Recenze: The Settlers Online konečně v češtině - prudce návyková osidlovací hra jen v prohlížeči Tisk E-mail
Pondělí, 19 listopad 2012
Recenze: The Settlers Online konečně v češtině - prudce návyková osidlovací hra jen v prohlížeči
Mechanismy hry
Placené bonusy - FreeToPlay nebo PayToWin?

Flashovky moc nehraji, a k The Settlers Online jsem přistupoval poměrně vlažně. Když to vezmu kolem a kolem, ve hře se vlastně "nic moc neděje". Je ale neuvěřitelné, že ono "nic neděje", baví více, než leckterá velká klasická hra, kde se rádoby něco děje. Ona ta výstavba, budování chodníčků (které tady bohužel nemají žádný efekt kromě vzhledu a parcelování), sledování a plánování výrobních postupů, prostě má něco do sebe.

Ačkoliv hra vypadá jako pro děti, málokteré dítě by s ní asi mělo trpělivost a vůbec by jej bavila. Takže nepřekvapí, že hru hrají převážně hráči kolem 30 let i podstatně starší. Není se co divit. Hlavně v noci je hra příjemná i chat a spolupráce s ostatními hráči dává tušit, že děti spí. Přes den bohužel hru a chat narušují mladší jedinci, svým chováním, sprostou mluvou. apod. Naštěstí admini nespí. Přesto by z růstných důvodů bylo možná zajímavější, kdyby hra měla označení PEGI 18 (případně spíše PEGI 30) a ne PEGI 7, čímž by navíc odpovídala více věkové skupině hráčů, kteří ji ve skutečnosti hrají.

Na to, že je to Flashovka je velmi příjemná grafická stránka hry, celková nenáročnost, takže to můžete hrát i na cestách na vašem Tabletu a pěkné jsou i zvuky. Hudba je bohužel trochu monotónní, ale dá se vypnout - na druhou stranu se hodí ke stylu. Ovládání jedním tlačítkem myši je jasné a přehledné.

K samotnému obsahu je nutno dodat, že samotný ostrov, na kterém působíte, je jen jednou z částí hry. Probíhají různá dobrodružství, různé soutěže a spousta dalších věcí, které k online hrám patří. Pokud tedy chcete, můžete u hry strávit opravdu hodně času, aniž byste vydali jedinou korunu - a to se, nejen v dnešních časech, rozhodně vyplatí. A protože v zahraničí už hra nějakou dobu běží v ostrém provozu a o Settlery je zájem, troufám si říci, že i v ČR, kde se tradičně budovatelské strategie těší velké oblibě, bude mít tato hra dost hráčů. A zejména u těch starších, kteří již nemají čas hrát běžné hry, a tohle jim může běžet v prohlížeči, třeba i o přestávkách v práci. Není to žádná drsňárna, prostě "klídeček a pohodička" si budujete a stavíte a nemůže přijet nikdo, kdo by vám to rozbořil a poboural.

Protože je to online hra, bude přibývat další obsah, stejně tak se mění pravidla hry apod. Jinými slovy královská zábava na hodně dlouho a v základu zadarmo! Česká BETA běží hlavně kvůli vyladění překladu, který je místy dost divoký. Je znát, že překladatelé asi neměli technické vzdělání, nicméně v ostré verzi budou udělány korekce, takže berme BETU s rezervou.

The Settlers Online nemají zdaleka možnosti a plné zpracování velkých Settlerů, ale berou si z nich to základní a nejlepší a pokud jim dáte šanci, zjistíte, že baví nejméně stejně dobře + mají pár zajímavých online možností. Samozřejmě jsou přizpůsobeny tomu, aby vydržely dlouho. Nabízejí i lákadla pro platící hráče, kde ale jen část lákadel je skutečně atraktivních, ostatní jsou jen rozmařilost až zbytečnost :). Podle mého názoru je tento prvek velmi dobře udělán a placené bonusy lákají, nikoliv nutí k pořízení. Není to tedy pay-to-win hra, navíc když proti ostatním hráčům vlastně bojovat nemusíte a oni naopak mohou mít bonus i z vaší produkce. The Settlers Online je výborná free-to-play hra, kterou si užívají i ti, jež normálně hry nehrají (či je neumí ani nainstalovat). Všichni milovníci budování si zde přijdou na své, zvlášť ti, kteří už nemají čas na klasické velké hry. Upozorňuji ale na fakt, že to neznamená, že by se u této hry i tak nedalo strávit hodně času. Je to jen o vás, jak dobře zvládnete management a jak často budete muset chodit věci usměrňovat a doplňovat suroviny - vaši osadníci ale budou pracovat podle vás a pořád, i když tam nejste. I když chápu, je fajn je jen pozorovat, jak pěkně kmitají :). A proč jsou tedy "osadníci online" výbornou hrou? Protože mají ono pověstné"ještě jeden tah, ještě jednu lokaci, ještě tuhle surovinu a jdu spát"! A to mají jen výborné hry.

Hra běží na stránkách thesettlers-online.cz

skyfire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Settlers 2012-11-19 07:46:20

V recenzi postrádám jednu věc a to jestli jsou ostrovy (mapy) generovány náhodně nebo je jeden či několik, ktré se pořád opakují a jestli si může hráč vybrat kde na ostrově bude mít hrad nebo to je předem dáno. Podle mě je doposud nepřekonan Settlers 2 na Amize. MP na jedné obrazovce + generátor náhodných map a možnost postavit hrad kdekoliv na mapě dělalo nekonečnou znovuhratelnost. Pak byl ještě dobrý Settlers 2 10th anniversary na PC, ale tam právě z nepochopitelných důvodů nebyl generátor náhodných map a to je prostě na nic. Dodnes nechápu, že na dvou disketách to šlo a o deset let později, kdy už byla technika úplně jinde to nešlo. No a momentáně hraju jeětě sem tam Settlers 7, který je OK, je to něco jiného než Settlers 2, ale hrát se to dá. Každopádně Settlers 2 a Amiga RULEZZZZZ!
eufigenie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 08:19:51
Strana 2, odstavec 2 tohoto článku:
"Všichni hráči mají ostrov úplně stejný, stejně osazený surovinami ke zpracování, které jsou vlastně nekonečné (pokud se o ně správně staráte) a tedy úplně stejné podmínky pro všechny."
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 10:41:19

Ono zatím je to jen beta. Všichni jsou izolováni na ostrově. Ten je pro všechny stejný a všichni začínají na stejném místě. Čili na souboje mezi hráči zatím nedošlo. Akorát si hráči můžou mezi sebou pomáhat. Můžete na budovy kamaráda házet buffy, které mu urychlí produkci a tak dále. Pak můžete s ostatními obchodovat, ale tím interakce mezi hráči končí.
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 14:47:52

Základní mapa vlastního ostrova i mapy dobrodružství jsou vždycky stejné. Ale co mohou vymyslet tvůrci dalšího, to se teprv uvidí.
fox of fire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-22 18:32:33
Hmm, port Settlers 2 na amigu udajne nikdy nebyl dokoncen.
Kazdopadne pro milovniky settlers 2 doporucuji Odkaz
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 08:51:33
Ahoj DD,

budeš prosím tě hrát/recenzovat Black Ops 2? Hodně by mě totiž zajímal tvůj názor.
Sám si ten svůj zatím nechám pro sebe, abych případně neovlivňoval...
Díky, hezký týden.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 09:36:44
asi ano ...
Vojtaci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 09:39:36

Myslím, že názor je celkem jasný... bude stejný jako má většina normální hráčské komunity...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 10:06:24
Zatím jsem mohl ohodnotit grafiku a technickou stránku hry - to je katastrofa ze všech úhlů pohledu. Herní stránku jsem ještě netestoval ...
lulinak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Black Ops II 2012-11-19 10:24:52

ja BO2 dohral pres vikend a musim i kdyz nerad konstatovat, ze v nekterych castech uz snad i s odporem, ta hra nemela snad jediny wow moment, jediny napad, proste na vyrobnim pase vyjel dalsi tuctovy dil co pry lame prodejni rekordy a ja dodneska nechapu proc... chvilem hrani velmi frustrujici, necitelne skripty co ma vlastne clovek delat, alespon ze pribeh je oblast na kterou se trochu soustredili. Cili osobne davam znamku 3 a to jen za pribeh, ostatni je jako z nejakyho becka...
Na spraveni chute jsem si nainstaloval demo Euro truck simulator 2 a i kdyz se to nezda, toto me bavi a velmi, pritom je to tak jednoduchy koncept, krajinka udelana velmi pekne, kamiony se chovaji podobne jako realne vzory, a pokud modarska komunita casem prida zijici svet, realne budovy a treba i boj s konkurenci, je to ta prava hra na veeeelmi dlouho (narozdil napr. od Diabla 3)
Patyjon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 11:12:09
To Vojtaci:

No a to je právě ten problém. Co jsem zatím četl recenze, tak tomu minimálně dávají 7/10...

No nic nebudu napínat a kecat o tom, že nechci ovlivňovat...mě prostě ta hra naprosto šokovala, jak je špatná. A to jsem dlouholetý fanoušek série!!
Po dvaceti minutách jsem ji znechuceně vypnul a jen tupě koukal na wokna a nechápal, jak je možný že je to ještě horší než ten díl z pacifiku (to ještě když COD byl z 2.sv.).
Sakra asi budu muset přestat hrát ten Battlefield 3...kazí mi vkus
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm 2012-11-19 10:37:26

Upřímně řečeno ve hře mám odehráno několik měsíců, přítelkyně u toho nakonec vydržela skoro už rok. Rozhodně bych hře nedal více jak 70%. Spousta věci se postupně zlepšila a prospěl hlavně obchod a různé sváteční eventy.
Jinak je ale hra neskutečně rozvláčná, zbytečně v některých bodech složitá a místy dost nedotažená. Z hlediska ekonomiky je to zajímavá myšlenka vyrobit si vše prakticky od píky a skutečně řetězec surovin a kroků, kdy se tyto suroviny zpracovávají na něco dalšího je někdy opravdu dlouhý a je důležité si hlídat opravdu každou surovinu, aby pak něco kvůli ní nestálo.
Nicméně v této hře než se něco vyrobí, tak to snad v reálu vyroste strom. Někdy máte pocit, že byste rychleji založili za barákem les než ve hře vyrobili dost zbraní pro armádu v počtu 200 mužů.
Boj je vůbec asi nejslabší stránka hry, přitom stačilo koncept trochu dotáhnout, trochu víc se inspirovat takovým způsobem boje z legendární serie HOMAM a bylo by. V boji nemáte šanci cokoliv ovlivnit a pouze si ze záznamu přehráváte průběh bitev. Často se pak dostanete do situace, kdy dva týdny stavíte armádu, ona neprojde protože jako první zaútočí na bose, který je všechny zabije a sám přežije a můžete dva týdny zase budovat. Bohužel do boje můžete poslat jen jednoho generála, který má omezení na 200 jednotek, bonusový na 250 jednotek.
V tomto směru pozitivně působí možnost obchodovat a tak výstavbu armády urychlit, ale musíte mít samozřejmě něco ke směně .
Mám zkušenosti s řadou online her, v poslední době třeba Nemexia nebo Travian a pokud vás tyto hry baví, tak vás online osadníci budou brzy nudit.
Hra totiž pro vyžaduje přihlášení několikrát denně vždy tak na pět minut. Víc jak pět minut najednou neodehrajete, protože není co dělat. Naopak musíte čekat, protože objevení různých dolů různě trvá. Železo třeba hodinu, uhlí tři hodiny, mramor půl hodiny. Jsou suroviny, o které se nemusíte starat, pokud máte celý řetezec vyvážený, což je třeba dřevo. U jiných surovin jako kámen a mramor stačí jen nacházet naleziště. U ostatních ale musíte nalézt naleziště, což trvá i hodiny. Pak na nich musíte postavit doly a vylepšit je aspoň na druhý či třetí level, abyste měli dostatečné zásobování, což také trvá a následně musíte odhadem tušit, kdy suroviny v dolu dojdou a budete muset hledat nový důl. Některé suroviny pak nemá ani cenu produkovat. Taková těžba zlata je úplně zbytečná, dlouho trvá a má neskutečně vysoké náklady než se dostanete k těm pár mincím. Na trhu si pak za ně nakonec nic moc nekoupíte.
Samozřejmě že i tato hra obsahuje měnu, za kterou si koupíte skoro vše, ale kterou získáte v malém množství na každodenní přihlášení a jinak za peníze.
Pokud chcete hru, která rozhodně nemá rychlý spád, ten je tak 10x pomalejší proti třeba Travianu a chcete si jen v poklidu farmařit, tak se to dá. Ale že by to byla nějaká zábava ...
Hlavní problém je nevyváženost různých vylepšení. Cena vylepšení stoupá exponenciálně, ale zisk je naprosto minimální, prakticky to za to často ani nestojí. Třeba upgrade hlavní budovy není zrovna levný, ale přitom vám vůbec nic nepřinese, jen nový vzhled. Podobně sbíráte řadu týdnu gemy na vodní mlýn, který je nevyčerpatelným zdrojem vody. On sice je nevyčerpatelný, ale produkcí nahradí pouze jednu studnu, která je prakticky zadarmo a kterou akorát musíte každé dva dny nahradit za novou. Bohužel takových studen potřebujete 15 až 20, takže jste poměrně dost naštvaní, že jste poctivě sbírané gemy, které jste spořili třeba tři měsíce vyhodily za takovou blbost. Na druhou stranu je hra opravdu hodně komplexní a zabere to dost času než do všeho proniknete a než si vše nastavíte tak, aby to fungovalo. Velkou roli hraje například i umístění budov, kdy docházková vzdálenost dělníka od budovy do skladu výrazně ovlivňuje rychlost práce.
Před časem bych tomu dal hodnocení maximálně 50%. Po posledních úpravách, kdy se zlepšil obchod a dá se již monitorovat produkce a spotřeba všech surovin, bych to viděl maximálně na 70%.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 10:44:54

Jinak pro představu toho, jak je hra zdlouhavá. Přítelkyně u toho vydržela už rok. Hraje každý den. Hráči se postupně zvyšuje level a tím se mu odemykají další typy budov a jednotek. Po roce je na levelu 35 a stále si nemůže dovolit ty nejlepší jednotky . Jak dlouho to tedy člověk má hrát, aby mohl stavět všechny budovy a mohl produkovat ty nejlepší jednotky ?
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 10:46:32

Jinak v mínusech by mělo být uvedeno, že hra nefunguje na Android tabletech. Zkoušeno na Asus Transformer a bez úspěchu. Jiné online hry jako Travian nebo Nemexia přitom na tom samém tabletu fungují.
Vzhledem k tomu, jakým způsobem se hra hraje, je to dle mého názoru velký mínus.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 11:39:30
je to složitější, ale dá se .... viděl jsem to hrát, problém jsou prohlížeče.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 11:36:51
Vidíš, a porot jsem napsal, že tohle prosté budování některé prostě baví A vydržet u nějaké hry půl roku nebo rok, tak to už musí být hodně dobrá (rozhodně na víc než 70%).

Co se týká těch bonusů za gemy, napsal jsem to, že některé věci jsou zbytečné a i ty zajímavé jsou drahé na vylepšení, aby vůbec za to stály.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 11:42:10

Ono problém je, že je to zatím jen beta. Proto možná recenzovat betu, když má začátkem prosince vyjít plná verze je trochu zbytečné. Na druhou stranu si zatím nedovedu představit, že bych za tuto hru zaplatil byť jen korunu. Je velká škoda, že se do bety zatím nedostala fáze, kde by hráči již byli na společné mapě a mohli spolu více spolupracovat nebo bojovat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 12:36:18
všichni hráči BETA verze budou pokračovat se svými pčty dál, protože ostrá verze bude stejná jako tato beta ... jediné, co se betatestuje je vlastně čeština. Změn tak dozná hra jen pokud jde o úvodní část, kdy se tutorial vylepší a přibudou možnosti placeného obchodu a dobrodružství, které v BETA nejsou přístupné. Samotná BETA je ale herně stejná jako ostrá verze ... o těch dobrodužstvích jsem v článku hovořil ;)
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-19 15:05:08

To co tu popisuješ, to je právě hlavní kouzlo té hry. Tohle je hra o ekonomii a logistice. Nejlepší na tom je si spočítat, jestli se něco vyplatí a pak si naplánovat, že za 5 týdnů na to budu mít. Stejně tak si člověk musí naplánovat, kdy mu budou končit doly, aby nahodil v pavý čas geologa. Nebo je i předčasně zbourat (a dostat zpátky 1/4 stavebního materiálu).
A obejít se bez zlata? Bez něj nejdou upgradovat budovy.
Jo, to jediná věc, která mi vadí, jde upgradevoat jen na 5.level, hodila by se vyšší možnost.
V boji tu popisuješ chyby začátečníka, nedá se jít rovnou na vůdce, tábory ochránců mají oko sebe pásmo, kde tě donutí bojovat nejdřív s nimi.
Já hraju od února a jsem na levelu 41, těsně pod další úrovní.
Hrál jsem před nedávnem 2 roky Travian a to byla šílená dřina pod tlakem, tady je to větší pohoda, nemusíš se bát, že ti někdo zničí to, co jsi budoval několik měsíců.
Jaruna007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Alternativa 2012-11-19 11:17:33

Zjímavou alternativou může být Forge of Empires. Taktéž plně v češtině a taktež zdarma (nebo za peníze) a taktéž velice chytlavé.
limec [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-20 18:30:05

prej kvuli nizkemu veku nemuzu hrat, to je az od 50?
nj ubisoft co od nich cekat
jogin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-11-25 17:10:58

Takj ja to hraju asi tyden a musim rict, ze zatim bavi, akorat me jenom dejte tip, jak nejefektivneji teda bourat doly? Vychytat jak se pise vise, tesne ored ukoinceni nevim 20surovin do zavaleni, to zbourat a nechat znova geologa nalezt suroviny?
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-12-10 19:23:34
rád čtu, že to že jsem odolal je dobře...skončil jsem s westem tak tohle by byl další zabiják času...to už ty děti bude vychovávat opravdu jen máma

Spuštěno: 339x