Forspoken – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. První překvapení herního roku 2023 Tisk E-mail
Neděle, 29 leden 2023
Forspoken – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. První překvapení herního roku 2023
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU

Jak jsem napsal v nadpisu článku, Forspoken se první překvapení herního roku 2023. Bohužel špatné. V první kapitole jsem popsal, co hra obsahuje, kdy coby otevřené RPG sází na jistotu a nepřichází se žádnou novinkou v rámci žánru ani hratelnosti ani jednotlivých prvcích. Takže se nedalo nic zkazit? Pokud by byl vývoj hry dokončený, tak možná ne, jenže je evidentní a po celé hře je to velmi viditelné, že tady vývoj skončil někde maximálně v polovině, a to co nám Square Enix předložil jako hotovou hru je rozpracovaný základní koncept nějaké hry, kde toho hodně chybí.

Tvůrci dokončili hrdinku, kdy její pohyblivost a systém kouzel je robustní a určitě zdaleka nejlepší a nejdodělanější prvek celé hry. Bohužel tam to končí. Co už nestihli, je dodělat RPG prvky. Celý systém vylepšování schopností je k smíchu. Systém vylepšování výbavy je urážka, hra obsahuje snad dvě desítky pláštíků, náhrdelníků a sadů nehtů. A ano, je to tak hloupé, jak to zní. Jako hráč-muž nemám problém hrát za ženskou hrdinku, dokonce je ve hrách preferuji, ale převlékat jí pláštíky a vybírat náhrdelník a lakovat nehty? Jako vážně? Kdyby to k něčemu herně bylo, když ty jednotlivé pláštíky a náhrdelníky stejně můžete udělat schopnostmi totožné a liší se tak jen vzhledem. Přitom na výběr máte tak celkem stovku různých bonusů a přínosů, mezi kterými můžete vybírat a na jejich nasazení a vylepšení potřebujete desítky a desítky kusů mnoha různých surovin. A co z toho? Nic. Nemá to žádný smysl.

Navíc žádná z těch věcí nevypadá ani trochu hezky. Nemám problém vybírat si vzhled své ženské hrdinky ve hrách, ale tady výběr není. Všechno je hnusný a hlavní vzhled se nedá změnit. Jen na pár minut se dostanete k opravdu zajímavému „hero“ vzhledu postavy, a to během poslední fáze finálního souboje s finálním bossem celé hry. Ovšem ten vzhled vám nezůstane.

A špatně je na tom i celá mapa. Ta je obří, ale nic v ní není! V životě jsem nehrál tak velkou a současně tak pustou prázdnou hru. Postav v celé hře je naprosté minimum a zjevně to nebyl původní tvůrčí záměr. Prvních 8 hodin jsem poctivě „čistil“ mapu. Tedy bojoval s každým nepřítelem, otevíral každou truhlu a čistil každou tu speciální lokaci. Po vyčištění asi 5té oblasti jsem zjistil, že všechno je pořád stejné a žádný přínos ani odměna za tu dřinu vlastně není. Na celé té obří mapě, kde je několik skrytých lokací, kam se musíte proskákat, je jediné „tajemství“. Jeden zastrčený obchůdek s pěti položkami, kde koupíte několik speciálních prvků, které vám odemknou pár extra možností, jako další pláštík a náhrdelník … který nepotřebujete.

Takže jsem se ve výsledku naštval, stáhl si „trainer“, zapnul nesmrtelnost, zabití na jeden úder a hlavně zrychlil hru na 2,5 násobek. A „vyčistil“ jsem celou tu velkou mapu na 100% za několik hodin. To, co by mě zabralo několik desítek hodin, jsem zmákl asi za 8 hodin, a to jen proto, abych si ověřil, že ta mapa je pravdu velká a pustá. A je. Nic tam není! I ty souboje se po těch prvních 8hodinách a prvním bossu strašně ohrály a přestaly bavit. Protože jsou pořád stejné, nic se nezmění od začátku do konce. Vyčnívá jen úplně finální souboj, který je jiný, ale v ten moment už jsem měl prošlou celou mapu a maximálně vylepšenou postavu, takže byl jednoduchý.

A co hlavní příběh? „Frey“ Holland vypadala v ukázkách jako zajímavá postava. Bohužel otravnější hrdinku jsem snad neviděl. Sprostá jak dlaždič a neustále naštvaná na celý svět a všechny, protože měla těžký život a opakující se sprosté průpovídky a „kašlání na všechny“. Koho to má bavit? Až poslední část příběhu je trochu normální. Celý příběh je navíc průhledný od samého začátku, hra neobsahuje klasické dialogy, všechno bylo zjednodušeno na kost. Navíc ten systém rozmlouvání postav je také extrémně archaický. Vedlejší úkoly jsou urážka hráče a jeho času, kdy je tu jen pár „misí“, což ani nejsou mise.

Nejdál vás hra pošle pro kus lavičky na druhou stranu mapy a odměnou za to je kus šutru, který ani nepotřebujete. Asi nejzajímavější je tak honění kočiček, skutečných koček, odměny nestojí za to, ale kočky jsou zpracovány pěkně, zejména ty „démonské“, které na vás čekají v úkrytech. Za to bod nahoru, ale o to více vynikne naprosto mizerné zpracování všeho ostatního, včetně hlavní dějové linie. Ta se na konci rozpadá, kdy je evidentní, že tvůrci dostali za úkol rychle poslepovat co mají a vydat to jako hotovou hru. Je tam pár extra momentů, ale prostě dohromady celý scénář je příšerný, jen částečně hotové a dabované dialogy a příběh. Celá hra a její příběhový obsah a mise působí, jako když autoři byli školáci, kteří dopisovali domácí úkol na záchodě o přestávce těsně před hodinou. A výsledkem tomu odpovídá.

Forspoken je v současné podobě prostě prázdné koncepční demo nějaké budoucí hry. Rozhodně nejde o hotovou hru a produkt odpovídající požadované ceně 1800 korun! Je zde velký a potenciálně zajímavý svět, kde ale v tuto chvíli naprosto nic není a nemá smysl tam nic prozkoumávat a věnovat tomu čas. Jsou zde všechny základní mechanismy RPG, ale bez jakéhokoliv rozumného herního využití. Je zde příběh ale jeho dialogy a struktura jsou „poslepované z poznámek konceptu autorů“. Nejde o dodělané dílo. Je zde několik prvků, které jsou vývojem dotaženější, jako pohyb hlavní postavy, kouzla a souboje, ale to prostě nestačí a rychle začnou nudit. Vsadím se, že tuhle hru 99% hráčů nedohraje. A nedivím se jim. Jak říkám, po 8 hodinách hraní jsem nainstaloval sám trainer a zapnul tedy cheaty a za dalších 8 hodin jsem celou mapu vyčistil splnil všechny vedlejší mise atd. hru jsem dohrál na 100% jen proto, abych si potvrdil, že recenzenti kteří tuhle hru chválí, ji zjevně zdaleka nedohráli a recenzi si vymysleli. Já mohu říci, že jsem ji dohrál, celou, komplet. A nic tam není, jen ztráta času. Klasicky bez traineru by její dohrání zabralo několik desítek hodin zbytečného a nudného pročesávání celé mapy. Žádná odměna žádné lepší dovednosti či vzhled postavy za to nemáte, prostě naprostá ztráta času a ani to není zábavné v současném provedení.

Forspoken je prostě špatná hra, protože nudí, nedokáže schovat, že není hotová a velice rychle u ní jako hráč začnete mít pocit, že ztrácíte čas. Což je u hry asi ten nejhorší možný pocit u hraní her. Ano, kočky se autorům povedly a základní aspekty taky ujdou, ale chybí to nejdůležitější, tedy hra samotná! Tohle je nějaké prezentační DEMO konceptu nějaké budoucí hry, která je tak maximálně někde uprostřed svého vývoje. Technicky drží pohromadě, ale grafika je pustá, a přitom extrémně HW náročná. Chválím jen extrémně rychlé načítání, které ale zjevně není jen zásluhou toho DirectStorage, jako spíše jednoduché grafiky celé hry, kde není moc co načítat. I tak je optimalizace mizerná, kdy máte co dělat, aby nejlepší GPU současnosti zvládly tuhle vizuálně hru z roku 2010, rozjet na 60FPS ve 4K. S touhle grafickou vizuální úrovní by to mělo mít tak 600FPS.

Na rovinu, Forspoken se může líbit trochu snad jen fandům divných her jako je Final Fantasy, kdy stejní autoři se nezapřou. Ale v současné nehotové a prázdné podobě se nebude líbit ani jim. Já jsem ji dohrál jen z povinnosti testera a za použití cheatů čistě ze zvědavosti, jestli je celá hra skutečně tak pustá, prázdná a nedodělaná, jak se jeví po pár hodinách hraní. A je. Potenciál přitom neskrývá, ale v současné podobě je zjevné, že vydavatel Square Enix zastavil před časem vývoj, řekl autorům ať slepí, co mají, a šup s tím na trh. A tak to přesně dopadlo. Co mě přijde neuvěřitelné, že Square Enix speciálně má už nějakou dobu velké problémy s kvalitou svých her a příjmy z nich, právě proto že je vydává jako nehotové, nevyužité koncepty atd. a nenechává je „dopéci“. A místo zlepšení a poučení se z předchozích podobných několika případů jeho her, nový rok 2023 začne dalším nadějným titulem, který dobrovolně svým rozhodnutím pohřbil. Fakticky spláchl všechny dosud investované peníze v jejím vývoji dobrovolně do záchodu.

Forspoken prostě potřebovala další nejméně 2 roky plného vývoje, v současné podobě je zjevně maximálně v polovině výroby, kdy drží pohromadě jen jako poznámky slepené izolepou a funguje jen jako nějaké DEMO herního konceptu. Bohužel se obávám, že tohle je ale vše, co v tomto případě dostaneme. Další vývoj není a nebude. Škoda. Takže hodnotím procentuálně tak, na kolik je hra v současnosti hotová:

Hodnocení hry: 45%

Za poskytnutí hry na TEST a recenzi děkujeme CENEGA

• Procesor: AMD RYZEN 9 7950X (16jader/32vláken)