Hra Star Citizen už vybrala od hráčů 250 milionů dolarů! Kdy konečně vyjde? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 02 prosinec 2019
altMnozí ani nevěří, že extrémně ambiciózní vesmírný titul Star Citizen, někdy vyjde. Práce ale pokračují.

 

 

 

 

Už brzy vstoupíme do roku 2020 a hra Star Citizen, která začala vybírat peníze na svůj vývoj od hráčů už v roce 2012, stále nevyšla! Mezitím tahle hra už přepsala všechny rekordy, pokud jde o hru financovanou hráči. Aktuálně už pokořila metu 251 milionů dolarů (6 miliard korun)! To je ohromující číslo a bavíme se tak o jedné z nejdražších her na vývoj všech dob. Jen několik AAA titulů bylo dražších (mluví se hlavně GTA 5 a online MMO Star Wars, jejichž náklady se vyšplhali někam ke 400 milionům dolarů).

Jenže zatím je to také nejdražší hra, která nevyšla. Očekávání jsou obrovská, sliby tvůrců ještě větší. Případný neúspěch hry by údajně mohl mít obrovský dopad na podobně financované produkty (osobně si to nemyslím, lidi dnes věří všemu a mají extrémně krátkou paměť). Je ale také pravda, že vývoj hry stále postupuje, tvůrci nedávno ukázali na komunitní akci další záběry a novinky a vše udělalo obrovský dojem. Řada fandů navíc hře fandí natolik, že neváhá utrácet statisíce za lodě atd. hra je navíc už z velké části hratelná v beta verzích, a nevypadá to vůbec špatně, i když do toho megalomanského jednolitého kusu to má pořád daleko. Chystá se nová Alfa 3.8, která už nabídne opravdu hodně. Hra je také aktuálně k vyzkoušení i zdarma.

Množí se ale obavy, kdy celou hru vlastně uvidíme jako celek. Aktuálně stále platí, že singleplayerová část (modul Squadron 42) má dorazit v letě 2020. Multiplayerová část je ale stále prý daleko k vydání a není na obzoru zatím ani jako beta. Každopádně vývoj tohoto gigantického MMO stále probíhá, grafika hry, ačkoliv už nepůsobí tak pokročile, jako před pár lety, stále dělá dojem, plány tvůrců ohledně tohoto simulátoru života ve vesmíru, jsou až děsivě detailní, že si opravdu nemyslím, že tohle někdy dokončí. Na druhou stranu věřím, že to jako plně hratelná hra vyjde, optimisticky v roce 2020, pesimisticky o rok později. Osobně jsem ale přestal vývoj tohoto titulu výrazně sledovat už dávno, jen tu a tam kouknu, co se děje, takže má očekávání jsou poměrně nízko. O to více mě snad příjemně překvapí :). Věřím, že tvůrci mají dobré úmysly, a hlavně schopnosti splnit hodně toho, co slibují, nepřítelem jsou pak sami sobě zejména ten extrémní smysl pro detail hlavního autora hry.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


 / 11
SlabéVynikající 
Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-02 21:28:34
avatar
Já projekt stále podporuji, utopil jsem v něm přes 1300 USD (kam se hrabe cena nějaké 2080Ti).
Pořád lepší vizionář s přehnaným smyslem pro detail, než zaběhnutý bezskrupulózní a bezpáteřní vydavatel typu EA nebo Ubi. Až to vyjde, bude to nový etalon her. Všechny MMO budou proti tomu vypadat směšně a odfláknutě
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 10:58:12

Časem se ukáže, zda to je skutečně vizionář s vizí realistickou nebo ne a je to bublina jako film "Poslední z Aporveru" ktery byl imrvére ve stavu "ještě pár milionů a už to budeme mít" a pak se ukázalo, že to je nejdražší český film všech dob a vlastně není použitelného zcela nic. I scénář je tak hloupý, že se hodí jen na podpal.

Já v tomto případě sázím na variantu megafail. A to jsem jinak optimista ;-) Na druhou stranu když jsi do toho investoval už tolik, tak rozumím, že ti to brání vidět věc realisticky ;-)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 21:19:50
avatar
megafail těžko, stačí se podívat co už mají a reálně a funguje (to ale nevíš, přesto to komentuješ). Tolik práce scameři scamům neobětují. Přitom před rokem dvěma jsem slýchával, že jde o scam. S dnešním rozsahem projektu už to nikdo neřekne, takže se přešlo k jiným formám kritiky - že to nemůžou žádné servery utáhnout a podobně. K tomu lze říct jen jediné: "haters gonna hate"
Fry [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-02 21:42:00
avatar
Mám kúpený SC ale poviem na rovinu to čo si myslím, len drankajú peniaze od ľudí, rok čo rok, postup je úbohý a sem-tam niečo ukážu aby komunita zavrela ústa. Neustále odklady v roadmap, odkladanie vecí na neskôr, či na neurčito, vyvíjanie rôznych feature ako napr. posledne HOVER MODE, ktorý museli pri ďalšom patchi vypnúť lebo to tak doj*balo zážitok z hrania, že až a kopu iných vecí, kde väčšinou začínajú na V1 o rok prejdú na V2, potom V3 a takto to ťahajú roky a nič nieje poriadne hotové. Už pri samotnom spustení to bude max. nevyvážené, začiatočníci nebudú mať šancu proti ľudom, ktorý nakupujú hangáre plné lodí za tisíce €. Vývoj sledujem a občas si aj zahrám ale veľa si od toho nesľubujem, našťastie na mne až tak veľa nezarobili
990 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 01:53:21

Tak jistě, dokud jim lidi budou dál solit peníze, proč by tu hru měli vydávat? Studio RobertsSpaceIndustries bylo založeno už v r.2010, crowdfunding kampaň byla zahájena 2012. Tu hru už vyvíjejí bezmála 10 let.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 09:22:22
avatar
...a dalších 2-4 let bude potřeba do minimum viable product. A po vydání dalších 5 let na dodělání. Takže za 2-4 roky to budete moci začít hrát a dalších minimálně 5 let se budete moci těšit na velké updaty herních mechanik. I po skončení téhle doby se to bude hrát minimálně dalších 10 let, kdy jistě budou i menší updaty. Kdo ví, možná i déle. Těžko někdo přijde s lepší alternativou. Pokud ano, bude ji vyvíjet další 15-20 let, to máte jako wow, wot, vypadá to, že se to bude hrát věčně, už jen kvůli množství obsahu nemůžete vydat hru, která má být konkurentem a bude ho mít méně. Což nejde, protože takové velké hry se vyvíjejí roky
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm... 2019-12-03 05:51:25

Jako ta hra má obrovský rozsah a tak se nedivím, že jim ten vývoj trvá. Jestli je autor "blázen" a dává si fakt záležet, tak proč ne, ale myslím si, že za tyhle peníze si mohl najmout masivní tým profíků, kteří by hru dokázali tvořit rychleji a hlavně rovnou funkční. Ne jak doteď, že něco do hry přidají a ono to nefunguje ještě dalších několik verzí.

Co se týče multiplayeru, tak se nedivím, že jim to moc nejde. Ono se stačí podívat na hru EVE Online, kde jsou všichni hráči hozeni do jednoho obřího vesmíru. Pokud si každej jede na svém písečku, hra celkem obstojně funguje. Pokud se ovšem začne bojovat v jedné sluneční soustavě a do boje se přidá byť jen 1000 lidí, server ten nápor přestanou zvládat. Autoři hry si vymysleli pro tyhle případy tzv time diletation .. což v praxi znamená, že pokud servery nestíhaj, zpomalí se čas ve hře a to dá serverům čas vyřídit všechny operace. Jenže se z parádní bitvy ve vteřině stane utrpení, kdy loď na jednoduchý příkaz ke střelbě zareaguje třeba až po 15cti sekundách. Prostě hnus... pokud by tohle Star Citizen dopadlo stejně, spousta lidí by se asi pěkně rozzuřila.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 09:07:18
avatar
Tak za prvé je nutné si uvědomit, že hra naráží na tehcnické limity, které doposud v žádné jiné hře NIKDO NIKDY neřešil, tzn. "profík" na tuhle problematiku neexistuje a něco jako předpřipravený engine toolset už vůbec ne. Všechno to musí vymyslet sami. Jen souřadnice toho kde se nacházíte je 64bitová.

Co se týče těch 1000 lidí - oni právě nechtějí jít cestou time diletation. Místo toho vyvinuli object container streaming (OCS). Velmi zjednodušeně - Vaše PC načítá jen to, co potřebujete - co vidíte, co je dostatečně blízko/s čím byste mohli mít interakci. Druhým krokem je server-side OC,S které již mimochodem bylo funkční na CitizenConu a bude v příštím releasu 3.8. Ta technologie není nice-to-have, chcete-li udržet obrovský vesmír na současné technologii, je to nutnost! Dokonce větší lodě nejsou jediný mesh ale jsou rozděleny na bloky, to proto, aby když jste v 300m lodi, kde je dalších 60 lidí, tak je pro Vás aktivní jen blok ve kterém se zrovna nacházíte, aby to Vaše PC i jejich server utáhlo! Bloky lodí, ve kterých zrovna nikdo není se mohou suspendovat a aktivují se až do nich vstoupíte. Zhruba takto se "odlehčuje" serveru i Vašemu PC bez toho, aby byla nutnost omezovat velikost lodí, počtu lidí na serveru a komplexity celého vesmíru - to se vůbec nedá srovnávat s nějakou koridorovou-EA-stupid-akcí, kde se Vám načte celý koridor včetně toho co nevidíte a nic se neřeší.

"Svatým grálem" je pak Server Meshing, kde si servery dynamicky přidělují prostor podle aktivity - opět to zjednoduším - pokud se ve dvou hvězdných systémech nachází dohromady 10 hráčů, pak se o 2 nebo 3 hvězdné systémy postará jediný server. V bitvě 1000 hráčů se naopak třeba starají 3 servery o jednu loď na které je 200 lidí nebo klidně o jedinou místnost. To je mnohem dále než stupidní time diletation v EVE.
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 11:54:28

Heh, 64 bitu ma standardne nejbezneji pouzivany necelociselny datovy typ - double. Ten jsem pouzival ve svych prvnich programcich v Borland Turbo Pascalu v 1995. Mel i 80 bit. typ - extended pro presne vypocty. Dostanu take 250mln? ;-)

Pokud jim lidi skoci, na takove veci, tak uz se nicemu nedivim. Nebo jsi to jen nejak spatne pochopil s temi souradnicemi.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 14:18:08

Já tu hru nechci nijak hanit, to v žádném případě, spíš naopak.

Ale vy jste zřejmě nehrál EVE Online, protože jinak by jste věděl, že pokud jste na gridu spolu s 1000 lidma v bitvě (jsou bitvy, kde se sleze i 5000 lidí naráz), tak nemůžete osekávat příkazy a vykreslení jen na určitou oblast a podobně. Tam už každý reaguje na každého. 1 Fleet Commander vede například 2x 255 lidí ve svojí fleetě a když označí cíl, tak všech 510 lidí naráz dají příkaz k zaměření cíle a a pak všech 510 spustí palbu na cíl. V tu samou chvíli označený cíl se snaží ubránit a pinguje svojí logistiku o podporu, takže dalších 150 lidí začne zaměřovat cíl a snaží se mu nabíjet štíty nebo armor co to jde... samozřejmě nepřítel na druhé straně dělá úplně to samé, takže ty servery naráz ve vteřině zpracovávají obrovské množství příkazů. A to nemluvím o pohybových vektorech, štítech, electronic warfare, přidavném pohonu a spoustě dalších věcí, které se musí zpracovat. A to je jen jedna skupina, těch skupin je tam spousta... je to celkem složité na vysvětlování, ale není možné, aby v takové bitvě člověk viděl jen nějakou část bitvy ... prostě musí být vidět vše.

Tady nefunguje, že jedna loď je obsazená 60ti lidma a pro ně se zpracovávají příkazy. Tady každý člověk ovládá jednu loď.. je jedno jestli to je fregata nebo titán. A při počtu tolika lodí v jedné bitvě jsou ty nároky na výpočetní sílu enormní. Samozřejmě EVE má výhodu v tom, že nemá žádné lodní interiéry, ale pouze exteriéry. O grafické zpracování takové bitvy se stará každý počítač (to není ani moc problém pro dnešní mainstream počítače), ale o zpracování příkazů se starají servery.

Samozřejmě že pokud se strhne taková bitva, automaticky se přesouvá na oddělené servery, které nemusí řešit zbytek EVE vesmíru, ale i tak je to takový nápor, že to ty servery prostě nedají. Já nevím, co za servery na EVE mají, ale nutně by potřebovali upgrade na nějaké EPYCy
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 08:22:11

Pohledem bývalého projekťáka je tohle projekt, u kterého by měl každý velice zpozornět. Odkládání go-live, neustálé přidávání fíčur (ať už jako scope creep nebo jako důvod pro navýšení budgetu). V určitý bod se to láme a každé zpoždění/přídání funkčnosti generuje další zpoždění (zejména kvůli zastarávání/nekompatibilitě již dlouho hotových částí).
Neříkám, že se to nepovede, ale s každým měsícem navíc se pravděpodobnost průseru zvyšuje.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 09:15:47
avatar
z pohledu projekťáka a ze stejných důvodů které popisujete si to vykládám tak, že manageři nemají hlavní slovo, že time and budget nehrají roli a tím pádem se jede na kvalitu, tzn. technology debt se neakceptuje a řeší se ihned. Prostě ideál projekt. Ano počkáte si, ale než 50 tuneloidních výkalů od EA, tak raději jedinou revoluční hru. Pokud tento názor nesdílíte, tak do SC neinvestujte, on vznikne i bez Vás a budete si ho moci užít i Vy díky lidem, kteří byli ochotni tuto vizi podpořit. Nemáte zač
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 12:56:01

Proč tak agresivně? Já mám zkušenosti s natahujícími se a rozšiřujícími se projekty vesměs negativní, ale netvrdím, že to skončí průserem. O tom, jestli projekt bez definovaného scope je ideální, o tom bych dokázal polemizovat, ale tohle není server o projektovém řízení.
Stejně tak nikde netvrdím, že fix-time fix-price je správná cesta.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 08:25:02

Ještě mě napadlo, když to tak občas čtu, kolik kdo do toho nasypal za lodě, hangáry a další vylepšení, jestli tohle vlastně není takový zakuklený pay2win obchodní model...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 09:32:07
avatar
Není - do SC jsem nasypal 1300 dolarů. Do WOT a Wows tak 5x tolik. A to jsou wot a wows relativně jednoduché hry co se mechanik a rozsahu týče. Pokud je tedy SC P2W, pak wot a wows jsou 5x horší.

Navíc velké lodě potřebují pro svou funkci hodně hráčů - tzn. vlastníci velkých lodí budou nejspíše zakládat klany a hledat další lidi, aby vůbec mohli tyhle lodi použít, takže si zalítáte zadarmo - hodně streamerů co sami mají lodě za tisíce dolarů Vám řekne, že si máte koupit jen starter package, který je navíc každoročně slevněný o 5 dolarů. Pokud chcete větší komfort, stačí přihodit pár dolarů za nějakou multirole starter ship - Avenger Titan s kterým můžete vozit cargo i dělat bojové mise, případně cutlass black, s kterým můžete skoro všechno a ještě přibrat 1-2 kamarády

Ale ano, je to komerční produkt, jako každá větší hra, takže socialisté to mohou hatovat už jen proto, přestože i oni chápou, že bez peněz by něco takového nikdy nevzniklo
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 12:50:00

Tak snad to bude, jak píšeš. Uvidí se, až to bude venku a budou jasné všechny mechaniky a finální ekonomický model.

Osobně nemám problém s placením (nic není zadarmo), jen nesnáším pay2win (kdy většinou se to zadarmo hrát nedá), to už mám radši čistší pay2play.

Aby nedošlo k mýlce, na hru se těším a počítám s tím, že za ni nějakým způsobem zaplatím. Jen mám obavy, aby nebyly mechanismy nastaveny způsobem "abychom nenasrali ty, co do toho vrazili 1300USD"
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-03 09:06:36

Po tych rokoch a minutych peniazoch by to fakt chcelo aby vydali aspon 1 SP cast.
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 2 roviny 2019-12-03 22:36:12

Celý to má 2 roviny:

A) Za vším hledej ženskou nebo prachy. V tomto případě jsou motivací peníze a dokud jim budou dál přisypávat tak..

B) Grafický engine hry zastarává a pokud ho znovu nějak nebudou vylepšovat, vydání se bude blížit. Potíž je v tom, že oni to samozřejmě updatovat můžou, takže jsme zas u bodu A.

Milí fanoušci SC, MMO verze se přejmenuje na Nekonečný příběh..
990 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-12-04 19:28:01

Toho se právě bojím, že to co mají nebo už před x-lety měli hotové, budou muset znovu předělávat, aneb neverending game release story. Jsem zvědav kdy ta hra vyjde, ale myslím že i pak to bude tuna dalších updatů, patchů a různých oprav (o tom kolik mil. USD tenhle megalomanský projekt ještě spolkne ani nemluvě).
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Problém s účtem na DDWorld?

Videa
Nový JAMES BOND v první ukázce: NO TIME TO DIE
Nový JAMES BOND v první ukázce: NO TIME TO DIEČtvrtek, 05 prosinec 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 411x
Komentářů: 3
BLACK WIDOW v samostatném filmu v první ukázce!
BLACK WIDOW v samostatném filmu v první ukázce!Úterý, 03 prosinec 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 855x
Komentářů: 6
CODEMASTERS kupilo Slightly Mad Studios
CODEMASTERS kupilo Slightly Mad StudiosPondělí, 02 prosinec 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 653x
Komentářů: 2
Nechcete čekat? Udělejte si RTX 2080 Ti SUPER doma!
Nechcete čekat? Udělejte si RTX 2080 Ti SUPER doma!Středa, 27 listopad 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1971x
Komentářů: 3
Nový HALF LIFE: Alyx představen – většina si ho nezahraje
Nový HALF LIFE: Alyx představen – většina si ho nezahrajePátek, 22 listopad 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2775x
Komentářů: 10
AMD uvádí 7nm Radeon PRO W5700 grafiku!
AMD uvádí 7nm Radeon PRO W5700 grafiku!Středa, 20 listopad 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2006x
Komentářů: 6