Recenze: Crysis – takhle nějak má vypadat počítačová hra! Tisk E-mail
Saturday, 17 November 2007
Recenze: Crysis – takhle nějak má vypadat počítačová hra!
pokračování Crysis

• Recenze: Crysis - takhle nějak má vypadat PC hra!

Ačkoliv se recenzím počítačových her zase tolika osobně nevěnuji, čas od času se najde nějaká, kterou si mou pozornost z nějakého důvodu zaslouží. Crysis mezi ně rozhodně patří. Tak jak to vidí „DD"? :)

Crysis-23

Počítačovou hru Crysis asi nemá důvod třikrát představovat. Kdo neví, o čem je řeč, tak nejspíše PC hry vůbec nehraje, nebo vylezl z pralesa. Tak hajdy zpátky do pralesa, protože tam přesně se v Crysis podíváme. Demo téhle hry, které obsahovalo první část první mise, bylo uvolněno celkem nedávno. Už to dalo tušit, že máme před sebou něco, čemu se mnoho jiných rádoby PC her, ani neblíží ...

• Crysis na plné pecky ...

Předem je nutné říci, že hraní Crysis na poloviční detaily by se mělo zákonem zakázat. Kdo nehrál Crysis naplno, absolutně netuší, jak ve skutečnosti vypadá. Neznám hru, kde by byl rozdíl mezi středními a maximálními detaily tak markantní. Má testovací sestava, ze které jsou okolní obrázky ze hry, byla lehce nadstandardní záležitostí. AMD X2 6000+, podpořené 2x1GB DDR2 800MHz cl4, posílené o Western Digital Raptor 10 000ot a nejdůležitějším prvkem byla grafická karta ASUS Nvidia GF8800GTX 768MB (575MHz/1350MHz/1800MHz), přetočená nad úroveň GF8800Ultra+ (640MHz/2240MHz). V duchu jsem děkoval za každý Mhz navíc. Byly totiž sakra zapotřebí. Samozřejmostí je pak kvalitní zvuková karta, která dokáže taky pěkných pár FPS přidat, díky nižší zátěži na procesor a samozřejmě zvukové efekty ve spojení s kvalitními reproduktory jsou povinnou výbavou k pořádné sestavě. V mém případě to byly pořádné reproduktory Redstar RS-502. Moji sousedi z celého patra vám potvrdí, že si hru náležitě užili spolu semnou :). Samozřejmostí pak byl Windows Vista a DX10. Kdo tvrdí, že DX10 neexistuje, je vedle, jak ta jedle. Na Windows XP sice rozchodíte část High detailů, ale pořád jich pár chybí a sám za sebe musím říci, viděl jsem rozdíl, a i kdyby DX10 bylo jen o těch světelných efektech, stojí za to ...

Crysis-1b

• Začínáme ...

Takže, jaké je vlastně Crysis?  Řeknu to jednoduše: „Wooooow - já chci ještě!" Nebudu vám lhát, hrál jsem toho hodně, ale ještě nikdy jsem neměl pocit ze hry takový, jako v Crysis. Atmosféra i provedení celé hry mě naprosto dostalo. Zatímco všechny počítačové hry až doposud byly zkrátka kreslené, v Crysis na plné detaily to bylo jak ve skutečnosti (možná ještě o kousek lepší). Absolutně jsem neměl pocit namalovanosti celé grafiky. Bohužel byly tu detaily, které kazili dojem. Nelíbili se mi některé textury, třeba zelí na poli vypadalo skutečně vtipně 2D. Tráva také nebyla nic extra. Některé textury přístrojů se mi zdály, jako když je autoři přebrali z prvního half life. Nicméně zase detaily vybavení interiérů byly povedené. Noa  tím snad výtky ke grafice končí. Dále je to jen „WoooW". Kde začít? Tak snad zpracováním lokací ...

Crysis-2b

Úžasné, úchvatné, grandiózní. Celá krajina korejského ostrova je zpracována tak, že dokonale. Lokace perfektně navazují a najdete tu všechno. Jednotlivé terénní prvky, jako hory, propasti, lesy apod., jsou zde umístěny reálně a ne příliš okatě účelově, udržet hráče v jisté oblasti. S tím úzce souvisí pocit volnosti. Crysis, nemá cenu si lhát do kapsy, je naprosto přímočarou akcí, kde jste příběhem a jednotlivými lokacemi doslova vedeni za ručičku. Jistě máte na výběr, jak dojít k danému cíli, jestli pěšky, autem a zprava nebo zleva. Ale jinak je hra plná někdy až očividně předskriptovaných scén, které vás vedou za daným cílem. Nicméně i přes to všechno máte pocit volnosti, za což vyslovuji autorům velkou pochvalu. Zpět k designu jednotlivých levelů.

Crysis-3b

Pláže, pralesy to vše je perfektní. Pláž vypadá jako pláž, jen rozložit deku, namazat se krémem a kochat se úžasným zpracováním počasí, východem slunce atd. Den a noc na ostrově je parádní ukázkou práce se světlem. Detailnost, se kterou jsou jednotlivé lokace zpracovány, vyráží dech. Flora a fauna jsou stejně detailní, jako lidi, zbraně apod. Detailnost zničitelnosti prostředí je také nevídaná. Padající kameny mají svou logiku a padají reálně, palmy lze rozstřílet na polénka - bohužel jen palmy. Ostatní stromy jsou nezničitelné. Většinu staveb lze rozmlátit na kousíčky a věřte, že ukrývat se v papundeklovém baráku s granátem v předsíni, nebo před helikoptérou s raketami, není tak dobrý nápad. Efekt následné destrukce budovy je absolutně super.

Crysis-5b

Jeden čas jsem se bavil jen s raketometem a létajícími kusy baráků, ale i nepřátel. Zde ale přichází malá výtka, která na dojmu realističnosti hodně kazí. Ne, že bych byl nějaký masochista, ale celkem bych v tak dokonalé hře čekal nějaká poškození na těle nepřátel. Když je rozstřílíte, tak sice vidíte létat krev, ale na mrtvole není snad ani škrábanec. A takový zásah granátem, či raketometem, místo aby protivníka „rozložil na komponenty" podobně jako je to se stavbami, tak neudělá žádnou viditelnou škodu. Nechci být za nějakého perverzáka, ale když už akční hru, tak má vypadat trochu akčně, ne? O tom, že věcem v interiéru, když tam pustíte granát nebo raketu se nic moc nestane, kromě toho, že se většina rozhází, ani nemluvě.

Crysis-6b

Zato škody na vozidlech jsou efektní. Prostřelit lze pneumatiky, skla i plechy. Vypadá to hodně dobře, a vedle toho vypadá destrukční model v nejnovějším Need for speed vážně směšně. Dokonce i jízdní model je zde lepší, než ve zmíněné „závodní" hře. Cítíte poškození. Zničit auto není takový problém, tedy když víte, kam se trefit. Střílíte li do vozidla jen tak, celkem se nadřete. Stačí ale jeden výstřel do nádrže a z vozidla je perfektní nástroj hromadného ničení. Nejlepší na to jsou kamiony a jejich velké nádrže. Ty ušetří mnoho práce se skupinami protivníků :). Sranda je i s helikoptérami. Narazil jsem na část mise, kde mě lesem honila tahle plechová potvora a posílal mi pozdravy v podobě zatraceně horkých dávek olova a raket. Když už se mi na několikátý pokus podařilo tu potvoru sundat, tak mě zabily její padající trosky :).

Crysis-9b

Časem se dostanete i k misi s tanky. Připomnělo mi to hru Call of Duty. Zde v Crysis ale byla jízda s tankem o poznání lepší a hlavně akčnější a uvěřitelnější. Ke konci hry se dostanete i k pilotování takového vznášedla, samotné pilotování je hračka, takže to tvůrci hry ztížili tím, že musíte likvidovat takové létající a celkem rychlé mimozemské potvůrky. A trefit se do nich už není taková sranda, navíc když jich je více a to vaše vznášedélko nic moc nevydrží. Naštěstí se samospravuje, takže jsem tuhle obtížnou část mise zvládnul se dvěma mezipřistáními na opravu. Tolik k vozidlům přejděme dále.

Crysis-10b

• Zbraně a obleček ...

Asi nejpodstatnější složky celé hry. Váš nano-obleček je něco, co by asi málokdo z nás nechtěl mít ve svém šatníku. Úžasný technologický výtvor, který umožňuje hned několik věcí, samozřejmě kromě toho, že skvěle vypadá :). Může vás zneviditelnit, zrychlit, posílit, či vám dodat pořádnou obranu - všechno použitelné a využitelné.

Crysis-13b

Vadou na kráse je, že jen na chvíli, protože energie je velmi málo, ale zase se rychle dobíjí. S většinou jeho vlastností si budete hru neskutečně užívat a Crysis by bez něj hodně utrpěl. Zbraně a vybavení jsou pak důležitou složkou hry. Moc jich zase není. Najdete zde klasické pistole, které můžete mít DUO, pak je tu brokovnice, asi dva druhy automatických útočných pušek, samopal, odstřelovací puška, „gausovka", rotační kulomet, praktický raketomet, mimozemský rotačák a uzavírá to konečně pořádná zbraň - ruční atomový granátomet.

Crysis-16b

Z něho si však vystřelíte celkem 3x v celé hře. Dále jsou ve hře tři druhy granátů, ale moc se na ně nedostane, jejich účinek se mi zdá celkově slabí, navíc jich příliš nevyužívají ani protivníci. Zbraní sice moc není, ale zase tolika nás to trápit nemusí. Vynikajícím nápadem se skvělým provedením je možnost modifikace všech zbraní.

Crysis-15b

Přidat můžete na jednotlivé části zbraní některé prvky. Asi nejlepší je laserový zaměřovač, tlumič a odstřelovací optika na kulomet. Jde přidělat i na brokovnici, ale nejsem si jist, zda je to použitelné :). Na nedostatek nábojů si na žádnou obtížnost stěžovat nebudete. Nábojů a zbraní se všude váli mraky a když bude nejhůře, tak nejúčinnější zbraní jste pořád vy a váš obleček.

Spuštěno: 442x