Strana 2 z 2
Britská kampaň je na rozdíl od německé postavena spíše defenzivně. Zbudujete si mobilní velitelství, povoláte „inženýry" a začnete stavět 25 liberní houfnici, 40 mm Bofors, 17 liberní protitankový kanón, pytle s pískem, drátěné zátarasy, kulometná hnízda nebo krátké zákopy. Délka těchto zákopů, ve který je pěchota jsou jen velmi těžko zranitelná. Opravdu úsměvná je v této hře taková díra pro čtyři lidi. Účelem prvních misí je naučit vás obsluhovat těžká děla a spolupracovat tak na postupu s tanky Cromwell a neschopnou pěchotou. Proč říkám neschopnou? Protože primární roli v jejím zdokonalení hraje u Britů velitel. Rozhodně z nich nemůžete během boje dělat veterány jako u Němců. Sice jí můžete za 10 bodů munice dát možnost jednou vystřelit ostřelovací puškou, ale celkově je proti německým granátníkům slabá jak čaj. Tanky Cromwell taky nejsou kdovíjak silné. Mohou zrychlit na maximum a zvýšit si dohled, ovšem proti nepřátelským obrněncům jsou poněkud slabší. Je třeba útočit z boku nebo z týlu. Navíc vždy v početní převaze. Nejlépe za pomoci tanků Churchill. Opačný problém je se samohybnými houfnicemi Priest. Ty jsou zase strašně silné. Vůbec dělostřelecká baráž zde drtí nepřátelský odpor nejspolehlivěji. Přesně tak jako tomu bylo ve skutečnosti. Dělostřelectvo je královnou bitevního pole. V této bohulibé snaze vám jistě pomůže průzkum nad Normandií dominujícího RAF. Jeho velké ztráty zde pomineme.
Pro zajímavost, jenom v den D ztratili spojenci minimálně 133 letadel. Velitel je důležitý i u britských tankových jednotek. Nejdříve totiž musíte vyrobit velitelský Cromwell a teprve poté Shermen Firefly. Z volitelných taktik zmíním třeba podporu královského dělostřelectva. Nejdříve tu máme důstojníky jako dělostřelecké pozorovatele, pak plíživou baráž a nakonec Priest se 105 mm dělem. Nebo delší dostřel těžkých děl, palbu na zvolenou oblast kdykoli se v ní objeví nepřítel a odvetnou palbu přímo na nepřátelské dělostřelectvo. Zbytek si zkuste odhalit sami, ať máte alespoň nějaké překvapení.
Podíváme-li se na grafickou, fyzikální i hudební stránku, můžeme konstatovat, že se od minula buď téměř nezměnila, nebo je dokonce lepší. Žádný grafický engine v RTS dosud nedokáže tak přesně zachytit deformaci terénu. Co se týká překážek, tak jediné na co autoři zapomněli je, že za protitankovou bariéru se rovněž dá schovat a nepřidělili ji žádný ochranný bonus. Snad se dočkáme v některém opravném balíčku. Zvuky jsou perfektní a speciálně různé hlášky s přízvukem dokáží nejen zaujmout, ale hlavně pobavit. Obtížnost je volena rovněž velmi citlivě. Na easy se kovaný stratég drápe v nose a dělá greeny (tužkou ;) ), na normal se baví pěkně zpracovanou řežbou, na hard zapřemýšlí a na expert natáhne bačkor.
Jak celý datadisk uzavřít? Jedná se o poctivou a dobře odvedenou práci. Za Panzer Elite si zahrajete osm misí, za Brity dalších devět a pak můžete vyrazit na skirmish. S ohledem na to, jak dobře se bavíte, je to vlastně málo. Představoval bych si, že těch misí bude kolem třiceti. Bohužel moje představy a skutečnost se kardinálně liší. Grafika je stejně úchvatná jako minule, možná trochu lepší, což uvidíte hned při začátku německé kampaně. Budu doufat, že i vaše stroje jdou s dobou a máte zase lepší grafiku a procák. Kdo nemá, bude trpět. I když cena je nastavena velmi vysoko, pořád se jedná o solidní koupi. Osobně se mi hra dokonce líbí více než z Ground Control 2 vycházející World in Conflict. Ten má z vrchu strašně titěrnou grafiku.
Company of Heroes dostala přídavek, který už tak skvělou hru ještě prodlouží. Rozhodně povinnost pro všechny, kteří se zajímají o 2.svv, protože tak kvalitních her zase tolik není. Hru lze také bezpochyby doporučit všem, kteří rádi kvalitní RTS. Pokud nepatříte ani k jedné skupině a jste příležitostní hráči čehokoli, tak i vás má rozhodně tento titul šanci zaujmout, ať už s datadiskem, nebo bez něj.
Oficiální stránky hry: companyofheroesgame.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|