Recenze a TEST: Dragon Age Origins - velkolepé RPG a bezkonkurenční hra roku 2009 Tisk E-mail
Čtvrtek, 19 listopad 2009
Recenze a TEST: Dragon Age Origins - velkolepé RPG a bezkonkurenční hra roku 2009
Dragon Age: Origins - Hra
Dragon Age: Origins - Technické zpracování a CPU testy
Dragon Age: Origins - Hodnocení

• Dragon Age – hra

Bioware odvedli excelentní práci. Mnoho let vývoje jsou na této hře opravdu vidět a zcela vyčnívá nad rychlokvaškami, které jinak vycházejí, co by dnešní počítačové hry. Už jsem v úvodu hovořil o tom, že hodně záleží na tom, za koho hrajete, nebudu tu do detailu popisovat rozmanitost jednotlivých povolání i zaměření, jen řeknu, že je jich více než dost a k nim přísluší desítky vlastností a schopností. Nelze se naučit vše a tak radím skutečně se specializovat na maximálně 2 oblasti dovedností, ve které se celkem nachází 3 řady schopností.

(základní dovednosti)

Každé povolání má své a každá schopnost je něčím užitečná. Ve hře se pohybujete celkem s dalšími 3 členy družiny a je to užitečné, protože nikdo nemůže umět vše a je dobré se doplňovat. Samozřejmě jejich vývoj můžete ovlivňovat a rozdělovat jejich body. V podstatě se udržujete na podobných ševelech a zkušenosti jsou přidělovány rovnoměrně.

(schopnosti a rozsáhlé větvení, není možné se naučit vše - SPECIALIZUJTE SE! )

Samozřejmě nechybí ani hlavní atributy postavy, jako je síla, obratnost a další tradiční ukazatele, které zdokonalujete v závislosti na získávání zkušeností. Pokud jde o ten RPG systém, nelze mu vytknout zhola nic, BIOWARE použili vše, na co jsme zvyklí s dokonalým vyvážením u všech povolání. I na vyšších levelech jde vylepšování postavy pěkně od ruky, nikdy ale nebudete úplný superman, ačkoliv ke konci hry, jste opravdu hodně silní.

(Kvalitní artefakty jsou vzácné a zatraceně drahé!)

Zde se asi sluší zmínit se o protivnících. Na svých cestách narazíte na běžné protivníky jako lidi, trpaslíky, elfy, ale i vlkodlaky, skřety, pavouky a mnoho dalších hlavně pak zplozence, kteří jsou straně podobní skřetům z pána prstenů i ta dějová podobnost je neoddiskutovatelná.

(Předměty lze vybavit vylepšeními - některé)

Na svých cestách narazíte i na unikátní nepřátele, obří démony, mocné čaroděje, různé jiné příšery a ti všichni jsou skvěle zpracovaní. Samostatnou kapitolou jsou draci, kterých během svého putování objevíte hned několik. Jsou tam minimálně 3 velcí, kteří dávají solidně zabrat, a na nižších levelech nemáte proti nim sebemenší šanci. Zabití silnější potvor provází efektní zakončovací scéna, která se naštěstí neopakuje tak často, tak se neokouká.

(Co to tady roste za plevel?!)

Hodně se mluví o obtížnosti celé hry. Věci došly až tak daleko, že si řada hráčů stěžovala a BIOWARE vydalo krátce po vydání hry malý patch, který snižuje obtížnost na prvních dvou stupních. Tahle záležitost ukazuje současnou herní bídu i bídu hráčů samotných. Konzolové hry, kde se člověk více pere s přesností ovládání a nemusí přemýšlet ani při instalaci her a lenost vývojářů spojená s touhou rychle vydělat, vydat a jít dál, udělala ze současných hráčů nic než jednouché hloupé automaty mačkající tlačítka.

(Paní na procházce s psíky ... )

Tragický je dnes hojně užívaný systém při efektních scénách v mnoha nových hrách, kde musíte jak idiot mačkat tlačítka, v pořadí, ve kterém vám blikají na obrazovce. Zkrátka při hraní her se dnes nepřemýšlí a pomalu se tak vytrácí to, že hraním děláte něco více než při čučení na televizi. U Dragon Age zkrátka musíte hodně přemýšlet a taktizovat a hra je i na nejnižší obtížnost v určitých momentech opravdu výzva a zkrátka nejste superhrdina, který jednou rukou kosí nepřátele těžkým rotačákem v druhé ruce drží Bibly a přivádí davy herních postav k úžasu svou moudrostí a věděním a celá města mu padají k nohám. Dragon Age naplno ukazuje hloupost průměrného hráče a bojím se, a recenze to ukazují, že zejména mladší ročníky nejsou schopni ocenit skutečně propracovanou hru a se svým hrrrr přístupem nejsou schopní do ní ani proniknout.

(Pojď na mou hruď ... )

Osobně jsem path neinstaloval a hrál pěkně na střední obtížnost, ačkoliv jsem u některých bossů musel na začátku snižovat obtížnost, protože jsem po hodině opakování souboje prostě nebyl schopen ho udolat. Možná to ale bylo tím, že vás hra vrhne okamžitě do víry bitev a herní možnosti dokonale ovládnete až časem. Ale také je to tím, že na začátku jste prostě másla a nic moc nezvládnete.

(Velký zlý Deamon - zabít či nezabít?)

Vývoj postavy je extrémně důležitý a každý nový stupeň vás zdokonalí a můžete se postavit silnějším protivníkům. Až ke konci jsem tedy skutečně docenil jak neuvěřitelně skvěle je celá hra odladěna a vyvážena. Je to jako v životě, bez znalostí a zdokonalování toho nemůžete moc dokázat a poté vám už jdou, těžší věci lépe a lépe. BIOWARE se tedy naštěstí u DRAGON AGE nechytili hlouposti, kdy protivníci jsou na stejném levelu jako vy a jdou prostě s vámi a vy jako hráč se tak pořád můžete cítit jako superman – to je prostě blbost.

(Nic pro arachnofobiky :) )

Hra je koncipována velmi zajímavě, co se hraní týká. Obvykle jste i v RPG sám, zde to ale až na výjimky neplatí a hlavně jako jeden byste nepřežili! Hra je udělána tak, že musíte být alespoň 4, abyste se vzájemně doplňovali a protivníky byly schopni porazit. Jako sólista, protože MMO mě nebaví a singlplayer je pro mě alfa a omega, jsem se na tento herní systém díval s nedůvěrou, ale rychle jsem si zvykl a zejména proto, že propracovanost spolubojovníků je stejná jako mé hlavní postavy.

(Můj nejoblíbenější člen skupiny - pes DOG (lepší jméno mě nenapadlo)

Můžete je během boje ovládat, dokonce jim podrobně předprogramovat taktiku a to vůbec nemluvím o vytváření si vztahů s nimi a řešení jejich problémů a ovlivňování hry. Budujete s nimi komplexní vztahy a během hry se často můžete dočkat jejich zrady či nutnosti obětování, nebo je vůbec do party nepřijmout. Díky dobrým vztahům s nimi ale bojují lépe a často se také dostanete k vedlejším questům a možnosti je řešit jinak, než bez nich. Propracovanost je nevídaná a jsem si 100% jist, že podobné to bude i u Mass Effectu 2 a nemůžu se dočkat. Vaši spolubojovníci komunikují a utvářejí vztahy i mezi sebou a jejich rozhovory jsou docela legrační občas.

(malý velký svět)

Hra pak není zase tak rozsáhlá, co se herního světa týká, ale to nevadí, o to větší je propracovanost jednotlivých lokací, která je opravdu skvělá a každá z nich nabízí excelentní podívanou i vlastní atmosféru. Lokace jsou přísně omezené a ohraničené jako v MassEffect nebo i NWN. Takže na rozdíl od Fallout 3 to není otevřené RPG, ale volnosti máte dost a ono to vzhledem k pojetí hry ani nevadí. Naopak svižná hratelnost a příběh vás táhne dál a dál a neztrácíte orientaci a zbytečně se nerozptylujete. Ve hře je pak neuvěřitelné množství textů s historií míst, které navštívíte a s historickými souvislostmi a ani to nestíháte všechno přečíst. Vše je pak do češtiny lokalizované – totální nářez.

(A jde se na jedno ... )

Podívejme se na technické zpracování a pár testů …

Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNFriday, 10 May 2024