RECENZE: Age of Wonders III - návrat tahové strategie aneb Heroes of Might & Magic trochu jinak Tisk E-mail
Neděle, 06 duben 2014
RECENZE: Age of Wonders III - návrat tahové strategie aneb Heroes of Might & Magic trochu jinak
Technické zpracování

AoW3 je skutečně velmi nápadně podobná svými hlavními prvky sérii Heroes of Might & Magic. Rozdíly zde ale přeci jen jsou, ačkoliv spíše jde o způsob použití a fungování jednotlivých prvků, než jejich absenci.

Hra nabízí jednak příběhovou kampaň, ale také možnost vlastních generovaných map s rozsáhlými možnostmi ovlivnění jejich podoby a nastavení herních možností. Vedle toho je zde i multiplayer. Jinými slovy, o herní prostředí, na kterých můžete předvádět své strategické schopnosti, nebude nouze.

Mapy jsou vcelku dostatečně velké, samozřejmě zdaleka si nezadají s rozsáhlostí obřího TotalWar. Základem je vždy město, kolem něhož se mohou nacházet různé podpůrné stavby, jež dávají bonusy. Další města můžete buď budovat od začátku, nebo zabírat. Město roste s tím, jak budujete jednotlivé stavby. S tím roste i váš vliv a vaše možnosti. Jednotlivých frakcí je ve hře zatím 6 (velmi podobné těm z Heroes série). Ve městech pak vyrábíte i jednotky.

Zde je ale nutné vědět, že potřebujete zdroje nejen na vyrobení/vycvičení jednotky, ale i její údržbu. V tomto prku a tedy rozsáhlosti armád se série odlišuje od Heroes série, ale zase se přibližuje třeba Total War, či Civilizaci. Těm se podobá i v jednoduché správě měst, velmi jednoduchému ekonomickému systému, kde se v podstatě není až tak moc o co starat.

Jedna armáda může mít maximálně 6 bitevních jednotek a může být vedena hrdinou, který se aktivně boje účastní. Vzhledem k tomu omezení počtu jednotek tak musíte pečlivě vážit tahy a následovat svou armádu podpůrnými armádami, které se pak účastní společné bitvy. Nutno říci, že to má i svou výhodu. Zatímco v HEROES sérii jste mohli neopatrným krokem přijít o armádu, kterou jste budovali mnoho měsíců, což se prostě nedá jen tak nahradit a většinou to znamenalo konec, zde ztráta hlavní armády nemusí konec znamenat. Těch 6 jednotek na 1 armádu lze vybudovat velmi rychle, takže pokud to k vám má soupeř daleko, ještě nemusí jedna prohraná bitva, znamenat celou prohranou válku. Omezení počtu jednotek na armádu tak svědčí trochu dynamičtější akci a nečekáte jen na nárůst počtu jednotek každý týden atd.

Hrdina poskytuje armádě velmi slušné bonusy a sám je velmi silnou jednotkou. Hlavně a především však může kouzlit, 1x za tah. Bojová kouzla jsou velmi podobná těm z Heroes série s podobným efektem i použitím. Existují ale i kouzla ovlivňující herní mapu. Kouzla zkoumáte postupně ve stromě s vývojem, kde potřebujete body výzkumu (poskytují města a speciální stavby) a čas. Stejně jako kouzla, zkoumáte i schopnosti hrdiny, či bonusy a musíte tak pečlivě vážit, co bude první atd., abyste to mohli ideálně využít k dalšímu postupu a získání nějaké výhody - včas.

Váš hrdina se také zlepšuje a postupuje levely, kdy si pak za určité body může vylepšit některou ze schopností, či získat novou. Ztráta hrdiny je citelná, nicméně pokud máte sídelní město, lze jej v něm reinkarnovat. Váš hrdina může nést i výbavu v podobě artefaktů dávající bonusové efekty. Na levely postupují i bojové jednotky, ty mají asi 4 stupně, kdy se na ten nejvyšší dostanou celkem brzy. Ztráta zkušené jednotky je celkem citelná, nicméně bonusy za veteránskou jednotky nejsou až tak velké, aby se nedala vykrýt - styl povyšování jednotek je podobný tomu v TotalWar.

Pohyb po mapě je zase podobný tomu z Heroes série (ačkoliv tam je jednoznačnější), stejně jako základ boje na hex políčka. Celé je to o tom, že máte jen omezený počet pohybových a akčních bodů. Jako celek to ale výborně funguje. Pokud jde o rozdíly mezi jednotkami, rozdíl je hlavně v rase (celkem 6 ras), tedy zevnějšku. Svým způsobem se ale neliší co do síly atd. Samozřejmě každá jednotka má své pro a proti a speciální schopnosti, či efekty na některé jiné. Zatímco hraním proti PC to asi nebude úplně snadné odkrýt, proti lidskému hráči se rozdíly v použití a strategii s různými jednotkami výrazně zvětší. Variabilita jednotek je ale dostatečná s možností, že případné další datadisky případně dodají další národy a možnosti.

Celkově sice hra staví a jednoduchém a osvědčeném základu, ale když se podíváte pozorně, základ je velmi propracovaný s mnoha možnostmi. Dobrou zprávou je, že přes svou šíři a slušnou obsáhlost je velmi dobře funkční a hlavně vyvážený. Souboje s AI jsou podobné těm v Heroes sérii, tedy že AI není příliš nápadité, ale dokáže pozlobit, ačkoliv je celkem čitelné. Jak moc, záleží na nastavení obtížnosti.

Doporučuji minimálně tu střední, na lehkou AI jen čeká na váš útok, na střední je už trochu iniciativní. Na nejvyšší ale dokáže hodně potrápit, ačkoliv to je dáno spíše jeho silou než chytrostí. Ta správná výzva ale přijde s hrou proti lidským hráčům.

Spuštěno: 1327x