RECENZE HRY a TEST HW NÁROKŮ: Far Cry 4 - skvělá akční jízda, která vás děsně naštve! Tisk E-mail
Pondělí, 15 prosinec 2014
RECENZE HRY a TEST HW NÁROKŮ: Far Cry 4 - skvělá akční jízda, která vás děsně naštve!
Technické zpracování a Benchmark

Far Cry 4 sérii nikam neposouvá. V podstatě je to kopie Far Cry 3 v jiných kulisách, ovšem s jiným scénáristou. Největší problém hry je, že prostě nedává sebemenší smysl po obsahové stránce.

Takže nějaký americký turista co sotva vyrostl z puberty, se vrací do rodné země, kterou nezná a okamžitě je legendou a hrdinou povstalců a hlavně velezkušeným válečníkem, expertem na zbraně všeho druhu, horolezectví, létání, skákání padákem, boj muže proti muži, lovcem a tak dále a tak dále?! Ano, hra to vykresluje přesně takhle blbě, jak to zní.

Ale budiž, to by se dalo ještě ignorovat. Prostě i na nejtěžší obtížnost tam při absenci AI pobíháte jako Tyranosaurus v ohradě s ovcemi a kosíte všechno kolem. OK, je to zábavné, svět je parádní, průzkum baví, ale pak je tady ten příběh. Některé vedlejší mise, jsou fajn kratochvíle, včetně arény, ale hlavní příběh, to snad nemůžou autoři myslet vážně. Prostě to se nedá. Král je hloupý a čitelný a jeho nepřátelé, se kterými budete spolupracovat? Blb a blbka, nesnášet je začnete hodně rychle. Ovšem ještě víc budete nesnášet autory hry, které vás staví před příběhové volby, které prostě nemůžete akceptovat a nikdo s IQ větší než 20 by je nebral, protože je kolem asi 100 lepších možností - ty ale na výběr nedostanete. Následuje velký SPOILER, takže nečtěte, pokud si nechcete zkazit hraní

• SPOILER - příběh:

Hra má oficiálně čtyři konce: 1. Neuděláte na začátku nic a zůstanete, nikoho nezabijete, odhalíte tajemství hned na začátku a vlastně je konec. 2. Když utečete začne celá hra a celá mise. V průběhu dostanete vybrat, koho ve Zlaté stezce podpoříte jestli Sebala (náboženský fanatik chce staré pořádky) nebo Amitu (novátorka ale chce jet v drogách atd.). Problém je v tom, že oba jsou krajně nesympatičtí a podezřelí od počátku a prostě byste si mezi nimi nikdy nevybírali. Nicméně dobře další konce záleží už na všem výběru a do toho ještě záleží, jak naložíte na konci s králem Minem. V každém případě hra neskončí vlastně dobře ani jedním způsobem (z těch faktických konců, pokud se pustíte do rebelie). Když zvolíte Sebala, jen vyměníte jednoho tyrana za druhého, když zvolíte Amitu, je to to samé a ještě pojede v drogách a zotročování. Prostě takhle si volit nechci. Naštěstí je tu jeden konec, který není oficiální a tvůrci s ním nepočítali - zabijete všechny :). Jak? No jednoduše, přidáte se k Amitě, takže v rámci mise zabijete Sebala (má u sebe slušnou sumu), na konci pak nezastřelíte Mina u stolu, ale pěkně odhalíte to tajemství, následně on nastoupí do Helikoptéry a odlétá ... vy vytáhnete raketomet a sundáte Mina (má u sebe hodně velkou sumu). Následně po finální návštěvě Amity, která se odhalí v pravém světle, vám hra ukáže, jak vesele odchází, takže ji pěkně střelíte do zad ... s tím tvůrci nepočítají, takže žádnou další scénu nečekejte, nicméně tenhle "alternativní self made konec" je vlastně tím jediným dobrým koncem - vy jste pak šéf a všichni tři šílenci jsou mrtví!

Tohle by měl být konec. Bohužel ty oficiální konce jsou prostě k naštvání! Opravdu velká škoda, že příběhově FC4 na kvality a propracovanost FC3 včetně skutečně morálních dilemat, nenavázal. Příběh FC4 je prostě hloupý a nedává smysl. O to víc naštve, když se k tomu všemu prostřílíte. Ještě víc ale naštve, že za tu dřínu a sebrání všeho, čímž u hry strávíte skoro 40 hodin, dostanete jako odměnu zkušenosti, které už od poloviny hry dávno nepotřebujete! Tahle hra prostě zklame po více stránkách.

Absence AI v kombinaci s nízkou obtížností opět prozrazují, že hra je dělaná na konzolové publikum, které s ovládáním a přesností na nepřesných gamepadech zápasí. Na PC s myší a klávesnicí prostě celou hru rozdáváte jednu do hlavy ... žádná velká výzva. Je to škoda, protože prostředí je parádní a stejně se u toho budete prostě dobře bavit, ale mohlo by to být lepší. Zvlášť když za vaše snažení je odměnou stupidní příběhové volby a plivnutí do obličeje v podobě zkušeností/karmy, kterou dávno nepotřebujete. Stejně ale říkám, po stránce akční hry, já se bavil! A pak je tu ještě multiplayer a kooperace. PvP aréna s těmi všemi zbraněmi prostě paráda. Na odreagování je tu ještě singlplayer aréna s výzvami, zkrátka pořádný instantní akční masakr.

Za tím, že Far Cry 4 je výbornou akční hrou, ale pořádně vás naštve, si stojím. Je to také kopie Far Cry 3 v jiných kulisách, ale upřímně, proč ne. Funguje to, nové prostředí je parádní a prostě OK. Rozhodně ale všichni doufáme, že u Far Cry 5 se dočkáme nějakého lepšího využití a hlavně příběhu. Ačkoliv je podle mě díky vyladěním FC4 lepší akční hrou po stránce hratelnosti a zábavnosti než FC3 (tedy výborná), zcela selhává po stránce příběhu. Je stupidní, nedává smysl a volby nejsou volbami ale přehlídkou idiocie. Zajímavá zápletka se autorům vůbec nepovedla podat a podle mě by si hra zasloužila předělat prostřednictvím nějakého DLC, které by vzalo v potaz tu možnost, kterou jsem popsal ve spoileru, pak by nezbyla po dohrání ta nepříjemná pachuť.

Takže pokud si chcete pořádně zastřílet, prolézat parádní svět a prostě si užít akční zábavu v pěkné grafice, Far Cry 4 je tu pro vás. Ale dopředu varuji, nebuďte naštvaní kvůli tomu všemu okolo. Prostě Far Cry 4 je nepříjemnou připomínkou doby a velký herní titul, který je vyroben - bez rizik se snahou za co nejméně práce a investic, co nejvíce vydělat (kde největší investicí je ta do reklamy). Žádné inovace, nic. Šetření na vývoji technologií se promítá v absenci AI a fyziky, šetření na dalším pak na kvalitě scénáře a zákazu inovací. Prostě líbilo se vám Far Cry 3? Tak tady máte to samé v jiném kabátě s trochu horším příběhem.