Vysoké ceny konzolí Xbox, rušení her, propouštění a horší Game Pass služba budou pokračovat.
Poslední týdny a měsíce jsou kolem Microsoftu a jeho Xbox divize opravdu ponuré. Tedy pro hráče a zákazníky. Firma porušuje všechny své dřívější sliby, že akvizice nových studií nebude znamenat zdražování a propouštění. Prakticky podtrhla nohy svým konzolím, když současnou již notně zastaralou Xbox series X zdražila až na 800+ dolarů, čímž je dražší, než podstatně lepší PlayStation 5 Pro. Ten navíc nabízí i exkluzivity, o kterých se nejnověji Microsoft/Xbox vyjádřil, že jsou přežité a firma tedy opouští klasický konzolový business, čehož důkazem je i nedávno uvedený nový „Xbox“. Akorát že jej nevyrábí Microsoft, vyrábí jej ASUS a na rozdíl od dosavadních konzolí, které byly prodávány jako konzole, tedy dotovaná zařízení, případně za náklady a celý business byl postavený na tom, že se vydělávalo na hrách a službách kolem, ASUS jako výrobce HW nemá možnost na tomhle vydělávat. Microsoft mu také nový ROG Xbox Ally nedotuje. Takže zařízení musí stát plnou cenu a vydělat si na sebe, jako kterékoliv jiné běžné herní Windows PC. Takže je nyní za 1000 dolarů, což je extrémně vysoká cena pro konzolové publikum. Do toho se Microsoft nechal slyšet, že v podobném duchu vznikne i nová generace velkého Xboxu. Tedy že půjde o high end zařízení. Takže očekávejte cenu tak 1200+ dolarů. S takovými cenami těžko může firma pomýšlet na nějaký masový konzolový business jako doposud a že dosáhne na nějaký velký podíl na trhu vůči Nintendo a SONY.
Že je to kontraproduktivní? Možná. Nicméně MS v posledních týdnech podtrhl nohy také uživatelům Game Pass sužby, kterou zdražil v mnoha částech světa o desítky % a leckde až na dvojnásobek. A nejen že je to pro mnohé tak příliš drahé, ale už se fakticky a objektivně pro většinu dosavadních Game Pass uživatelů nevyplatí. To je lepší si tu jednu dvě hry, které si většina stihne zahrát, koupit ve slevě na Steamu, GOG apod., než si platit drahé členství a mít k ní časově omezený přístup. Do toho Microsoft propouští v mnoha svých draze koupených studiích a mění plány vývoje a vydávání her.

Všechno tohle se děje na pozadí toho, že nám Microsoft a zástupci Xbox divize tvrdí, jak business šlape. Jak firma dosahuje nových rekordních příjmů a zisků. A všechno je prý skvělé. Po každém takovém optimistickém oznámení přitom následuje oznámení propouštění herních vývojářů, zdražování her, konzolí a služeb atd. Řadu z toho, co dnes Xbox/Microsoft dělá, je navíc v přímém rozporu s tím, co sliboval a říkal. Na to poukazuje i bývalá předsedkyně FTC, která se snažila zabránit tomu, aby Microsoft mohl koupit ACTIVISION. Přitom jejím argumentem bylo, že spojení povede k menší konkurenci, vyšším cenám her a služeb a propouštění herních tvůrců. Všechno tohle Microsoft tvrdil, že se nestane. A to pod přísahou před soudem, kde se spor projednával! FTC nakonec prohrálo a Microsoft mohl koupit Activision, což podle mnohých dnes vedlo k tomu, že GamePass jako služba přestal finančně fungovat.
Především je však dnes jasné, že Microsoft u soudu jednoznačně lhal. „Microsoft totiž u soudu výslovně uvedl, že ta akvizice Activision Blizzard nepovede ke zvýšení cen Game Passu, ani propouštění vývojářů. Je otázkou, co s tím teď? MS žalovat a lze ještě akvizici zrušit? Asi těžko. Tohle je součástí většího problému. Podle mého názoru by korporace s určitou velikostí by měly mít ze zákona zakázáno možnosti akvizicí, tedy nákupy menších firem dělat, speciálně ne ve stejném odvětví, protože to nikdy nevede k ničemu dobrému pro celý trh a zákazníky. Což názorně vidíme.
Každopádně všechny poslední kroky Microsoftu/Xbox naštvali hráče a zákazníky. Ti ruší předplatné, mnozí jej minimálně plánují neobnovovat, prodeje Xbox konzolí jdou ke dnu a rostou obavy o ty herní značky a vývojářská studia, které MS nakoupil. Speciálně v kontextu aktuálně prozrazených informací, že důvodem, proč to Xbox divize všechno udělala v posledních týdnech, že její vedení nemělo na výběr! Od svých šéfů z Microsoftu totiž dostalo nařízení, že musí zvýšit marže a zisk své divize na šílených 30%!
- Nerealistické požadavky Microsoftu na ziskovost Xbox divize?
30% ziskovosti u her a herního businessu je sice možné, ovšem doposud se tak dělo jen u extrémně úspěšných her a projektů, tedy opravdu jen pár her. Běžně se přitom v herním businessu marže i u úspěšných her, pohybuje mezi 17 až 22%! Sám Xbox byl dlouhodobě mezi 15 – 20%. Nyní po něm chce Microsoft 30%! A jediný způsob, jak toho dosáhnout, je prostě zdražit a současně osekat náklady a doufat, že zůstane dostatek zákazníků, kteří ty zvýšené ceny budou platit. A přesně to tedy MS/Xbox dělá.
Problém je, že při nařízení dosahovat 30% marží, nemůže Xbox divize dost dobře fungovat jako herní služba, vydavatel, tvůrce her. Nemůže si totiž dovolit rizikový vývoj, který je součástí businessu u drtivé většiny her. Muselo by sázet na naprostou jistotu, tedy jen jisté velké značky, hry s jistými mechanikami atd. Něco, co se však velmi rychle vyčerpá a hráče unaví. MS přitom vlastní hromadu studií a herních značek, které nemají prostě šanci se se svými hrami ani přiblížit těm přepáleným 30% maržím stanoveným Microsoftem. Buď dělají hry pro malé publikum, nebo jsou nákladné a riskantní atd. s nejistým úspěchem a prodeji. Zkrátka proto je obvyklá marže v businessu těch 17 až 22% a nikomu to nepřijde málo. Tedy kromě chamtivého Microsoftu …
Každopádně tedy máme vysvětlení posledních doposud nepochopitelných kroků herní divize Microsoftu. A očekávejte, že bude ještě hůře. Ceny Xboxů, MS her a Game Pass porostou i nadále, očekávejte propouštění a rušení vývoje u řady teamů a her, a sázení na jistoty, tedy stagnaci a honění masových trendů u mnoha titulů. A také větší důraz na hry jako služba a mikro(makro)transakce a skryté poplatky s cílem vytáhnou z hráčů co nejvíce peněz za každou cenu.
| AUTOR: Jan "DD" Stach |
|---|
| Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|