Dying Light 2 – TEST výkonu GPU a CPU, RECENZE hry – zombie v nejlepším stylu s potenciálem? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 14 únor 2022
Přejít na obsah
Dying Light 2 – TEST výkonu GPU a CPU, RECENZE hry – zombie v nejlepším stylu s potenciálem?
TEST a BENCHMARK výkonu GPU, CPU a technické zpracování
Závěr a hodnocení

 

 

  • TEST a BENCHMARK výkonu GPU a CPU, technické zpracování

Jako obvykle jsme si pro vás připravili i kompletní test, jak hra šlape. Záměrně jsem čekal na vydání prvních opravných patchů, kterých hra dostala už několik. A mnoho dalších bude ještě zapotřebí, protože je zde stále hodně problémů, vizuální bugů, glitchů apod.

Vizuálně hra zaujme hlavně originálně kvalitní výtvarnou stránkou a stylem, s bohatými detaily, kdy je evidentní, že na prostředí hry si někdo hodně dlouho a ručně vyhrál. Bohužel při bližším zkoumání objevíte velmi (pod)průměrnou kvalitu textur, podprůměrnou kvalitu modelů postav (až na Lawan, která výrazně vystupuje kvalitou z řady), a velmi podprůměrnou kvalitu fyziky, efektů, i když na těla nepřátel tu vliv je a poškození jsou devastující v plném grafickém ale rychle se opakujícím se znázornění. Nicméně obecně je fyzika v této hře prakticky neexistující. Stejně tak nehledejte destrukční fyzikální model apod.

O nic moc lepší to není ani z AI nepřátel, která prakticky zcela chybí, což ale u zombie hry zase moc nevadí :). Obecně z technologického hlediska a kvality vizuálu je Dying Light 2 sice rozumně vypadají hrou, ale na zadek dnes rozhodně neposadí, i když dokáže atmosféricky vypadat občas hodně pěkně a lépe než první díl. Ovšem je znát, že technologicky to není úplná špička dnes a zaostává v mnoha ohledech. Výtvarně a designem prostředí však nelze upřít snahu a zájem tvůrců, kdy prostě detaily jde o nejpropracovanější otevřený herní svět, který kdy byl v nějaké hře dosud představen, většina budovat je zevnitř i zvenčí přístupná. A můžete se tam pohybovat, jak je libo. A bez nahrávacích obrazovek apod.

Hra využívá herní Chrome Engine, který si Techland udělal pro své hry. Bohužel technicky jde o výrazně starší základ, nativně běžící stále jen na DirectX11, i když má dodatečnou i DirectX12 vrstvu verzi dokonce ve verzi s Ray tracingem. DirectX11 běhá ale z hlediska výkonu prokazatelně lépe. Což nepřekvapí, protože tohle není nativní DX12 hra. K dispozici jsou také technologie AMD FSR a NV DLSS, takže si můžete bez potíží zahrát i se slabšími kartami v případě použití široce rozšířeného a podporovaného FSR.

Hra nabízí také Ray Tracing, který používá na stíny a pár světelných efektů. Bohužel vizuálně jsou velmi omezené, a pokud přesně nevíte co a jaký detail hledat, tak se vsadím, že drtivá většina z vás nepozná rozdíl mezi scénou s aktivním RT a vypnutým RT. Zato poznáte výkonový dopad, který je naprosto brutální, protože tohle je zkrátka DX12 naroubované na DX11, což výkonu nepomáhá. A jako obvykle u současných her to zapnutí Ray Tracingu, jako ostatně v drtivé většině her dnes, opravdu v žádném případě nestojí za ten úbytek výkonu. Současná GPU nemají na žádné smysluplný použití Ray Tracing ve hrách, prostě dost výkonu.

Pokud jde o nároky na naše PC. Nejsou papírově zase tak krvavé, pokud se budete držet DX11 bez RT. Pro 1080p a High detaily tvůrci doporučují AMD RYZEN 5 3600X nebo Core i5-8600K v kombinaci s AMD RX VEGA 56 nebo RTX 2060. Jak ale hra běhá v praxi?

  • Test výkonu grafických karet …

Hra tedy nabízí režimy DX11 (nativní základ), pak DX12 a pak DX12 Ultra (tedy s Ray tracingem). Bohužel protože jde o ten starší tip, kdy DX12 je zde „jen jako“ a nativně jde o stále DX11 základ, a tak u všech grafik hra běhá lépe z hlediska FPS v DX11 režimu. A to přes fakt, že naopak v DX12 hra má lepší minima, a to díky lepšímu využití výkonu CPU. Nicméně celkově karty dosahují nižších průměrných FPS:

Rozhodli jsme se tedy testovat DX11, které prostě běhá o něco lépe, byť rozdíl je několik FPS v jeho prospěch proti DX12. Testujeme tedy hru ve verzi 1.0.5 a nejnovějšími ovladači AMD/NV, na sestavě s aktivním rBAR/SAM technologií a velmi vyladěnou herní sestavou. Součástí výsledků je i jedna výrazně přetaktovaná RX 6900 XT karta, kterou osobně používám pro hraní, tak jsme ji také otestovali, ale je nutné říci, že je opravdu hodně nataktováná, zatímco ostatní karty běží s takty tak jak jsou prodávány (ref i neref).

  • Výkon v 1920x1080

Ve stále nejpoužívanějším rozlišení hra hratelně běhá na vysoké detaily prakticky na všech slušných kartách. Takže nemusíte zapínat ani FSR, které ale přijde ke slovu u starších a slabších karet AMD i NV. Konkurenční DLSS je u nich většinou k ničemu, protože funguje jen od RTX 3050/2060 výše a nemá tedy žádný přínos pro ty uživatele, které by jej dnes museli nyní využít a mají starší karty.

Nepřekvapí, že nejvýkonnější kartou je Radeon RX 6900 XT, který má dnes navrch ve většině her, speciálně v nižších rozlišeních, což platí i o 2560x1440.

  • Výkon v 2560x1440

I tady se dá stále hratelně hrát se starší nebo slabší grafikou, a pro ostatní je zde možnost využití FSR/DLSS.

Nejvýkonnější kartou je stále Radeon RX 6900 XT. NV dokáže srovnat krok až ve vyšším rozlišení, což je dáno hlavně výrazně výkonnější/robustnější paměťovou konstrukcí, kdy RTX 3090 má 24GB na 19,5GHz s 384-bit sběrnicí, zatímco RX 6900 XT má „jen“ 256-bit se 16GHz 16GB. Nicméně díky Infinity Cache systému dokáže i tak konkurovat technicky robustnější konkurenci a dokáže to při výrazně nižší spotřebě.

  • Výkon ve 4K

Tady je už hra hodně náročná, na 60FPS potřebujete na plné detaily bez RT opravdu hodně výkonnou kartu. Snížení detailů a zapnutí FSR/DLSS dokáže ale nahnat desítky % FPS, takže hra je hratelná bez potíží.

Podívali jsme se ještě na výkon s RT, které běhá pod DX12 Ultra.

  • Ray tracing – ani to nezkoušejte …

Mám takový pocit, že tahle hra speciálně má Ray tracing jen proto, že je to módní slovo. Optimalizace je téměř neexistující. A pokud, tak jen pro NVIIDA karty, kdy AMD RX 6000 série má sice horší výkon pod RT, ale rozhodně ne o desítky % jak to tahle hra prezentuje. Upřímně ten výkonový dopad na FPS je jeden z nejbrutálnějších, který jsem kdy viděl, hra je nehratelná s aktivním RT.

Ještě horší je fakt, že ten Ray Tracing není ve hře prakticky na ničem poznat vidět. Rozdíl je naprosto minimální, většina ho vůbec nepozná, ale mít násobně nižší úroveň FPS kvůli tomu, to je vážně terno.

  • Výkon CPU

Vzhledem k tomu, že jde tedy o nativně DX11 hru, výkon CPU a jejich využití je značně omezený a mírně řečeno mizerný. DX12 režim to trochu vylepšuje, ale protože jde v tomto případě jen o roubované DX12 na DX11 základ, není to o moc lepší. Každopádně CPU hrají velkou roli ve výkonu GPU a jak vidíte dokáží slabší CPU značně omezit výkon jinak stejné karty:

Celkově je Dying Light 2 po technologické stránce „meh“. Jasný podprůměr na poli současných AAA her, technicky zastaralý herní základ, který je hnán na limit možností a zdaleka nevyužívá schopnosti a možností současného HW. Na druhou stranu, na to jak zastaralá tahle hra technicky v některých aspektech je, běhá vzhledem k rozumnému vizuálu a zcela otevřenému prostředí bez viditelných nahrávacích obrazovek, docela solidně.

Nicméně je tam spousta problému, glitchů atd. Takže hodně prostoru k dalšímu zlepšování a ladění. Ovládáním je hra OK, zvukově patří k těm lepším, kdy skvělé zvuky i hudba doplňují solidně atmosféru. Takže k závěrům …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 784x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 803x
Komentářů: 4
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1527x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1364x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1141x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1775x
Komentářů: 6