RECENZE: FALLOUT 4 aneb zábavná, ale nedodělaná hra. Co Bethesda zkazila a jak to napravit? Tisk E-mail
Monday, 28 December 2015
RECENZE: FALLOUT 4 aneb zábavná, ale nedodělaná hra. Co Bethesda zkazila a jak to napravit?
Fallout 4 v podání Bethesda - pálíme potenciál a ka
Sláva modům! Jak opravit FALLOUT 4?

Hodnotit FALLOUT 4 je jednoduché. Někteří budou omílat, že hratelnost je u hry až na prvním místě, takže by hra měla dostat vysoké hodnocení, pokud je hratelná. Jenže ruku na srdce. FALLOUT 4 není z hlediska hratelnosti ničím novým a od BETHESDA jsme prostě právem očekávali něco mnohem lepšího. F4 si nezaslouží vysoké hodnocení, ne když v mnoha věcech šel vývoj zpět, mnoho věcí není doděláno, opakují se stejné chyby a řadu věcí tak musí napravovat módy, kterým navíc BETHESDA hází klacky pod nohy ať už záměrně, nebo svou neschopností. Sama navíc na problémy nereaguje, na dotazy na svém vlastním diskusním fóru neodpovídá a věci nechává bez řešení.

Co je však naprosto neodpustitelné, je fakt, že FALLOUT 4 jede na stále tom stejném starém zastaralém herním engine, plným stejných bych a problémů, které majitelům aktuálních PC přinášejí další problémy, protože nepodporuje mnoho věcí. BETHESDA měla (a má) neskutečné množství peněz, času i lidí udělat pro FALLOUT 4 nový pořádný engine. Neudělala nic, vlastně udělala ještě méně než nic. Žádný herní vývoj se u FALLOUT 4 nekoná, spousta mechanismů je ořezaná na dřeň a nedává logicky smysl ani jako RPG hra, nahrávací obrazovky jsou otravné a podoba dialogů je výsměch, mizerní rozhraní a menu inventáře, nepoužitelná mapa a ovládání hry v PipBoy je opět za trest a to i když existuje hromada módů, které to vylepšily v předchozích hrách. Vůbec řada věcí od fungování Eyefinity, po lepší textury, efekty všeho, lepší herní možnosti, dodělané herní možnosti a prostě všechno by BETHESDA klidně měla dávno hotové, kdyby začlenila do hry módy a zapojila do vývoje moddery. Všichni by z toho těžili. Ne, nic ... BETHESDA kašle z vysoka na kvalitu hry, zajímá jí jen jak za co nejméně práce, vydělat co nejvíce peněz. Tak to prostě působí.

Co na tom, že FALLOUT 4 je zábavná hra, zkopírovala (doslova!) přeci zábavné předchůdce. Takže když bavil FALLOUT 3 musí bavit i FALLOUT 4 protože je to vlastně stejná hra a to není žádná věda ani novinky a už vůbec ne něco, za co bychom měli FALLOUT 4 tleskat a dávat vysoké hodnocení. Na kvality pravého novodobého RPG FALLOUT , který byl New VEGAS, však nemá. Ani příběhově, ani herně, ani kvalitativně funkčně jako RPG. FALLOUT 4 je extrémně zábavná střílečka nabízející zábavu pro každého sběrače, hledače, průzkumníka a stavitele, ovšem nutno podotknout, že se značnými chybami a nedodělky a práci vývojářů tak dělají vlastně hráči a moddeři. Paradoxně dochází k tomu, že si mnozí kupují hru, aby si ji sami museli dodělat a i po více než měsíci stále mnoha z nás na moderním HW prostě nefunguje, jak by měla.

FALLOUT 4 vás bude bavit a to tak, že hodně, pokud vás bavily předchozí dva FALLOUTy a SKYRIM. Je to totiž vlastně kopie toho samého podle stejné šablony. Jenže tady dobré zprávy končí. FALLOUT 4 není jen "méně FALLOUT a méně RPG" je totiž neověřitelnou ukázkou drzosti velkého herního vydavatele. Žádný vývoj, mnoho věcí špatně, nedodělaných nebo se stále stejnými chybami jako měly starší hry. Stejný zastaralý herní engine, který nemá v roce 2015 u takové hry co pohledávat a totální kašlání na hráče a jejich problémy s hrou. No a za to všechno BETEHSDA inkasuje stovky milionů dolarů až miliardy. Urážka každé kvalitní nové hry, Zaklínačem 3 počínaje. Urážka každého hráče prostě všechno co je na herním velkoprůmyslu a velkých vydavatelích špatně, tady BETHESDA předvedla v plné nahotě a je tak neschopná, že to ani nedokázala zamaskovat, anebo je jí i tohle jedno.

Komunita naštěstí dokáže řadu věcí napravit, ale ne všechno a hlavně neměla by to vůbec dělat. FALLOUT 4 měl všechny předpoklady a možnosti proto, aby téměř dokonalý už vyšel. Výsledkem je však hra, která si absolutně nezaslouží oceňování, protože přístup tvůrců k vývoji, hráčům i hernímu světu jako takovému totálním výsměchem a urážkou. Hratelnost hry v tomto případě nehraje žádnou roli, protože to není poprvé, co tuhle hru hrajeme. Hráli jsme ji už před lety, jen se jmenovala FALLOUT 3 a to v ledas čemž i lepší podobě (hlavně víc RPG) a hlavně v podobě odpovídající době vydání (rok 2008). Pak jsme se dočkali ještě lepší verze jménem New Vegas, abychom se v roce 2015 dočkali tohoto.

Pokud se ptáte na českou lokalizaci, tak oficiální není a nebude. CENEGA jako distributor hry v ČR se samozřejmě snažila o lokalizaci, jako obvykle u předchozích Bethesda her, ale byla odmítnuta. Oficiální důvody neznáme, podle mě to ale souvisí s celkovým systémem dialogů a tím, že hra vlastně kvalitativně je to, co jsem popsal výše. Takže z obav, že se to prozradí dříve, BETHESDA nechtěla pouštět části hry mimo svou kontrolu před vydáním. CENEGA samozřejmě nebude dodělávat lokalizaci dodatečně, protože přes nespornou úspěšnost hry v prodejích, se jí to ekonomicky stejně nevyplatí (pokud by to chtěla rychle a pořádně). Naštěstí se toho chytla komunita a český překlad se chystá a už se na něm pracuje už zhruba měsíc. Nejde to pochopitelně moc rychle, ale pokud team vydrží, za pár měsíců bychom se CZ lokalizace mohli dočkat. Takže držme palce a pokud chcete, můžete tvůrce podpořit. Více o překladu najdete zde.

Pokud jde o samotné hodnocení hry, tak FALLOUT 4 rozhodně doporučuji koupit a hrát, je to zábavná hra (nebudu se opakovat, jak to myslím). Nicméně zároveň by bylo dobré dát vědět BETHESDA, že v tomto případě si ty peníze za to nezaslouží a za tenhle její přístup vůči hráčům, sérii FALLOUT a hernímu vývoji obecně by zasloužila spíše pár facek a pořádně nakopat. Pokud bych tedy hodnotil hru jako celek, tak by to bylo asi takhle:

Hratelnost: 90%

Technické zpracování: 20%

Poměr cena/herní doba: 99%

Jako celek tedy 70/100, což je objektivní maximum odpovídající tomu, v jakém hra dorazila stavu. Když ji vybavíte módy, podstatně se řada věcí zlepší a další módy v dalších měsících vylepšení hru ještě více, pak se můžeme bavit o tom, že si FALLOUT 4 zaslouží hodnocení k 8/10 možná s pozdějšími módy až 9/10. Ale hodnocení blížící se 10/10? NIKDY! To by byla urážka každého hráče, každé dobré nejen RPG hry a plivnutí do tváře každému skutečnému hernímu vývojáři.

Hodnocení FALLOUT 4: 70/100

Za zapůjčení hry děkujeme společnosti CENEGA