Civilization VI – Benchmark TEST a Recenze krále tahovek aneb multikultura do boje! Tisk E-mail
Pondělí, 31 říjen 2016
Civilization VI – Benchmark TEST a Recenze krále tahovek aneb multikultura do boje!
Technické zpracování a TEST výkonu hry

• Civilization VI – Benchmark TEST a Recenze

krále tahovek aneb multikultura do boje!

Nový díl jedné z nejslavnějších a nejoblíbenějších her je zde. A jak se povedl? Velmi! Otestovali jsme ji. Šestá Civilizace konečně vyšla a je to opět naprostá paráda a naplňuje ono „ještě jeden tah a jdu spát“ zcela dokonale. Před tvůrci nicméně nebyla lehká práce. Jak skloubit posun vývoje série s tím, udržet hru ve stylu a kvalitách, které máme rádi? Dá se říci, že se autoři opravdu snažili a inovovali některé prvky, a přesto celkově hra stále zachovává přesně to, co nás na ní nejvíce baví. V některých ohledech je hra trochu jiná než předchůdci.

Dnes pro vás mám jako obvykle podrobnou vlastní recenzi samotné hry a navrch, jak je u nás dobrým zvykem, vám ji kolega i otestoval na našich testovacích sestavách, pokud jde o výkon a technologické zpracování. Takže jaká je hra a jak běhá na našich grafikách a procesorech? Na vše se dnes podíváme.

• Civilizace 6 aneb jeden národ vládne všem?!

I tentokrát je hlavním tématem Civilizace jednoduše Civilizace :). V roli vůdce jednoho z mnoha národů, které hra nabízí musíte ovládnout všechny ostatní národy. A to můžete v několika kategoriích, kulturní dominancí, vojenskou dominancí, vědeckou atd. Jak střet kultur proběhne, zda zvítězí jedna kultura nebo dnes tak populární multikultura? To záleží na vás. Některá vítězství je vhodné budovat spíše s partnery, jiná jsou snazší samostatně. Každopádně Civilizace 6 mnohem více než kdy dříve klade důraz na odlišnosti jednotlivých kultur, a to jak silné, tak slabé stránky a tomu odpovídajících specializací vývoje i budování.

O to více musíte využívat specializací vývoje, výstavby, výzkumu i politiky. Tvůrci dodrželi slib, že na rozdíl od starších dílů vyjde nová Civilizace již „v plné výbavě“, kde nebude chybět náboženství, kultura či diplomacie v pořádně propracovaných a funkčních systémech. Jako celek je šestá Civilizace asi nejkomplexnějším dílem, který vyšel, tedy pokud jde o stav při vydání. To ale neznamená, že by se nedalo pár věcí zlepšit.

Každopádně dá se říci, že všechno funguje. Tvůrci do hry vložili mnoho zajímavých kultur s jejich vůdci, zajímavými kladnými i zápornými vlastnostmi a bonusovými schopnostmi, že každá kultura je nějak zajímavá a na každého leadera platí něco jiného a jinak se chová vůči činům ostatních. K tomu patří opravdu parádní grafické zpracování a detailní animace včetně perfektního jazykově odpovídajícího provedení každé civilizace a každého vůdce.

Hra opět umožňuje i vybrat si za koho budete hrát, vybrat si protivníky, velikost mapy a její vlastnosti a tak dále, kdy systém má generátor podoby mapy. Jinými slovy nekonečná hratelnost :). Co ale zážitek a výzvu ve hře ovlivňuje zdaleka nejvíce, je nastavení obtížnosti, kde je opravdu hodně levelů.

Rozdíly jsou přitom dosti markantní. Vyzkoušel jsem všechny a mohu s klidem prohlásit, ignorujte nejlehčí dvě nastavení. Jednoduše strašně rychle svým protivníkům utečete ve všech oblastech, AI je totálně tupá, pomalá a hra není žádnou výzvou ani zábavou. Začněte na třetí obtížnosti a postupujte dál. Za sebe musím říci, že každá obtížnost nutí hrát i jinak. Zatímco ty nejlehčí vám dávají jednoduše prostor zkoumat a stavět úplně všechno, aniž by protivníci dokázali s vámi držet krok, na vyšších obtížnostech budete muset sakra přemýšlet, využít dané schopnosti vašeho národa, omezené zdroje a čas i prostor budování využíváním toho nejlepšího, co se nabízí (mnohé budovy mají přísná omezení, kde je lze stavět), jednoduše prostě nemáte čas zkoumat vše, protože protivníci vás převálcují svými specializacemi. Taktéž jen na nižších obtížnostech není v podstatě absolutně nutné s někým spolupracovat, uzavírat aliance apod. Klidně můžete se všemi válčit a stejně na vás nemají. Na vyšších obtížnostech ale s touhle taktikou rychle narazíte. Budování aliancí je nutné a není to tak jednoduché, jak se zdá, díky odlišným vzorcům chování jednotlivých zástupců národů.

Bohužel jeden technický aspekt do hry promlouvá více negativně, než bych čekal. A to je hodně slabá AI. Na vyšších obtížnostech totiž jednoduše podvádí a má prostě lepší podmínky, než vy. Její celková „inteligence“ je ale mizerná. Například vyvolávání válek funguje více než naivně, budování a pohyb jednotek je také zvláštní a nepřijde mě příliš logický – AI prostě zjevně „nepřemýšlí“ více než ten jeden tah, který zrovna provádí. Zkrátka AI je bohužel slabší stránkou, ale snad se dočká vylepšení.

Tvůrci sáhli ke změnám fungování některých klasických prvků. Například dělníci vylepšující jednotlivá políčka mají omezený počet použití (v základu 3, ale s bonusy v podobě divů a speciálních civilizačních „karet“ mohou mít až 6), ale vybudování vylepšení je instantní. Novinkou je také seskupování jednotek. Výrazně vylepšený je systém kultury, speciálních postav atd. Jinými slovy, specializace může být ještě důležitější, než kdy dříve. A tomu odpovídá i systém budování měst, specializovaných částí, divů atd. což má vše svá poměrně svazující, ale zajímavá, pravidla.

A jak to celé šlape?

Spuštěno: 181x