Deus Ex: Mankind Divided – Recenze totalitní Prahy budoucnosti a TEST výkonu DirectX12 Tisk E-mail
Neděle, 18 září 2016
Deus Ex: Mankind Divided – Recenze totalitní Prahy budoucnosti a TEST výkonu DirectX12
Benchmark test výkonu DX12 a technické zpracování
altNové Deus Ex je tady a jak se povedlo? Na jednu stranu hodně na další strany moc ne.

• Deus Ex: Mankind Divided

– Recenze totalitní Prahy budoucnosti a TEST výkonu DirectX12

Nové Deus Ex je tady a jak se povedlo? Na jednu stranu hodně na další strany moc ne. Přímé pokračování nečekaného hitu Deus Ex: Human Revolution je tady! A bez vytáček, je to herně velmi zábavná příběhová hra pro ty, kteří rádi pátrají, zkoumají a chtějí více než jen přímočarou akci. Pro české hráče má ještě jeden zajímavý aspekt a to fakt že se valná část hry odehrává v ulicích Prahy budoucnosti a čeština tak zní ze všech stran, i když je trochu divná a překvapivě vlastní hra českou lokalizaci (byť třeba jen titulkovou) zcela postrádá.

Bohužel jsou tu i další stránky věci a tím je fakt, že navzdory proklamacím a očekáváním hra zdaleka nevyužívá optimalizace a nové DirectX12 tak, jak by měla a mohla a hlavně technicky působí v mnoha směrech až trochu zaostale, byť graficky/výtvarně jde o jednu z nejzajímavějších her současnosti s opravdu parádní stylizací. Dnes se tedy tradičně v naší recenzi podíváme jak na hodnocení samotné hry, tak na test (benchmark) výkonu hry.

• Praha budoucnosti, kde žít nechcete

Pro české hráče bude mít hra opravdu zvláštní nádech. Po první krátké epizodce se totiž přenesete do Prahy blízké budoucnosti a asi příliš nepřekvapí, že rámci příběhu v budoucnosti se v ČR se mezi prvními zeměmi na světě opět opakuje historie, kterak jedna skupina obyvatel se povyšuje nad jinou. Češi v tom mají dlouholetou tradici a skvěle zvládají všechny disciplíny od bonzování a urážení k zavírání a mučení nepohodlných, nebo prostě lidí s jiným názorem, kteří mají tu smůlu, že jejich slušnost jim nedovoluje tu facku vrátit. Zkrátka tleskám tvůrcům hry k perfektnímu zasazení příběhu, který v podstatě kopíruje události roku 1948 a následný totalitní vývoj v českých zemích se všemi aspekty morálně pokřivené většinové společnosti, ovšem s prvky sci-fi technologií, které tomu dodávají ještě zajímavější atmosféru.

Pravdou ale je, že kromě prostředí, se toho zase tak moc nezměnilo. Proti původní hře zůstal engine, zůstala většina herních prvků a prostě jen pokračujeme s několika stejnými postavami a mnoha novými v pátrání po dnes populárním spiknutí iluminátů atd. Vůbec, nadšenci do konspiračních teorií musí tuhle hru milovat :).

Herně se opět ocitáme v kůži agenta Jensena, který má značná strojová bio-vylepšení těla, díky kterým má řadu unikátních možností a schopností, které si postupně zpřístupňujete, což otevírá nové a nové možnosti hraní hry a řešení přístupů. Ano, je to ten DeusEx, jaký známe. Hra je určená pro trochu rozvážnější hráče. Ano dá se dát jako klasická akční hra, ale není to moc zábavné a fakticky tím přijdete o vše, co DeusEx nabízí. Naopak, DeusEx je o zkoumání cest, pátrání po informacích a rozkrývání hlavně vedlejších cest, které podstatně ovlivňují a vysvětlují tu hlavní.

Bohužel ačkoliv tvůrci opravdu skvěle zvládli samotné představení vícecestného řešení úkolů a přístupů, vůbec nezvládli vliv toho, co vytvořili. Výsledkem tak je, že hráč, který se opravdu vyžívá v průzkumu všeho, čtení všeho a najde úplně vše a dostane se skoro všude i dříve, než by podle tvůrců měl (jako já), tak fakticky odkryje řešení příběhu a jednotlivých misí ještě než se k nim dostane. To by ale nebylo ještě to nejhorší, co mě však opravdu značně zklamalo je fakt, že tvůrci hry vůbec nepočítají s tím, že by tomu pátrání opravdu někdo věnoval pozornost a tedy se vůbec neobtěžovali do hry začlenit to, že někdo odhalí všechna tajemství. Dám příklad z jedné z četných zajímavých misí:

Pátráte po jednom zmizelém agentovi umístěném v utajení v jedné zločinecké organizaci, ještě než ho najdete, zjistíte, že se v podstatě zapletl s manželkou šéfa té organizace a ten, pokud při rozhovoru s ním využijete jedné z možností se ho na něj zeptat, se vám přizná, že ho zabil a jak ho zabil. Následně toho agenta najdete (dle očekávání) mrtvého atd. a však v úkolových předmětech uzavírající celý tento vedlejší úkol vám hra stále tvrdí, že vlastně nikdy asi nezjistíte, kdo a proč ho zabil. Což je prostě hloupost. Bohužel takových přešlapů je ve hře mnoho a to i v hlavní příběhové linii. Smutné, že autoři vytvoří zajímavé vícecestné řešení, ale už bez většího vlivu na řešení a dopad situace. Příběhové sekvence jsou mnohem jednodušší a rozdíly vyznění jsou v podstatě minimální, až na vlastní závěr toho, kdo bude žít a kdo ne (i když na PC to lze také ovlivnit jistým trikem).

Co je na téhle vlastně akční FPS hře zajímavé, je fakt, že během hraní hry nemusíte vlastně vůbec nikoho za celou dobu hraní zabít (včetně hlavního záporáka)! Což je zajímavé, bohužel herně opět nevyužito. Když strávíte několik hodin průchodem levelu, kde potají všechny uspíte, aniž by si vás kdokoliv všiml, tak není až na velmi vzácné výjimky, vlivem na příběh hry žádný rozdíl mezi tím, když naopak levelem proletíte jako Robocop (což fakticky jste) a za 10 minut celý level zbavíte všeho živého (včetně policistů, civilistů i těch zlých). Jo, šéf vaší organizace vám vynadá, ale to je tak všechno. Vyzkoušel jsem to, zlikvidoval jsem všechno živé v Praze, na co jsem v ulicích Prahy narazil. A co myslíte? Nic …v pohodě všude hromady mrtvol policajtů i civilistů, hra a události ve hře ale v pohodě, žádný přínos.

Totéž platí i o ekonomice hry. Máte inventář (příšerný) a můžete sbírat hromadu zbraní a výbavy a to pak prodávat. Tak jsem to dělal … ke konci hry jsem měl asi 120 tisíc kreditů … jenže co s nimi? No nic! Není toho mnoho, co si toho můžete a kde koupit, všeho je málo a je to početně omezeno a když to vykoupíte, tak další už nikde není. Trochu hloupé. Aby to bylo ještě hloupější, tak k odemykání vylepšení vaší postavy sbíráte zkušenostní body nebo přímo jednotlivé body po mapě. Můžete si je ale za reálné peníze i koupit (ano mikrotransakce), či si bonusové body odemknout prostřednictvím mobilní aplikace a skenování nalezených dílů ve hře. Bohužel přes veškerou snahu se mi nepodařilo tu mobilní aplikaci s mou hrou spárovat. Mikrotransakce jsem ani nezkoušel, protože za jeden dolar (24 korun) si koupit jeden bod do schopností, je uhozený, zejména kdy tento koupený bod stejně nemůžete využít v nové hře, tedy pro jiný save (vtipné, co?).

Jinými slovy, tvůrci udělali asi stejně přešlapů, jako kroků pro zlepšení hry. Výsledkem je tak hra, která se sice dobře hraje a určitě dokáže u sebe hráče udržet, ale se značným pocitem, že hra měla a mohla být mnohem, mnohem lepší. Čím se dostáváme k technickému zpracování hry …

Spuštěno: 308x