RECENZE: Age of Wonders III - návrat tahové strategie aneb Heroes of Might & Magic trochu jinak Tisk E-mail
Neděle, 06 duben 2014
RECENZE: Age of Wonders III - návrat tahové strategie aneb Heroes of Might & Magic trochu jinak
Technické zpracování

• Hodnocení a závěr

Age of Wonders III je velmi příjemným herním překvapením letošního roku. Pro fandy tahových strategií je AoWIII "must have" titul. Ano, celkový gameplay a jednotlivé herní prvky nejsou nijak zvlášť originální, využívají osvědčené prvky jiných tahovek, ale jako celek prostě fungují. A fungují velmi dobře!

Hra je skvěle vyvážena na všechny obtížnosti, pro všechny jednotky a neexistuje jeden jediný způsob a strategie jak hru projít. Jedná se o komplexní strategii, kde systém omezené velikosti jedné armády dělá věci trochu dynamičtější a komplikovanější, ale dobří stratégové si s tím snadno poradí. Stejně tak je nutné kromě síly brát v úvahu i kouzla, jež zde hrají velkou roli. Stejně tak, zejména na vyšších obtížnostech, je nutné si hlavně z počátku hlídat ekonomiku, která je zde trochu upozaděna, přesto je důležitá, pokud se nechcete zaseknout v postupu.

V čem hra jednoznačně ztrácí, to je technologické a grafické zpracování. Opět je to důkaz, že ti, kteří tvrdí, že grafika u her není důležitá, tak nemají pravdu. Ano, pokud má hra jen dobrou grafiku, ale mizernou hratelnost, je to špatná hra, ale pokud má dobrá hra slušnou hratelnost a mizernou grafiku, je to také špatně. Minimálně je to velká škoda a kazí to zážitek ze hry. Hratelnost je prostě ovlivňována do velké míry nejen tím, jak hra funguje a co nabízí, ale i tím, jak vypadá. AoW3 nevypadá vyloženě zoufale zle, ale také nevypadá tak, jak by mohla a měla. V tomto případě mluvím hlavně o velmi zaostalé technologické stránce s minimem efektů a velmi nedetailním zpracováním v kombinaci s "výkonem" hry. Optimalizacím a využití moderního HW se u této hry čas nevěnoval a tak hra na to, že vypadá kvalitativně jako "prohlížečová" strategie, má dost problémy se stabilní hodnotou slušných FPS.

Nicméně hra funguje, a to i v Eyefinity, takže hrát se to dá. Na celém zpracování hry mě tak osobně nejvíce vadí sice ne tak infantilní zpracování jako má třeba World of Warcraft, ale stále infantilnější, než by se vzhledem k cílové skupině slušelo. Nevím, proč fantasy hra musí nutně podle některých vypadat jako dětská omalovánka a pohádková knížka. Na základě zkušeností s některými jinými hrami přitom víme, že tak vypadat nemusí.

A jaká je tedy hra jako celek? Funguje zde onen prvek tahových strategií "ještě jeden tah a jdu spát"? Ano, i ne. Je zde přítomen a je zde trochu cítit, nicméně není až tak silný, jako u jiných titulů. Jako celek ale hra funguje velmi dobře, hratelnost je fajn, vyváženost také, příběh kampaně je trochu neoriginální, ale pořád jsou zde možnosti hraní na samostatných mapách, či dokonce v MP, které nabízejí v podstatě nekonečné možnosti hratelnosti a strategických přetahovaných.

DDWorld hodnotí: AoW3 je výborný přírůstek do tahových strategií. Hratelnost je velmi podobná tomu, co známe a milujeme z HEROES či Civilization sérií v trochu jiném mixu. Potenciál má hlavně pro MP a online soupeření. Bohužel zážitek ze hry kazí značně zaostalá grafická stránka (na datum vydání 2014 rozhodně), absence optimalizací a tomu naprosto neodpovídající vyšší HW náročnost )či spíše nevyladěnost). Jako celek má AoW3 své kouzlo, nicméně na takové Heroes of Might & Magic 3 Complete, tomu přeci jen stále hodně chybí. Pokud ale chcete něco novějšího a svěžího, stojí Age of Wonders III rozhodně za vyzkoušení a hra má něco do sebe. Celkově tedy důstojné pokračování a pro fandy tahových strategií příjemné herní překvapení letošního roku ...

Za zapůjčení hry děkujeme společnosti Playman.cz