Recenze a Test: Crysis2 konečně v DirectX11 – grafická špička, ale jako FPS plné herních klišé Tisk E-mail
Pondělí, 08 srpen 2011
Recenze a Test: Crysis2 konečně v DirectX11 – grafická špička, ale jako FPS plné herních klišé
Crysis 2 v DX11 - nový grafický etalon herní světa
Crysis2 - měření výkonu grafických karet a procesorů
Hodnocení a dojmy ze hry ve srovnání s původním Crysis

• Crysis 2 v DX11 – nový grafický etalon herního světa

Vydání Crysis2 jen v DX9 bylo skutečnou ranou pod pás od vydavatele pro všechny fandy prvního dílu. Ačkoliv mnozí tvrdili, že hra je dokonce hezčí než první díl, buď byli slepí, nebo záměrně lhali. Faktem totiž je, že mnoho technologií používaných u prvního dílu prostě u druhého chybělo. Ubylo dynamických prvků, rozlišení textur a efektů bylo nižší, herní fyzika se výrazně zhoršila a pokročilá umělá inteligence byla zcela vypuštěna. A tak dále a tak dále. Crysis 2 při svém vydání výrazně zaostával za předchůdcem v každém ohledu. O nový etalon a naplnění velkých slibů, se tedy nejednalo ani vzdáleně.

Důvodem bylo jednak cílení hry na slabé herní konzole, které nedokáží rozpohybovat původní Crysis v nějaké slušné kvalitě vůbec, takže je logické, že pro ně grafické i technické kvality hry a její náročnost musela být značně zredukována. Výsledkem je tedy to, co jsme viděli. Tvůrci a vydavatel hry se také obávali, aby se neopakoval scénář prvního dílu, kde se mnozí hráči se báli, že jim jejich PC nebudou stačit a konzolisté, že hra bude výrazně ošklivější než PC verze. Osobně na tom nevidím ale nic škodlivého, alespoň se upgradovala celá řada PC, což dnes zoufale chybí (důvod k upgradu). Doufali jsme tedy, že NVIDIA, která na DX11 implementaci pracovala, a která stála i za technologickou pokročilostí u prvního dílu, odvede svou práci včas a pořádně, a druhý díl tak dostojí slibům tvůrců.

Jenže NVIDIA ztrácí zájem o vývoj her pro PC platformu, protože jí vytlačují z nejvýdělečnějších oblastí integrované grafické karty Intel a AMD v jejich procesorech. NVIDIA svou hlavní budoucnost vidí v ARM platformě. Neměla tedy velký spěch s dokončením DX11 patche a věci se tak protáhly. Nakonec jsme čekali další 2 měsíce, než jsme se konečně dočkali hry na PC v podobě, ve které měla být už na počátku. V této době už ale většina hráčů Crysis2 dávno dohrála a hra upadla v zapomnění. Já jsem si schoval hraní i recenzování ale až právě do té doby, než se DX11 u Crysis2 konečně objeví.

• Zpracování Crysis 2 s DX11 (patch 1.9.) s HD texturami

Hru tedy hodnotím z pohledu hraní v DX11 a s implementovaným balíkem HD textur, které hru výrazně graficky vylepšují. V této podobě už zcela určitě je o ten slibovaný krok dál, než předchůdce. Zejména pak tessellace dělá u modelů hodně. Nemá smysl tvrdit cokoliv jiného. Crysis2 v DX11 a HD packem je nejlépe vypadající hrou, která se kdy objevila. Teď je to skutečně následovník prvního dílu a technologický herní etalon. Na druhou stranu v některých ohledech technologicky zaostává a zejména fyzika a absence zničitelného prostředí docela kazí vizuální stránku hry. Nemluvě o tom, že letos bude mít Crysis 2 i vážnou konkurenci v podobě Battlefield3, který bude vypadat minimálně stejně dobře a zničitelné prostředí má.

Bohužel tedy nemůžu říci, že by Crysis 2 bylo technologicky nejlepší a nejpokročilejší. To bohužel není. Ani s patchem 1.9 se tvůrcům nepodařilo odstranit poměrně hodně grafických bugů a problémů, z nichž mnohé působí, jako by to byla nějaká beta verze. Ale to by nebylo až tak to nejhorší. Největší bolístkou a zklamáním je absentující fyzika a hlavně zcela chybějící umělá inteligence.

Crysis 1 a předchůdce Far Cry, to byla akční hry, které přinesly zcela nevídanou úroveň umělé inteligence nepřátel. Ti dokázali ve skupinkách spolupracovat, házeli na vás velmi přesně granáty a nutili vás k přesunům i krytí, a sami se uměli střídavě krýt-útočit a hlavně krýt se za překážkami tak aby nebyli moc vidět. Prostě souboje s AI byly v Crysis – Far Cry perfektní výzvou. U Crysis 2 ale všechna tahle inteligence zmizela. Prostě tady není. Nepřátelé jsou tupí, přesně jako ti v Call of Duty a chodí ve skupinkách ze skriptovaných respawn bodů jako krávy na porážku. Přesně jako ti v Call of Duty. Krýt se neumějí a házet granáty už vůbec ne. Skoro bych přísahal, že víc nepřátel než já, zabily jejich vlastní granáty, které si házeli pod nohy. Jejich stupidita vynikala maximálně v tváří v tvář, kdy na vás asi tak 5 sekund nepřítel čumí a pak se na vás z toho 1-2 metrů rozeběhne, že vás praští. Navíc to dělá pokaždé stejně. Ne jako u prvního Crysis, kde po nahrání pozice znovu vás najednou nepřátelé obcházely úplně jinak. Ne. U Crysis2 běhají nepřátelé přesně ve vytyčené trase z místa A do místa B, C, D a tak dále. V každém bodě pak udělají přesně to samé – útok, kryt, či skok či výpad a prostě dělají to tak dlouho, než je konečně zabijete. Umělou AI tedy u Crysis2 nahradila, umělá demence a nuda.

Pak je tu ještě fyzika. Tedy lépe řečeno to že tady není. V prvním díle jsme si užívali ničení budov a jejich rozklad na komponenty, stejně jak aut, a štípání porostu na polínka. Prostě zničit tam toho šlo hodně a model fyziky byl skutečně fantastický i na dnešní dobu. Čekali jsme tedy, že druhý díl bude ještě lepší, zvlášť s přechodem do městského prostředí jsme čekali jistou míru zničitelnosti. Třeba jako v Battlefield Bad Company2, kde si klidně skrz budovy můžete prorazit granáty vlastní cestu a stejně tak se poškozuje veškeré prostředí kolem včetně země, cest atd. Ale ne. V Crysis2 je vrcholem a jedinou ukázkou fyziky rozpadání se stále stejného jediného betonového zátarasu. Všechno ostatní mimo je nezničitelné, včetně mnoha různorodých předmětů kolem. Žádná fyzika, žádná destrukce, vedle Battlefieldu BC2 působí Crysis2 prostě strašně nedodělaně, nereálně a hloupě.

Ještě se podívejme, jak je na tom hra z hlediska náročnosti na výkon PC …

Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024