Strana 2 z 3
Prohnali jsem hru na naší nové testovací sestavě vybavené výkonným Ryzen 9 9950X3D procesorem, 64GB DDR5-6000MHz paměti a Gen5 SSD. Otestovali jsme nativní rozlišení (tedy bez zapnutí DLSS/FSR) a hra byla nastavena na maximální detaily (Ultra) s výjimkou HW LUMEN, který byl na střední úrovni. Testováno je v exteriéru (v interiéru je hra mnohem méně náročná). I tak to dá současným kartám rozhodně zabrat …

Pokud bychom měly HW LUMEN (RT) naplno, bylo by to nehratelné prakticky na všech kartách, vč. TOP High endu. Doporučuji, tedy HW lumen snížit na ty max. střední detaily. Pak to poběží použitelně:

Vyšší rozlišení už jsou pro většinu karet oříšek. Na 60FPS v nativním 1440p potřebujete prakticky ty nejlepší karty:

Ani s nižší úrovní HW Lumen (RT) není možné dosáhnout 60FPS na žádné současné běžné herní grafice. Většina tedy v případě, že máte 4K monitor, bude muset HW RT zcela vypnout, nebo zapnout ideálně DLSS 4/FSR 4, kdy z toho tedy bude mít přinejlepším nativní 1440p upscalované do 4K.

Každopádně hra vypadá dobře (nesrovnatelně lépe než původní Oblivion), ale je extrémně náročná a zdaleka ne všechno je samozřejmě tak graficky vizuálně daleko a detailní, jako některé jiné moderní UE5 hry dnes. Natož aby onen celkový vizuál té vysoké HW náročnosti odpovídalo. Svou roli hrají určitě i mizerná optimalizace UE 5.3 a současně původního starého herního Gembryo v pozadí z hlediska využití výkonu moderních CPU:

Celé to působí, jako by tvůrci o moderním vícejádrovém CPU v životě ani neslyšeli. Využití CPU je bez přehánění tristní. A řeknu na rovinu, co by programátora by mě hanba fackovala, tohle v roce 2025 takhle předložit uživatelům. Že mají současné procesory násobně lepší výkon než několik generací staré kousky? Ano mají, ale ne v téhle hře. To vše v kombinaci faktu, že UE5 zde slouží jen jako renderer, všechna fyzika, AI a skripty běží stále na stařičkém Gembrio engine v pozadí, takže naprosto neoptimalizované pro současná GPU či CPU. A vypadá to, že mnoho věcí stále běží na maximálně dvou CPU vláknech.

Výsledkem jsou tak časté záškuby hry, a to nemluvím o faktu, že hra je stále plná načítacích obrazovek a načítání trvá dlouho, a to i na moderní platformě PC s Gen5 SSD, PCIe 5.0 grafikou atd. Jinými slovy, současné moderní PC má ve stovkách násobků vyšší propustnost a rychlost než PC z roku 2006, ale hra běží stále stejně mizerně?! Tady je něco špatně …
|