Oblivion Remastered – TEST výkonu GPU a CPU zajímavě pojatého návratu staré herní klasiky Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 09 červen 2025
Přejít na obsah
Oblivion Remastered – TEST výkonu GPU a CPU zajímavě pojatého návratu staré herní klasiky
Test výkonu GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

  • Závěr a hodnocení

Na jednu stranu jsem rád, že Betheda pochopila, že její herní engine (Gemrio/Creation) je mizerný, beznadějně zastaralý a jako studio nemá na to, s tím cokoliv udělat. Začíná tedy také používat Unreal Engine. Na stranu druhou způsob, jakým to udělala, připomíná snahu podrbat se pravou nohou za levým uchem a přitom vyšívat. Externí studio, které na tomhle projektu převážně pracovalo (Virtuos), zabralo několik let předělat veškerou grafiku a udělat nové zvuky v tom moderním Unreal Engine. A místo toho, aby Bethesda, která tomu asistovala, předělala i zbytek hry, tedy veškeré mechaniky do toho moderního základu, naroubovala vše na svůj starý engine.

Takže UE zde slouží pouze jako audiovizuální zprostředkovatel, veškeré skripty, herní obsah, AI, fyzika a herní mechaniky, všechno stále běží na tom prastarém Gembrio. Nepředělali jej ani do jeho nejnovější verze, která je u Starfield (ne, že by spousta těch mechanik tam byla výrazně lepší). Výsledkem tedy je že ano, hraje se to stále jako původní Oblivion, protože je to starý Oblivion! Jen s pár lehkými úpravami hratelnosti a mechanik blíže SKYRIMU. Ovšem jako celek to běží příšerně.

Přiznám se, že jsem dost překvapený, že Bethesda ten Unreal Engine 5 takhle použila. A nejsem sám, koho určitě nenapadlo, roubovat dohromady 20+ let starou technologii a hru a použít komplexní moderní herní engine jen jako render. Důvod proč to nikoho nenapadlo takhle dělat je, že jde o nebetyčnou blbost! Nedává to žádný smysl. Je to extrémně neefektivní hned z několika důvodů. 100% to neznamenalo ani rychlejší vývoj hry, protože udělat tenhle „remaster“ trvalo několik let a za stejnou dobu by se dal udělat ten remake kompletní, speciálně když 90% všeho stejně nově uděláno a předěláno bylo. Výsledkem tedy je, že ano, vypadá to jako moderní hra, ovšem nehraje se to jako moderní hra a neběhá to vůbec dobře. Z velké části jde o záměr (aby styl původní hry byl zachován), ovšem technicky to funguje objektivně mizerně a nemůže to ani dobře fungovat. Mnohem lepší bylo hru předělat do UE5 celou a nastavit mechaniky napodobovat starou hru, než jak je to uděláno teď, kdy stará hra a systémy prostě běží v pozadí. Výsledkem je neefektivní starý engine s archaickými mechanikami na krásném, ale mizerně běhajícím audiovizuálu s neoptimalizacimi a potížemi kolem, které se fakticky sčítají.

Zájem hráčů o hru je přitom velký. A není pochyb o tom, že se v podobném duchu remaster dočkáme i Fallout 3, NW a 4 či SKYRIM. Ale bude to trvat několik let (minimálně externí studio musí opět předělat všechnu grafiky a zvuky). Současně si Bethesda poněkud nadělala do vlastního hnízda, kdy její aktuální STARFIELD a nejnovější chystaný TES6, jsou stále vyvíjeny na tom jejím starém engine. Ten přitom v mnoha směrech audio-vizuálem vypadá hůře, než nyní Oblivion Remastered na UE5. Firma by podle mě měla kompletně přejít na Unreal Engine u nadcházejících her, a pokud jde o remaster verze, předělat na ně i ty. A prosím už konečně opustit ten Gembrio/Creation Engine zcela. Ne se snažit to do sebe roubovat a dělat vše ještě hůře optimalizované.

  • Závěr

Oblivion Remastered je herně starý Oblivion, protože používá na hru samotnou onen starý engine. Některé mechaniky byly vylepšeny, aby to fungovaly blíže tomu, co známe ze SKYRIM, ale většina hry je stále beznadějně zastaralá se stejnými chybami a problémy. To, že vizuálně vypadá jako moderní titul, je zásluha UE5, ovšem ten zde funguje jen pro samotné zprostředkování té grafiky a zvuku, hru jako takovou nepohání. Veškeré herní mechaniky, obsah, skripty, fyzika či AI, vše dělá ten starý engine v pozadí. A ano, je to komplikované přesně jak to zní. Je jasné, že optimálně to běžet na moderním HW nemůže a také neběží. Ve své podstatě nedává ani žádný smysl, takhle remake/remaster hry udělat.

Není to časově méně náročné, ani levnější, technicky běhat dobře to nemůže a výsledkem je prostě něco, co mohlo a mělo být mnohem lepší. Když už použít UE5, proč ho nepoužít výhradě a celý?! Tím spíše, když 90%+ potřebné práce k tomu stejně už bylo uděláno? Se vší úctou k Bethesda, tohle byl mizerný nápad, a doufám, že to bude naposledy. Chválím záměr udělat moderní remaster/remake a přejít konečně na moderní a pořádný herní engine, ovšem nechápu, proč zůstat takhle těsně před cílem, a ještě couvnout v té cílové rovince? O to větší škoda, protože zájem o ty sice jednoznačně nedokonalé, ale prostě zajímavé starší Bethesda hry, zjevně mezi hráči stále je. Proč vše tedy neudělat pořádně a rovnou když už nad tím trávit tolik let práce?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
How to Train Your Dragon – hraný film přesně adaptuje animovaný
How to Train Your Dragon – hraný film přesně adaptuje animovanýÚterý, 10 červen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 291x
Komentářů: 2
The Expanse: Osiris Reborn – RPG herní zpracování skvělého seriálu!
The Expanse: Osiris Reborn – RPG herní zpracování skvělého seriálu!Pondělí, 09 červen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 566x
Komentářů: 1
Atomic Heart 2 oficiálně oznámeno – vypadá velmi originálně
Atomic Heart 2 oficiálně oznámeno – vypadá velmi originálněNeděle, 08 červen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1602x
Komentářů: 11
Dying Light: The Beast – propojí první a druhý díl. Kdy vyjde?
Dying Light: The Beast – propojí první a druhý díl. Kdy vyjde?Pátek, 06 červen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 586x
Komentářů: 0
The Witcher 3 slaví 10 let! Aktualizace hry i nový díl v dohledu
The Witcher 3 slaví 10 let! Aktualizace hry i nový díl v dohleduPondělí, 02 červen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1549x
Komentářů: 1
The Last of Us finále první půlky druhé série nezaujalo
The Last of Us finále první půlky druhé série nezaujaloPondělí, 26 květen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1643x
Komentářů: 1