RECENZE: Master of Orion – skvělý remake vesmírné strategie s ještě větším potenciálem! Tisk E-mail
Neděle, 28 srpen 2016
RECENZE: Master of Orion – skvělý remake vesmírné strategie s ještě větším potenciálem!
Technické zpracování a nároky hry

• RECENZE: Master of Orion – skvělý remake

vesmírné strategie s ještě větším potenciálem!

„Ještě jeden tah a jdu spát“ funguje skvěle u této hry. Bohužel tvůrci zatím zůstali jen u základů. Wargaming před časem odkoupil známou starou značku Master of Orion, která je jednou z mnoha vesmírných tahových strategií, něco na způsob her Civilizace ale ve vesmíru. Osobně mám tahové strategie moc rád a z vesmírných strategií považuji za nejlepší sérii Galactic Civilizations, která má hodně propracovanou nejen tvorbu lodí. Znovuzrozený Master of Orion jde v hodně stejných šlépějích a drží se své předlohy. Letos jsme se tedy dočkali návratu této značky v aktuálním technickém kabátku, něco jako se před časem vrátilo UFO XCOM. A jak hra, která byla v závěru vyvíjena ve spolupráci s komunitou, dopadla?

• Master of Orion

– osvědčený jednoduchý koncept v novém kabátku

Základem hry je přítomnost hned několika ras s různými vlastnostmi, které určují různé herní styly a zaměření. Samozřejmě si můžete nadefinovat rasu svou, bohužel na rozdíl od jiných her chybí možnost si svou rasu uložit. Nutno říci, že ačkoliv rasová omezení nebo výhody mohou být značné, projevují se buď obtížností začátku hry, nebo jen u vyšších nastavení obtížnosti hry samotné, kde je AI schopnější, rozvojově rychlejší a dokáže využít svých silných a vašich slabých stránek. Na nižší stupně nastavení obtížnosti hry není vliv slabin zdaleka tak znatelný a v dlouhých hrách je dokážete i odstranit (většinu). Některé rasové vlastnosti jsou i tak zajímavější a dlouhodobější, než jiné.

Vlastní systém hry je opravdu základu u vesmírné strategie. Obsazujete, kolonizujete či dokonce znovu-vytváříte planety. Časem se dostanete k technologiím, které umožňují i původně zcela nehostinnou planetu proměnit na hotový ráj. Hlavní výhodou některých planet je velikost, tedy možnost osídlit ji větším počtem obyvatel, kdy každá z planet má limity. Menší planety pojmou třeba jen 6-8 obyvatel, obří planety ale i přes 20. A síla je v tom, že na planetách stavíte různé stavby posilující buď výrobu, výzkum nebo růst obyvatel + další obrané stavby, ekonomické, vlivné apod. obyvatelé dokáží výhody znásobit.

Samozřejmě musíte držet křehkou ekonomiku svého vesmírného impéria, takže si hlídat daně, spokojenost obyvatel (mohou stávkovat) i celkové příjmy jednotlivých planet, protože některé stavby jsou velmi nákladné na udržování. Nemalou součástí hry je i vývoj technologií, kdy některé planety mají lepší podmínky než druhé a tak vše musíte pečlivě řídit apod. Technologický strom je rozsáhlý a poskytuje mocné výhody, nicméně až ve vyšších obtížnostech nastavení hry musíte opravdu pečlivě zvažovat, jakým směrem se ve vývoji vydáte, a výhody některých ras jsou pro vývoj technologií vhodnější. Totéž platí o ekonomice apod.

Omezený prostor máte pro stavbu lodí, i když i ten se dá výrazně zvětšit. Lodě si lze omezeně přizpůsobovat vzhledově, hlavně si je lze ale kompletně přizpůsobit výbavou. Bohužel na Galactic Civilization to nemá :(. Ve hře existuje několik druhů lodí, samozřejmě bojová plavidla, ale pak také klasicky „pracanti“, „kolonizátoři“ apod. Bez nich by vaše impérium fungovat a rozrůstat se nemohlo. Svádět boje pak budou bojová plavidla v RTS bitvách, kdy je můžete nechat bojovat AI a nebo se velení ujmout sami. Opět některé rasové vlastnosti dávají některým rasám podstatné výhody v bojích.

Cílem hry je samozřejmě vítězství, kdy si můžete zvolit ve vlastních hrách, jaké to vítězství má být …. Klasicky technologické, vojenské či po nastaveném množství tahů dle výše skóre. Jednotlivé tahy ve hře představují jednotlivé roky, kdy během vašeho tahu můžete postavit něco na planetě, pohnout s loděmi apod. Součástí hry je i poměrně slušně propracovaná diplomacie, kdy opět některé rasy mají vlohy pro lepší diplomacii než jiné, součástí jsou i špioni a lze i diplomaticky vyhrát celou hru.

Pokud vám to celé zní hodně povědomě, pak se nemýlíte. Hra přebírá všechny známé a osvědčené prvky ze svého předchůdce i z jiných žánrových her a vytváří plně fungující osvědčený mix a základ v novém kabátku. A ten kabátek je opravdu hodně povedený!

Spuštěno: 551x