RECENZE: FALLOUT 4 aneb zábavná, ale nedodělaná hra. Co Bethesda zkazila a jak to napravit? Tisk E-mail
Pondělí, 28 prosinec 2015
RECENZE: FALLOUT 4 aneb zábavná, ale nedodělaná hra. Co Bethesda zkazila a jak to napravit?
Fallout 4 v podání Bethesda - pálíme potenciál a ka
Sláva modům! Jak opravit FALLOUT 4?

• FALLOUT 4 v podání BETHESDA

- pálíme potenciál a kašleme na vývoj i na FALLOUT RPG

Začněme pozitivně, že kulisy okolí Bostonu jsou velmi zdařilé. Herní mapa nám nijak výrazně nenarostla, ale obsahuje opět hromady zajímavých lokací k prolezení, hromady vedlejších misí, úkolů, zajímavých příběhů a postav, prostě všechno co máme rádi ať už od Fallout nebo TES (SKYRIM) série v podání BETHESDA herního domu. Ano, je to sice už pár let to samé stále dokola jen v jiných kulisách, ale líbí se nám to.

To však neznamená, že se nedalo ledacos vylepšit. K našemu velkému zklamání však nejen že Bethesda u FALLOUT 4 nevylepšovala, udělala pár kroků vzad v mnoha oblastech. Tou hlavní je samotný RPG systém. FALLOUT to jsou pečlivě piplané postavy, kdy si na začátku hry musíte vybrat, jakým směrem a s jakými přednostmi chcete vaši postavu hrát, protože prostě nemůžete být superman a umět všechno. Takže pečlivě zvažujete celou hru, jaké body investujete do jakých schopností, do vedlejších skillů, a který užitečný perk si zvolíte, protože prostě jste limitováni a je to tak dobře a funguje to logicky. Prostě FALLOUT jak jej máme rádi ... "F**k you" řekla BETHESDA!

Ve FALLOUT 4 v podstatě nezáleží na tom, jak chcete hrát, časem budete umět úplně všechno! Hra nemá omezený maximální level a ty navíc nabíhají velice rychle. Technicky je maximem něco kolem 250. Tolik levelů postavy totiž potřebujete k tomu, abyste si případně všechny hlavní atributy postavy naboostovali na 10, a odemkly i všechny levely všech perků. A mimochodem třeba celých 50 levelů se dá snadno hraním hry udělat už za prvních 30 minut. A aby toho nebylo málo, ve FALLOUT 4 nejsou žádné 0-100 body do dílčích schopností, utvářející charakter vaší postavy a tvořící její možnosti! Prostě to, co dělalo FALLOUT FALLOUTem, zde zcela nelogicky chybí! Jediné co zůstalo, jsou perky, které jsou ovšem vázány na hlavní atributy (které můžete vylevelovat na 10 všechny) a jednotlivé perky mají další stupně. Ty pak určují, co můžete a nemůžete ve hře dělat. Tento systém je tedy zcela evidentně příbuzný tomu, jaký ve FALLOUT doteď fungoval, jen je poněkud nepřehledný a hlavně nedává absolutně žádný smysl z hlediska toho, že časem budete nerealisticky umět prostě všechno, takže vaše postava bude Superman a McGyver k tomu. Alespoň že fyzické vytváření postavy funguje lépe než dříve, je detailnější a hezčí a vaše postava mluví!

Bohužel, když už jsme u toho mluvení a tedy dialogů, další šok přijde hned v úvodu hry. Základem každé pořádné příběhové RPG hry a FALLOUTů obzvlášť jsou větvené dialogy, kdy máte možnost vybírat z několika různých odpovědí a cest jak vést dialog k určitému cíly a reakci okolí. Jasně, i ve FALLOUT 4 to je, ovšem z nějakého zvráceného nepochopitelného důvodu vidíte své možnosti odpovědí napsané v podstatě jednoslovně, či dokonce jen náznakem jakým směrem se vaše odpověď bude ubírat! Takže vlastně vůbec nevíte, co vaše postava řekne! A to nemluvím o tom, že samotné dialogy jsou o dost jednodušší než třeba u New Vegas, kdy se sice zdá, že máte před sebou rozvětvený dialog s více možnými následky, ale ukazuje se, že většinou jsou vlastně jen dva, a i když odpovíte různě, odpověď druhé postavy se opakuje.

I tentokrát ve hře narazíme na hromadu postav včetně několika možných členů do party, se kterými můžeme navazovat bližší vztahy. Prostě všechno co známe z předchozích FALLOUTů/SKYRIMu. Takže očekáváte tady také nějaký vývoj?! Ne. Novinkou je možnost přímého přikazování postavám, bohužel jejich využívání je obtížně kvůli zprasenému ovládání. A stejně jako v předchozích hrách i ve FALLOUT 4 vaši společníci jsou občas na zabití. Šlapou, kam nemají, zasekávají se ve dveřích, spouštějí pasti a tak dále. Prostě nulový vývoj natož oprava známých problémů a chyb letitého systému.

A co ostatní záležitosti? Začněme možnou výbavou vaší postavy a jejími možnostmi. Zde se ale mnoho nezměnilo, tedy až na možnost vylepšování brnění a jeho jednotlivých částí. Nově je také omezená možnost nosit více vrstev. Vylepšovat se dají i zbraně a to opravdu velmi pěkným systémem. Bohužel z nějakého důvodu už tvůrci vynechali ze hry ten systém výroby munice atd. ke všemu, ale potřebujete spousty materiálu. Takže zatímco ve FALLOUT 3 jste většinu věcí nechávali ležet ladem a ve FALLOUT NV jste tu a tam něco sebrali na munici, ve FALLOUT 4 recyklujete doslova všechno!  Vše se totiž hodí, vše potřebujete a to nejen na zbraně a výbavu ...

Stavíme osady! Jedna z novinek, i které samotné lze nasbírat hromadu levelů a strávit desítky hodin, je možnost vystavění funkční osady. Tu můžete obydlet obyvateli a přidělovat jim úkoly. Musíte se ale starat náležitě o jejich potřeby, obranu atd. K tomu všemu slouží systém spokojenosti atd. Osady lze stavět jen na několika místech, nicméně je jich hodně a liší se hlavně velikostí. Ke všemu opět potřebujete mraky materiálů a často dost vzácných. Odměnou za funkční osadu může být ale přísun některých materiálů, přísun cenných věcí na prodej a přísun samotných zátek atd. Nicméně osady nemusíte stavět, pokud nechcete. Bohužel možnosti stavění jsou dosti omezené, ale nemyslete si, že tvůrci vymýšleli něco zásadně nového. V podstatě ve hře zpřístupnili notně ořezaný a omezený vlastní editor samotného herního engine, ve kterém sami vytvářejí tuhle hru. To nic nemění na tom, že pro některé z nás je stavění osad zábava na desítky hodin :). Zejména s módy ....

Ještě než se vrhneme na ty módy, řekněme si něco o tom, jak hra běhá. Bohužel použitý herní engine je pořád ten letitý problémový Creation Engine běžící na zaostalém DirectX9. Má stále problémy s nevyužíváním RAM, moderních CPU i GPU. A jestli si myslíte, že tvůrci alespoň opravili ty chyby, které byly ve starších hrách, tak jste na omylu. Hra opět nativně neumí Eyefinity, dokonce neumí ani 21:9 formát nových monitorů. A na dotazy a výtky tímto směrem BETHESDA naprosto nereaguje. Takže komunita to alespoň částečně vyřešila, i když formát 16:10 má stále problém. Grafika hry doznala jen malých změn. Ve skutečnosti vypadá hra prostě špatně a už FALLOUT 3 s některými módy dokázal vypadat mnohem mnohem lépe. Proč tvůrci žádné z hotových vylepšení nevyužili, je záhadou, obzvlášť když vzhledem k příbuznosti her by jejich implementace byla hračka. Mizerné rozlišení a kvalita textur, nedetailní modely, mizerné efekty, mizerná kvalita vody, fauny i flory všechno odpovídající hře z roku 2007-2008, tedy nikoli hře z roku 2015 s možnostmi, které máme. Ale to všechno je sice neodpustitelné, ale dá se později dořešit právě módy. Co se nedá dořešit je fakt, že zažijete hromady loadingů. Vstupujete do domu? Loading! Jedete výtahem? Loading a tak dále. Jak to, že obří Witcher 3 dokáže tak neskutečně velké a detailní prostředí zvládat bez nahrávání vstupů do domu a FALLOUT 4 ne? Ty nahrávací obrazovky prostě zabíjejí hratelnost i atmosféru a v roce 2015 jsou neodpustitelné! Jediným způsobem, jak je co nejvíce omezit, je nahrát hru na SSD disk, pak se to načítá za pár sekund, ale jsou tam tyhle přestávky :(.

Nakonec si nechme ovládání, HUD a vůbec všechno. Mizerné PiBoy MENU inventáře je kapitola sama pro sebe. Tvůrci doslova mučí PC hráče naprosto příšerným ovládáním všeho z PipBoye, které je díky obřímu počtu položek ještě více nepřehledné a strávíte tam věčnost, než najdete, co chcete. Je marné připomínat, že existuje řada módů, které HUD vylepšovaly u předchozích her, hlavně u SKYRIM, tedy nápady které tvůrci klidně mohli využít. Ale ne ... další F**k You od Bethesda k nám všem. Prostě asi chceme mizerné HUD a ovládání! Žádný vývoj v tomto směru se nekoná. Žádný vývoj nenastal ani u hudby, kde systémem" COPY - PASTE" posloucháme většinou to samé, co v předchozích dílech. Ne, že by to bylo k neposlechu, ale je to trochu ohrané a hlavně dokazuje to, že skutečným vývojem se u FALLOUT 4 nikdo nezabýval.

• Shrnutí

Takže jak to shrnout? Co nám naservírovala BETHESDA? Dala nám FALLOUT, který odstranil jakýkoliv smysl určitého vývoje postavy, tedy podstatu FALLOUTu jako RPG. Dialogy zjednodušila na dřeň, celou hru absolvujete v roli popeláře a recyklačního pracovníka a to v příšerně navrženém inventáři a celém hudu, kde je peklo něco najít. To všechno sice v jiných kulisách, ale herně vlastně to samé, co jste hráli před tím. Jestli je to zábavné? No sakra! Jen prostě toho nevyužitého potenciálu je tam příliš. Mnoho věcí na nás křičí "vykašlali jsme se na jejich vývoj a je nám to u zadku, hlavně že nám za to zaplatíte"! Stejně technické problémy, neodpustitelné chyby, absence optimalizací, šílené nahrávací obrazovky, zastaralá grafika, totální nevyužití komunity a kvalitních modderů, prostě BETHESDA předvádí, jak se dá za pár tisíc dolarů udělat hra, na které vydělá miliardy. Pokud vám bude někdo tvrdit, že vývoj téhle hry stál desítky milionů dolarů, tak mu nevěřte. Kromě namluvení hlavní postavy, vlastně téměř vše, co FALLOUT 4 obsahuje, už obsahovaly minulé díly, dokonce je tady řada věcí ještě zjednodušená a celé to staví na stejném technickém základu, takže pod tím vším je prostě FALLOUT 3 v nových kulisách. Většina vývoje téhle hry proběhla a byla zaplacena už FALLOUT 3, 90% částky, kterou BETHESDA dala na vývoj FALLOUT 4, tak šla do reklamy a do herních magazínů, ve kterých si hra nezaslouženě odnáší hodnocení jako 9/10 či 10/10!

FALLOUT 4 je strašné zklamání a objektivně prostě nemá nárok na podobná hodnocení, ne když je tady třeba právě Witcher 3. Dát těmto hrám podobné, nebo dokonce stejné hodnocení je totálním zneuctěním všeho a urážkou každého herního vývojáře, který skutečně něco vyvíjí. Opět opakuji, že hra samotná nabízí hratelnost a zábavu na desítky, či spíše stovky hodin a pokud by neexistoval FALLOUT 3, FALLOUT NW a SKYRIM, hodnocení by bylo určitě jiné. Takže dobře, FALLOUT 4 trpí hromadou problémů, nedodělků a špatným designem mnoha věcí. Naštěstí je tu komunita, které BETHESDA hází klacky pod nohy (hlavně proto, že až okatě ukazuje na to, jak na nás BETHESDA z vysoka kašle, protože řada věcí se dá udělat lépe a opravit za pár hodin práce jednoho člověka), ale podařilo se některé věci již zásadně vylepšit.

Spuštěno: 656x