Google upřednostní svobodu uživatelů před ziskem a stáhne se z Číny? Je to hloupost nebo nutnost? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 15 leden 2010
altPotenciál Čínského trhu je obrovský, ale je to nesvobodná země se státní cenzurou …

 

 

Celý týden už světem hýbe velká věc. Google se s velkou pravděpodobností stáhne z Číny. Oficiálním důvodem je to, že Google už dál nechce cenzurovat svůj obsah podle čínských pravidel. Podle zákulisních informací ale není Google v tomto jednotný. Přesto už Google oficiálně svůj záměr oznámil a čekalo se na vyjádření Číny.

To přišlo přesně v takové podobě, jak se dalo očekávat. V překladu se čínská strana prostě nechala slyšet, že buď bude Google dodržovat Čínské zákony jako ostatní, nebo když se mu to nelíbí, může jít. Nyní je tedy zdá se nevyhnutelným krokem ústup Google z lukrativního trhu, pokud si tedy chce zachovat tvář před světem. Nicméně část pozorovatelů si myslí, že Google se stáhnout chce a hledá jen výmluvu, aby mohl. Čína je totiž jednou z mála zemí, kde nemá Google většinu, ostrovem Internetové svobody je pak kupodivu v tomto ohledu i Česko, kde také Google nemá většinu, ale u nás je situace o to zajímavější, že cenzuru nemáme a nemáme ani v podstatě státem kontrolovaný dominantní vyhledavač Baidu, jako v Číně.

Nicméně to, že by Google hledal důvody proč z Číny odejít a vymlouval se na Cenzuru, tomu nenahrávají informace o tom, že Google přeci jen už nyní má na rostoucím trhu 31,8% podíl a příjem přes 200 milionů dolarů s velkým potenciálem do budoucna. Jinými slovy Google prostě není v Číně neúspěšný, i když v porovnání s mnoha zeměmi světa, kde Google je už v podstatě monopolním vyhledavačem je to možná neúspěch, pozice Googlu v Číně je slušná a není žádný důvod ji opouštět. Je tedy asi opravdu pravdou, že se minimálně jednomu spoluzakladateli Googlu, který zažil diktaturu a cenzuru, prostě už dál nechce dělat čínským uživatelům to, co byl nucen snášet on a přesvědčil kolegu k tomuto nevídanému a z pohledu businessu špatného kroku. Kroku, který ale nakonec ocení mnoho ve svobodě žijících lidí, ačkoliv nijak vlastně nepomůže Čínským uživatelům.

Pro Google by odchod z Číny znamenal ztrátu největšího trhu na světě, rozvíjejícího se trhu s velkým potenciálem do budoucna. Na druhou stranu ani Čínská vláda není úplně bez dilematu. Protože Ultimátům dané Googlem je velmi jasné a Čína by svým postojem mohla poslat směrem k zahraničním investorům velmi špatný signál a z dlouhodobého hlediska by se jí tento krok nemusel vyplatit. Osobně si přesto myslím, že Google, pokud si bude chtít udržet tvář, bude muset z Číny odejít. V Číně rozhodně cenzuru rušit nebudou, to je myslím asi tak jisté, že zítra vyjde den, mají tam dominantní vyhledavač pod kontrolou a prostě Google v podstatě nepotřebují. Pro nás ostatní by znamenal odchod Googlu kvůli cenzuře pozitivní signál, na druhou stranu už nikdy ze svého štítu Google nesmyje fakt, že 4 roky se aktivně cenzurování a omezování práv a svobod člověka zúčastňoval. Odchod z Číny by ale byl rozhodně správným krokem. Samozřejmě by pro všechny zúčastněné, mimo Čínské vlády, bylo úplně nejlepší zrušení cenzury, ale to si opravdu myslím, že tak jak se dnes věci mají, je věc úplně nejmíň pravděpodobná … bohužel. Co si myslíte vy? Řeší se odchodem Googlu něco, upřednostnili byste raději zisk než práva uživatelů?

Zdroj: DDWorld.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 12:43:24
avatar
Citace:
Google upřednostní svobodu uživatelů před ziskem a stáhne se z Číny? Je to hloupost nebo nutnost?

Samozrejmosť.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 14:52:13

Je to velké a pěkné gesto. Ale jen jestli to dotáhne do konce.
mixal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 12:53:53
avatar
v pozicii googlu uz vacci zisk mozno nie je to hlavne. na druhej strane sa to v dlhodobom meritku moze aj komercne vyplatit. tvrdy postoj voci cenzure moze zvysit renome googlu v "slobodnej" casti sveta a tym priniest ine vyhody, ci uz este vacsi podiel vo vyhladavani alebo len lepsi image firmy.
rozhodne ma potesilo, ze chce s ciny za sucasnych podmienok odist a velmi mu v tom fandim.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 14:56:22

"Svobodná" část světa by musela přestat z Číny dělat supertovárnu světa.

Málem jsem blil když byla olympiáda v Číně. Takový svátek sportu a v takové zemi.

Štve mě, že si nemůžu koupit PC s nálepkou "Made in EU", případně "Made in CZ". Já bych si za to i připlatil. A to, že někdo sestaví komponenty z Číny a dá na to mnou požadovanou nálepku mě fakt neuspokojí.

(omlouvám se za to míchání témat)
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 15:42:07
avatar
Nejhezčí na tom je že google nemůže prohrát Když odejde z Číny získá velké renomé jako firma, která na sebe nenechá šlapat a nenechá si diktovat podmínky + páku na konkurenci. A když na trhu zůstane tak se Čína ocitne o krok blíž k dodržování lidských práv Argument Baidu, že je google s třetinou trhu a 100 milionama uživatelů neúspěšný, považuju za naprostou blbost
co dodat? Google GO GO
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 14:58:50

Zapomněl jsi na třetí možnost. Google zůstane a bude dál cenzurován. Já si počkám až jak to dopadne.

Někde jsem o podílu na trhu četl. A o třetině se tam tedy nemluvilo. Ale nepamatuji si přesné číslo.
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 19:11:48
avatar
kdyby chtěli 3. možnost, tak mlčí a hrabou prachy.

nevím jak si představuješ číslo 31,8%. podle mě je to třetina
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-18 09:08:33

Já se nepřu o to co je třetina. To je snad vědecky dokázáno, že je to 0,3333333...

Já tvrdím, že Google nemá v Číně třetinu trhu. Má podstatně méně.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 13:29:48
avatar
Za tohle googlu tleskám. Většině firem je pumpička nějaký komunismus v Číně, hlavně že se tam dá vydělat balík. Když do Francie přijede nějaký čínský papaláš, div mu tam nevlezou do řitě, je mi z dnešního světa na nic.

BTW google se bude možná muset stáhnout i z evropy. Tady totiž bude taky cenzura internetu. Například Španělsko bude v únoru projednávat zákon o zablokování stránek s nevhodným obsahem. Money wins...
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 13:37:12
avatar
Jednoznečne by som z činy šiel preč. Totalitu podporovať nemienim! Ešte by som aj nahlas vykrikoval aká je čina totalitná krajina a volal po zmene. Ich zákony su zlé a proti luďom.
Terepin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 14:58:32
avatar
Nie zákony sú zlé a proti ľuďom, ale ľudia, ktorí ich tvoria.
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 13:46:51
avatar
Co se dá dělat, tak i tak google už má teď vyhráno. Jenom mě tak napadá. Ti kdož tady hlásají svobodu a demokracii do Číny dokážou si ti jedinci domyslet, jaký hrůzný následky by tenhle řežim, kdyby byl v Číně měl? Ty lidi po dlouhý staletí nezažili nic jinýho než totalitní řežim a rozhodně na nic podobnýho jich 99% (1% je možná ještě moc lidí, ale budu tolerantní) neni připravena. Mohlo by se taky stát, že po otevření hranic, by se začali rozlejvat do všech krajů světových a díky tomu jak jich je moc, tak by to rozhodně znát bylo. Nevim sem pravicovým voličem a jakýkoliv náznak levice ve svém okolí mě velice vytáčí, nicméně pro Čínu je to stále nejlepší řešení...a pro náš všechny ostatní vlastně taky.
V3N3C [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ouhlas 2010-01-15 17:28:13
avatar
Jsem taky pravicový volič, ale nesouhlasím s tím co tvrdíte. Za prvé by jste si měl představit, že by jste bydlel v Číně a zažíval dennodenně probuzení do "krásného" socialismu (doporučuji knihu nebo dle ní natočený film 1984), i když v Číně je jen komunistická vláda, která má kapitalistickou ekonomikou!! A za druhý, nemohly by náhodou ostatní státy pomáhat Číně k demokratizaci a na počátku mít zavřené hranice pro Číňany nebo alespoň přísný režim a také si myslím, že by jich moc neodjelo. Čína je krásná zem a firmy se tam jen hrnou, tak nevidím důvod, ale nikdy jsem tam nebyl, tak nevím jak to chodí!
T.r.i.p [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 18:24:12

tak v Číně je všechno jen ne komunismus spíš její pravý opak kapitalismus toho nejtvrdšího zrna přípomíná spíš evropu v 19 století ( jak paradoxní když právě proti tomu marx a engels se svými utopiemi bojovali ) jsem pravicový volič ale to co se děje v číně je jednoduše nelidské stáva se skoro pravidlem že dělnící na stavbách ( ano slavná dělnická třída ) často nedostanou plat a co mohou protestovat ! v číne ? ostatně něco jako odbory je v číně neznámy pojem. Ostatně dnešní čína jsou dva světy bohatá obchodní centra a města a velmi chudý venkov ten v televizi ale většinou neuvidíte je totiž uplně stejný jak před sto lety
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 18:55:08
avatar
jo v tom mas myslim pravdu. staci se podivat kolik tu mame uz vietnamcu...spousta cechu musela treba ve mestech kvuli nim zavrit svoje fastfoody s hamburgerama nebo parkama v rohliku a ted treba v brne, kdyz chces neco rychlyho na jidlo, tak muzes jit jen tak do drahyho kfc ci mekace nebo k vietnamcum, kde ale mam strach si neco koupit jednou sem mel u nich hamburger a nikdy vic kdyby se k nim pridali jeste cinani, kteri by emigrovali z ciny, tak to vetsina cechu u nas muze zabalit snad vsude...
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 19:17:21
avatar
2 V3N3C:
Obávám se, že to vidíte příliš pozitivně a že takhle to na světě nefunguje. Třeba tvrzení zavřené hranice a demokracie si myslím, že se příliš neslučují, nebo aspoň v moderní světě. Rozepsal bych se o tom dál, ovšem přiznám se, že mi nezbývá sil, protoež sem před pár hodinami psal esej u zkoušky na ekonomii a bohužel mýych intelektuálních sil mi už na nějakou delší diskuzi nezbývá, tak pokud tato diskuze "nemumře" tak zejtra tady : )
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 15:03:07

Sibila kdysi předpověděla, že jistá rasa zaplaví Evropu.
Já jsem pro multikulturní a multinárodní společnost. Ale jsem zásadně proti ghetům.

Takže: "Ich bin ein Chineser!"
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 14:21:00

"Google upřednostní svobodu uživatelů před ziskem a stáhne se z Číny? Je to hloupost nebo nutnost?"
Je to slušnost.
A považovat google za antonim svobody - blbost.
KALIK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 14:55:01
avatar
Proč mám ten pocit, že to ze strany Google není motivováno bohulibými pohnutkami, ale snahou na tom vydělat?
Klamath [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:22:53
avatar
2: DD
V Číně rozhodně cenzuru rušit nebudou, to je myslím asi tak jisté, že zítra vyjde den

den nevychazi ale zacina . vychazi slunce.
Ale jinak souhlas
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 18:14:35
avatar
skdoa ze nevidime do pozadi,,,co se to tam deje a jake jsou jejich skutecne duvody,,,jedne i druhe strany. Nevim jestli znam jinou formu ktera by nechala plavat 200 milionu USD rocne plavat. Neco tam jeste bude za tim...
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pozadie 2010-01-15 20:05:45
avatar
Je takéto: poslednou kvapkou pre Google boli hackerské útoky na Gmail a ešte asi 33 iných spoločností (Adobe...). Ich hlavným cieľom bolo získať mailové adresy aktivistov za ľudské práva, ktorí majú účty práve na Gmaily a sú z Číny ale aj Európy... a Google potvrdil, že útok bol úspešný! Čínskym vládnym hackerom sa ale podarilo získať "len" hlavičky mailov, nie obsah.
BTW. Niekde som počul, že príjmy sú až 600mil. USD...
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 19:21:09
avatar
Možno stratí zisky v Číne, ale získa vo svete, pretože týmto si výborne vylepší renomé v celom zvyšku sveta. Každopádne ale nech sa nato pozriem akokoľvek nekalo, nemôžem Googlu povedať jediné zlé slovo a ani sa len škaredo naňho pozrieť a každopádne tento jeho krok maximálne podporujem a keby sa takýmto spôsobom snažili fungovať i všetky ostatné spoločnosti na svete, tak by to bola skutočne paráda
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 20:45:31
avatar
no ja si myslim, ze by nemal odist. nic sa tym nezmeni na postoji cinskej vlady. ak by ostal bolo by to lepsie, pretoze by mohol superit o 1. miesto medzi vyhladavacmi. ak by vyhral mal by vacsi vplyv ako teraz.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 20:56:05
avatar
Už nemusí súperiť, možno už je najväčší... Odkaz
Dosť divoký týždeň v Číne.
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 08:53:17
avatar
Proč mám takový pocit, že tyhle dvě události spolu souvisí?
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 20:50:22
avatar
ty cinani muset mit pekny kompiky na to "hackovani"
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 20:56:59
avatar
Ani nie Odkaz
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 21:06:31
avatar
Kdyby v Číně zavládla demokracie tak na 100% se rozpadne na menší státy, minimálně by byla "chudší" o Tibet a s největší pravděpodobností by došlo i k občanské válce o rozdělení hranic. Což by pro světovou ekonomiku byl docela průšvih, jen si vzpomeňte co se tam všechno vyrábí. Čína potřebuje diktaturu, ale Google nepotřebuje Čínu, takže jednoznačně souhlas.
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 21:14:32
avatar
Niekde som cital, ze za vysledkami vyhladavaca "baidu" stoja ludia "operatory". Vy zadate poziadavku oni najdu odpovede a napisu vysledky. Preto je "baidu" najviac pouzivany, lebo ludia nemusia pri nom rozmyslat a hladat; navise je aj cenzura v cajchu
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 23:26:14

Google ma heslo "Dont be evil" a myslim ze sa nevydal zlou cestou. Ono sice zavrenim pobocky o 300 zamestnacoch vela nedocieli ale keby natiahol Microsoft a Yahoo tak by mozno dokazal pohnut cinsku vladou.
O Microfoste a Yahoo je sice skor zname ze ich corporatne heslo je pravym opakom toho od google ale to by sa prave v tejto situacii mohlo hodit .
Ved nejaky ten uplatok by mohol mat tiez pozitivny vplyv na vnimanie cinskych politikov.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 23:38:16
avatar
Cina ma peknu politicku strukturu,... stabilnu,.. nakolik by ji obmezeni censury a lepsi dodrzovani lidskych prav ohrozilo je otazne,...

pokud Google opravdu odejde, je snad prvni kdo ma na tehle planete koule neco delat,..
..lebo seci len rozpravaju o ludskych pravach, ale tak aby ich nahodou nikdo nepocul lebo si uvedomuju silu ciny vojensku i ekonomicku,... bohaty a mocny naseho sveta ta potrebuji levne vyrabat aby mali lepsi zisky a jiny ta potrebuji predavat,... okolo 1,2 mld lidi je proste trh se kterym se mosi pocitat

radsi sucasny stav nez pripadnou tamojsi obcanskou valku,...
BungEE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-17 13:20:37
avatar
Všetci sú tu odborníci na Čínu a jej politiku? Škoda je, že informácie o tejto krajine má 99% obyvateľov z protičínskych (protisocialistických) zdrojov.. už toto sa mi nezdá slobodné a objektívne. Viem si predstaviť, ako ma za opačný názor zlinčujete.
A čo sa googlu týka, určite urobí tak, čo bude z dlhodobého hladiska najvýhodnejšie, ekonomicky.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 852x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1441x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1095x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1177x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3757x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1456x
Komentářů: 0