RECENZE hry a TEST výkonu: FALLOUT 76 – velký potenciál zatím nedodělané a nedomyšlené hry Tisk E-mail
Pondělí, 19 listopad 2018
RECENZE hry a TEST výkonu: FALLOUT 76 – velký potenciál zatím nedodělané a nedomyšlené hry
Technologické zpracování a test výkonu CPU a GPU
Fallout 76 - současný stav, problémy a připomínky k ře

• Fallout 76 – současný stav, problémy a připomínky k řešení

Spousta věcí je tedy přímo závislá na použitím herním engine. Výkon „hry“ není vůbec dobrý. Bethesda slibuje zlepšení, a to už tento týden velkým update. Aktuálně mě nejvíce obtěžují prodlevy serveru při hraní, kdy je viditelná prodleva mezi tím, kdy vystřelím na nepřítele a kdy ho střela zasáhne. Díky tomu se tak občas nevyhnu poškození, kdy mě nepřítel zasáhne, ačkoliv já ho rozhodně sejmul dříve a neměl by mě zasáhnout. Servery ale prostě mají tyhle „lagy“ a je to velmi otravné. O nepříjemném doskakování objektů, textur a objevování se nepřátel, jsem již hovořil.

Zásadním problémem jsou ale také nevyváženost a omezení hry. Například velikost úložného prostoru je silně limitována, což by mě ani tak nevadilo, jako fakt, že shromažďujete věci, pro které zatím nemáte využití a nemůžete je třeba snadno prodat nebo jinak zužitkovat. Já investuji čas do shromáždění věcí, ale nemám, jak je využít (protože tvorba předmětů je vázána na levely a perky), současně ale nemám, jak se jich jinak rozumně zbavit, než že je prostě vyhodím. Ve hře nefunguje ekonomika, protože NPC roboti prodejci mají velmi malý počet „zátek“ a je to navíc omezeno na 200 na den. A tento počet zátek se sdílí mezi prodejci stejné frakce. Pokud bych měl objevenu celou mapu, kdy přístup k některým prodejcům závisí i na splnění úkolů, i tak všichni prodejci všech frakcí mají denně dohromady jen 1200 zátek. To je prostě málo na to množství materiálu, které mám. A tohle je jeden z důvodů, proč jsem teď přestal hrát:

Mám naplněný inventář i bednu a nemám, co jak dál uchovávat, protože nemám přístup k perkovým kartám vyšších levelů, ani kde se toho nadbytečného materiálu, nábojů atd. rozumně zbavit. Vyhazovat se mě to pochopitelně nechce, ale k dalšímu průzkumu a hraní (což je jinak pro mě zábavné) mě to vůbec nemotivuje, protože já při tom průzkumu prostě rád sbírám. Ale teď nemohu. Tím pádem pro mě tahle hra ztrácí zábavnost a smysl. Bethesda slibuje, že navýší limit ukládacího prostoru, současný limit je zase daný zastaralým neoptimalizovaným enginem, který teď, když je online, musí sledovat obrovskou spoustu předmětů a to všech 24-32 hráčů na mapě. Bylo by hezké mít neomezený prostor (doufám, že bude), ale mnohem lepší by bylo mít využití pro ty věci. Tedy jednak určitě vyšší cenu tvorby a úprav předmětů či stavění, ale hlavně fungující herní ekonomiku prodeje. Nelze spoléhat na to, že hráči budou obchodovat mezi sebou, protože ve hře, kde se generuje nekonečné množství materiálů, a lze je sebrat všude okolo, řadu věcí těžit nebo pěstovat, prostě nedává obchodování mezi hráči žádný smysl. Všechno, co má ten druhý můžete mít v prakticky neomezeném množství také. Jen to sebrat.

V současné verzi vůbec nedává spousta věcí smysl. Omezený počet zátek obchodníků je jedna věc, ale fakt, že oprava předmětu stojí stejně, ať je jakkoliv poškozený, nebo že oprava je někdy výrazně dražší, než výroba celého předmětu znovu? Současně nemůžete třeba prodávat ani rozebírat munici, která pak zabírá ohromné množství prostoru a co s ní? Ve hře pak je zbytečná spousta jinak zdánlivě užitečných perkových karet, kdy můžete díky nim vyrábět, nacházet obrovské množství materiálu, ale už prostě nemáte pro něj využití, ani kam ho schovat, či komu a jak ho prodat. Hra je velmi špatně navržena, nepromyšlena a vybalancována a rychle prostě pro nás „průzkumníky a sběrače“ ztrácí zábavnost.

Omezený je také prostor pro vlastní základnu či kempy. Ač jsem nadšen z možnosti, že ve hře je, jako nadšený budovatel základen ve vysoce zmodovaném FALLOUT 4, mě Fallout 76 přijde neuvěřitelně omezený chudý a nezáživný. Našel jsem si skvělé místo pro kemp, ale rychle jsem došel na limit a dál prostě nemohu nic stavět a vylepšovat :(. Budování základen je tedy zajímavé jen na půl. Opět je ve hře hromada pěkných základen, které lze obsadit a generují materiály. Ale zase, stavění je omezené, hraní si s obranou je sice zábavné, ale generované materiály nemáte šanci spotřebovat ani se jich pak rozumně zbavit, takže k čemu to je?

Hra mě také překvapila celkovou jednoduchostí. Čekal jsem, že jako hra pro více hráčů a celé skupinky najednou spolupracující, kdy perky výrazně upřednostňují a zvýhodňují hraní ve skupině bonusy, bude mít tomu odpovídající obtížnost. Jenže nemá. Obtížnost je podle mě nižší, než na nejnižší nastavení ve Fallout 4, a strašně mě to vadí. Chybí tomu výzva (tedy až na souboj se Scorchbeast Queen). Stejně tak postup hrou, která by měla vydržet na měsíce či dokonce roky, je extrémně rychlý. Perkových karet je sice hodně, ale máte možnost přidělovat body do základních skupin jen do 50tého levelu. Je tedy omezený manévrovací prostor pro celkový počet nesených perků, a hlavně směr a styl postavy. To mě vůbec nevadí. Problém je, že řada těch perků je v současném naladění a balancování hry úplně k ničemu, dalších několik je pak totálně OP, hlavně ale postup na vyšší levely je velmi rychlý.

Vůbec vybalancování hry je velmi špatné v mnoha ohledech. Ať už o využití materiálu či způsobech, jak se jich zbavit, tak třeba v tom, že hra silně preferuje hraní „melee“ postavy. Některé investice do vyšších verzí perků, jsou velmi nevýhodné celkovým přínosem atd. Musím ale říci, že celkově se mě systém perků a levelování líbí, strategické možnosti a nutnost volby jsou zajímavé, ale doufám, že levelů a perku bude postupně přibývat a s tím bude růst i náročnost hry, což se nyní neděje.

Tvůrci kladou jasný důraz na hraní v kooperaci nebo dokonce přímo PvP. Bohužel hra nefunguje pořádně ani v jednom režimu. Kooperace je sice zábavná, ale jak mnozí správně upozorňují, není to hrou, ale lidmi se kterými hrajete. Se správnými lidmi může být zábavný i pohřeb. Jsem toho názoru, že kdyby tvůrci přidali kooperační režim do Fallout 4, byla by to lepší hra. A pokud jde o PvP interakce a souboje, tahle hra je naprostý vtip. Ano, můžete do sebe střílet, dokonce mě jednou takhle zabili, i když jsem měl zapnutý „pasifistický režim“. Jediné, o co přijdete smrtí jsou „odpadky“, jinak smrt vás prakticky nic nestojí. A když na to přijde, můžete se ihned objevit na místě a zabít toho, kdo vás zabil, a tak pořád dokola. Koho to má ale bavit?

No a pak je tady vyladění UI a ovládání PC verze. Stav PC verze je naprosto nepřijatelný. A opět, existují zásadní módy pro SKYRIM i FALLOUT 4, které u PC verze zásadně vylepšily ovládání podobu menu atd. A Bethesda je pro Fallout 76 opět ignoruje. Proč? To se nedá ničím omluvit. Ty módy jsou funkční, aplikovatelné na Fallout 76, tak proč se Bethesda s tvůrci těch UI nedomluvila a nepoužila je jako základ rovnou? Takhle budeme čekat na update, kdy milostivě slíbila, že hra dostane FOV ovládání, Push talk atd. Osobně doufám i v možnost vypnout rozostření pozadí okol,í a hlavně přepracování ovládání a UI menu. Tvůrci také slibují podporu ultraširokých monitorů, což hra opět v základu nemá (stejně jako předchůdci) atd.

Takže jak to celé nyní zhodnotit?

Spuštěno: 726x