco. Intel věděl už před 5-ti (nebo víc?) lety že chce uvést "herní" GPU na trh. No a to jejich GPU vychází z jejich integrovaných a když ne, tak už prostě architekturu znali. Takže už tehdy na to měli myslet a nabrat lidi na optimalizace driverů. To že se na to vykašlali je jejich problém - což jsi ale vlastně zmínil v tom posledním odstavci - zřejmě na tom šetřili...
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-11 22:04:38

Neviete kedy tu bude clanok a padajucom bitcoine? Lebo vzdy ked o tom dd pise tak som sa naucil naopak ho nakupovat lebo to obratom vyleti hore, tak ci uz je ten spravny cas.
pidalin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - staré hry 2022-05-27 20:21:29

Intel má hlavně naprosto tragickou podporu starejch OpenGL her a tim myslim hry z let dejme tomu 2002-2006, to jsou hry co se ještě pořád hrajou a některý z nich na Intel grafikách nejdou vubec spustit, například Return To Castle Wolfenstein a podobně. Vim, že chtít po grafice z roku 2022 aby na tom jely korektně 20 let starý hry asi neni uplně fér, ale na nvidii to normálně funguje a je to pro ně dost velká konkurenční výhoda, spousta lidí kupuje předražený mizerný nvidie za 2000 Kč jenom proto že na integrovaný grafice jim jejich oblíbený starší hry nejdou vubec spustit. A tenhle problém u Intel grafik neni novinka, ty hry nešly korektně ani v době kdy byly aktuální, i na nějaký trapný grafice od S3 to šlo, ale na integrovaný od intelu ne. Takže pokud vydaj pěkný grafiky na kterejch ale pojedou korektně jenom aktuální DX12 hry, tak je to naprosto k ničemu kus hardwaru, dobrej tak na poličku jako sběratelskej unikát a za 30 let to prodat za těžký prachy.
Tak si řikam, pokud to nedokáže megakorporace jako je Intel, tak už to nedokáže asi nikdo a monopol nvidia/AMD tady bude napořád, takže pevně doufam že se Intel chytne a povede se mu to, hrozně bych jim to přál, přecejenom je příjemný mít větší možnosti volby při výběru HW, ale moc optimisticky to nevidim, to už spíš nvidia vydá procesor než Intel funkční herní grafiku.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 434x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 776x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3025x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1206x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1890x
Komentářů: 1