Recenze hry: Dead Space 3 - od hororu k čistě atmosférické filmové akci Tisk E-mail
Neděle, 17 únor 2013
Recenze hry: Dead Space 3 - od hororu k čistě atmosférické filmové akci
Dead Space 3 - Gameplay (obsah hry a hratelnost)
Dead Space 3 - Technické zpracování a nároky hry

• Dead Space 3 - Gameplay (obsah hry a hratelnost)

Víceméně se ani třetí díl v základu neodlišuje od předchůdců. Opět budete ovládat osobu mechanika Isaaca Clarka, který teď už v těžkých depresích z Nekromorfů dostane opět nechtěně možnost odhalit tajemství Markerů a následně zničit Nekromorfy jednou pro vždy.

Hra opět nabídne pohled jakoby zpoza zad postavy, i když v případě třetího dílu se jedná o mnoho klasičtější pohled z třetí osoby než u prvního dílu. Problém ale je, že celá hra je výrazně akčnější, plná klasických přestřelek a soubojů včetně krytí atd. Bohužel zvolený pohled není zdaleka nejvhodnější, nejpřehlednější ani nenabízí nejatraktivnější pohled na hru. Pohled z první osoby by byl mnohem lepší. Ovládat se dá sice lépe než první díl, ale zejména na PC si všimnete, že hra je dělána na gamepad hlavně svou obtížností. Na myši totiž neomylně sázíte přesné likvidační rány, takže až na výjimky máte většinou 6 ran na 6 nepřátel.

U velkých nepřátel, kde musíte trefit určité části těla, je to také věc několika málo okamžiků a je po všem. Hra tak dává šanci nepřesným gamepadům. Ale na nich se hra ovládá díky zvolenému pohledu ještě o něco hůře (vyzkoušeno na Xbox360).

Opět máme k dispozici inventář pro lékárničky (velmi oceňujeme, že hra nemá ono hloupé automatické dobíjení zdraví v úkrytu a divíme se tomu ;) ), náboje a dobíjení kinetiky, zpomalování času apod. Opět hra v určitých pasážích silně připomíná Bioshock, jak inventářem a vylepšováním zbraní, tak psychokinetickými dovednostmi postavy.

Vylepšení se ale dočkalo vytváření a upgradování zbraní, kde si můžete v podstatě postavit zbraň dle svého gusta, dokonce vlastně 2 zbraně v jedné. Postupně nasbíráte dostatek materiálu a dostatek komponent na více zbraní. Můžete nést ale maximálně 2 (+ roboty). Úplně to ovšem stačí. Zhruba od poloviny hry už jsem měl, co jsem potřeboval a jen jsem ji vylepšoval čipy (lepší vlastnosti).

Mě osobně se nejvíce osvědčila ostřelovací puška bez optického zaměřovače. Je mnohem lepší než brokovnice, přesná a super-účinná na jakoukoliv vzdálenost. Kombinovanou jsem ji měl se spodní částí, kterou tvořil těžký rychlopalný samopal. Ale ten sem používal jen, když náhodou došly náboje v "odstřelovačce". Ta je nicméně tak účinná, že většinu nepřátel zabije na 1 ránu, silnější na 2 maximálně 3 a i bossové byli jen na pár ran. Samozřejmě se nabízí vícero různorodých zbraní, záleží, co vás chytne a co vám vyhovuje. Celý systém tedy hodnotíme jako povedený.

Vylepšovat také budete moci sami sebe, tedy lépe řečeno svůj oblek. Ten sice budete v průběhu hry několikrát měnit, ale upgrady jsou obecné a platí pro všechny ty různě vypadající obleky. Nemusíte se bát o nedostatek suroviny, těsně po polovině hry už jsem měl v podstatě vše vylepšeno na plno, surovin je ve hře dost.

• Koridorem tam a zpět

Na co si musíme hodně postěžovat, je game level design. Ten nemohl autorům hry zabrat více než pár odpoledne. V podstatě totiž vytvořili jen několik stejných lokací - loď, venkovní lokace, jeskyně + pár skutečně unikátních na konci těchto koridorů. A vy jako hráč neděláte nic jiného, než těmi stejnými lokacemi běháte tam a často zase zpět a aby toho nebylo málo, tak zase tím samým koridorem ještě jednou tam a zpět!

Zejména poslední část hry, kdy už jsem potřetí probíhal tu samou lokaci, kde se samozřejmě při každém průchodu zjeví noví nepřátelé, byla značně unavující. Ztratit se samozřejmě nemůžete, hra vás vede pěkně za ručičku a v koridoru se nedá nikde odbočit. Ba co více, váš hrdinu neumí ani přeskočit nízkou překážku, ani seskočit schod! Dokonce i starý DooM II měl hrdinu, který měl v koridoru větší volnost pohybu :).

Level design je tedy často děsný. Přesto se autorům podařilo několik pasáží a to hlavně ty (či spíše ta jedna) vesmírná, kde se pohybujete ve volném prostoru. Ta trochu rozptýlí a potěší, i když radši zapomeňte na cokoliv, co znáte z fyziky a toho, co pro ni platí pro objekty ve vesmíru a stavu beztíže.

(1920x1200 vs Eyefinity 5760x1200 - ve vesmíru epic :) )

Úplně nejhorší jsou ale pasáže, při kterých jste vlastně jen pasažérem. Tedy ne všechny jsou zlé, třeba sestup ve vesmírné lodi na planetu je docela zážitek. Ten je ale jen jeden, pak jsou ve hře často pasáže, kde někam lezete, nebo slézáte, či sami někam letíte a prostě jen mačkáte tlačítko ve správný čas. Stačí drobná chyba a musíte to celé absolvovat znovu - je to pořád stejný, takže po 3-5 opakovaném průchodu nazýváte autory hry různými slovy, ovšem žádné z nich není slušné.

• Shrnutí

Jak vidíte, na různorodosti gameplay a obsahu hry toho moc není. Ostatně v úvodu článku jsme hru jednoduše popsali, jako interaktivní akční film, což je zcela přesná charakteristika toho, co je Dead Space 3 je. Nebýt té drobné esence RPG v podobě inventáře a vylepšování/stavby zbraní, v podstatě by to byla jednoduchá akční skriptovaná koridorovka ničím se výrazněji neodlišující od řady jiných her tohoto stylu.

Spuštěno: 621x