Dying Light 2 – TEST výkonu GPU a CPU, RECENZE hry – zombie v nejlepším stylu s potenciálem? Tisk E-mail
Pondělí, 14 únor 2022
Dying Light 2 – TEST výkonu GPU a CPU, RECENZE hry – zombie v nejlepším stylu s potenciálem?
TEST a BENCHMARK výkonu GPU, CPU a technické zpracování

Dying Light 2 Stay Human bylo velmi očekáváné, ale ne zase tak moc, jako jiné AAA hry. Bohužel se v plné míře potvrdily zprávy, že vývoj téhle hry neprobíhal hladce. Změna hlavního designéra/ředitele kdy mezi starým a novým je zásadní rozdíl v tom jakým stylem se má hra ubírat, je viditelný v mnoha aspektech hry téměř na každém kroku.

Je vidět, že hra měla být víc. Měla být výrazně větší, ambicióznější pokud jde o množství postav, propracované příběhy, vliv rozhodování na podobu světa atd. Všechny tyhle „RPG“ prvky ale byly osekány na nejnižší možnou míru a z těch velkých ambicí mnoho nezůstalo. Výsledkem je tak jen pár vedlejších příběhů, kde vaše rozhodnutí má vliv na osud postav a pár rozhodnutí v hlavní linii, podle kterých je vám nabídnuto jeden za 3 – 4 závěrů, které se ale liší jen v některých detailech. Bohužel tady velké ambice zůstaly u této hry zcela nenaplněny, výsledkem je tak poněkud okatá prázdnost některých lokací, z kterých ale čiší velký potenciál.

Víceméně je tak Dying Light 2 Stay Human stylově to samé, co byl první díl, jen s několika drobnými změnami. Skutečná vylepšení se týkají otevřeného světa a prostředí, které je mnohem lépe strukturované, detailnější, a vertikálnější. Stejně tak parkour a obecně pohyb vaší postavy je v něm nejen přirozenější, ale s více možnostmi díky padáku a dalším zajímavým prvkům, které se tam postupně objevují. A je to opravdu zábava. Reálně v tomhle ohledu, tedy pohyb postavy a propracovaní otevřeného prostředí pro to, jde o asi nejlepší hru ze všech, kdy konkurence může jen závidět a všechny podobné „šplhací“ hry v mnoha směrech zaostávají.

Bohužel je tu i řada věcí, které se vylepšení nedočkaly, nebo jsou dokonce horší než u prvního dílu. RPG prvky jsou osekané na absolutní minimum, některé věci nepochopitelně chybějí. Variabilita zbraní a výbavy je extrémně malá, stejně jako jejich vylepšování nedoznalo zajímavějších vylepšení. Nepochopitelná je aktuální absence možnosti oprav zbraní apod. Mnohým budou chybět také klasické střelné zbraně. Zkrátka po stránce výbavy byl první díl ve své finální podobě poněkud bohatší. Především se tady ale prostě dalo a mělo udělat mnohem mnohem víc. Základy a potenciál tam jasně vidět jsou.

Chybí také vozidla (ve hře existuje tajně jen jízdní kolo), což je něco, co v kompletním prvním díle také již bylo. A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Stále jde ale o velmi zábavnou hru, kde jen na první průchod tam necháte klidně 40 – 50 hodin a bude vás bavit i další průchod, kdy vyzkoušíte tentokrát jiná rozhodnutí apod. Pohyb po městě, struktura hry z hlediska zombie tématu a jeho podání, to vše je velmi zábavné. Není to tedy jednohubka na jedno odpoledne, ale poctivá hra, u které je alespoň vidět skutečný zájem vývojářů a která vydrží desítky hodin bavit. Bohužel komplikovaný vývoj a tvůrčí neshody hru zásadně poznamenaly …

Dying Light 2 Stay Human nepovažuji za hotovou. Jde o hru velkých kvalitativních kontrastů. Na jedné straně je zde bezkonkurenčně nejlepší otevřený herní svět, jeho pečlivý výtvarný i architektonický design v kombinaci s nejlepším herním pohybovým systémem postavy, jaký kdy která hra nabídla. V ostrém kontrastu s tím jsou ovšem RPG prvky osekané až na ostudné základní naprosto líné minimum, které jen zvýrazňují, že tahle hra byla plánovaná výrazně bohatší a ambicióznější.

Hlavní příběh je sice celkově OK, ale není tím, co se čekalo od schopného tvůrčího teamu, a především i zde jsou obrovské výkyvy v kvalitě. Dobrá polovina hlavních misí neutkví v paměti vůbec a jde o hodně nezajímavé časové vycpávky, aby pak 2 až 3 mise byly naprosto senzační a přikovali vás k obrazovce, poté však už následuje rychlý a naprosto neoriginální konec (s drobnými rozdíly v závislosti na některých rozhodnutích). Občasné zajímavé rozvíjející se vedlejší mise to zahraňují jen částečně, kdy prostě potenciál i původní záměr byly evidentně mnohem větší. Tady se ale můžeme dočkat stejně jako u prvního dílu výrazného zlepšení v případě dalších DLC/datadisků. Ostatně ani první díl nebyl po svém vydání tou hrou, kterou je v kompletní verzi po několika letech vývoje. A tvůrci slibují několikaletou podporu i u druhého dílu. Tak uvidíme.

Zatímco výtvarně a designem hra rozhodně upoutá, nohy tomu celému výtvarnému snažení a ruční práci podráží technicky evidentně naprosto zastaralý herní engine s velmi omezenými možnostmi, kdy hra se snaží být „hodně detailní“, ale nesmíte žádné ty detaily déle než 1s zkoumat. Protože všechno je prostě viditelně hodně „rozplizlé, záměrně rozmázlé“. Za velký vtip považuji implementaci vizuálně téměř neviditelného neoptimalizovaného Ray Tracingu, do tohoto nativně DX11 titulu, kdy jediným výsledkem je brutální pokles FPS, ale ty efekty nejsou prakticky vůbec vidět. Natož aby byly přínosem. Mnohem více by hře prospěly výrazně lepší detailnější a ostřejší textury všeho, přepracování na nativní DX12 atd. Ale to by prostě potřebovalo nový engine. Technicky jde tedy na poli současných AAA her o hodně podprůměr. A to se nezmiňuji ani o kooperaci, která tu sice technicky je, ale funguje maximálně napůl a nestabilně. Navíc nedává vůbec smysl, protože hrajete s druhým hráčem ovládajícím vizuálně stejnou postavu, takže dva stejné charaktery v jedné scéně? Opět je tu prostě kooperace nyní jen proto, že to dobře zná v reklamě.

Hra i v testované verzi 1.0.5, tedy po několika updatech včetně velkého úvodního patche, obsahuje velké množství chyb, směšné grafické glitche apod. Klony NPC v jedné scéně, absence rozumné fyziky a destrukce prostředí atd. by mě ani tak nevadily, ale fakt že v některých hlavních misí a jejich příběhových animacích se „zaseknou animace pohybu postav a ty se vám přestanou ve scénách objevovat“, to výrazně narušilo zážitek. Tím spíše, že hra nepochopitelně nemá možnost ručního save/load!

Ač tedy hra byla ve vývoji hodně dlouho, a její vydání bylo výrazně odsunuto, podle mě si zasloužila ještě minimálně další rok ve vývoji, kdy jednoduše není vše zdaleka dotažené. Ani po stránce obsahu, ani po stránce fungování a vizuálu hry atd. I tak ale slušně baví, jen je tam zkrátka vidět hodně nenaplněného potenciálu, hodně zjevných tvůrčích zjednodušení a hodně nenaplněných ambicí. Jak ale říkám, to byl případ i stav prvního dílu při vydání a po pár letech aktualizací a velkém DLC z toho nakonec byla celkově slušná hra. Uvidíme tedy, zda něco podobného tvůrci zvládnou i s druhým dílem. Kvalitní základy tam jsou. I tak tedy s tímto varováním doporučím, jak říkám v některých herních aspektech jde o naprostou pecku, kdy o to více kontrastují mnohé věci a budete tak často smutně vzdychat nad tím viditelně nevyužitím potenciálem téměř všeho … české hráče jinak potěší kompletní české otitulkování hry.

Hodnocení hry: 74%

(stav hry po vydání odpovídající tomu jak moc je hra „hotová“)

Pro fandy prvního dílu povinnost, pro příznivce zombie her také, pro ostatní velmi zajímavý tip na zábavnou hru, která má slušnou délku, kvalitní prostředí, úžasné pohybové vybavení vaší vlastní postavy jednu extra kvalitně udělanéou příběhovou postavu. Otázkou je, zda tvůrci dokáží nevyužitý potenciál využít a budou hru podporovat nadále, jak tvrdí že budou. Pokud dokáží zopakovat, co dokázali s prvním dílem a jeho podporou – tedy přidat zásadní a významná obsahová rozšíření, mohla by z toho být časem výrazně lepší hra s hodnocením blížícím se 90%. Ale v současnosti je to sice zábavná hra, která prostě evidentně má na víc.

Za poskytnutí hry na TEST a recenzi děkujeme Playman

• Procesor: AMD RYZEN 9 5950X (16jader/32vláken)
  • Základní deska: ASUS ROG CrossHair X570 HERO Wi-Fi