Historie konzolí: Sega Megadrive Tisk E-mail
Napsal EsoRimmer   
Čtvrtek, 06 září 2007
Přejít na obsah
Historie konzolí: Sega Megadrive
Stručná historie Mega Drive her
další typy konzole a závěr

 

 

  • Stručná historie Mega Drive her

Během prvních dnů prodeje původního Mega Drive si zákazník mohl vybrat z několika her jako Last Battle, Space Harrier 2, Super Thunder Blade, Thunder Force a Tommy Lasorda Baseball. Sega si dala záležet na tom aby mezi hrami bylo dostatek předělávek z automatů. Zpočátku byl k Mega Drive přibalena hra Altered Beast, která byla předělávkou z automatu System 16.

abeast

Prvního spojence našla Sega ve firmě Namco, která měla do té doby s Nintendem velmi výhodnou smlouvu. Jenže smluva v roce 1989 skončila a Nintendo už nehodlalo tyto, pro Namco tak výhodné podmínky, nadále udržovat. Ve skutečnosti Nintendo Namcu nabídlo jen standardní third party smlouvu plnou podmínek a omezení, které neměl nikdo rád. Tato omezení spočívala například v omezení počtu povolených her, které taková firma mohla pro Nintendo a ostatní konkurenční firmy, jako např. Sega, vydat a to Namco samozřejmě omezovalo. Takže Namco se Nintendu "pomstilo" tím, že přešlo k Seze, začalo pracovat na předělávkách automatových her jako Phelios, Klax, Burning Force, Megapanel a Dangerous Seed dokud nepřišli na to, za jakou cenu tato pomsta byla. Po krátké době nespokojenosti s finanční situací, se rozhodli potupně vrátit zpět k Nintendu a podepsat dříve odmítnutou smlouvu :-/

I když měly hry pro Mega Drive pověst her s vynikající grafikou a zvukem, jejich hratelnost byla často hráči kritizována. Zklamání fanoušků Segy se zmírnilo s příchodem prvních her s Mickey Mousem vydaných pod licencí Disneyho (Fantasia a Castle Of Illusion). Tyto hry stanovily nové standardy v oblasti programování grafiky a animací, ale hratelnost stále nepřinášela dostatek nových neokoukaných prvků, přestože se trochu zlepšila. Sega potřebovala kvalitní hry, které by zajistily Mega Drive lepší pozici na trhu videoher

eacart

Pomoc však byla na cestě díky Electronic Arts (E.A.). Když se prezident E.A. Trip Hawkins rozhodl vstoupit do 16-bitové éry, zahájil v roce 1990 jednání mezi Segou a EA s cílem uzavřít licenční smlouvu. Nicméně Sega nesouhlasila, protože se jí nelíbilo jaké licenční ale i jiné podmínky E.A. navrhovala. Sega nesouhlasila do té doby, dokud ji E.A. nenaznačili, že vlstně nemá moc navybranou, protože E.A. Mega Drive rozmontovali a prozkoumali jeho vnitřnosti aby mohli vyrábět své vlastní nelicencované cartridge. Díky tomu se nakonec obě firmy dohodly na smlouvě, která nebyla přesně (ale skoro ano) taková, jak si ji Trip Hawkins představoval předtím, nicméně pro Segu byla third party podpora přínosem. K prvním hitům od E.A. patřily The Immortal (izometrické RPG) a bojovka Budokan: The Martial Spirit. S E.A. na straně Segy tak bylo vlastně rozhodnuto ke komu se přikloní kteří hráči. ;-) Cílová skupina Segy byly lidé, kteří skončili s hraním roztomilých, pro rodiny orientovaných her na Nintendo NES. :-) Byl čas na něco nového a jiného...

yujinaka

Sega rostla a počty prodaných konzolí šplhaly nahoru po pomyslném žebříčku na jehož horním konci čekalo Nintendo. V japonsku teď bylo na tahu Nintendo se svým "Super Famicom", který uvedlo na trh 21. listopadu 1990. Nintendo bylo stále daleko před Segou, protože v předchozích letech osmibitů prodalo 32 milionů konzolí NES, zatímco Sega se tou dobou mohla pochlubit jen 1 milionem Genesis prodaných v USA. i když to bylo taky velké číslo.

Yuji Naka a Naoto Oshima vytvořili pichlavého modrého ježka jménem "Sonic", jehož osudem bylo stát se novým makotem Segy. Byl něčím jako anti-Mario (hrdina Nintenda). Byla to doba, kdy herní magazíny začaly na své obálky tisknout Sonica a Maria hrozící jeden druhému aby přitáhly pozornost čtenářů. :-) Sega vyvynula pro Sonica hru, založenou na rychlosti, kterou SNES postrádal, alespoň co se týče grafiky a rychlého scrollování. První Sonicova hra s názvem "Sonic The Hedgehog" byla v USA vydána 23. června 1991. Japonské vydání následovalo 26. července a evropské hned potom. V posledním čtvrtletí tohoto roku následovaly ještě další hry se Sonicem pro ostatní konzole Segy (např. Master System a Game Gear).

i-sgames

Série her se Sonicem skončila až s vydáním Sonic & Knuckles, která byla posledním zhmotněním Sonica v klasické hratelnosti na Mega Drive. Je to celkem kuriozita, protože tato cartridge se dala nakombinovat se staršími hrami se Sonicem, tzn. tato cartridge má na svém vrchu slot pro další cartridge tak jako tomu bylo i u adaptérů umožňujících hrát hry vydané pro odlišné regiony (např. jste mohli hrát NTSC hru na PAL konzoli a naopak). Pokud jste tedy vlastnili předchozí díly série her se Sonicem, mohli jste je spojit se Sonic & Knuckles a zahrát si tak předchozí díly s novou postavou "Knuckles" a navíc Sonic & Knuckles byla plnohodnotnou hrou sama o sobě, pokud jste ji zasunuli do Mega Drive samotnou.

Sonic se stal dobrým prodejním artiklem a tak vznikalo plno nejrůznějších samolepek, alb, hudebních CD s jeho motivem a dokonce existovala i Sonic pěna do koupele a samozřejmě měla modrou barvu. :-) Série her se Sonicem tak pomohla firmě Sega postavit se proti Nintendu a zajistila a udržovala pro Mega Drive dobrou pozici na americkém trhu. Všechno šlo tak jak si to Hayao Nakayama naplánoval. Díky Yuji Nakamu a všem ostatním co s ním spolupracovali, byl Sonic pro Segu neuvěřitelným úspěchem. První díl Sonica byl přibalován ke Genesis a koncem roku 1991 se počet prodaných konzolí Genesis v USA více než zdvojnásobil. Evropa a Japonsko následovaly příklad USA a tento bundle se tak stal tím hlavním důvodem, proč najednou byl o tuto konzoli takový zájem.

Následující roky 1992 a 1993 ukázaly Mega Drive v tom nejlepším světle a byly nejlepším obdobím této konzole. Když Sony udělala v roce 1992 průzkum trhu, zjistila, že většina hráčů vlastnících SNES nechtěla přiznat svým kamarádům, že SNES vlastní. Sega byla In! :-)

mkombat

Dalším zajímavým tématem, které je aktuální i dnes a nejspíš bude navždy, je "násilí ve videohrách". ;-) Acclaim, vývojář bojovky "Mortal Kombat" byl velice dobře zaplacen jak Segou tak Nintendem za to, aby převedl svoji automatovou verzi hry pro doácí konzole. V této hře může člověk provádět tzv. "dokončovací pohyby". :-) Stiskem kombinace tlačítek na ovladači vaše postava zasadí protivníkovi poslední, smrtící úder utržením halvy, rozsekáním těla na kousíčky apod . Kontrola kvality her u Nintenda donutila Acclaim vypustit tyto závěrečné scény ze SNES verze hry. A hádejte, která verze hry se asi prodávala lépe... Správně! Protože násilí, krev a brutalita je hlavním smyslem hraní Mortal Kombat, hráči volili Segu. Toho se chytlo Nintendo ve své obchodní strategii: obvinili Segu z kažení nevinných dětských dušiček, jejichž rodiče by měli více dbát na to, jaké hry dětem kupují. Nicméně děti, zdá se, nebyly tak nevinné a určitě nečekali od Mortal Kombat, že to bude hra od Disneyho... nebo ano? ;-) Ale to bylo jedno, ať už byla vina na straně Segy nebo ne. S pomocí amerického senátora Josepha P. Liebermana Nintendo dokázalo zasadit dokončovací pohyb reputaci Segy. Zasedání kongresu v letech 1993 až 1994 ohledně násilí ve videohrách posloužily Nintendu k vsugerování myšlenky "Dávej pozor, co tvé dítě na Genesis hraje." amerivkým rodičům.

Tip: Pro zapnutí krve v "Mortal Kombat" musíte použít následující kombinaci tlačítek v průběhu úvodní "code of honor" obrazovky: a, b, a, c, a, b, b. Měli byste pak uslyšet slova "Get over here!", která následně zrudnou. :-) Jak provést dokončovací pohyby naleznete ve vašem oblíbeném vyhledávači.

landstlk

Je opravdu škoda, že na Mega Drive nevzniklo moc RPG her a byla to rána, do které se Nintendo chystalo nasypat pořádnou dávku soli. Nintendo cíleně podporovalo rozšiřování RPG her a přečíslilo tak portfolio RPG pro Mega Drive. Landstalker (od Climax Entertainment, známá díky svému izometrickému pohledu), Soleil (a.k.a. Crusader Of Centy), samozřejmě série Phantasy Star series (od Yuji Naka & Co.),  kolekce Shining Force (od Climax Entertainment) a The Story of Thor jsou velmi dobrým příkladem RPG pro Mega Drive. U Nintenda jste našli mnohem širší paletu RPG vč. her jako je např. Zelda: A Link to the Past, Secret of Mana a Final Fantasy a to SNESu hodně pomohlo. SquareSoft byla jedna ze společností produkujících RPG hry pro Nintendo, pričemž jediným jejich titulem pro Mega Drive byl Bahamut Bahant Senki. Další šťasnou výhodou pro SNES bylo, že tato RPG nevyžadovala tolik výpočetního výkonu jako rychle scrolující plošinovky, takže Nintendo mohlo zapůsobit audiovisuálními efekty, ve které prý SNES zvládal lépe než starý Mega Drive.

Existovalo několik titulů vydaných v Brazílii, mezi kterými byl i Duke Nukem 3D, jediná verze této hry pro 16-bit konzole. K tomu došlo v době, kdy už byl Mega Drive označen za oběť války v USA koncem roku 1997. Tyto hry byly vydány pouze v Brazílii. Na počátku roku 1998 nízkonákladový distributor Genesis 3 s názvem "Majesco Sales" prodával obnovenou verzi konzole Mega Drive (viz. Ostatní modely a hybridy) společně s nově vyvynutou hrou "Frogger". Frogger je portem původní automatové hry od Konami z roku 1981 a byla poslední oficiálně licencovanou hrou pro Mega Drive. Tak tomu bylo až doteď, kdy internetem proběhla informace o tom, že na Mega Drive bude vydána přeci jen, ještě jedna hra. Začátkem jara 2006 by mělo být vydáno RPG "Beggar Prince", jež původně vyšlo v roce 1996 na Taiwanu pod názvem "Xin Qi Gai Wang Zi". Super Fighter Team se dal dohromady s autory této hry a zapracoval na jejím překladu do angličtiny a tak letos, neuvěřitelných 18 let od vydání konzole Mega Drive, budou mít její fanoušci možnost zakoupit novou komerční hru!



 

Problém s účtem na DDWorld?

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
NVIDIA DLSS v Battlefield V aneb marketingový a technický FAIL.
NVIDIA DLSS v Battlefield V aneb marketingový a technický FAIL.Středa, 20 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 791x
Komentářů: 3
VERGE umlčuje kritiky svého hrozného videa „stavíme PC“
VERGE umlčuje kritiky svého hrozného videa „stavíme PC“Pátek, 15 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2196x
Komentářů: 9
Dangerous Driving – nástupce Burnout série. Jaký je?
Dangerous Driving – nástupce Burnout série. Jaký je?Čtvrtek, 14 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 828x
Komentářů: 1
The Outer Worlds od Obsidian není RPG typu Fallout
The Outer Worlds od Obsidian není RPG typu FalloutÚterý, 12 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1255x
Komentářů: 1
METRO EXODUS odhaluje svůj vznik
METRO EXODUS odhaluje svůj vznikPondělí, 11 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 2
The Divison 2 bude jiné. Jaké jsou HW nároky?
The Divison 2 bude jiné. Jaké jsou HW nároky?Čtvrtek, 07 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1946x
Komentářů: 11