Recenze: The Settlers Online konečně v češtině - prudce návyková osidlovací hra jen v prohlížeči Tisk E-mail
Pondělí, 19 listopad 2012
Recenze: The Settlers Online konečně v češtině - prudce návyková osidlovací hra jen v prohlížeči
Mechanismy hry
Placené bonusy - FreeToPlay nebo PayToWin?

Žádná instalace, žádné placení, žádné stahování klienta. Stačí jen mít v použitelném stavu slušný internetový prohlížeč a Adobe Flash a můžete vesele hrát. Hra tedy neběží jen na počítačích, ale i třeba na Android Tabletech a telefonech a vůbec všech platformách, kde korektně běží Flash. Hra je navázána i na Uplay společnosti Ubisoft, do jehož vydavatelského domu série patří. Takže pokud máte účet na Uplay, můžete tuto hru hrát bez další registrace.

Samotné načtení hry trvá 5-20 vteřin, poté se dostanete rovnou na "váš" ostrov, který máte k dispozici pro váš vývoj a osídlení. Všichni hráči mají ostrov úplně stejný, stejně osazený surovinami ke zpracování, které jsou vlastně nekonečné (pokud se o ně správně staráte) a tedy úplně stejné podmínky pro všechny.

Ostrov je rozdělen na 9 sektorů. Ty jsou odděleny jasně viditelnými hranicemi. Začínáte v sektoru jedna (tedy vlevo dole). V něm máte na svém startu základní hlavní budovu. "V ní" najdete základní suroviny, ze kterých postavíte první budovy, pro nastartování produkce dalších surovin. Pro váš rozvoj máte k dispozici ještě sektor č.4 (nad sektorem č. 1). Další sektory už si budete muset dobít a obsadit. Ale pozor, v nich už mají tábory bandité.

Bandity tak budete muset porazit, za což získáte zkušenosti, které vás posunou na vyšší level a díky tomu se vám odemknou další pokročilé budovy a jednotky. Získáte také něco surovin a hlavně za dobití sektoru získáte 10 stavebních povolení. Máte totiž omezeno, kolik budov můžete postavit a tak je každé stavební povolení velmi cenné - pokud chcete využívat možnosti naplno.

Stejně jako ostatní Settleři, i tato online verze staví na tom, že musíte udržovat stále komplexnější a složitější strom produkce. Surovin, polotovarů a následných produktů je totiž hodně a samozřejmě silnější jednotky, které potřebujete na stále silnější bandity, potřebují stále nákladnější produkty.

Jak už bylo řečeno, surovin je v podstatě nekonečně. Jen je musíte doplňovat. V případě dolů je po vyčerpání znovu necháte "najít" vaším hledačem surovin (geolog) a posléze znovu postavíte důl. Doplňovat určitými produkty musíte i ryby a zvěř. Stromy, ze kterých získáváte celkem tři druhy dřeva, musíte znovu vysazovat. Jinými slovy, suroviny vám dojdou jen v případě, že jste prostě nezvládli management celého výrobního procesu. V něm nejdříve musíte vybudovat solidní základy. Až poté, když máte zajištěn stabilní přísun jednodušších surovin, můžete vybudovat vyšší level, který vám ty základní suroviny bude spotřebovávat a produkovat věci, jež potřebujete. Celá hra je tedy hlavně o managementu a vyvážení.

Celý systém je přirozeně přizpůsoben tomu, že hra má hodně dlouho vydržet. Produkce každé jednotky suroviny se počítá na několik minut a vyšší produkční budovy jednak stojí opravdu hodně surovin, ale ještě více jich potřebují pro svůj provoz. Takže rozhodně nepočítejte s tím, že vybudujete dostatek surovin k vyčištění celého ostrova dříve, jak za několik měsíců. Nicméně není to zdaleka jen tento jeden ostrov, který tvoří hru. Hrát totiž můžete i řadu dobrodružství a výzev na dalších speciálních ostrovech v kooperaci s dalšími hráči atd.

A jak celá hra funguje i z hlediska platících a neplatících hráčů?

Spuštěno: 1045x