Recenze: Dragon Age 2 – EA poslalo BIOWARE novým směrem mimo tradiční RPG. Úspěšně? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a Mescalamba
Pátek, 01 duben 2011
Recenze: Dragon Age 2 – EA poslalo BIOWARE novým směrem mimo tradiční RPG. Úspěšně?
Dragon Age 2 - Hratelnost
Technologie a testy GPU a CPU

• Technologie a testy GPU a CPU

Ano opravdu je to letošní hra, i když oči se zdráhají uvěřit. Vizuální stránka hry graduje od "opravdu hnusná" až po "docela pěkná". Polygony tvůrci opravdu neplýtvali. Textury jdou snést, jen když si stáhnete lepší, jinak je to rozplizlé cosi. Takže textury s vysokým rozlišením jsou opravdu povinnost. Byť nemají stejný efekt na vše, ale aspoň ty postavy pak vypadají k světu. Tvůrci měli zřejmě pocit, že nestačí, aby hra vypadala, že je stará pár let, ono se to ještě navíc trhá. Kombinace mizerný vzhled plus mizerný počet snímků za vteřinu je teda něco. Označení DirectX 11 tomu dodává příslovečnou třešničku navrch, nebo poslední kapku. Hra podporuje PhysX fyziku. Jen není tak úplně jasné kde, v čem a proč.

Upřímně, když si odmyslím o něco jednodušší zobrazení charakterů v původním Dragon Age, tak bych řekl, že Dragon Age 2 vypadá hůř než předchozí díl. A značně hůř než konkurence. Zaklínač 2 či další díl The Elder Scrolls oproti tomuhle vypadají jak z jiného století.

Pohled by DD: Já ale znám Dragon Age 1 dobře a zcela na rovinu Dragon Age 2 je přeci jen graficky hezčí – ale ne stylizací. Technologicky o něco dál, ale pořád je to stejný engine, z čehož plynou jistá omezení. Implementace DX11 je velmi vítána, i když pořád je to roubování na DX9 a výsledek odpovídá možnostem starého enginu a ne DX11. Ale buďme rádi alespoň za to. HD textury jsou u Dragon Age 2 oficiálně, u DA1 nebyly. Bohužel když se na to podíváme trochu s odstupem, tak u Dragon Age 1 byl mnohem zajímavější návrh levelů i grafický design – Dragon Age 2 je vedle toho chudý příbuzný a není se skutečně moc na co koukat a čím kochat. Samozřejmě v případě srovnání s jakoukoliv moderní RPG hrou podobného typu grafiky Dragon Age 2 (i 1) propadne na plné čáře. Ten starý engine je skutečně starý a zázraky se s ním dělat nedají. Možná to používá technologie z roku 2011, jenže naroubované na technologiích z přelomu století …

(Dragon Age 1)

• Nároky na HW:

Jak už bylo řečeno, díky systému, jak to bylo uděláno a naroubováno, je mezi středními a nejvyššími detaily pořádný rozdíl, Střední jsou totiž jen DX9, vyšší jen DX11 a rozdílem je velká spousta technologií, včetně tessellace, vylepšení stínů, textur a hromady dalších. Takže tomu odpovídají i HW nároky:

Zatímco na střední detaily si to zahrajete snad na všem (na předváděčce jsem to hrál na integrované grafice Intel na střední detaily v 1920x1080 a šlo to, takže se testováním nebudu ani zatěžovat), tak na ty vyšší potřebujete silnější grafiku a pokud si dáte ještě HD textury z přídavného balíčku, hratelné to bude jen na 2 grafikách – testoval jsem s novými beta ovladači pro NVIDIA grafiky, kdy bez nich hra nebyla hratelná na žádné NVIDIA grafice!!! Hra je stejně jako většina DX11 her současnosti, dělána ve spolupráci se společností AMD.

Pokud jde o výkon procesorů, hra náročná moc není, je optimalizována pro 4jádra, ale nijak zvlášť. Frekvence CPU je také fajn, ale ani zde nijak moc nezískáte. Procesorově to není náročná hra.

• Herní design

Po pár hodinách ve hře vám bude jasné, že grafické oddělení zřejmě půl roku hrálo World of Warcraft, pak za měsíc vyrobili celý obsah hry a šli zase hrát. Hra obsahuje asi tak 6 různých dungeonů, které jsou recyklované. Recyklace probíhá tím způsobem, že se jedny dveře zazdí a druhé otevřou. Hra v tomhle trošku připomíná staré textové hry, potřebujete hodně fantazie, abyste dokázali věřit, že to není ten samý dungeon, co jste prošli před hodinou. I když to samozřejmě ten samý dungeon je, jen ty dveře jsou zazděné. Mimochodem ty dveře jsou zazděné doslova, jsou vidět i rámy dveří, jen je za nimi něco co vypadá jako betonový kvádr.

Výbava postav je recyklovaná podobným způsobem, hlavně aby nemuseli udělat pro něco jiný nový model. Ještě štěstí, že hra obsahuje Facegen technologii, jinak by nejspíš recyklovali i postavy ve hře. Tedy pár klonů vám ve městě zaručeně běhá i tak. Ve hře existuje kategorie předmětů označená "junk", tedy odpad. V inventáři to má ikonku popelnice. Jediný účel těchto předmětů je dojít k obchodníkovi a při obchodování zmáčknout tlačítko "sell all junk". Kromě toho, že mi naprosto uchází, proč něco takového vůbec existuje, tak je opravdu zábavné, že všechny ty odpadkové věci mají stejnou ikonku. Zřejmě bylo moc složité udělat pro ně pár ikonek navíc.

Co je na hře opravdu divné je stylizace vizuální stránky hry, která nekoresponduje s obsahem. Design postav se pohybuje někde mezi evropským a japonským komixem. V případě jednoho elfího charakteru (Fenris) je inspirace japonskou mangou hodně evidentní. První Dragon Age mělo víc dospělejší vzhled postav i celé hry. Dragon Age je stylizované do takové náctileté až pohádkové grafiky.  Problém je v tom, že obsah hry není zrovna náctiletý ani pohádkový. Postavy se chovají poměrně dospěle, krve tam není zrovna málo. A když občas posloucháte co členové vaší družiny řeší když zrovna někde stojíte, či někam cestujete pěšky, tak by se jeden i místy začervenal. Hra má rating 17+ a vcelku oprávněně, akorát s tím háčkem že graficky vypadá spíš jako hra pro 12+. Stylizace ala Age of Conan by tomu slušela víc.

Abych nezapomněl, ve hře je hudba a vcelku dobrá. Zvláštní je, že jedna melodie mi silně připomínala úplně jinou hru (Divinity 2: Ego Draconis). Ale třeba jen náhoda ...

Podhled by DD: Ano, jak už jsem říkal, graficky je možná hra technologicky lepší i hezčí, ale stylizace a celkový herní design? Na něm je opravdu zoufale vidět ta naprosto rozdílná doba vývoje. 7 let u prvního dílu znamenalo dokonalost a smysl pro detaily i úplně banální věci v úplně vedlejším questu. U Dragon Age 2 je všechno – a tím myslím naprosto všechno, se vší úctou a slušností, odfláknuto, jen aby to bylo nějak hotové a je to příliš zřetelné. Ty dungeony jsou úplný výsměch a celková stylizace hry nesahá prvnímu dílu ani po kotníky. I hudební stránka byla u prvního dílu mnohem lepší, zkrátka 2 roky vývoje vs 7 let …

Spuštěno: 583x